Napoje rozgrzewające

Trzymaj się ciepło! Ale jak to zrobić, gdy ciągle marzniemy? Na szczęście są sposoby, by się rozgrzać i nie przeziębić.
W miłym towarzystwie marzniemy mniej, niż gdy doskwiera nam samotność. Zostało to udowodnione naukowo! W miłym towarzystwie marzniemy mniej, niż gdy doskwiera nam samotność. Zostało to udowodnione naukowo! Fot. Shutterstock

Przyprawy na przeziębienie

Zimą trudno nie zmarznąć. A zziębnięci nie tylko źle się czujemy, ale co gorsza, gdy temperatura ciała się obniży, wirusy szybciej się namnażają, a my sami stajemy się bardziej podatni na katar i grypę. Żeby nasz organizm łatwo się nie schładzał, albo po zmarznięciu szybko się rozgrzewał, dostarczajmy mu substancji usprawniających metabolizm. Gdzie je znajdziemy? Oczywiście w roślinach. Wiele korzennych przypraw ma bowiem działanie rozgrzewające, a przy tym zwiększające odporność. Jeśli do herbaty zabieranej w termosie na wycieczkę dodamy cynamon lub imbir, będzie działała skuteczniej. Przyprawy przydadzą się też do przygotowania bardziej wyszukanych napojów. Kiedy jednak po zmarznięciu pojawiają się dreszcze, drapanie w gardle i katar, zioła (np. jeżówka purpurowa), a także owoce (malina, żurawina), warzywa (czosnek, cebula, czarna rzodkiew) pomogą nam wrócić do dobrej formy. Trzeba tylko jak najszybciej zacząć kurację.

Na zdjęciu powyżej: W miłym towarzystwie marzniemy mniej, niż gdy doskwiera nam samotność. Zostało to udowodnione naukowo!

Fot. Shutterstock

Na zdjęciu powyżej: Ciepłe mleko Z miodem. Szklankę tłustego mleka ogrzej do 40°C z łyżeczką masła i laską wanilii. Dodaj łyżkę miodu, udekoruj bitą śmietaną  i  cynamonem

Grzane wino. Butelkę czerwonego wina podgrzej z łyżeczką cynamonu, 10 dag cukru i 15 goździkami. Udekoruj 'rurką' cynamonu, cząstką pomarańczy i anyżem. Grzane wino. Butelkę czerwonego wina podgrzej z łyżeczką cynamonu, 10 dag cukru i 15 goździkami. Udekoruj 'rurką' cynamonu, cząstką pomarańczy i anyżem. Fot. Shutterstock

Jak uchronić się przed przeziębieniem?

Dieta na jesień i zimę powinna obfitować w gotowane warzywa i owoce. Jedzmy zupy, warzywa strączkowe, kaszę. Nie odmawiajmy sobie miodu, ale go mocno nie ogrzewajmy - powyżej 40°C traci swoje właściwości. Przyprawiajmy dania czosnkiem, chrzanem, cebulą i musztardą. Ważną rolę odgrywa witamina C - m.in. hamuje infekcje wirusowe. Jej doskonałym źródłem są kiszonki. Napoje lubimy zakwaszać cytryną. Pamiętajmy jednak, że w herbacie cytryna działa najkorzystniej dodana dopiero po ostygnięciu płynu i usunięciu fusów. Natomiast gdy jest zimno, nie jedzmy dużo cytrusów, bo mają właściwości chłodzące. Ubierajmy się "na cebulkę", tak by się nie pocić. Środki napotne, np. sok malinowy i z czarnego bzu lub herbata z lipy, dobrze działają wtedy, gdy napijemy się ich po rozgrzaniu kąpielą i przed położeniem się do ciepłego łóżka. Po powrocie do domu mała ilość alkoholu poprawi ukrwienie skóry i wywoła przypływ gorąca. Ale na zimnie po chwili zwiększy utratę ciepła!

Na zdjęciu powyżej: Grzane wino. Butelkę czerwonego wina podgrzej z łyżeczką cynamonu, 10 dag cukru i 15 goździkami. Udekoruj "rurką" cynamonu, cząstką pomarańczy i anyżem

Fot. Shutterstock

Na zdjęciu powyżej: Cydr w jabłkach. Połówki jabłek wydrąż tak, by powstały szczelne miseczki. Wlej do nich cydr podgrzany do 40°C i posłodzony miodem. Udekoruj anyżem i cynamonem

Gorąca czekolada na ostro. Pół szklanki mleka zagotuj z 200 ml śmietany 30%. Wrzuć kawałki tabliczki czekolady i mieszaj, aż się 
rozpuszczą. Dodaj szczyptę chili. Gorąca czekolada na ostro. Pół szklanki mleka zagotuj z 200 ml śmietany 30%. Wrzuć kawałki tabliczki czekolady i mieszaj, aż się rozpuszczą. Dodaj szczyptę chili. Fot. Shutterstock

Dlaczego jest nam zimno?

Nasza termoregulacja, tak jak i inne procesy życiowe, zależy od właściwego krążenia krwi. Dlatego tak ważne jest, by zamiast tłustych mięs, które powodują odkładanie się w naczyniach złogów miażdżycowych, jeść więcej pokarmów roślinnych.

Na zdjęciu powyżej: Gorąca czekolada na ostro. Pół szklanki mleka zagotuj z 200 ml śmietany 30%. Wrzuć kawałki tabliczki czekolady i mieszaj, aż się rozpuszczą. Dodaj szczyptę chili

Fot. Shutterstock

Na zdjęciu powyżej: Herbata indyjska. Łyżkę liści herbaty zagotuj w szklance wody ze szczyptą cynamonu, imbiru i gałki muszkatołowej. Dodaj szklankę chłodnego mleka i łyżkę miodu

Tymiankowa. Pół łyżeczki ziela tymianku zalej 1/3 szklanki wrzątku. Nakryj i odstaw 
na 15 min. Pij po zaparzeniu 3 razy dziennie. Tymiankowa. Pół łyżeczki ziela tymianku zalej 1/3 szklanki wrzątku. Nakryj i odstaw na 15 min. Pij po zaparzeniu 3 razy dziennie. Fot. Shutterstock

Rośliny wspomagające naszą odporność

Skład roślin jest bardzo bogaty, więc na wiele sposobów chronią nas przed zimnem i jego przykrymi konsekwencjami, np. czosnek nie tylko niszczy bakterie i wirusy, ale także podnosi ogólną odporność, leczy kaszel i przeciwdziała miażdżycy. Podobnie imbir, który rozgrzewa i łagodzi kaszel. Wyjątkowo silne działanie napotne mają malina, bez czarny oraz lipa, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe - jeżówka, przeciwkaszlowe - podbiał i prawoślaz, a przeciwmiażdżycowe - aronia.

Na zdjęciu powyżej: Kuracja tymiankowa: Pół łyżeczki ziela tymianku zalej 1/3 szklanki wrzątku. Nakryj i odstaw na 15 min. Pij po zaparzeniu 3 razy dziennie

Fot. Shutterstock

Na zdjęciu powyżej: Kuracja imbirowa: Pod przykryciem zagotuj szklankę wody z 2 plasterkami świeżego imbiru. Dla szybkiego rozgrzania wypij całość na gorąco, a by poprawić krążenie - małymi porcjami

Cebulowa. Talarki cebuli przesyp cukrem i ułóż ciasno w słoiku. Następnego dnia 
zlej syrop. Pij 3 razy dziennie 
po łyżeczce. Cebulowa. Talarki cebuli przesyp cukrem i ułóż ciasno w słoiku. Następnego dnia zlej syrop. Pij 3 razy dziennie po łyżeczce. Fot. Shutterstock

Skuteczne kuracje na przeziębienie

Proste mikstury z roślin, które zwykle mamy pod ręką, np. imbiru i czosnku, pomogą nam zwalczyć przeziębienie w zarodku, a z cebuli i tymianku ? także kaszel i chrypkę. Napary o temperaturze nie wyższej niż 40°C możemy słodzić miodem i zakwaszać cytryną.

Na zdjęciu powyżej: Kuracja cebulowa: Talarki cebuli przesyp cukrem i ułóż ciasno w słoiku. Następnego dnia zlej syrop. Pij 3 razy dziennie po łyżeczce

Fot. Shutterstock

Na zdjęciu powyżej: Kuracja czosnkowa: Do zmiażdżonego w prasce ząbka czosnku dodaj kilka kropel soku z cytryny i łyżeczkę miodu. Jedz taką masę codziennie przez cały okres mrozów albo pluchy

Więcej o: