Orzechy nerkowca, brazylijskie, laskowe i włoskie są źródłem witamin i minerałów. Jakie orzechy warto jeść i dlaczego

Chcesz mieć zgrabną figurę, piękne włosy, jędrną skórę, a przy tym błyszczeć intelektem? Zamiast podjadać chipsy lub słodycze, chrup orzechy. To idealna przekąska dla dbających o zdrowy styl życia. Które orzechy są najlepsze?
Migdały to pestkowce migdałowca pospolitego (Prunus dulcis). Zawierają wyjątkowo dużo witaminy E (opóźnia proces starzenia, nazywana więc jest  witaminą młodości). Mają też sporo witaminy B2 (ważnej dla błon śluzowych i skóry), B3 oraz wapnia. Najwięcej antyoksydantów jest w ich skórce, lepiej więc jeść migdały nieobrane. Migdały to pestkowce migdałowca pospolitego (Prunus dulcis). Zawierają wyjątkowo dużo witaminy E (opóźnia proces starzenia, nazywana więc jest witaminą młodości). Mają też sporo witaminy B2 (ważnej dla błon śluzowych i skóry), B3 oraz wapnia. Najwięcej antyoksydantów jest w ich skórce, lepiej więc jeść migdały nieobrane. Fot. Shutterstock/Dionisvera

Migdały

Orzechami potocznie nazywamy owoce ze smacznymi nasionami ukrytymi w twardej łupinie lub skorupce, ale np. orzeszki piniowe rozwijają się w szyszkach. 

Migdały

Migdały to pestki migdałowca pospolitego (Prunus dulcis). Zawierają wyjątkowo dużo witaminy E (opóźnia proces starzenia, nazywana więc jest witaminą młodości). Mają też sporo witaminy B2 (ważnej dla błon śluzowych i skóry), B3 oraz wapnia. Najwięcej antyoksydantów jest w ich skórce, lepiej więc jeść migdały nieobrane

Orzechy włoskie - nibypestkowce z drzew o tej samej nazwie (Juglans regia) - jako jedyne mają korzystny stosunek kwasów omega 3 do omega 6. Zawierają (głównie w gorzkawej skórce) mnóstwo antyoksydantów chroniących nasze komórki przed różnorakimi uszkodzeniami. Poleca się je jako super foods (wyjątkowo zdrową żywność). Orzechy włoskie - nibypestkowce z drzew o tej samej nazwie (Juglans regia) - jako jedyne mają korzystny stosunek kwasów omega 3 do omega 6. Zawierają (głównie w gorzkawej skórce) mnóstwo antyoksydantów chroniących nasze komórki przed różnorakimi uszkodzeniami. Poleca się je jako super foods (wyjątkowo zdrową żywność). Fot. Shutterstock/Dionisvera

Orzechy włoskie

Choć wszystkie są niezwykle kaloryczne, o dziwo, pomagają w utrzymaniu smukłej sylwetki (szybko sycą i tłumią apetyt).

Orzechy włoskie

Nibypestkowce z drzew o tej samej nazwie (Juglans regia) - jako jedyne mają korzystny stosunek kwasów omega 3 do omega 6. Zawierają (głównie w gorzkawej skórce) mnóstwo antyoksydantów chroniących nasze komórki przed różnorakimi uszkodzeniami. Poleca się je jako super foods (wyjątkowo zdrową żywność).

Jakie choroby zagrażają orzechom włoskim>>>

Piniole to obrane z łusek nasiona kilku gatunków roślin iglastych. Najczęściej zbiera się je z szyszek sosny pinii (Pinus pinea). Wyróżniają się sporą zawartością cynku, który ma pozytywny wpływ na męską płodność oraz argininy - aminokwasu ważnego dla regeneracji mięśni po wysiłku. Są też dobrym źródłem magnezu. Ponieważ bardzo szybko jełczeją, nie warto kupować ich na zapas. Piniole to obrane z łusek nasiona kilku gatunków roślin iglastych. Najczęściej zbiera się je z szyszek sosny pinii (Pinus pinea). Wyróżniają się sporą zawartością cynku, który ma pozytywny wpływ na męską płodność oraz argininy - aminokwasu ważnego dla regeneracji mięśni po wysiłku. Są też dobrym źródłem magnezu. Ponieważ bardzo szybko jełczeją, nie warto kupować ich na zapas. Fot. Shutterstock/Rui Elena

Orzeszki pioniowe

Korzystnie wpływają na pamięć i zdolność kojarzenia, opóźniają procesy starzenia mózgu, uważane są więc za pokarm mędrców.

Pinie

Piniole to obrane z łusek nasiona kilku gatunków roślin iglastych. Najczęściej zbiera się je z szyszek sosny pinii (Pinus pinea). Wyróżniają się sporą zawartością cynku, który ma pozytywny wpływ na męską płodność oraz argininy - aminokwasu ważnego dla regeneracji mięśni po wysiłku. Są też dobrym źródłem magnezu. Ponieważ bardzo szybko jełczeją, nie warto kupować ich na zapas.

