Polski stół - nowa inicjatywa trzech firm

Anna Grużewska

Połączył ich stół, kobalt i Śląsk. Trzy polskie firmy zjednoczyły siły, by pokazać, że razem można tworzyć design na najwyższym światowym poziomie.

Polski stół
Fot. serwis prasowy Polski Stół

Sojusz ponad podziałami zawarty został na stole. W sensie dosłownym i w przenośni. Oto trzy firmy postanowiły nawiązać współpracę, by pokazać, że to, co znajduje się na polskim stole może być piękne i dobrze zaprojektowane. Fabryka Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” z Bolesławca, Huta Julia z Piechowic i Porcelana Kristoff z Wałbrzycha opracowały wspólny projekt: naczynia ze szkła, kamionki i kryształu, które tworzą spójną koncepcję zastawy.

Nie bez znaczenia było to, że wszystkie firmy pochodzą z Dolnego Śląska. To tutaj znajduje się najwięcej polskich hut szkła, tradycyjnie wyrabia się naczynia kamionkowe i porcelanę. To tutaj również można było obserwować smutny upadek wielu zakładów wytwarzających naczynia. Jak jednak wiadomo, zła passa musi się kiedyś skończyć.

Dziś, patrząc na kolekcję Polski Stół, możemy śmiało powiedzieć, że mamy dobry polski design. Sięgający do tego, co najlepsze w tradycji, a przy tym nowoczesne w formie. Jest tu klasyczny wzór stempelkowy w kobaltowym odcieniu dotąd zarezerwowany dla fajansu, pojawiający się teraz na porcelanie. Są i kryształy, z których nie tylko pije się wino, ale też używa w formie kieliszków do jajek. Bo przecież pojawiła się moda na weekendowe celebrowanie śniadań, które powinno mieć odpowiednią oprawę. Polski Stół jest więc projektem z pogranicza designu i socjologii. Wśród projektantów znaleźli się bystrzy obserwatorzy, którzy zauważyli zmiany i mody. Moda na polskie wzornictwo jest jak najbardziej godna pochwały. My też zamierzamy jej ulec.

Skomentuj:

Polski stół - nowa inicjatywa trzech firm