Bezpieczeństwo: prezenty z internetu

Jeśli zamierzasz szukać gwiazdkowych prezentów w sieci, ten tekst jest właśnie dla ciebie. Skorzystaj z porad, jak kupować rozsądnie, bezpiecznie i tanio. Nie tylko przy okazji świąt.


SPRAWDŹ SKLEP

Na stronie www sklepu powinien być podany adres i telefon prowadzącej go firmy oraz jej NIP i REGON. Dzięki nim potwierdzisz na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (stat.gov.pl), czy firma rzeczywiście istnieje. Jeśli cokolwiek nie będzie się zgadzać, poszukaj innego sklepu.

Pamiętaj! Sklepy w sieci w Unii Europejskiej powinny mieć europejski numer NIP - VAT UE (Vies UE). Informacje na ten temat znajdziesz na stronie Komisji Europejskiej (ec.europa.eu/taxation_customs/vies/).



PRZECZYTAJ REGULAMIN

To naprawdę jest konieczne. Znajdziesz w nim zapisy mówiące o ochronie naszych danych, możliwości ich dalszego przetwarzania lub przekazywania stronom trzecim, informacje o reklamacjach, formach płatności i dostawach. Jeśli sklep nie ma regulaminu, nie rób w nim zakupów.



ZWRÓĆ UWAGĘ NA BEZPIECZEŃSTWO TRANSAKCJI

Sprawdź, czy sklep korzysta z certyfikatów zapewniających bezpieczeństwo przesyłania i przechowywania danych (np. PIN do karty czy hasło i login do konta w e-banku). Najpopularniejszy jest certyfikat SSL szyfrujący transmitowane dane i zabezpieczający łącze; adresy internetowe zabezpieczone przy jego użyciu zaczynają się od liter https (a nie http). Korzystanie z certyfikatu potwierdza symbol kłódki w oknie przeglądarki.

Sprawdź, jak wygląda możliwość skasowania konta. Pamiętaj, że nie zawsze oznacza to jednoczesne usunięcie danych osobowych z bazy sklepu. Jeśli nie chcesz dostawać korespondencji, konieczna może być osobna prośba o ich skasowanie.

* Nie podawaj sklepowi więcej informacji niż to potrzebne do dokonania zakupu (są one zbierane do celów marketingowych). Większość sklepów wymaga od klienta założenia konta - to warunek zrealizowania zamówienia. Wtedy trzeba podać dane osobowe, numer telefonu i adres poczty elektronicznej, a także adres, na który ma być wysłany towar.



ZABEZPIECZ SWÓJ KOMPUTER

Zadbaj o oprogramowanie antywirusowe. Może się bowiem zdarzyć, że podczas wizyty w sklepie internetowym "złapiesz" wirus, który może wykraść zapisane dane. Własny komputer z legalnym oprogramowaniem i programem antywirusowym to najlepsze narzędzie do robienia zakupów w sieci.



SPRAWDŹ, KIEDY OTRZYMASZ ZAMÓWIONĄ RZECZ

Zwróć uwagę, czy zadeklarowany czas dostawy obejmuje dni świąteczne - czas realizacji zamówienia to zwykle liczba dni roboczych, w ciągu których produkt zostanie przygotowany do wysyłki z magazynu. Czas dostawy zależy od firmy kurierskiej (wynosi od 24 godzin do trzech dni). Termin realizacji zamówienia nie może przekroczyć 30 dni.

Kupując w sieci, masz także prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od daty jego dostarczenia bez podawania przyczyn oraz bez jakichkolwiek konsekwencji. Nie może on jednak być rozpakowany ani nosić śladów używania.



UPEWNIJ SIĘ, CZY W SIECI RZECZYWIŚCIE JEST TANIEJ

Nie musi tak być. Jeśli doliczysz koszty transportu czy inne opłaty, może się okazać, że zakup w internecie ci się nie opłaca. Dlatego najpierw sprawdź ceny produktu w tradycyjnych sklepach.

Uważaj na "atrakcyjne promocje". Mocno przeceniony asortyment powinien dać do myślenia. Warto wtedy sprawdzić ceny w innych sklepach, bądź skorzystać z jednej z kilku dostępnych porównywarek cen (ceneo.pl. skapiec.pl, nokaut.pl, okazje.info.pl).



Radzimy

Zachowaj w pamięci (oczywiście komputerowej) korespondencję prowadzoną z e-sklepem. Przyda się w razie reklamacji lub na wypadek nieuczciwych praktyk sprzedającego.



. PRZELEW W BANKU LUB NA POCZCIE. Kiedy sklep otrzyma przekaz, wyśle zamówiony towar.

. PRZELEW PRZEZ INTERNET. Dużo szybszy i wygodniejszy (robisz go w domu) niż ten w banku.

. PRZELEW AUTOMATYCZNY PRZEZ INTERNET. Niektóre polskie banki podpisują umowę z e-sklepami. Ich klienci mogą dokonać transakcji, klikając w odpowiedni przycisk w e-sklepie i potwierdzając transakcję.

. PŁATNOŚĆ KARTĄ LUB E-KARTĄ. Po dokonaniu zakupu należy wypełnić formularz na stronie internetowej e-sklepu lub centrum rozliczeniowego, które czuwa nad finansową stroną transakcji (np. eCard). Podajesz wówczas numer karty i jej datę ważności, dane osobowe oraz zazwyczaj tzw. kod CVC2/CVV2, czyli trzy ostatnie cyfry numeru umieszczonego na pasku na odwrocie karty. To wygodne rozwiązanie, a koszt transakcji ponosi sprzedawca.

. PŁATNOŚĆ SMS-EM. Wysyłasz go na numer podany na stronie sklepu. Operator dolicza wówczas odpowiednią kwotę do rachunku. W zamian otrzymujesz kod, który wpisujesz w okienku sklepu. Rozwiązanie wygodne, a zarazem bezpieczne, ale też najdroższe - ze względu na wysokość stawki pobieranej przez sieć telefonii komórkowej, którą pokrywa kupujący.

. PAYPAL. Międzynarodowy system internetowych przekazów pieniężnych. Każdy jego użytkownik dostaje własne konto. Przy rejestracji podaje numer karty płatniczej (z niej będą ściągane wszelkie płatności). Kupując produkt w e-sklepie, który współpracuje z PayPal, wystarczy kliknąć w ikonkę "płacę z PayPal", a później potwierdzić kwotę i adres e-mail odbiorcy (sklepu). Pieniądze zostaną automatycznie pobrane z karty płatniczej. Prowizję pokrywa odbiorca. Rozwiązanie wygodne, zwłaszcza przy zakupach w sklepach zagranicznych, dotychczas mało rozpowszechnione wśród polskich sklepów.

. PŁATNOŚĆ PRZY ODBIORZE. Odpowiednią kwotę uiszczamy kurierowi lub listonoszowi po otrzymaniu towaru. To często wybierana opcja, bo umożliwia obejrzenie i sprawdzenie zamówionego produktu.