Jak sobie poradzić z usterkami kosiarki - najczęstsze przykłady awarii

Nawet w regularnie serwisowanych kosiarkach mogą zdarzyć się awarie silnika lub innych elementów kosiarki. Na niektóre z nich nie mamy wpływu, ale wielu z nich można zapobiec, a z niektórymi nawet - poradzić sobie samodzielnie.
Przyczyny niektórych awarii są w zasadzie wręcz trywialne, bo wynikają z tego, że zapominamy o podstawowych czynnościach, jakie powinniśmy wykonać przed każdym koszeniem. Zanim zaczniemy pracę, sprawdźmy czy:

1. końcówka świecy (tak zwana fajka) trzyma się mocno, czy jest tylko lekko nasunięta;

2. w zbiorniku jest paliwo w wystarczającej ilości (minimum to połowa pojemności baku);

3. w silniku jest olej - poziom powinien być maksymalny;

4. obudowa kosiarki została oczyszczona od wewnątrz po ostatnim koszeniu, a nóż i jego uchwyt są stabilnie zamocowane, nie widać na nich pęknięć, ani skrzywień;

5. filtr powietrza jest czysty i dobrze zamocowany.

Jeśli będziemy pamiętać o sprawdzaniu powyższych elementów, kosiarka będzie nam służyć długo i bezawaryjnie. Ale nie znaczy to, że możemy wtedy zapomnieć o serwisie, gdyż nawet poprawnie użytkowana kosiarka podlega zużyciu, a co za tym idzie - uszkodzeniom.

Nóż. Nawet podczas normalnej pracy nóż się zużywa. Na trawniku mogą też znaleźć się inne przeszkody (kamienie, butelki, zabawki, czy wystające pniaki lub górki ziemi). Uderzenie rozpędzonym do prędkości 2800 obrotów na minutę stalowym wirnikiem o średnicy ponad 40 cm w taką przeszkodę, może spowodować skrzywienie noża, pęknięcie uchwytu lub nawet skrzywienie końcówki wału korbowego silnika (do niej jest przykręcony uchwyt noża).

Silnik. Powstanie nadmiernych wibracji powoduje nie tylko dyskomfort pracy, ale zagraża też bezpieczeństwu. Na skutek drgań w silniku mogą obluzowywać się połączenia gwintowe, co może skończyć się rozpadaniem się osłon, odpadnięciem tłumika lub pęknięciem obudowy.

Zanieczyszczenie paliwa. Przy uzupełnianiu paliwa, korek wlewu często kładzie się obok kosiarki, na ziemi. Przy zakręcaniu, piasek i resztki trawy przedostają się do zbiornika, a z niego wraz z paliwem - do gaźnika i wnętrza silnika. Z czasem takie zanieczyszczenia mogą zatkać gaźnik lub - co gorsze - zniszczyć silnik. To dlatego, że zawarte w drobinach piasku twarde związki kwarcu wespół z olejem silnikowym tworzą pastę ścierną, która wyciera w szybkim tempie wszystkie powierzchnie trące o siebie - tłok, cylinder, łożyska korbowodu i wału korbowego, prowadnice oraz trzonki i gniazda zaworów.

Zatkanie gaźnika spowoduje dość szybko kłopoty z kosiarką - silnik zacznie się krztusić, zgaśnie, nie da się odpalić. Uszkodzenie silnika na skutek zanieczyszczeń w oleju następuje wprawdzie dopiero po dłuższym czasie, ale taka usterka będzie dotkliwsza dla kieszeni.

Zanieczyszczenie filtra powietrza. Piasek i pył mogą przedostać się do wnętrza silnika także przez szczeliny źle zamontowanego filtra powietrza. Efekt - jak wyżej.

Jeśli natomiast filtr jest zatkany, niedostateczna ilość powietrza powoduje wzbogacenie mieszanki paliwowej, co oznacza spadek mocy i nawet zatrzymanie się silnika (dodatkowo nadmiar paliwa rozrzedzi olej w silniku).

Może też powstać nowe miejsce zasysania powietrza - najczęściej przez poluzowany od nadmiernych wibracji kolektor ssący lub jego uszczelki. Także wówczas do silnika dostanie się nieoczyszczone powietrze.







Kłopoty z kosiarką

Jeśli jednak już coś się stało i urządzenie nie pracuje poprawnie, spróbujmy ustalić przyczynę; być może obejdzie się bez wizyty w serwisie. Przy niektórych czynnościach jest to jednak konieczne - należą do nich: wyważanie noża, czyszczenie układu paliwowego, sprawdzenie i regulacja luzów zaworów, sprawdzenie układu regulacji obrotów silnika. Te naprawy lepiej powierzyć fachowcom, ale czasem problem z kosiarką jest banalny i pomoc specjalisty nie będzie potrzebna.

Nie można uruchomić silnika. W takiej sytuacji należy:

1. docisnąć dźwignię hamulca bezpieczeństwa. Jest on połączony linką z włącznikiem zapłonu w silniku. Jeżeli przesuwa się pancerz linki, należy wyregulować to w serwisie.

2. sprawdzić, gdzie stoi kosiarka. Silnik trudniej uruchamia się, gdy kosiarka stoi na nieskoszonej trawie.

3. sprawdzić dopływ paliwa. Przy zimnym silniku włącza się ssanie, a w kosiarkach, które go nie mają, przed rozruchem silnika 3-5 razy naciska się pompkę rozruchową.

4. sprawdzić, czy silnik nie jest "zalany". Jeżeli kosiarki nie daje się uruchomić po 4-5 pociągnięciach za linkę, być może jest zbyt dużo paliwa w cylindrze (silnik jest "zalany"). Odkręcamy świecę, kilka razy ciągniemy za linkę rozrusznika, osuszamy świecę, wkręcamy ją i próbujemy uruchomić silnik.

Uwaga! Podczas obracania wału bez świecy, z cylindra wydobywa się mieszanka paliwowa - należy uważać i nie używać otwartego ognia, może to doprowadzić do pożaru!

Nadmierne wibracje. Ich przyczynę sprawdźmy w serwisie. Może nią być niewyważony nóż tnący, skrzywiona końcówka wału korbowego, uszkodzenie noża lub jego uchwytu. Drgania może też powodować poluzowane mocowanie silnika do obudowy kosiarki.

Ścięta trawa nie wpada do kosza. Sprawdźmy, czy trawa jest sucha. Pokos może nie wpadać do zbiornika, gdy trawa będzie zbyt mokra. Obejrzyjmy, czy nóż jest w dobrym stanie. Jeśli problem z koszeniem nie jest winą trawy, następnym podejrzanym powinien być nieostry, zużyty lub skrzywiony nóż albo piasta.

Kosiarka nie chce jechać. Sprawdzić położenie dźwigni obrotów. Jeśli problem narasta wraz z napełnianiem się kosza, zobaczmy, czy dźwignia nie jest ustawiona w pozycji MIN lub na symbolu "żółw".

Więcej o:
Komentarze (1)
Jak sobie poradzić z usterkami kosiarki - najczęstsze przykłady awarii
Zaloguj się
  • michal_lewanski

    Oceniono 5 razy -3

    O kosiarkę trzeba dbać, jak o każde inne urządzenie. W razie czego polecam serwis z Oleśnicy: mokrzycki-serwis.pl, Facet naprawia wszystko, nawet największy złom.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX