Odwodnienie w garażu. Praktyczne rady

Monika Karda

Popularnym sposobem na odwodnienie garażu są odpływy liniowe. Układa się je na kilka sposobów, zależnie od wielkości odwadnianej powierzchni. Ich umiejscowienie musi być starannie zaplanowane, by sprawnie odprowadzały wodę.

22675886 https bi
Fot.: ACO

Możliwe rozwiązania:

Linia odwodnienia w osi pojazdu (pośrodku garażu). Ściekająca woda z samochodu spływa od razu pod pojazd; nie tworzą się kałuże pod nogami wysiadających osób.
Dwie linie odwodnienia wzdłuż osi kół pojazdu. Najszybciej odprowadzają ściekającą wodę z auta. Wymagają jednak użycia odwodnień z żeliwnymi rusztami, co zwiększa koszt systemu.
Linia odwodnienia wzdłuż bramy wjazdowej. Rozwiązanie to jest bardzo często wykonywane, ale niepotrzebne. Sprawdza się tylko wtedy, gdy podłoga garażu położona jest poniżej podjazdu.
Linia odwodnienia w poprzek garażu. To niezbyt dobre rozwiązanie, bo wymaga zastosowania rusztu wyższej klasy wytrzymałościowej (od B125), co wiąże się z wyższą ceną. Zaletą tego rodzaju odwodnienia jest to, że odcinek odwodnienia jest krótki.
Linia odwodnienia pomiędzy pojazdami w garażu dwustanowiskowym. To najprostsze rozwiązanie dla garaży dwustanowiskowych. Powoduje jednak, że woda spływa do środka garażu, co sprawia, że chodzimy po mokrej podłodze. W garażu dwustanowiskowym zaleca się wykonanie dwóch niezależnych linii w osiach pojazdów.

Odprowadzanie wody:

Jeśli podłączenie odwodnienia nie jest od razu zaprojektowane w kanalizacji, nie należy tego robić za wszelką cenę. Może to bowiem spowodować problemy z ciśnieniem w całej kanalizacji domowej oraz przedostawanie się przykrych zapachów do garażu. Wprawdzie można zamontować syfon, który jednak pogarsza przepływ (niekiedy nawet 10-krotnie). Jednym z rozwiązań jest wykopanie koło garażu tunelu rozsączającego do którego podłącza się odpływ. Jeśli w garażu nie będziemy używać wody np. do mycia pojazdów, to tunel taki na 100% spełni swoje zadanie. Innym, znacznie tańszym, choć mniej profesjonalnym rozwiązaniem jest „wkopanie” w ziemię pod odwodnieniem 2-5 metrów rury drenażowej i podłączenie do niej odwodnienia. Zwykle spełnia to swoje zadanie. W obu sposobach niezbędna jest minimalna chłonność gruntu.

Skomentuj:

Odwodnienie w garażu. Praktyczne rady