Orzechy laskowe z leszczyny pospolitej (Corylus avellana) to orzechy właściwe. Są bogate w witaminy B1, B3, B6, które  wpływają na funkcje układu nerwowego, np. mogą obniżać poziom lęku dodając pewności siebie, zwiększają też liczbę białych krwinek niszczących szkodliwe bakterie. K 1 (reguluje krzepliwość krwi), E (jest silnym antyoksydantem). Orzechy laskowe z leszczyny pospolitej (Corylus avellana) to orzechy właściwe. Są bogate w witaminy B1, B3, B6, które wpływają na funkcje układu nerwowego, np. mogą obniżać poziom lęku dodając pewności siebie, zwiększają też liczbę białych krwinek niszczących szkodliwe bakterie. K 1 (reguluje krzepliwość krwi), E (jest silnym antyoksydantem). Fot. Shutterstock/Dionisvera

Orzechy laskowe

Cenią je sobie też sportowcy, bowiem zwiększają odporność (dzięki antyoksydantom), poprawiają ukrwienie mięśni i mogą przyspieszać ich regenerację.

Orzechy laskowe

Owoce leszczyny pospolitej (Corylus avellana) to orzechy właściwe. Są bogate w witaminy B1, B3, B6, które wpływają na funkcje układu nerwowego, np. mogą obniżać poziom lęku dodając pewności siebie, zwiększają też liczbę białych krwinek niszczących szkodliwe bakterie. K 1 (reguluje krzepliwość krwi), E (jest silnym antyoksydantem).

Orzechy pekan - nibypestkowce orzesznika jadalnego (Carya illinoinensis) - tak jak inne orzechy są dobrym źródłem antyoksydantów, witamin (zwłaszcza B1 i B5), soli mineralnych i błonnika pokarmowego. Ich porcja ważąca 100 gram  pokrywa zapotrzebowanie dzienne na cynk oraz witaminę B1, ale też dostarcza sporo tłuszczu, a więc również kalorii (690 kcal). Orzechy pekan - nibypestkowce orzesznika jadalnego (Carya illinoinensis) - tak jak inne orzechy są dobrym źródłem antyoksydantów, witamin (zwłaszcza B1 i B5), soli mineralnych i błonnika pokarmowego. Ich porcja ważąca 100 gram pokrywa zapotrzebowanie dzienne na cynk oraz witaminę B1, ale też dostarcza sporo tłuszczu, a więc również kalorii (690 kcal). Fot. Shutterstock/Dionisvera

Orzechy pekan

W sumie, jak dowiodły badania, orzechy znacznie przedłużają nam życie i pozwalają jak najlepiej z niego korzystać. Surowe jedzmy więc codziennie (zalecana porcja to 20-40 g), ważne, by nie były zjełczałe, czy choćby tylko w części zgniłe. Dłużej zachowują swe prozdrowotne właściwości przechowywane w skorupkach lub w łuskach i w lodówce.

Orzechy pekan

Nibypestkowce orzesznika jadalnego (Carya illinoinensis) - tak jak inne orzechy są dobrym źródłem antyoksydantów, witamin (zwłaszcza B1 i B5), soli mineralnych i błonnika pokarmowego. Ich porcja ważąca 100 gram pokrywa zapotrzebowanie dzienne na cynk oraz witaminę B1, ale też dostarcza sporo tłuszczu, a więc również kalorii (690 kcal).

Orzechy brazylijskie, czyli nasiona z torebek orzesznicy (Bertholletia excelsa), jeśli pochodzą z Brazylii zawierają 100-1000 razy więcej selenu niż inne orzechy (selen jest niezbędny dla układu odpornościowego i m.in. chroni przed rakiem). Jeśli jednak rosną np. w Boliwii, gdzie gleba jest uboga w selen, ich nasiona mają go mniej więcej tyle, co większość orzechów. Orzechy brazylijskie, czyli nasiona z torebek orzesznicy (Bertholletia excelsa), jeśli pochodzą z Brazylii zawierają 100-1000 razy więcej selenu niż inne orzechy (selen jest niezbędny dla układu odpornościowego i m.in. chroni przed rakiem). Jeśli jednak rosną np. w Boliwii, gdzie gleba jest uboga w selen, ich nasiona mają go mniej więcej tyle, co większość orzechów. Fot. Shutterstock/Tim UR

Orzechy brazylijski

Orzechy brazylijskie

Czyli nasiona z torebek orzesznicy (Bertholletia excelsa), jeśli pochodzą z Brazylii zawierają 100-1000 razy więcej selenu niż inne orzechy (selen jest niezbędny dla układu odpornościowego i m.in. chroni przed rakiem). Jeśli jednak rosną np. w Boliwii, gdzie gleba jest uboga w selen, ich nasiona mają go mniej więcej tyle, co większość orzechów.               

