100. urodziny "Białej Marii" - serwisu marki Rosenthal

08.06.2016 11:27
Serwis Biała Maria

Serwis Biała Maria (mat. prasowe)

Jak wyjątkowy musi być przedmiot, aby cieszył się popularnością od 100 lat? Odpowiedź można znaleźć patrząc na serwis "Biała Maria" marki Rosenthal. Właśnie w tym roku obchodzimy setną rocznicę jego powstania.

Zaprojektował go sam Philip Rosenthal i nazwał imieniem swojej żony Marii. Dziś „Biała Maria” jest najbardziej rozbudowanym serwisem w ofercie Rosenthal, w skład którego wchodzi ponad 120 elementów.

Porcelanowy przełom

O sukcesie serwisu "Biała Maria", przesądziła między innymi odważna decyzja Philipa Rosenthala o wprowadzeniu na rynek porcelany pozbawionej jakichkolwiek zdobień. Rozwiązanie dziś oczywiste, sto lat temu było prawdziwym odkryciem - wśród bogato zdobionych serwisów produkowanych przez ówczesne manufaktury niespodziewanie pojawiła się zastawa ze śnieżnobiałej porcelany - bez złoceń i tak popularnych wówczas kwiatowych dekoracji. Współcześni krytycy sztuki użytkowej określiliby "Białą Marię" mianem minimalistycznej. Serwis ma bardzo ciekawą formę - ośmiokątne kształty elementów i zdobiący ich krawędzie delikatny relief z motywem owoców granatu.

Na ponadczasowość „Białej Marii” ma niewątpliwy wpływ fakt, że wraz ze zmianą trendów i mody zmienia się również serwis. Oczywiście nie forma a zdobienia. Aż trudno uwierzyć, że serwis - w wersji kawowej, herbacianej czy obiadowej - zdobiło ponad 200 różnych dekoracji. Najczęściej były to kompozycje kwiatowe, a niektóre z nich zyskały wielką popularność (m. in. "Bratek", "Bukiet letni”).

Zgodnie z filozofią marki

Ewolucja serwisu „Biała Maria” doskonale odzwierciedla charakter manufaktury, która dynamicznie podąża za zmianami zachodzącymi w sposobie podawania potraw, a co więcej - często wytycza również kierunek tych zmian. Rosenthal zawdzięcza ten innowacyjny charakter działalności Phillipa Rosenthala Juniora - syna założyciela manufaktury. W latach 60. XX wieku właśnie z jego inicjatywy powstał dział Rosenthal Studio-Line, skoncentrowany na nowoczesnym podejściu do porcelany. Do tej pory współpracę z Rosenthal w ramach Studio-Line podjęło blisko 200 autorów o światowej sławie. Wśród nich wymienić należy m.in. twórców takich jak Walter Gropius, Timo Sarpaneva, Bjorn Wiinblad, Jasper Morrison, Salvador Dali, James Rizzi, Andy Warhol 
czy Patricia Urquiola.

Z okazji setnych urodzin tego wyjątkowego serwisu, dzięki zachowanym archiwalnym formom, przywrócono do produkcji kilka przedmiotów, a szwajcarska projektantka R. Stüdli przygotowała nowe interpretacje klasycznych kompozycji. Jedną z nich jest uwspółcześniona wersja serwisu - „Maria Róża" z motywami delikatnych pąków róż, przekształconych komputerowo do tego stopnia, że daleko odbiegają od naturalnych pierwowzorów.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Skomentuj:
100. urodziny "Białej Marii" - serwisu marki Rosenthal
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX