Muji - japońska marka już w Polsce

Agata Ziółkiewicz

Muji to skrót od 'mujirushi ryohin' czyli dobry produkt bez marki. Ale to swego rodzaju paradoks bo okazuje się, że Muji to marka, która jednakowoż marką być nie chce.

1 z 3meble, kawalerka, design
fot. Muji
2 z 3Muji
fot. www.muji.eu
3 z 3Muji
fot. www.muji.eu

Sklepy Muji oferują szeroką gamę różnych produktów, począwszy od artykułów piśmienniczych, papierniczych, poprzez odzież, aż po akcesoria domowe, sprzęt agd i meble.
Wszystkie te przedmioty łączy kilka zasadniczych elementów.
Są to: minimalizm, użyteczność, ekologia, zero metek czy reklamy, rozsądna cena.

Muji sprzedaje przedmioty proste w stylu i wyglądzie, czasem niemalże ascetyczne.
Proste formy, naturalne, neutralne kolory, funkcjonalność.

Chodzi o to, by kupować rzeczy nie dlatego, że są najlepsze, ale dlatego, że są wystarczające. Kupować nie dlatego, że zaprojektował to Starck czy Armani, ale dlatego, że dana rzecz jest mi niezbędna do życia.

To także dlatego nie znajdziemy tu ozdób, wzorów czy głośnych nazwisk światowej sławy projektantów. Oni tworzą dla Muji, ale pozostają anonimowi. I choć wymienia się nazwiska takie jak Jasper Morrison, Konstatin Gric czy Enzo Mari, to na rzeczach od Muji na próżno było by ich szukać. Na metce znajdziemy tylko wymiary oraz infomację o materiale, z jakiego przedmiot został wykonany.

 

 

Muji

fot. muji.eu

 


W zasadzie jedynym nazwiskiem powszechnie kojarzonym z Muji jest Kenya Hara - projektant odpowiedzialny za opakowania. A te pozostaję bardzo skromne, niemal zgrzebne, oszczędne do przesady. Hara jest orędownikiem projektowania odpowiedzialnego, co oznacza, że projektant oprócz tego, że ma wpływ na wygląd rzeczy, to ma także wpływ na środowisko, czerpie z przeszłości, z tradycji, ale poprzez swoją działalność wpływa też na przyszłość.

Muji projektuje i sprzedaje przedmioty mając na uwadze konsumpcję globalną i świat w przeszłości. Wszystkie produkty są wykonywane przez lokalnych producentów.

Marka Muji należy do koncernu Ryohin Keikaku, istnieje od 1980 roku. Powstała w Japonii.
U jej podstaw legła chęć powrotu do tradycji, umiłowanie prostoty i harmonii, a także poczucie odpowiedzialności i obowiązek dbania o środowisko naturalne. To ideały, które dopiero niedawno dotarły do Europy i USA i przyniosły ze sobą swoistą modą na ekologię i recykling.

To także hasła dobrze nam już znane - przecież te same ideały przyświecają zadomowionej od lat w Polsce szwedzkiej marce Ikea. Często mówi się, że Muji to japońska wersja szwedzkiej firmy.

Po kilku latach działania w rodzimej Japonii Muji rusza w świat. W 1991 roku otwarto pierwszy sklep Muji w Europie - w Londynie. Obecnie Muji ma już ponad 400 sklepów na całym świecie, a na koniec marca zapowiadane jest otwarcie sklepu w warszawskim centrum handlowym Arkadia. Będzie to ich pierwszy sklep w tej części Europy.

Poza sklepami pod szyldem Muji otwierane są też kawiarnie i kwiaciarnie, a nawet sklepy spożywcze.
Początkowo w ofercie Muji było około 40 produktów, dziś jest ich ponad 7.000.

Co ciekawe firma nie przeznacza wielkich nakładów na reklamę, wychodząc z założenia że właściwy klient sam trafi do ich sklepów.

Doskonałej jakości produkty bezmarkowe - czy jesteśmy gotowi na tego typu sklep?
Przyszłość pokaże. Jeśli pierwszy warszawski sklep odniesie sukces, firma planuje otwarcie kolejnych: drugiego w stolicy i trzeciego w Krakowie.

 

Agata Ziółkiewicz

 

zobacz także:

Japoński design dziś
Niecodzienne naczynia codzienne
Zestaw ceramiki Mormor

Skomentuj:

Muji - japońska marka już w Polsce