Bramy garażowe: niezawodny napęd do starej bramy [CENY]

Monika Karda

Napęd do bramy garażowej znacznie ułatwia parkowanie samochodu. Ci użytkownicy, którzy nie zdecydowali się na takie udogodnienie od razu, mogą zamontować automatykę w dowolnej chwili.

brama garażowa
Brama segmentowa boczna
fot. Normstahl

Stwierdzenie, że każdy napęd działa dobrze, a dostępne produkty różni jedynie cena, nie jest prawdą. Najtańsze azjatyckie wyroby, zalewające rynek, przekonały już niejednego użytkownika, że kryterium ceny nie powinno być jedynym. Urządzenia niskiej jakości spowodowały, że użytkownicy mają wiele problemów z obsługą bram garażowych, a awarie takich napędów zdają się nie mieć końca. Zakup automatyki należy traktować jak inwestycję, zwracając uwagę na jakość i łatwość obsługi napędu, a nie na jego koszt. Zwykle bowiem jest tak, że to, co tanie, wcale nie jest dobre.

Jaki napęd do jakiej bramy?

Każdą bramę garażową da się zautomatyzować, trzeba jedynie zadbać o dobór właściwego napędu i odpowiednie ustawienie jego parametrów, dostosowując go do danego sposobu otwierania. Ponadto, rodzaj napędu należy dobrać do wielkości (powierzchni i wysokości, czasem szerokości) oraz ciężaru bramy, a także częstotliwości otwarć. Oczywiście, musi to zrobić sprzedawca, ale ogólne zasady są następujące:

- brama segmentowa górna - do takiej bramy pasują wszystkie typy napędów. Podwiesza się je pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem ruchomym ramieniem. Do bramy podwójnej potrzebny jest model o większej sile ciągnięcia i pchania (zwykle powyżej 1000 N);

- brama segmentowa boczna - napęd jest taki, jak do bramy segmentowej górnej, ale można go zamontować na ścianie bocznej lub przy nadprożu. Musi być jednak wyposażony w ramię odpowiednie do tego rodzaju bramy;

- brama uchylna - wykorzystuje się tu standardowe napędy wyposażone w odpowiednie ramię, choć są i specjalne przeznaczone tylko do tego typu bram. Montuje się je na skrzydle bramy od strony garażu;

- brama rozwieralna - takie bramy można wyposażyć w napęd tradycyjny z ramionami ciągnącymi i pchającymi skrzydła. Ewentualnie można zastosować niektóre rodzaje napędów przeznaczonych do bram wjazdowych.

Wybierając napęd, warto mieć na uwadze deklarację zgodności z normą europejską EN 13241-1, której potwierdzeniem jest znak CE, przyznawany automatycznej bramie wraz z napędem.

Jeśli nie oszczędzamy na napędzie, dobrze jest wybrać taki z zapasem mocy - wtedy brama będzie działać sprawniej, a nieprzeciążany napęd posłuży dłużej.

Zobacz propozycje różnych napędów [CENY] >>>

Jak dobrze dobrać i zamontować napęd do starych bram garażowych?

Tomasz Koziarek, ekspert w firmie produkującej napędy do bram garażowych: W przypadku bram segmentowych i uchylnych wymagana jest instalacja napędu na wysokości powyżej bramy, w osi jej symetrii. Jeżeli nie ma możliwości stabilnego zamocowania napędu w takim położeniu (na przykład z uwagi na skos sufitu lub belkę konstrukcyjną stropu), należy sprawdzić możliwość instalacji na przykład bramy segmentowej otwieranej na bok. W takiej sytuacji napęd jest mocowany do ściany bocznej garażu. Należy też mieć na uwadze, że w trakcie eksploatacji bramy na prowadnice działają znaczne siły. Dlatego też te elementy muszą być zamocowane na tyle stabilnie, aby nie nastąpiło ich poluzowanie.

Nowoczesne napędy są bezpieczne w eksploatacji - w razie napotkania na przeszkodę mechanizm rozłączający automatycznie zatrzymuje bramę, która natychmiast się cofa. Jednak zdrowy rozsądek nakazuje instalacje osobnych zabezpieczeń, które zapobiegają uszkodzeniu pojazdu bądź uderzeniu osób. Pod tym względem najlepiej sprawdzają się fotokomórki. Warto wiedzieć, że w wielu krajach obowiązują normy nakazujące instalację dwóch niezależnych układów zabezpieczających.

Obecnie coraz większą popularnością cieszą się napędy z informacją zwrotną, które po wykonaniu polecenia wysyłają do pilota potwierdzenie wykonania danego ruchu lub informację o przeszkodzie, która taki ruch uniemożliwiła. Napędy takie mają też możliwość obsługi zdalnej przez internet.

Skomentuj:

Bramy garażowe: niezawodny napęd do starej bramy [CENY]