Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Jak wybrać bramę garażową? Na co zwracać uwagę? Jakich błędów unikać?

red.

Oferta producentów bram garażowych jest obecnie bardzo duża, co jednak nie znaczy, że wybór jest prosty. Pomijając względy estetyczne - brama musi nam się przecież podobać - oto, na co powinniśmy zwrócić uwagę, by znaleźć najlepiej dopasowaną do domu i naszych oczekiwań.

Najpopularniejsze są obecnie bramy segmentowe, które nie wymagają pozostawiania miejsca na podjeździe.
Najpopularniejsze są obecnie bramy segmentowe, które nie wymagają pozostawiania miejsca na podjeździe.
fot. HORMANN

Sposób otwierania a miejsce na ruch bramy

Bramy mogą otwierać się na kilka sposobów: są uchylne, segmentowe i rolowane, rzadziej spotyka się tradycyjne rozwierane, których skrzydła zamocowane są na zawiasach i otwierają się jak drzwi. Takie bramy wymagają przestrzeni na podjeździe. Podobnie bramy uchylne - podczas otwierania wysuwają się przed lico budynku, nie można więc do nich zbyt blisko podjeżdżać.

Jeśli mamy mało miejsca na podjeździe, albo brama garażowa znajduje się w linii ogrodzenia (bezpośrednio wychodzi na ulicę), powinniśmy wybrać taką, która do otwierania i zamykania nie potrzebuje miejsca przed garażem. Doskonale sprawdzą się tu segmentowe (sekcyjne), które podczas otwierania są wciągane pod sufit oraz rolowane (żaluzjowe), zwijane na wał zamocowany pod sufitem garażu lub w kasecie na zewnątrz. Bramy segmentowe są zdecydowanie najpopularniejsze; rolowane są wygodne w obsłudze, ale też i najdroższe.

Są też bramy segmentowe boczne, składające się z segmentów pionowych, które przesuwają się wewnątrz garażu na jedną ścianę lub dwie ściany; wymagają one pozostawienia pewnej wolnej przestrzeni wokół tej ściany, na którą się przesuwają. Są one polecane do garaży, w którym nie ma wystarczająco dużo miejsca na ruch bramy pod stropem (gdyż np. prowadzone są pod nim instalacje albo właściciele przechowują tam narty, deski surfingowe itp).

Współczynnik przenikania ciepła U bramy

Im niższy współczynnik U ma brama, tym jest cieplejsza. Przez bramę o niedostatecznej izolacyjności mogłoby uciekać ciepło, co oznacza sporą stratę energii i wyższy koszt ogrzewania. Tylko czy zawsze potrzebna nam brama o dobrej izolacyjności termicznej? Niekoniecznie. Jeśli garaż nie jest ocieplony i ogrzewany, nie ma sensu kupować do niego bardzo ciepłej bramy. Jest ona natomiast potrzebna wtedy, gdy garaż umieszczony jest w bryle domu i ściśle przylega do części mieszkalnej, a więc nie chcemy "wpuszczać" do niego zimna. Powinniśmy wybrać wtedy model segmentowy - najlepszy pod względem izolacyjności termicznej. Bramy takie zbudowane są ze stalowych paneli wypełnionych pianką poliuretanową oraz zaopatrzone w uszczelki między segmentami i na obwodzie bramy (największe straty ciepła powstają właśnie m.in. na łączeniach segmentów i na styku bramy z ościeżnicą). Brama do ocieplonego i ogrzewanego garażu powinna mieć grubość co najmniej 42 mm; jej współczynnik U wynosi około 1,3 W/(m²K); jeśli chcemy bardziej ograniczyć straty ciepła, wybierzmy taką ze skrzydłem grubości 67 mm, o współczynniku U w granicach 1,0 W/(m²K) .  

Kolejny słaby termicznie punkt mamy na styku ościeżnicy ze ścianą garażu, gdzie tworzy się mostek termiczny. Żeby je ograniczyć, można zastosować specjalny zestaw do ościeżnicy -  ramę z tworzywa sztucznego, eliminującą mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą oraz dodatkowe uszczelki na obwodzie bramy Taki sposób osadzenia bramy pozwala w znacznym stopniu wpłynąć na poprawę jej termoizolacyjności – nawet do 15%.

Bezpieczeństwo użytkowania i ochrona przed włamaniem

Brama garażowa z jednej strony musi być łatwa w obsłudze i przyjazna dla użytkownika, z drugiej - trudna do sforsowania dla intruza. Przed kupnem zapytajmy więc sprzedawcę, czy  brama wyposażona jest w napęd, który zatrzyma ją, gdy poruszające się skrzydło natrafi na przeszkodę (np. bawiące się dziecko. Dobrze też, by brama miała podwójne sprężyny; nie opadnie w razie pęknięcia jednej z nich, gdyż podtrzyma ją druga. Zwróćmy też uwagę, jak ukształtowane są krawędzie paneli bramy (czy ochronią użytkownika przez przytrzaśnięciem palców?) oraz czy prowadnice pionowe uformowane są w sposób, który uniemożliwi włożenie dłoni między nie a rolki prowadzące (a w konsekwencji - jej zranienie).

Jeśli natomiast chodzi o ochronę przed włamaniem, sprawdźmy, czy brama jest odporna na podważenie (powinna posiadać automatyczne, mechaniczne ryglowanie w szynie napędu). Zwróćmy też uwagę na sam napęd. Najnowocześniejsze działają w dwukierunkowym systemie sterowania radiowego i wykorzystują bardzo bezpieczny system kodowania, działający w technologii 128-bitowej. Chroni on przed skopiowaniem kodu przekazywanego między pilotem a napędem przez złodzieja, co nie jest możliwe przy napędach z 40-bitowym i 70-bitowym kodowaniem.

Szybkość otwierania i zużycie prądu

Najczęściej wybierane napędy otwierają bramę z szybkością 17 cm na sekundę. Możemy wybrać szybszy - o prędkości otwierania 22 cm/s. W skali roku i przy założeniu, że bramę otwieramy i zamykamy 2 razy dziennie, da nam to około 2 godzin oszczędności. Zwróćmy też uwagę na zużycie prądu - lepsze napędy w stanie stand by pobierają tylko 1 W mocy, czyli 5 razy mniej niż napędy ze standardowym transformatorem.  

    Więcej o:

Skomentuj:

Jak wybrać bramę garażową? Na co zwracać uwagę? Jakich błędów unikać?