Design w walce społecznej [NAJLEPSZE KAMPANIE]
Design to nie tylko estetyka. Sztuka użytkowa coraz częściej staje się kluczowym elementem w kampaniach społecznych. Poprzez najróżniejsze gadżety projektanci starają się przemówić do zbiorowej wyobraźni, uświadamiać i walczyć ze stereotypami. Zobaczcie kilka przykładów, które przykuły naszą uwagę.
Make love, not war
Hipisowskie "Czyń miłość, nie wojnę" pasuje tu jak ulał. Kolekcja Pace & Love grupy 28 Biaugust to zestaw przedmiotów, których użyteczność została zupełnie odwrócona od ich symboliki. Do zestawu zalicza się Hełm Nadziei, Pokojowa Bomba, Granat Miłości oraz Przyjazny Czołg. Projektanci proponują aby dla odmiany w lufie czołgu zatemperować ołówek, a w pocisku umieścić soczyście kolorowy bukiet kwiatów. Zachęcające, prawda?
Dla znieczulonych na ostrzeżenia
Antynikotynowe kampanie nie mają końca, aczkolwiek te gadżety przykują uwagę nawet najbardziej zaciętych palaczy. Ponieważ zwykłe ostrzeżenia na paczkach papierosów nie robią już wrażenia, projektanci postanowili być bardziej dosadni. Przykładem gadżetów z oczywistym przesłaniem jest paczka w kształcie trumny, która ma uświadamiać, że każdy palacz codziennie nosi śmierć w kieszeni. Innym jest popielniczka w formie płuc, która, trzeba przyznać, jest nieszczególnie urodziwa, ale na pewno przemawia do wyobraźni.
Wykiwani przez Wall Street
Jeżeli po przez design można wyrazić globalne idee i poruszać problemy ogólnospołeczne, to dlaczego nie zamanifestować własnych opinii i uczuć? Tym tropem poszli protestujący przeciwko Wall Street. Ich kreatywność nie ma końca, powstają piosenki, plakaty jak i... korkociągi. Narzędzie ma kształt charakterystycznego dla Nowego Jorku kierunkowskazu, który głosi "Wykiwany przez Wall Street".
Prawdziwe Futro. Co za Wstyd!
Temat zwierzęcych futer podejmują nie tylko pragnące uwagi celebrytki. Jedną z organizacji działających na tym polu jest Design Against Fur, wybierająca każdego roku kilka najciekawszych prac, które manifestują jej poglądy. Naszą uwagę przyciągnęła zwycięska praca z 2008 roku. Zwykła papierowa torba, która sugeruje jak należy postąpić, gdy niechlubnie znajdziemy się w posiadaniu futra:
Krok 1. Wyjmij futro z torby
Krok 2. Odwróć torbę do góry nogami
Krok 3. Wytnij dziury wzdłuż przerywanej linii
Krok 4. Umieść torbę na głowie
Krok 5. Wyjdź w miejsce publiczne.
Prawdziwe futro! Wstydź się.
Tym razem na pomoc ruszyli profesjonalni projektanci. Ich zadaniem było stworzenie kolekcji foteli, które nawiązywałyby do ruchu walki z rakiem piersi. Mnóstwo pracy i pieniędzy pochłaniają kampanie na rzecz uświadamiania kobiet i okazywania wsparcia chorym przez wyspecjalizowane organizacje. Jedną z nich jest BCRF i to właśnie na jej konto trafiło 80% dochodów ze sprzedaży krzeseł. W akcji wzięli udział tacy projektanci jak Karim Rashid, Vincent Wolf czy Kelly Hoppen.
Wyciągnij pomocną dłoń
Te niezwykłe skarbonki stworzone zostały przezBBDOGuerrero dla organizacji Childhope. Puszki, zaprojektowano tak, aby akcja stwarzała wrażenie bezpośredniej pomocy "z ręki do ręki". Ty wkładasz pieniążek za który dziecko otrzyma posiłek albo nowe ubranie. Wiele skazanych wyłącznie na siebie maluchów żyje na Filipinach, gdzie trafiły pieniądze ze zbiórki.
W walce z AIDS
Akcja uświadamiające o chorobach przenoszonych droga płciową przybierały już niejedną formę, jednak badania pokazują, że na niewiele się to zdaje. Aby zwrócić uwagę społeczeństwa na ten problem portugalska organizacja wyprodukowała serię kartek pocztowych w kształcie skrzynki bezpieczeństwa zawierającej prezerwatywę. Całość została opatrzona sloganem "Użyj, kiedy staniesz w płomieniach". Projekt jest elementem międzynarodowej akcji Wear a Condom.
Skomentuj:
Design w walce społecznej [NAJLEPSZE KAMPANIE]