Ocieplenie domu: kto udziela gwarancji na systemy ociepleń?

Włodzimierz Krupa, ekspert w dziedzinie chemii budowlanej

Gwarancje w budownictwie to temat dość drażliwy. Dotyczy to szczególnie wyrobów przetwarzanych w procesie budowlanym, a tak jest z większością składników systemów ociepleń domu. Dodatkowo, są one składowane na budowie, a warunki przechowywania też mają duży wpływ na ostateczne właściwości gotowego systemu.

system ociepleń
Systemowe ocieplenie elewacji powinno być wykonywane w określonych warunkach; tylko wtedy wszystkie warstwy uzyskają odpowiednie parametry
Fot. Termo Organika
Producenci systemów do ocieplania domu stoją na stanowisku, że wyroby przez nich dostarczane mają właściwości opisane w aprobatach technicznych czy innych dokumentach odniesienia lub kartach technicznych. Tyle że przed ich przetworzeniem - czyli na przykład przed zmieszaniem suchej zaprawy klejowej z wodą, poddaniem jej krótkiemu dojrzewaniu, nałożeniu na płytę ocieplającą i dociśnięciu do odpowiednio przygotowanego podłoża. I jeszcze kontrolowaniem warunków podczas twardnienia i wysychania. Jeżeli klej zawiera cement, a w 99 proc. tak jest, to ostatecznych właściwości nabiera on po 28 dniach od użycia. Naturalnie, nie trzeba tyle czekać z kontynuacją prac, ale warto - dla sprawdzenia deklarowanych właściwości.

Zalecenia producenta, a warunki w trakcie układania ocieplania domu

W procesie aprobacyjnym prowadzi się badania składników i całych systemów ociepleń, ale przygotowuje się próbki i makiety w warunkach laboratoryjnych, czyli w temperaturze 20-22 st. C i wilgotności powietrza około 60 proc. Dopiero tak przygotowany system poddaje się badaniom z dużym obciążeniem.

Obniżenie temperatury i zwiększenie wilgotności - co często ma miejsce w trakcie pracy - prowadzi do wydłużenia wszystkich deklarowanych przerw technologicznych. Warstwy ocieplenia domu dłużej schną i dłużej nabierają wymaganych właściwości. Najczęściej graniczną temperaturą jest +5 st. C, czasem +8 st. C. Dodatkowo wilgoć tworzy swego rodzaju warstwę rozdzielającą, znacznie ograniczając wzajemną przyczepność nakładanych produktów do ocieplania domu. Do tego dochodzi niebezpieczeństwo przemrożenia świeżych warstw przez nocne przymrozki. Po przemrożeniu warstwy ocieplenia zdecydowanie dłużej schną, a nawet jeśli wyglądają na suche, to w środku mogą być wciąż mokre.

Z kolei wysoka, upalna pogoda przyspiesza wszystkie reakcje, a materiały nie mają wystarczająco dużo czasu na uzyskanie właściwych parametrów.

Gwarancja jakości ocieplenia: producent czy wykonawca?

Producenci systemów ocieplenia domu bez wahania przenoszą odpowiedzialność za właściwe funkcjonowanie całego systemu i uzyskanie deklarowanych parametrów na wykonawców, co jest zgodne z prawem. To właśnie wykonawca jest gwarantem poprawności całego systemu. Wielokrotnie widziałem odpowiedzi reklamacyjne producentów, gdzie do uzasadnienia odrzucenia reklamacji dołączali raporty warunków atmosferycznych na najbliższym budowie lotnisku, rejestrowanych w czasie wykonywania prac budowlanych (łatwo dostępne na portalach internetowych). To wykonawca powinien mieć właściwą wiedzę praktyczną i umieć ocenić przydatność zastosowanego rozwiązania do uzyskania celu.

Jak się przygotować do reklamacji systemu ociepleń

Wynika z tego, że żeby być dobrze przygotowanym do rozpoczęcia procesu reklamacyjnego, trzeba dysponować dobrą dokumentacją prowadzonych prac ociepleniowych, zachować wszystkie dowody zakupu materiałów do ocieplenia domu i albo zachować reprezentacyjne próbki użytych materiałów, albo co najmniej wykonać ich dokumentację fotograficzną. Istotne są też umieszczone na opakowaniach numery serii, spisane - lub lepiej - sfotografowane. Będąc tak wyposażonym, można rozpocząć proces reklamacyjny. Składa się go wykonawcy, ale dość szybko zostaje włączony w to producent i ewentualnie - jeśli występuje - pośrednik handlowy, który sprzedał nam wyroby systemowe do ocieplenia domu.

Uzasadnione reklamacje, a jest ich stosunkowo niewiele, zazwyczaj rozstrzygane są zgodnie z zasadą wyrażenia dobrej woli i chęci polubownego zakończenia. Część spraw trafia przed sądy, a tam najistotniejsze są dokumenty i potwierdzone fakty.

Zdarza się też dość dużo reklamacji optycznych, czyli takich, w których faktura tynku i ogólne wrażenie estetyczne gotowej elewacji lub odcień jej koloru odbiegają od wyobrażeń zamawiającego. Aby temu zapobiec, warto wykonać wcześniej na elewacji kilka próbek koloru czy faktury. Pozwoli to zminimalizować rozczarowania.

Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład







Skomentuj:

Ocieplenie domu: kto udziela gwarancji na systemy ociepleń?