Pistacje - pestkowce pistacji właściwej (Pistacia vera) - stanowią źródło błonnika pokarmowego i dobrze przyswajalnego białka oraz witamin B6 i B1. Mają mniej kalorii niż inne orzechy (560 kcal/100 g). W sklepach sprzedaje się je prażone i solone (prażenie powoduje utratę wrażliwych na temperaturę witamin i pogorszenie jakości oleju. Pistacje - pestkowce pistacji właściwej (Pistacia vera) - stanowią źródło błonnika pokarmowego i dobrze przyswajalnego białka oraz witamin B6 i B1. Mają mniej kalorii niż inne orzechy (560 kcal/100 g). W sklepach sprzedaje się je prażone i solone (prażenie powoduje utratę wrażliwych na temperaturę witamin i pogorszenie jakości oleju. Fot. Shutterstock/Valentyn Volkov

Pistacje

Pistacje

Pestkowce pistacji właściwej (Pistacia vera) - stanowią źródło błonnika pokarmowego i dobrze przyswajalnego białka oraz witamin B6 i B1. Mają mniej kalorii niż inne orzechy (560 kcal/100 g). W sklepach sprzedaje się je prażone i solone (prażenie powoduje utratę wrażliwych na temperaturę witamin i pogorszenie jakości oleju.              

Orzechy makadamia, czyli pestkowce drzewa Macadamia integrifolia, mają bardzo twardą skorupę, więc sprzedaje się je łuskane. Są bardzo tłuste - ich  porcja o wadze 100 g dostarcza ponad 700 cal. Zawierają rzadko spotykany kwas omega 7 niezbędny dla prawidłowej budowy naszej skóry. Na powietrzu orzechy te szybko ciemnieją. Należy więc przechowywać je w lodówce. Orzechy makadamia, czyli pestkowce drzewa Macadamia integrifolia, mają bardzo twardą skorupę, więc sprzedaje się je łuskane. Są bardzo tłuste - ich porcja o wadze 100 g dostarcza ponad 700 cal. Zawierają rzadko spotykany kwas omega 7 niezbędny dla prawidłowej budowy naszej skóry. Na powietrzu orzechy te szybko ciemnieją. Należy więc przechowywać je w lodówce. Fot. Shutterstock/MRS.Siwaporn

Orzechy makadamia

Orzechy makadamia

Czyli pestkowce drzewa Macadamia integrifolia, mają bardzo twardą skorupę, więc sprzedaje się je łuskane. Są bardzo tłuste - ich porcja o wadze 100 g dostarcza ponad 700 cal. Zawierają rzadko spotykany kwas omega 7 niezbędny dla prawidłowej budowy naszej skóry. Na powietrzu orzechy te szybko ciemnieją. Należy więc przechowywać je w lodówce.            

Orzeszki ziemne są nasionami rośliny strączkowej - orzachy podziemnej (Arachis hypogaea). Zawierają sporo białka a także antyoksydanty, witaminę B1 i B3 oraz cenne składniki mineralne. Nabierają orzechowego smaku po uprażeniu, ale wówczas tracą wiele swoich korzystnych cech. W dodatku zwykle są mocno solone. Dietetycy więc zbytnio ich nie cenią. Orzeszki ziemne są nasionami rośliny strączkowej - orzachy podziemnej (Arachis hypogaea). Zawierają sporo białka a także antyoksydanty, witaminę B1 i B3 oraz cenne składniki mineralne. Nabierają orzechowego smaku po uprażeniu, ale wówczas tracą wiele swoich korzystnych cech. W dodatku zwykle są mocno solone. Dietetycy więc zbytnio ich nie cenią. Fot. Shutterstock/Volosina

Orzeszki ziemne

Orzeszki ziemne

Są nasionami rośliny strączkowej - orzachy podziemnej (Arachis hypogaea). Zawierają sporo białka a także antyoksydanty, witaminę B1 i B3 oraz cenne składniki mineralne. Nabierają orzechowego smaku po uprażeniu, ale wówczas tracą wiele swoich korzystnych cech. W dodatku zwykle są mocno solone. Dietetycy więc zbytnio ich nie cenią.    

Jak uprawiać fistaszki>>>

Orzechy nerkowca, czyli pestkowce nanercza zachodniego (Anacardium occidentale), zawierają sporo białka, witaminy K1 (m.in. zmniejsza nadmierne krwawienia miesiączkowe), B5 (ważnej dla skóry i włosów), cynku, żelaza oraz kilka razy więcej selenu niż większość orzechów. Dostarczają podobną ilość kalorii co pistacje. Orzechy nerkowca, czyli pestkowce nanercza zachodniego (Anacardium occidentale), zawierają sporo białka, witaminy K1 (m.in. zmniejsza nadmierne krwawienia miesiączkowe), B5 (ważnej dla skóry i włosów), cynku, żelaza oraz kilka razy więcej selenu niż większość orzechów. Dostarczają podobną ilość kalorii co pistacje. Fot. Shutterstock/rodrigobark/Dionisvera

Orzechy nerkowca

Orzechy nerkowca

Pestkowce nanercza zachodniego (Anacardium occidentale), zawierają sporo białka, witaminy K1 (m.in. zmniejsza nadmierne krwawienia miesiączkowe), B5 (ważnej dla skóry i włosów), cynku, żelaza oraz kilka razy więcej selenu niż większość orzechów. Dostarczają podobną ilość kalorii co pistacje.  

Najlepsze orzechy na działkę i do ogrodu>>>           

Więcej o: