Chia, mak, czarnuszka, siemię lniane, sezam, kminek. Które zioła są najzdrowsze

Czy do potraw dodawać nasiona chia, czy może lepiej siemię lniane? Czy mak jest bezpieczny dla dzieci? Czym różni się czarny kumin od kminku? Co w sobie kryją i jak działają na organizm nasiona używane jako przyprawy?
czarnuszka czarnuszka Fot. Shutterstock/Swapan Photography

Czarnuszka

Czarnuszka (Nigella sativa) tworzy czarne nasiona o oleistym białym wnętrzu. Bywają nazywane czarnym kminem. Mają do 3 mm długości i gorzko - pikantny smak. Roztarte pachną podobnie jak oregano. Zawierają dużo antyoksydantów, działają osłaniająco na narządy wewnętrzne, przeciwnowotworowo i przeciwzapalnie. Dodawane są np. do pieczywa i serów. Natomiast ozdobna czarnuszka damasceńska (N. damascena), również stosowana jako zioło, ma inny skład oleju.


Fot. Shutterstock/spline_x

Siemię lniane

Siemię lniane to nasiona lnu (Linum usitatissimum). Mogą mieć brązową lub złocistą łuskę. Są wyjątkowo bogatym źródłem kwasu linolenowego (omega 3), Kwas ten szybko się utlenia i jełczeje. Dlatego wyhodowano kilka odmian niskolinolenowych, z których olej ma dłuższą trwałość, jest on jednak mniej cenny dla zdrowia. Mielone siemię też szybko traci na wartości, więc należy je jeść tuż po rozdrobnieniu. Najkorzystniej jest dodawać 1 - 2 łyżki zmielonych nasion do chudego twarogu lub jogurtu. Z kolei ziarna zalane wodą wydzielają dużo pęczniejących substancji śluzowych. Powstaje z nich rodzaj kisielu, który łagodzi podrażnienia przewodu pokarmowego.


Fot. Shutterstock/nathanipha99

I7q_o1B#ik3?m;Cr2fW]?G?zL_@oPYhaSEuzmcfC=U}UaeQV?se?ov&O_L{rjsq]6e.Ue#%]~Tt35EMb}ns+V#t^-b3/9KY6{.g]4Bu^*;R
Fot. Shutterstock/Subbotina Anna

Sezam

Sezam, a ściśle nasiona sezamu indyjskiego (Sesamum indicum) to płaskie ziarenka wielkości około 3 mm, czarne, beżowe lub kremowe, po wyłuskaniu zupełnie białe. Oprócz nienasyconych kwasów tłuszczowych zawierają bogaty zestaw minerałów, przeciwutleniaczy i witamin. Ich stugramowa porcja dostarcza około 650 kcal! Robione z nich przysmaki: chałwa, sezamki i pasta tahini (ona też jest do kupienia w sklepach) są więc bardzo tuczące. Sezamem osypuje się ciasta i pieczywo. Czarny sezam w azjatyckiej kuchni używany jest jako chrupiąca panierka do mięsnych dań.


Fot. Shutterstock/Boonchuay1970

Kminek

Kminek (Carum carvi) ceniony jest za paskowane nasiona o słodkawo-piekącym smaku i charakterystycznym zapachu. Pomagają w trawieniu i likwidują wzdęcia. Dodaje się je np. do potraw z kapusty i grochu. Warto je żuć po ciężkich posiłkach. Mylone są z kminem rzymskim (kuminem).


Fot. Shutterstock/Henrik Larsson


Fot. Shutterstock/timquo

Chia

Chia (wymowa hiszpańska brzmi - kja) czyli nasiona szałwii hiszpańskiej (Salvia hispanica) mają o 20% mniej kwasów omega 3 niż siemię lniane i o połowię więcej rozpuszczalnego w wodzie błonnika (obniża poziom cholesterolu). Zawierają mnóstwo antyoksydantów. Można je dodawać do sałatek, jogurtów, deserów, koktajli i pieczywa. Dietetycy zalecają łyżkę nasion chia włączyć do codziennej diety.

Mak

Mak - nerkowate nasiona niebieskie, a u niektórych odmian białe, uzyskuje się z maku lekarskiego (Papaver somniferum) - tej samej rośliny, której niedojrzałe makówki są źródłem opium. Ziarna nie zawierają jednak substancji narkotycznych, więc makowiec może oszałamiać jedynie doskonałym smaakiem. W dodatku dostarcza sporo magnezu i około 10 razy więcej wapnia niż taka sama porcja twarogu. Ale objadać się nim nie należy, bo tuczy (100 g dostarcza około 520 kcal). Surowy warto dodawać do sałatek i deserów - będzie usprawniał pracę jelit.


Fot. Shutterstock/Rtstudio


Fot. Shutterstock/Sivapoom Yamasaki

Więcej o: