Jaką wybrać bramę wjazdową? - rodzaje
Jaka brama będzie najwygodniejsza - przesuwna, rozwieralna, jedno-, a może dwuskrzydłowa? Podpowiadamy, jak wybrać, by wjeżdżanie na naszą posesję było bezpieczne i wygodne.
Aby taki wjazd zaprojektować, trzeba zapoznać się z minimalnymi wymiarami bram. I tak minimalna szerokość bramy po otwarciu powinna wynosić
2,4 m – tyle miejsca potrzeba, żeby samochodem osobowym bezpiecznie wjechać na działkę i z niej wyjechać. Warto jednak pamiętać, że czasami na nasz teren wjeżdżają samochody ciężarowe i dostawcze – wóz asenizacyjny, cysterna z gazem do zbiornika, dostawcy z meblami, sprzętem AGD czy z drewnem do kominka. Takie auta mają ponad 2,5 m szerokości, więc by mogły wjechać na działkę, brama powinna mieć przynajmniej 3 m.
Ważna jest również odległość między bramą wjazdową a bardziej oddaloną od niej krawędzią drogi, wyznaczającą łuk skrętu samochodu – dla osobowych to 5-6 m, dla dostawczych 6-7 m. Gdy miejsca jest za mało, warto cofnąć bramę w głąb działki o 1-1,5 m względem ogrodzenia.
RODZAJE BRAM
Wybór odpowiadającej nam bramy zależy oczywiście od naszych upodobań i oczekiwań. Ale warto też wziąć pod uwagę to, ile miejsca mamy na podjeździe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, brama nie może otwierać się na zewnątrz posesji, a po jej otwarciu skrzydła nie mogą ograniczać możliwości manewrowania na podjeździe. Dlatego tam, gdzie przestrzeni jest niewiele, lepiej zamiast bramy rozwieralnej zamontować model przesuwny.
BRAMA PRZESUWNA
Zajmuje bardzo mało miejsca na podjeździe i nie potrzebuje przestrzeni do otwarcia (przesuwa się w bok wzdłuż ogrodzenia). Będzie więc idealna w sytuacji, gdy podjazd jest tak krótki, że między bramą a domem miejsca jest tyle, ile zajmuje samochód.
Sposób otwierania bram przesuwnych to z jednej strony zaleta, z drugiej w pewnych sytuacjach może być wadą – działka musi mieć taki kształt, by po jednej stronie wjazdu był odcinek ogrodzenia o długości wystarczającej, by po otwarciu bramy swobodnie zmieściło się całe jej skrzydło. Strona, na którą brama będzie przesuwana, jest w zasadzie dowolna, ale otwarte skrzydło nie powinno zasłaniać furtki.
Gdy wzdłuż ogrodzenia nie mamy przestrzeni pozwalającej na zamontowanie pojedynczego skrzydła, a wjazd jest usytuowany tak, że z obu boków jest nieco miejsca, można zastosować dwie węższe bramy, rozsuwające się w przeciwne strony.
Bramy przesuwne mogą być skonstruowane dwojako.
- Samonośne. Skrzydło zawieszone jest wysięgnikowo i przesuwa się w odległości 5-8 cm nad powierzchnią podjazdu. Takie bramy wymagają więcej miejsca przy ogrodzeniu, bo mają zamontowane przeciwwagi, które zwiększają szerokość skrzydła o 30-40%.
- Szynowe. Skrzydło porusza się na rolkach po zamocowanej w fundamencie szynie. Takie bramy są tańsze niż samonośne, ale mniej popularne, gdyż wymagają systematycznego usuwania zanieczyszczeń z szyny, co jest uciążliwe zimą.
-BRAMY SKRZYDŁOWE
Mocuje się je do metalowych słupków, kotwionych w murowanych słupach ogrodzeniowych lub osadzonych bezpośrednio we własnym fundamencie. Zawiasy, na których obracają się skrzydła, pozwalają na otwarcie ich pod maksymalnym kątem 100°.
- Jednoskrzydłowe. Taką bramę warto zamontować, gdy podjazd na naszej posesji jest wąski, ale długi. Ze względów konstrukcyjnych mogą mieć maksymalnie 3 m szerokości. Trzeba jednak pamiętać, że skrzydła tej szerokości są ciężkie, trudno będzie je otwierać ręcznie, lepiej od razu uwzględnić montaż siłowników i napędu.
- Dwuskrzydłowe. Choć każde ze skrzydeł może mieć do 3 m szerokości, to rzadko stosuje się takie rozwiązanie. Przy tak szerokich otworach wjazdowych zdecydowanie lepiej sprawdzają się samonośne bramy przesuwne, mniej kłopotliwe zimą.
AUTOMATYKA
Do każdej bramy wjazdowej można dopasować napęd, który pozwoli otwierać i zamykać ją zdalnie i zintegrować z urządzeniami domowej automatyki.
Napędy do bram skrzydłowych
Automatyczne otwieranie takiej bramy umożliwiają specjalne siłowniki, które mocuje się z jednej strony do skrzydła, a z drugiej – do słupka ogrodzeniowego. Ich pracą steruje centralka, zamontowana w oddzielnej puszce. Na słupkach umieszcza się też fotokomórki i czujniki.
W bramach skrzydłowych najczęściej stosuje się tanie i łatwe do zamontowania siłowniki liniowe. Modele samoblokujące, które uniemożliwiają uchylenie skrzydła po zamknięciu, pozwalają uniknąć dodatkowego wydatku jakim na zamek elektromagnetyczny.
Możliwość zastosowania siłowników liniowych ogranicza szerokość słupków, na których zamontowana jest brama. Gdy mają one wymiary 38 × 38 cm lub większe, aby zamontować napęd trzeba byłoby zrobić w każdym słupku wycięcie na ramię siłownika. W takich sytuacjach lepiej wybierać siłowniki z ramieniem łamanym, które „obejmują” słup.
Szczególnym rodzajem napędów do bram skrzydłowych są siłowniki podziemne, umożliwiające obrót skrzydła bramy nawet o 180°. Montuje się je w metalowej kasecie pod skrzydłem bramy.
Napędy do bram przesuwnych
Dobiera się je do szerokości i ciężaru bramy. Parametry te pozwalają określić siłę potrzebną do poruszenia skrzydła, a co za tym idzie – moc napędu. Dla bram przesuwnych o szerokości 4 m (a takie są najczęściej montowane na prywatnych posesjach) powinno się stosować napędy do 350 kg. Warto pamiętać o zapasie mocy, by uniknąć kłopotów związanych z mało płynnym przesuwem bramy (np. gdy napada sporo śniegu lub podczas siarczystych mrozów).
Napędy do bram przesuwnych mają zwykle kształt niewielkich skrzynek montowanych z boku skrzydła, w których znajduje się elektromechanizm i centralka sterująca. Są jednak na rynku rozwiązania dyskretniejsze – cały napęd może być schowany w metalowym słupku, wzorniczo i kolorystycznie nieodbiegającym od pozostałych elementów bramy. Dzięki takiej konstrukcji napęd jest chroniony zarówno przed czynnikami atmosferycznymi, jak i przed złodziejami.
Niezależnie od tego, czy napęd do bramy będziemy montować od razu, czy po jakimś czasie, podczas budowy domu warto przeciągnąć kabel zasilający lub przynajmniej wkopać plastikową rurkę z linką (patronem), które ułatwią późniejsze doprowadzenie do bramy przewodu zasilającego.
- Więcej o: