Klasyk tygodnia: Juicy Salif

Najsłynniejszy przedmiot jednego z najbardziej kontrowersyjnych projektantów naszych czasów. Wyciskarka do cytrusów Juicy Saif Philippe'a Starcka.

Dla jednych srebrny przedmiot pożądania, dla innych uroczy gadżet. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to jeden z najlepiej rozpoznawalnych projektów francuskiego twórcy i produktów włoskiej firmy Alesssi.

Juicy Salif to aluminiowy przedmiot o bardzo oryginalnym kształcie. Jedyny w swoim rodzaju tak naprawdę. Przypomina nieco statek kosmiczny, ogromnego pająka albo futurystyczną rzeźbę. Projekt ze wszech miar innowacyjny i odważny. Pytanie czy praktyczny? Tak naprawdę to nie ma znaczenia. Sam projektant powiedział ponoć, że ten przedmiot wcale nie musi służyć do wyciskania soku z owoców, wystarczy bowiem, że będzie świetnym

Takim tematem z pewnością było 10 000 pokrytych złotem, ponumerowanych wyciskarek ze specjalnej edycji Juicy Salif, które firma Alessi wypuściła w 2000 roku na dziesiąte urodziny kultowej wyciskarki. Mogły one wyłącznie służyć do dekoracji i jako przedmiot konwersacji, ponieważ złoto źle reaguje z kwasem.

Oprócz limitowanych złotych wyciskarek Starcka, dostępne są też zwykłe, w srebrnym kolorze, ale bywają też szare i czarne - te jednak są bardzo rzadkie, a zatem pilnie poszukiwane i wyjątkowo pożądane przez kolekcjonerów. Dostępna jest także wersja miniaturowa słynnej wyciskarki.

Juicy Saif - AlessiFot. mat. prasowe

Juicy Salif powstał w 1990 roku, na Capri. Starck otrzymał właśnie zamówienie od firmy Alessi na projekt tacy, ale jakoś nic ciekawego mu do głowy przyjść nie chciało. Jak głosi opowieść, siedział właśnie na lunchu czy też obiedzie gdy podano kalmary ozdobione cytryną. Starckowi w tym momencie przyszło coś do głowy i zaczął rysować na serwetce, którą akurat miał pod ręką. I tę właśnie serwetkę, lekko tylko poplamioną sosem pomidorowym projektant przesłał Alberto Alessiemu. Taca szybko poszła w zapomnienie, bo ten nowy, zaskakujący projekt szybko miał się okazać absolutnym hitem i bestsellerem.

Warto też wspomnieć, że wyciskarka szybko stała się synonimem designu, współczesnego projektowania przemysłowego i  użytkowego. W tej roli zagościła na okładce książki "Emotional Design"  Donalda Normana, który nazwał ją "elementem uwodzenia".

Wyciskarka z czasem stała się także symbolem statusu, szczególnie wśród młodych, odnoszących finansowe sukcesy profesjonalistów. Z pewnością w domu niejednego z nich gości na eksponowanym miejscu jako... temat do konwersacji.

Juicy Salif znajduje się też m.in. w MOMa (Museum of Modern Art, Nowy Jork) w stałej ekspozycji. Jest dostępna w wielu sklepach z przedmiotami wyposażenia wnętrz (ok. 260 zł). I zapewne obecna w niejednym domu prawdziwego wielbiciela designu.

 

ZOBACZCIE ZDJĘCIA>>
Więcej o: