Norwegia mówi: wzornictwo

Aleksander Lesiak

Słynny skandynawski styl, tym razem z norweskim wydaniu

TIPO
TIPO
fot. Norway Says

 

Kraje skandynawskie znane są ze swojego wzornictwa przemysłowego, które uchodzi za ergonomiczne, demokratyczne i ładne. Duński Bo Concept, Duka, a zwłaszcza szwedzka IKEA, są doskonale znane w Polsce. A co z Norwegii? Norwegia kojarzy nam się ciągle raczej z łososiem i wydobyciem ropy naftowej. Niesłusznie, bo w Europie norweski design stanowi już uznaną markę. Przełomem był początek lat 90. W 1993 roku założono Norsk Form (fundację wspierającą rozwój wzornictwa i architektury), rok później odbyły się Igrzyska Olimpijskie w Lillehammer, co pozwoliło pokazać dokonania rodzimego designu światowej publiczności.

 

 

W 2000 roku trzech młodych projektantów: Torbjorn Anderssen, Andreas Engesvik i Espen Voll (wszyscy po National Collage of Art and Design w Bergen) założyło wspólne biuro - Norway Says. Od tego czasu nie było roku, żeby nie zdobyli kilku nagród za swoje projekty. Byli pierwszymi od trzydziestu lat norwegami zaproszonymi na prestiżowe Salone Satelite w Mediolanie. Ich produkty pokazało kilkadziesiąt magazynów z całego świata, a sofa UGO znalazła się nawet na okładce Wallpaper'a (zdobywając uprzednio jego Design Award).

 

 

[ Aleksander Lesiak ]

 

zobacz także:

Ikea kupuje białostockie wzory

Nie tylko Ikea

Szwedzkie abecadło

Skomentuj:

Norwegia mówi: wzornictwo