Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Bramo, otwórz się!

Tekst: Grzegorz Dudek

Do każdej dobrze wykonanej bramy wjazdowej da się dobrać napęd, dzięki któremu można ją będzie otwierać i zamykać pilotem.

Brama skrzydłowa. Musi otwierać się na posesję, bo tylko wtedy nie stwarza zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych
Brama skrzydłowa. Musi otwierać się na posesję, bo tylko wtedy nie stwarza zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych
W ofertach producentów automatyki do bram przeważają napędy do bram skrzydłowych. To one bowiem, a nie bramy przesuwne, były i nadal są najbardziej popularne na prywatnych posesjach.

Automatyczny ruch takiej bramy jest możliwy dzięki zamontowaniu do słupków i skrzydeł bramy specjalnych siłowników. Nad ich właściwym działaniem czuwa umieszczona w oddzielnej puszce centralka sterująca. Uzupełnienie całego systemu automatyki stanowią akcesoria zdalnego sterowania:

- piloty,

- odbiorniki radiowe oraz

- elementy gwarantujące bezpieczną pracę bramy, na przykład fotokomórki.

Uwaga! Automatyka będzie działać niezawodnie tylko wówczas, gdy brama ma właściwą konstrukcję, została dobrze wykonana i jest w nienagannym stanie technicznym. Od tego zależy jej bezawaryjne użytkowanie.

Rodzaje siłowników

Do bram skrzydłowych najczęściej zakłada się siłowniki liniowe. Ich zaletą jest prosty montaż (siłownik za pomocą specjalnych uchwytów mocuje się jednym końcem do słupka, a drugim do skrzydła bramy) i to, że jest to rozwiązanie najbardziej przystępne cenowo. Ponadto, jeśli jest to siłownik samoblokujący, to uniemożliwia uchylenie skrzydła bramy po zamknięciu, dzięki czemu zbędne jest stosowanie - zwłaszcza gdy skrzydła są krótkie (do 2,5 m) - dodatkowego zabezpieczenia w postaci zamka elektromagnetycznego.

Siłowników liniowych nie stosuje się wtedy, gdy brama jest zamontowana na szerokich słupkach - o wymiarach 38×38 cm i szerszych. Zamontowanie na takim słupku siłownika liniowego wiązałoby się z koniecznością wykonania w słupku wycięcia na ramię siłownika. Aby tego uniknąć, na szerokich słupach stosuje się inny rodzaj siłowników - z ramieniem łamanym. Dzięki łamanemu ramieniu siłowniki te "obejmują" słup. Są przystosowane do otwierania i zamykania bram o długości jednego skrzydła nawet do 4 metrów.

Szczególnym rodzajem napędów do bram skrzydłowych są siłowniki podziemne. Montuje się je w specjalnej obudowie pod skrzydłem bramy, łącząc je z jego dolną krawędzią.

Po zamontowaniu widać jedynie dolny element mocujący, który pełni też funkcję zawiasu, a obecność siłownika zdradza tylko pokrywa obudowy, wykonana ze stali ocynkowanej lub nierdzewnej. Ważną zaletą siłowników podziemnych jest to,

że umożliwiają obrót skrzydła bramy nawet o 180°, a zatem istnieje możliwość otwierania bramy zarówno do wnętrza posesji, jak i w kierunku na zewnątrz. Siłowniki podziemne charakteryzują się także łatwą obsługą serwisową; w sytuacjach, kiedy urządzenie musi być poddane naprawie, można je bez problemu wyjąć z obudowy, bez konieczności demontażu skrzydła bramy.

Zdalne sterowanie

Do pełnego zautomatyzowania bramy niezbędne są - oprócz siłownika - akcesoria zdalnego sterowania, z których najpopularniejsze są piloty. Mogą one mieć różną liczbę przycisków, które poza obsługą bramy wjazdowej mogą służyć do obsługi innych urządzeń, na przykład włączania oświetlenia podjazdu, otwierania automatycznej bramy garażowej czy włączania i wyłączania domowego alarmu. Zasięg pilotów wynosi od 50 do 200 m.

Za sposób reagowania bramy ogrodzeniowej na sygnał wysyłany z pilota odpowiada centrala sterująca z wbudowanym odbiornikiem fal radiowych. Zwykle umożliwia ona wybranie jednego spośród trzech trybów działania bramy:

- krok po kroku - pierwsze naciśnięcie przycisku powoduje otwarcie bramy, drugie - zatrzymanie, trzecie - zamknięcie;

- automatyczny - naciśnięcie przycisku otwiera bramę, zamknięcie dokonuje się automatycznie, po czasie ustawionym w centrali sterującej;

- w obecności człowieka - skrzydła bramy poruszają się tak długo (zamykają lub otwierają), jak długo użytkownik naciska przycisk wyłącznika.

Poza wymienionymi trybami działania dobre centrale do bram skrzydłowych mają jeszcze inne przydatne funkcje, na przykład częściowego otwarcia bramy (tzw. funkcja furtki) lub możliwość otwierania skrzydeł bramy pojedynczo (przydatne, bo czasem nie ma potrzeby otwierania całej bramy).

Zabezpieczenia

Automatycznie otwierana brama wjazdowa powinna mieć urządzenia zapewniające bezpieczeństwo jej użytkownikom. Chodzi tu przede wszystkim o wyeliminowanie możliwości przycięcia przez bramę tego, co akurat znajduje się w zasięgu poruszających się skrzydeł. Pierwszym elementem, który zapewnia taką ochronę, są fotokomórki. Zwykle stosuje się tylko jeden ich zestaw (nadajnik oraz odbiornik) i montuje go na linii bramy, choć producenci zalecają dokupienie drugiego i zamontowanie go w bliskiej odległości od czoła skrzydeł bramy znajdującej się w pozycji otwartej. Jeśli wiązka promieniowania podczerwonego wysyłanego z nadajnika do odbiornika zostanie przecięta, wówczas generowany jest odpowiedni sygnał do centrali, która odebrawszy go, automatycznie odwraca (zmienia) kierunek ruchu skrzydeł bramy. Zdarza się jednak, zwłaszcza po intensywnych opadach śniegu, że fotokomórki zawodzą, bo zostają zalepione przez śnieg. W takiej sytuacji brama nie zacznie cyklu otwierania, aż fotokomórki nie zostaną oczyszczone.

Nowoczesne centrale sterujące wyposażone są w funkcję testu zabezpieczeń, wykonywanego przed każdym cyklem pracy: uniemożliwia on uruchomienie siłowników, jeśli fotokomórki są niesprawne.

Drugim elementem decydującym o bezpiecznej pracy bramy jest tzw. zabezpieczenie przeciwzgnieceniowe, czyli odpowiedni moduł w centrali sterującej, który kontroluje siłę, z jaką działa napęd. Jeśli ta siła wzrasta (a tak dzieje się wtedy, gdy brama natrafia na opór), wtedy siłowniki zmieniają kierunek ruchu. To zabezpieczenie dostępne jest prawie we wszystkich siłownikach z silnikami na 24 V.

Kolejny element to zabezpieczenia uniemożliwiające zbyt dalekie wysunięcie skrzydeł bramy (zarówno przy otwieraniu, jak i zamykaniu). Prostsze rozwiązanie polega na zastosowaniu przytwierdzonych do podjazdu ograniczników, na których zatrzymują się skrzydła bramy. Nowocześniejsze stanowią zamontowane w siłowniku tzw. wyłączniki krańcowe.

Ponadto każda brama z automatyką powinna zostać wyposażona w lampę ostrzegawczą, która zapala się lub miga, gdy skrzydła są w ruchu.

Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład

>

    Więcej o:

Skomentuj:

Bramo, otwórz się!