Księgarnia w Tokio

30.07.2009 14:07
księgarnia w Tokio, projekt: Hiroshu Nakamura i NAP

księgarnia w Tokio, projekt: Hiroshu Nakamura i NAP (fot. www.nakam.info)

Wydawać by się mogło, że w społeczeństwie tak wysoko stechnicyzowanym jak w Japonii księgarnie powoli tracą rację bytu. A jednak ta niedawno otwarta księgarnia w Tokio temu przeczy.
Korzystanie z najnowszych zdobyczy technologicznych nie oznacza, że księgarnie muszą odejść do lamusa i na zawsze zniknąć z przestrzeni miejskiej. Zawsze bowiem znajdą się ludzie, którzy uwielbiają szelest przewracanych papierowych stron i zapach świeżo wydanej książki.

Przestrzeń tokijskiej księgarni zaprasza przechodniów do zajrzenia do wewnątrz.
Od strony ulicy ogromne przeszklone powierzchnie okien zachęcają do wizyty w księgarni.
Idąc ulicą widzimy jasną, czystą przestrzeń.
Księgarnia jest długa i wąska.
Na białych regałach o ciekawych kształtach półek setki albumów o sztuce, muzyce, modzie, designie czeka na swojego czytelnika. Dużą zaletą regałów jest to, że pozwalają na doskonałą organizację zbiorów oraz na wyeksponowanie książki w intrygujący sposób. Przy tym ich kolor nie odciąga uwagi czytelnika od tytułów. Za to barwne, znakomicie zaprojektowane okładki książek zachęcają do lektury lub choćby ich przekartkowania.
A biel półek powiększa też optycznie niezbyt szerokie wnętrze .
Choć w księgarni znajdziemy też osobny czarny pokój niczym gabinet, gdzie w nieco bardziej intymnej, prywatnej atmosferze również możemy oddać się przyjemności lektury.

Przez środek pomieszczenia ciągną się szerokie stoły, które wydają się nie mieć końca. Prezentowane są na nich ciekawe, warte uwagi tytuły, nowości lub prasa. Przy części z nich ustawiono krzesła, by można było wygodnie i w spokoju przejrzeć interesujące nas pozycje lub poczytać chwilę.
W księgarni można także usiąść wprost na podłodze wyłożonej miękką wykładziną.
Wydaje się bowiem, że księgarnia ta ma też poniekąd pełnić także funkcję czytelni.
To przede wszystkim miejsce spotkania z książką, a nie tylko transakcji kupno sprzedaż.

Ale to miejsce to nie tylko i wyłącznie księgarnia.
240 metrów kwadratowych powierzchni dzieli z domem wydawniczym Shibuya Publishing.
Pracownicy wydawnictwa mogą korzystać z części stołów do tego by zaprezentować publicznie projekty nad którymi aktualnie pracują. Dzięki temu mogą przyjrzeć się reakcjom przyszłych czytelników, a być może też porozmawiać i wziąć pod uwagę ich sugestie.
Można by powiedzieć, że ta księgarnia to także rodzaj showroomu, gdzie pokazuje się czytelnikom nadchodzące hity wydawnicze.

Księgarnia to projekt autorstwa Hiroshu Nakamura i jego biura architektonicznego NAP.
Biuro powstało w 2003 roku i działa prężnie, zbierając wiele nagród.

A ta tokijska księgarnia zaprasza do spędzenia czasu wśród książek, w pięknie zaprojektowanej i zorganizowanej, przyjaznej przestrzeni.

 

Agata Ziółkiewicz

 

zobacz także:

Nowoczesny IJburg house w Amsterdamie
Hotele z designem
Hotel Berge - inny niż wszystkie


ZOBACZ TEŻ WIDEO

Skomentuj:
Księgarnia w Tokio
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX