Jak sztuczne 鈍iat這 wp造wa na nasze zdrowie?

19.04.2017 09:11
Jak sztuczne 鈍iat這 wp造wa na nasze zdrowie?

Jak sztuczne 鈍iat這 wp造wa na nasze zdrowie? (fot. Philips)

W naszym klimacie 鈍iat豉 s這necznego bywa za ma這. Dlatego musimy korzysta ze 鈍iat豉 sztucznego. Czy kto z was zastanawia si, jak sztuczne 鈍iat這 wp造wa na nasze zdrowie?

Nasz wewn皻rzny zegar biologiczny dzia豉 w zgodzie ze s這鎍em. Jego 鈍iat這 pobudza wzrost kortyzolu, hormonu odpowiadaj帷ego za nasz aktywno嗆. Najwy窺zy poziom kortyzolu wyst瘼uje zazwyczaj ok. godz. 9 rano. Noc jego poziom spada, a od godz. 19 m霩g zaczyna produkowa inny hormon – melatonin, kt鏎a wycisza i u豉twia zasypianie. Dzi 篡cie w rytmie wschod闚 i zachod闚 s這鎍a nie jest mo磧iwe. Ale 鈍iat這 naturalne mo瞠my zast徙i sztucznym.

Jak organizm reaguje na brak 鈍iat豉?

Wed逝g naukowc闚 cz這wiek powinien przebywa co najmniej kilka godzin dziennie w 鈍ietle o nat篹eniu przynajmniej 4000 luks闚. Takie 鈍iat這 mo瞠 odpr篹a, dodawa energii i si do dzia豉nia. Gdy brakuje 鈍iat豉, pojawiaj si zburzenia rytmu pracy serca, temperatury, zm璚zenie. Organizm produkuje w闚czas zbyt ma這 witaminy D, spada koncentracja, jeste鄉y senni. Mog pojawi si stany depresyjne. Zmienia si  st篹enie w m霩gu serotoniny, kt鏎a odpowiada za kontrol nastroju. Dlatego tak wa積e jest zapewnienie sobie w豉軼iwego sztucznego o鈍ietlenia. W豉軼iwego, bo 幢e dobrane mo瞠 tak samo szkodzi organizmowi, jak jego brak.

Leczenie 鈍iat貫m

Badania nad 鈍iat貫m i jego wp造wem na zdrowie cz這wieka przyczyni造 si do rozwoju 鈍iat這terapii, inaczej zwanej te luminoterapi lub fototerapi, czyli metod leczenia 鈍iat貫m. Dzi瘯i niej dostarczamy niezb璠n ilo嗆 鈍iat豉 przez ca造 rok, nie dopuszczaj帷 do depresji sezonowych. Fototerapi mo積a tak瞠 regulowa rytmy dobowe, wp造waj帷 na te obszary m霩gu, kt鏎e dostosowuj cykle biologiczne zgodnie z trybem dnia i nocy. Fototerapia wykorzystuje r闚nie 鈍iat這 niewidzialne dla ludzkiego oka. Promieniowanie podczerwone (IR) stosuje si przede wszystkim w leczenia b鏊u.

Terapia jest prowadzona 鈍iat貫m bia造m o ro積ych odcieniach bieli. Najnowsze jednak  badania wykazuj, 瞠 w leczeniu sezonowej depresji pomaga tak瞠 鈍iat這 niebieskie, nawet o ma貫j intensywno軼i.

Najlepsze 鈍iat這 dla zdrowia

Je瞠li 幢e si czujesz, zwr鵵 uwag, w jakim 鈍ietle przebywasz na co dzie. Sprawd, czy  jego ilo嗆 (nat篹enie w luksach) jest w豉軼iwe. Do prac typowo biurowych  zalecane jest 200-400 luks闚. Wska幡ik oddawania barwy powinien by przynajmniej na poziomie 80. Skontroluj tak瞠 barw 鈍iat豉. Im wy窺zy parametr temperatury wyra穎ny w kelwinach, tym ch這dniejsza biel daj帷a nam mocne pobudzenie. Im mniej stopni, tym 鈍iat這 jest cieplejsze - wyciszaj帷e.

Skomentuj:
Jak sztuczne 鈍iat這 wp造wa na nasze zdrowie?
Zaloguj si

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX