Nowoczesne dywany: kwestia splotu

wybór i tekst Anna Grużewska

Dywany wracają do łask, i to w momencie gdy już przyzwyczailiśmy się, że w nowoczesnych, loftowych wnętrzach królują gładkie przestrzenie podłóg. Dywan jednak wraca z impetem! Zdumiewają efekty wizualne, zapiera dech technika. Młodzi projektanci mówią światu, że dywan jest cool, jazzy i trendy!

1 z 12Kneeling dywany efemeryczne układane specjalnie na wystawy. Dzieło studia We MakeCarpets.
Fot. materiały prasowe
2 z 12Silai w swojej najnowszej kolekcji dywanów i pufów, belgijska projektantka Charlotte Lancelot, wykorzystuje stare techniki i nowoczesne wzory, Gan by Gandia Blasco.
Fot. materiały prasowe
3 z 12Glaoui nawiązujący do marokańskich tradycji tkackich model projektu Sandry Figueroli, Gan by Gandia Blasco.
Fot. materiały prasowe
4 z 12Hat dywan Nanni Marquiny inspirowany kapeluszem ze słomy. W tym modelu projektantka połączyła zainteresowanie technikami wyplotu słomy i tkaniny, Nannimarquina.
Fot. materiały prasowe
5 z 12Crystal Rose trójwymiarowa kompozycja autorstwa Marcela Wandersa, Moooi Carpets.
Fot. materiały prasowe
6 z 12Crystal Ice ogromny, o średnicy aż 350 cm, dywan ozdobiony wzorem kryształu. Proj. Marcel Wanders Moooi Carpets.
Fot. materiały prasowe
7 z 12Hat dywan Nanni Marquiny inspirowany kapeluszem ze słomy. W tym modelu projektantka połączyła zainteresowanie technikami wyplotu słomy i tkaniny, Nannimarquina.
Fot. materiały prasowe
8 z 12Alexandra Pouf i dywan z kolekcji Glaoui. Designerka Sandra Figuerola zaprojektowała kolekcję, w której motyw z dywanów pojawia się na meblach, Gan by Gandia Blasco.
Fot. materiały prasowe
9 z 12Freeky inspirowany motywami etnicznymi dywan projektu Bertjana Pota, Moooi Carpets.
Fot. materiały prasowe
10 z 12Nanni Marquina jest projektantką dywanów i właścicielką firmy mieszczącej się w Barcelonie. Jednak designerka bardzo często odbywa podróże na Bliski Wschód, by uczyć się tam tradycyjnych technik tkackich.
Fot. materiały prasowe
11 z 12Melange kolekcja dwudziestu dywanów o prostych, geometrycznych wzorach, wykonanych ręcznie przez najlepszych rzemieślników z Pakistanu. Nannimarquina.
Fot. materiały prasowe
12 z 12Silai w swojej najnowszej kolekcji dywanów i pufów, belgijska projektantka Charlotte Lancelot, wykorzystuje stare techniki i nowoczesne wzory, Gan by Gandia Blasco.
Fot. materiały prasowe

Dywany mają sploty, supły, kudełki. Lub idealnie gładkie powierzchnie, które jednak zdumiewają zaskakującymi, psychodelicznymi wzorami. Nowoczesne dywany były jednym z naszych największych odkryć podczas tegorocznych targów w Mediolanie. Wydawało się bowiem, że wielka miotła historii wzornictwa skutecznie usunęła dywany z designerskiej sceny. Tworzeniem kobierców przez ostatnie lata zajmowało się tylko kilkoro najbardziej wytrwałych projektantów. Znaleziono dla nich bezpieczną niszę i w niej mogli realizować swoje tkackie zapędy.

Tymczasem dywany wracają do łask projektantów i architektów wnętrz. I to, można powiedzieć, wracają z impetem. Kiedy już przyzwyczailiśmy się, że w nowoczesnych i postindustrialnych przestrzeniach królują gładkie podłogi, okazuje się, że zatęskniliśmy do ciepłej wełny pod stopami. Nanni Marquina, hiszpańska designerka, która od lat projektuje wyłącznie dywany i szefuje firmie produkującej je, nie jest tym zaskoczona. Mówi, że kobierce i ceramika to najstarsze przykłady „designu”, które towarzyszą ludziom już od tysięcy lat. Marquina uznaje potrzebę posiadania dywanu za zupełnie naturalną i dla niej dziwne było to, że ludzie zrezygnowali z niej kilkanaście lat temu.

Współczesne dywany zaskakują formą. Obserwujemy, że kobierce się „uprzestrzenniają”. Część ma wypukłe, rzeźbiarskie wzory, które płynnie łączą się z gładkimi powierzchniami, inne zaś stanowią komplety z pufami i stołeczkami o tych samych deseniach i zdobieniach. Ciekawym pomysłem są też prace holenderskiej grupy We Made Carpets, która tworzy prace efemeryczne. Jak to rozumieć? Designerzy układają wielkoformatowe kobierce np. ze spinaczy, słomek lub kapsli w salach wystawowych lub w plenerze. Ich prace wyglądają tak realistycznie, że trzeba naprawdę się natrudzić, by dostrzec, że to nie dywan, tylko artystyczna kompozycja. Nadzwyczaj przy tym udana.

Nowe dywany łączą w sobie dwa sprzeczne trendy: ultranowoczesność i powrót do tradycji. Fantazje współczesnych designerów realizują rzemieślnicy z Pakistanu i Afganistanu przy pomocy technik i narzędzi, które nie zmieniły się od setek lat. W nowych kolekcjach firm Nannimarquina, Amini Carpets nie znajdziemy tradycyjnych „persów”, choć dywany powstały na Bliskim Wschodzie. Z kolei projektanci współpracujący z marką Gan by Gandia Blasco szukają inspiracji na Bliskim Wschodzie, np. w Maroku. Często korzystają z tradycyjnych, pracochłonnych metod ręcznego wyplotu. To idealnie wpisuje się w trendy „slow” i „eko”. Sposób życia i sposób urządzania wnętrza stanowią przecież harmonię, a nowoczesne dywany wytwarzane tradycyjnie stanowią połączenie doskonałe.

PRZEJDŹ DO GALERII >>

Zdjęcie Dywan Finland 120x170Zdjęcie Dywan Królewski 170x235Zdjęcie Dywan PILAR 44718296
Dywan Finland 120x170Dywan Królewski 170x235Dywan PILAR 44718296
źródło:Okazje.info

Skomentuj:

Nowoczesne dywany: kwestia splotu