Wiata samochodowa zamiast garażu: ile można zaoszczędzić?

Monika Karda

W naszym klimacie najlepszą ochronę samochodu zapewniają zamknięte budynki, czyli garaże, choć i wiata całkiem dobrze zabezpiecza auto przed śniegiem i oblodzeniem. Dobrze, jeśli wiaty są zaplanowane razem z domem, czyli są częścią projektu architektonicznego.

fot.Grzegorz Otwinowski tel. 0501 259 288 email. fot2@tlen.pl
Na małej działce lekka, ażurowa konstrukcja wiaty nie "przytłacza" działki tak jak garaż o podobnych wymiarach.
Fot. Grzegorz Otwinowski

Zastąpienie garażu wiatą samochodową to oszczędność kilkunastu tysięcy złotych. Samodzielne wybudowanie wiaty nie jest trudne. Trzeba jedynie zadbać o to, by styl i materiały, z których ma być wykonana wiata, pasowały do reszty zabudowy na posesji.

Wiaty mogą być wolno stojące albo przylegać jedną ścianą do budynku - domu lub garażu wolno stojącego. Wiatę stojącą w otwartej przestrzeni warto osłonić przed nawiewaniem śniegu - sprawdzi się tu rząd gęsto posadzonych krzewów lub ażurowy płotek z drewnianych listew lub siatki.

Budowa wiaty samochodowej

Fundamenty wiaty. Najczęściej stosuje się stopy fundamentowe, które wystają około 10 cm ponad poziom terenu. W ich górnej części powinny być zatopione łączniki (śruby lub pręty), do których można będzie dokręcić lub dospawać uchwyty umożliwiające zamocowanie słupów.

Słupy podtrzymujące dach wiaty samochodowej mogą być drewniane, stalowe lub żelbetowe. Drewno zabezpiecza się preparatami impregnująco-dekoracyjnymi, a elementy stalowe - farbą antykorozyjną; słupy żelbetowe zaś wykańcza się tynkiem lub płytkami elewacyjnymi.

Dach wiaty samochodowej. Narażona na podmuchy wiatru wiata musi mieć solidną konstrukcję dachu i dobrze zamocowane pokrycie. W wiatach wolno stojących zadaszenie jest zazwyczaj dwu- spadowe, o kącie nachylenia około 20 st., natomiast w przylegających do ściany - jednospadowe, o podobnym nachyleniu co dach. Przy standardowej rozpiętości dachu wystarczą krokwie o przekroju 4 x 10 cm w rozstawie co 80 cm. Orynnowanie wiaty nie jest konieczne.

Nawierzchnia. Najlepiej, gdy jest utwardzona tak, jak podjazd i nieznacznie wyniesione ponad otaczający je teren. Zapobiegnie to gromadzeniu się pod kołami samochodu wody z opadów deszczu i śniegu.

Wiatę warto zbudować razem z domem lub garażem wolno stojącym. Jej szerokość na jeden samochód osobowy powinna wynosić przynajmniej 2,5 m
Wiatę warto zbudować razem z domem lub garażem wolno stojącym. Jej szerokość na jeden samochód osobowy powinna wynosić przynajmniej 2,5 m
Fot. Krispol

Wiatę warto zbudować razem z domem lub jako dodatkowe miejsce do parkowania przy garażu wolno stojącym. Szerokość wiaty na jeden samochód osobowy powinna wynosić przynajmniej 2,5 m

Skomentuj:

Wiata samochodowa zamiast garażu: ile można zaoszczędzić?