Budowa

Ogród

Wnętrza

Design

Architektura

DIY

HGTV

Różane nowości

Sok brzozy to cenny napój wzmacniający. Zobacz jak go zbierać

Magdalena Narkiewicz
SOK BRZOZY jest bezbarwny i prawie bez smaku. Największą wartość ma świeżo zebrany. - Fot. Shutterstock

Na przedwiośniu w brzozach ruszają soki w tak wielkiej obfitości, że część z nich możemy wykorzystać do wzmacniającej kuracji.

Sok brzozy, zwany też oskołą, zawiera swoiste cukry, kwasy organiczne i liczne sole mineralne. Stanowi antidotum na wiosenne osłabienie, pomaga m.in. w chorobach wątroby, nerek i skóry. Warto go pić małymi porcjami do 2 szklanek dziennie przez 2-3 tygodnie.

W czystej ekologicznie okolicy oskołę można pozyskiwać z własnej brzozy, jeśli jej pień ma przynajmniej 15 cm średnicy (drzew w lesie nie wolno uszkadzać). Zbiera się ją w marcu-kwietniu do czasu ukazania się na brzozie zielonych zawiązków liści. W ciągu doby z pnia wypływa ponad 5 l soku. Można go przechowywać w lodówce do 3 dni. Jest bezbarwny i prawie bez smaku, największą wartość ma świeżo zebrany. Aby zapobiec infekcjom, po zakończeniu zbioru zalepiamy ranę, np. plasteliną lub gliną (używając maści ogrodniczej, wprowadzimy do drzewa szkodliwe dla zdrowia substancje).

Pasteryzowany sok, zwykle z dodatkami (np. miętą) możemy kupić w sklepach ze zdrową żywnością.

ZBIERAMY OSKOŁĘ

Wydrążamy w pniu wąski otwór o głębokości 4 cm na wysokości ponad pół metra. Wkładamy do niego rurkę lub rynienkę, przez którą sok ścieka do naczynia (używane materiały muszą być przeznaczone do kontaktu z żywnością). Naczynie opróżniamy co kilka godzin.

Udostępnij

Przeczytaj także

Kiedy przesadzać hortensje? Szczegółowy poradnik
Kiedy sadzić maliny i jak zrobić to dobrze? Kompletny poradnik
Hamak do ogrodu i na balkon. Jak wybrać i zamocować?

Polecane

Owoce i warzywa, które pomogą Ci schudnąć!
Brzoza pożyteczna. Betula utilis 'Doorenbos'. Drzewa ozdobne
Zdrowie z natury: moc małych kiełków

Skomentuj:

Sok brzozy to cenny napój wzmacniający. Zobacz jak go zbierać

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej