Partnerzy

News

Nowości produktowe

Wnętrza

Design

DIY

HGTV

Projekty i realizacje

Trendy 2025

Święta 2024

7 najpopularniejszych logotypów XXI wieku - idee, projektanci, ciekawostki

Magdalena Ignatowicz
logotypy: facebook. chupa chups, google, rolling stones - Logotypy

Zastanawiałeś się kiedyś jak zaprojektować chwytliwe logo? Jedna odpowiedź nie istnieje. Możesz zatrudnić słynnego surrealistę, uwierzyć w możliwości młodych talentów albo wykombinować coś bez sensu, tak aby wszyscy dopytywali się "o co chodzi?". Prezentujemy siedem ciekawostek o najbardziej rozpoznawalnych logotypach naszych czasów.

Salvador Dali dla Chupa Chups - Salvador Dali/ Chupa Chups

Salvador Dali projektantem Chupa Chups

Przy sklepowej kasie rozpoznacie je bez problemu. Po czerwono-żółtej stokrotce, która nie ma sobie równych. Wszystko dzięki sprawnej ręce Salvadora Dali, który zaprojektował logo Chupa Chups w 1969 roku. Malarz, a prywatnie przyjaciel założyciela Chupa Chups, zaproponował aby znak firmowy przyjął kwiecisty kształt, co zapewni dobrą widoczność logo z każdej perspektywy. Artysta przez godzinę na starych gazetach szkicował różne warianty logotypu. Efekt jego pracy możecie zobaczyć poniżej (drugi rząd, pierwszy od lewej). Pomysł od razu został zaakceptowany, a znaczek w prawie niezmienionej formie funkcjonuje do dziś.

The Rolling Stones logo - The Rolling Stones

Symbol popkultury za 50$

Przez wiele lat słynny język The Rolling Stones niesłusznie był kojarzony z Andym Worholem. Jednak pop-artowe logo zaprojektował nikomu nie znany student rysunku z Londynu. John Pasche w 1970 roku naszkicował emblemat na prośbę Micka Jaggera, który  sfrustrowany propozycjami wytwórni szukał projektanta na korytarzach londyńskiej uczelni. Pasche zainspirowany charakterystycznym kształtem ust wokalisty przygotował znaczek, przenosząc na papier buntowniczy charakter The Rolling Stones. John Pasche za swoją pracę otrzymał 50 dolarów. Nikt wówczas nie przypuszczał, że "Rolling Stones Lips" staną się jednym z symboli popkultury. W 2012 roku na muzealnej aukcji oryginalny rysunek ust Pasche został sprzedany za 92,500 dolarów.

Facebook logo - Facebook logo

Facebook w bieli i błękicie

Zastanawialiście się kiedyś skąd wzięła się niebiesko-biała kolorystyka Facebooka? Wybór Marka Zuckerberga nie był przypadkowy. Założyciel najpopularniejszego serwisu społecznościowego jest daltonistą, a biały i niebieski to jedne z niewielu kolorów, które postrzega prawidłowo. Obecnie ten zestaw kolorystyczny nierozerwalnie kojarzy nam się serwisem wartym nawet 100 miliardów dolarów!

Heinz znany jest przede wszystkim z produkcji ketchupu - heinz

Zero sensu, wielki sukces

Heinz. Najpopularniejszy keczup świata logo ma bardzo proste, opierające się na nazwie zapisanej czarnym fontem i cyfrze 57, która oznacza... No właśnie, sęk w tym, że nic nie oznacza. Henry J. Heinz w 1888 roku jadąc przez Nowy Jork zobaczył sklep z butami 21 Styles. Stwierdził wówczas, że wykorzystanie liczby w nazwie jest bardzo efektowne. Do nazwy firmy dodał cyfrę "57" wyłącznie dlatego, że podobało mu się jej brzmienie.

Apple w Nowym Jorku - Apple w Nowym Jorku

Jabłko - nie pomidor

Projekt logo Apple prowokował niejednokrotnie fantazyjne teorie na temat odniesień do różnych kontekstów (m.in. biblijnych), do momentu, w którym jego autor zlitował się nad fanami marki i wyjaśnił genezę swojego dzieła:

- Kupiłem kilka jabłek, ułożyłem je w misce i szkicowałem przez około tydzień. Chciałem uprościć kształt jabłka i dodanie zarysu ugryzienia z boku pozwoliło mi uniknąć jego podobieństwa do wiśniowego pomidora - objaśnił Robb Janoff.

Zanim logo Apple przybrało dzisiejszą formę, ich znakiem firmowym była rycina z Isaac'iem Newtonem, którą Jobs uznał za zbyt skomplikowaną.

Google logo - Google logo

W kolorach Google

Jak projektuje się logo, które towarzyszyć będzie milionom ludzi każdego dnia? Skromnymi środkami, w programie o niewielkich możliwościach graficznych. Dobrze nam znane logo Google jest efektem pracy Ruth Kedar, która miała bardzo ograniczone możliwości. Stąd występujące w jej projekcie wyłącznie kolory podstawowe. Głębszego sensu można się tu doszukać wyłącznie w przypadku ustawienia liter i ich barw, jak tłumaczy projektantka:

- Zamiast utworzyć z nich regularny wzór, L otrzymało inny kolor. Symbolizowało to fakt, że Google nie podąża bezmyślnie za innymi.

Logo Unilever - Logo Unilever

Najlepsze logo na świecie?

Unilever, czyli gigantyczny koncern spożywczo-kosmetyczny. Ich logo możemy znaleźć na dziesiątkach produktów w naszych domach (m. in. herbata Lipton, kosmetyki Timotei, napoje Red Bull). Niebieskie "U" składa się z wielu wzorków, które jak się okazuje nie pojawiają się tam przypadkowo. Logo zaprojektowane przez Milesa Newlena wielokrotnie zostało już nagrodzone i często jest podawane jako przykład znaczka idealnie zaplanowanego.

Udostępnij

Przeczytaj także

Mieszkanie z widokiem na zieleń
Jak zaoszczędzić podczas urządzania wnętrz?
Mieszkanie na wynajem – 5 wskazówek, jak je zaprojektować i urządzić

Polecane

Minimalizm  - jak urządzić przytulne i proste wnętrza? Zasady aranżacji i życia
Projektant wnętrz. Czym się zajmuje i ile zarabia?
Garsoniera na Mokotowie. Tu mieszka znana architektka wnętrz

Skomentuj:

7 najpopularniejszych logotypów XXI wieku - idee, projektanci, ciekawostki

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej