Bramy garażowe: jak wybrać napęd do bramy

Monika Karda

Najlepiej jest kupić napęd razem z bramą garażową. Sprzedawca pomoże dopasować oba elementy i zamontuje się je jednocześnie.

brama garażowa, napęd
W domach jednorodzinnych stosuje się napędy przystosowane do wykonywania dziennie do 20-30 cykli otwierania i zamykania (opisanych jako "intensywność 30%")
Fot. Normstahl

Jak jest zbudowany napęd bramy garażowej?

Głównym elementem napędu jest siłownik (silnik), który wprawia ramię w ruch. Jest ono zamocowane do skrzydła i może je ciągnąć lub popychać. Ramię jest połączone z wózkiem, który porusza się po szynie jezdnej (podwieszonej do sufitu) i jest napędzany łańcuchem lub paskiem zębatym.

Pracą siłownika kieruje moduł sterujący (centralka), zazwyczaj połączony z nim w całość. Na panelu modułu znajduje się włącznik i wyłącznik lub klawiatura do programowania funkcji napędu. Moduł ma też wbudowaną lampkę, która zapala się po otwarciu bramy i świeci przez kilka minut.

Moduł sterujący może być też oddzielony od siłownika. Da się go wówczas umieścić na przykład na bocznej ścianie garażu, w pobliżu gniazda elektrycznego. W większości sprzedawanych modułów sterujących wbudowane są odbiorniki radiowe, dzięki którym bramę garażową otwiera się za pomocą pilota.

Ramię lub wózek jezdny jest wyposażony w linkę umożliwiającą awaryjne odblokowanie napędu. Przydaje się ona, gdy podczas awarii siłownika lub braku prądu trzeba otworzyć lub zamknąć bramę.

Co ważne w napędzie do bramy garażowej

Wybierając napęd do bramy garażowej, trzeba sprawdzić, jaką ma siłę ciągnięcia i pchania. Do bram o przeciętnej wielkości i średnim ciężarze wystarczy siłownik o sile ciągu 300-700 N. Najmocniejsze, które można stosować do dużych i ciężkich bram garażowych, to 1000-1200 N. Dobry napęd ma funkcję regulacji siły, by nie ustawiać go na najwyższy poziom, jeśli nie trzeba (bo wtedy napęd szybciej się zużywa).

Ważna jest również prędkość przesuwania (lub uchylania bramy), podawana w centymetrach na sekundę. Standardowy napęd przesuwa bramę z szybkością około 15 cm/s, ale najszybsze - nawet 25 cm/s.

Warto też sprawdzić, czy wózek jezdny z ramieniem jest poruszany za pomocą łańcucha czy paska zębatego. Ten drugi sposób gwarantuje cichszą pracę napędu. Łańcuch trzeba ponadto często smarować, co może być niewygodne.

Kupując tradycyjny napęd z szyną, należy się upewnić, jaka będzie jego całkowita długość oraz ile wolnej przestrzeni pod sufitem wymaga. Nadproże garażu może się bowiem okazać zbyt niskie na dane rozwiązanie, a na środku sufitu mogą się znajdować elementy utrudniające instalację długiej szyny.

Większość napędów opcjonalnie można wyposażyć w dodatkowe rozwiązania, zwiększające ich funkcjonalność. Bramy garażowe otwierane elektrycznie powinny mieć zabezpieczenie przeciążeniowe (polegające na wykrywaniu przeszkody). Funkcja ta pozwala na kontrolę pracy zamykającej się bramy, która - po natrafieniu na przeszkodę - zmieni kierunek ruchu i zacznie się otwierać. Wygodnym rozwiązaniem jest zastosowanie kompletu fotokomórek, które nie pozwolą na zamknięcie bramy, jeśli w jej świetle pojawi się przeszkoda.

Zasilanie napędu bramy garażowej

Standardowo napęd do bram garażowych powinien być podłączony do zwykłej instalacji elektrycznej o napięciu 230 V. Zasilanie z sieci pozwala użytkownikowi na nieograniczone (w sensie zapotrzebowania energii) korzystanie z automatyki. Na wypadek przerw w dostawie prądu można dodać akumulator awaryjny. Taki akumulator zwykle umożliwia wykonanie tylko kilku lub kilkunastu manewrów. Jest to rozwiązanie wygodne, aczkolwiek kosztowne. Tańsza jest opcja wysprzęglenia bramy garażowej ręcznie.

Ponieważ współczesna elektronika potrzebuje niewiele energii do funkcjonowania, można zastosować nowoczesny zestaw zasilany z instalacji solarnej, nawet w pochmurne dni. Jednak to rozwiązanie jest zdecydowanie najdroższe.

Wybierając napęd do bramy garażowej, przede wszystkim należy sprawdzić, czy mamy możliwość doprowadzenia zasilania elektrycznego.

Sterowanie napędem bramy garażowej

Wszystkie napędy do bram garażowych mają możliwość zdalnej obsługi - za pomocą pilotów (nadajników radiowych). Przy każdym użyciu pilota sygnał radiowy jest automatycznie na nowo kodowany (kod dynamicznie zmienny), nie ma więc możliwości nagrania i skopiowania sygnału, co daje gwarancję bezpieczeństwa. Należy się przy tym upewnić, czy pilot działa na częstotliwości zarezerwowanej dla tego typu urządzeń (433 lub 868 MHz), dzięki czemu nie będzie odbierać fałszywych sygnałów wysyłanych przez inne nadajniki.

Instalując napęd do bramy garażowej i wjazdowej, należy też zadbać o to, aby można było je otwierać tym samym pilotem. Zawsze jest to możliwe, jeżeli decydujemy się na napędy tego samego producenta. Jeżeli zastosujemy jednak rozwiązania różnych firm, wówczas do jednej z bram należy dołączyć specjalny odbiornik, umożliwiający sterowanie innych napędów pilotem danego producenta automatyki. Ponadto, bramę można wyposażyć w moduły do otwierania za pomocą sygnału GSM lub poprzez internet, co umożliwia otwarcie bramy przez osobę będącą z dala od domu.

 

Skomentuj:

Bramy garażowe: jak wybrać napęd do bramy