Które zioła poprawiają pamięć? Zioła na pamięć, które można uprawiać w ogrodzie

Któż by nie chciał mieć błyskotliwego umysłu i komputerowej pamięci aż do późnej starości? Niektóre rośliny pomagają nam to osiągnąć. Wiele z nich można uprawiać samemu!

Najlepsze zioła na pamięć

Mało kto stosuje zioła, aby wspomóc pracę mózgu. A szkoda. Wyniki testów wykonywanych przez młodych i starszych ludzi, a także pacjentów z demencją dowiodły bowiem, że żeńszeń, miłorząb, a także inne mniej znane rośliny usprawniają myślenie i tzw. krótkotrwałą pamięć. W dodatku chronią mózg przed mikrouszkodzeniami, z czasem coraz bardziej obniżającymi jego sprawność i prowadzącymi m.in. do choroby Alzheimera. Co więcej, potrafią nawet te defekty naprawiać.

Ziołowe kuracje warto stosować przynajmniej raz w roku (ale nadmierne dawki mogą pogarszać samopoczucie i powodować nadciśnienie). Jednak warunkiem sprawnego myślenia jest właściwa dieta. Nie może w niej brakować oleju, np. z orzechów i awokado (tłuszcz jest głównym budulcem mózgu). Kasze i całe ziarna zbóż wykorzystujmy jako źródła energii, jedzmy też warzywa zawierające bogaty pakiet "witamin pamięci" (E, B, C i A), niezbędny dla pracy układu nerwowego.  Stewią i innymi słodkimi ziołami zastępujmy zwykły cukier, bo okazało, że jego nadmiar obniża sprawność umysłu.

Z owoców cytryńca można przygotować konfitury, doskonały dodatek np. do herbaty i deserów. Z owoców cytryńca można przygotować konfitury, doskonały dodatek np. do herbaty i deserów. Z owoców cytryńca można przygotować konfitury, doskonały dodatek np. do herbaty i deserów/fot. Albrus shutterstock

Cytryniec chiński - zioła na pamięć

Znany także jako schizandra (od nazwy łac. Schisandra chinensis). Jest mrozoodpornym pnączem pochodzącym z Azji, które masowo uprawia się tam ze względu na dobroczynne działanie.
Uprawa: W lekkim półcieniu w żyznej, lekko wilgotnej glebie. Rośliny obupłciowe obficie plonują, ale zdarzają się też osobniki męskie nie tworzące owoców.

Wykorzystanie: Świeże lub suszone owoce (ewentualnie liście) zaparzaj pod przykryciem 15 min (23 łyżeczki na szklankę wody). Można używać ich kilka razy.

Skład i działanie: Schizandryna i inne substancje obecne głównie w owocach, podobnie jak żeńszeń, zabezpieczają komórki mózgu przed mikrouszkodzeniami i poprawiają koncentrację.

Miłorząb - zioła na pamięć

Znany z wachlarzowatych liści miłorząb dwuklapowy (Ginkgo biloba) w Polsce zwykle rośnie w parkach. Istnieją też karłowe odmiany ogrodowe.

Uprawa: W słońcu lub półcieniu, na żyznej glebie jest niemal niezniszczalny, ale wolno rośnie.

Skład i działanie: Mózg stymulują jego glikozydy flawonowe, ginkgolidy i bilobalid (ale zawiera też kwasy ginkgolowe mogące wywołać alergię). Już 40latkom zaleca się stosowanie co roku 36miesięcznych kuracji, by mogli na długo zachować sprawność umysłu.

Wykorzystanie: Surowcem zielarskim są liście. Dwa razy dziennie warto jeść łyżeczkę wysuszonych i sproszkowanych liści wymieszanych z miodem albo pić herbatkę ze świeżych.

Surowcem farmaceutycznym jest korzeń żeńszenia. Nasiona służą tylko do wysiewu. Surowcem farmaceutycznym jest korzeń żeńszenia. Nasiona służą tylko do wysiewu. Surowcem farmaceutycznym jest korzeń żeńszenia. Nasiona służą tylko do wysiewu/fot. Choe Hyeonsu shutterstock

Żeńszeń - zioła na pamięć

Pochodzący z lasów wschodniej Azji żeńszeń właściwy lub tzw. koreański (Panax ginseng) osiąga 0,5 m wysokości.

Uprawa: W półcieniu, w żyznej próchnicznej ziemi, z siewu lub z rozsady. Znosi mróz, ale ginie, gdy zimą wystąpią słoty.

Skład i działanie: Korzenie zawierają 200 aktywnych substancji, najważniejsze to ginsenozydy. Dzięki nim żeńszeń usprawnia przepływ i analizowanie informacji w mózgu, poprawia też koncentrację uwagi.

Wykorzystanie: Jako suszone czy kandyzowane korzenie lub w preparatach. Zalecana dzienna dawka suszu to 0,52 g. Kuracja (12 razy w roku) nie powinna trwać dłużej niż 2 miesiące.

Razowiec z jajkiem i awokado Razowiec z jajkiem i awokado Razowiec z jajkiem i awokado/fot. Alena Haurylik shutterstock

Co lubi mózg

Razowiec z jajkiem i awokado - zaspokaja zapotrzebowanie na  białko, tłuszcz, dostarcza skrobi i wraz z liśćmi szpinaku wiele witamin i minerałów.

Gryczane placuszki/fot.Gryczane placuszki/fot. padu foto shutterstock

Gryczane placuszki  - usmażone z masy z ugotowanej kaszy i jajka są bezglutenowym żródłem skrobi.

Czerwono-zielona sałatka/fot. Foodio shutterstockCzerwono-zielona sałatka/fot. Foodio shutterstock


Czerwono-zielona sałatka - pomidory, liście pietruszki i melisy skropione oliwą i sokiem z cytryny to pełen zestaw "witamin pamięci".

Kurkuma korzystnie działa spożywana w dawce ok. 1 łyżeczki dziennie. Kurkuma korzystnie działa spożywana w dawce ok. 1 łyżeczki dziennie. Kurkuma korzystnie działa spożywana w dawce ok. 1 łyżeczki dziennie/fot. Kenishirotie shutterstock

Melisa, świetlik lekarski wyostrzają intelekt

Pracę mózgu usprawniają także: melisa, świetlik lekarski, imbir, gynostemma (jiaogulan) i znana akwarystom bakopa drobnolistna (Bacopa monnieri) . Ostatnio odkryto też, że świetnie działa kurkuma; ponoć potrafi nawet cofać drobne uszkodzenia mózgu prowadzące do demencji.

Więcej o:
Komentarze (3)
Które zioła poprawiają pamięć? Zioła na pamięć, które można uprawiać w ogrodzie
Zaloguj się
  • morsik2

    Oceniono 1 raz 1

    Nalewka z cytryńca chińskiego jest cudowna, słodko, kwaśno, gorzka - jak życie :).
    Polecam.

  • 0

    Ja polecam z całego serca mieszankę ziół na pamięć, którą można dostać w sklepie zielnik jagi. To jest ich własna mieszanka i faktycznie działa, piłam ją regularnie przed sesją i pomogła mi ogarnąć cały materiał i zapamiętać go ;)

  • Gość: cineo

    0

    Mi nie poprawiły

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX