Klasyk tygodnia: stolik Noguchi
Przedstawiamy jeden z najsłynniejszych stolików w dziejach designu.
Gruby, szklany blat o zaokrąglonych narożnikach i postawa składająca się z dwóch, identycznych drewnianych elementów połączonych ze sobą pod kątem prostym. Ten złożony tylko z trzech części stolik wygląda z pozoru bardzo delikatnie, lecz w rzeczywistości jest mocnym meblem. Cechuje go idealna równowaga. Zarówno jeśli chodzi o formę mebla, jak i jego stabilność. Ale to także przykład doskonałego balansu pomiędzy sztuką a meblem. Nie powinno nas to jednak dziwić, bo autor stolika Isamu Noguchi zwykł mawiać: 'Wszystko jest rzeźbą' i dodawał, że zadaniem rzeźbiarza (a nim był także) jest nadawanie kształtu i znaczenia przestrzeni, porządkowanie jej. Projektant, którego matka była amerykańską pisarką, a ojciec japońskim poetą, odziedziczył po nich twórcze spojrzenie na świat. A stolik do kawy jest tego przykładem: jest prosty, a zarazem niezwykle poetycki. Projekt powstał najpierw jako ilustracja Noguchiego do artykułu Hermanna Millera 'How to Make a Table' (Jak zrobić stół), a następnie stał się meblem, jednym z najsłynniejszych jego projektów i jednym z tych, które on sam uważał za najlepsze.
Stolik Noguchi, 1948; Hermann Miller; projekt: Isamu Noguchi
Obraz czy stół
Acrila - pop spotyka barok
Hit czy Kit? Krzesło Sparkling
Skomentuj:
Klasyk tygodnia: stolik Noguchi