Pomocnicy w mądrym i smacznym gotowaniu

Edyta Jabłońska

Wiadomo nie od dziś, że albo smacznie, albo zdrowo... Czy to prawda? Już nie! Mamy bowiem do wyboru mnóstwo urządzeń, w których przyrządzimy wartościowe rarytasy.

Fot. producent

Blendowanie. Im mniej przetworzone są produkty, z których przyrządzamy posiłki, tym lepiej. Owoce i warzywa najzdrowiej jeść na surowo, również w postaci soków, koktajli lub bardzo ostatnio popularnych smoothie. Soki możemy przygotować tradycyjnie w sokowirówce, ale znacznie lepiej zrobić to wyciskarce, która nie ściera, lecz tłoczy. Przy tej metodzie nie wytwarza się ciepło, dzięki czemu nie giną cenne witaminy. Do koktajli przyda się blender. Producenci oferują modele ręczne i kielichowe. Te pierwsze zazwyczaj są niewielkie i często wyposażone w wymienną końcówkę. Potrafią więc zarówno przecierać, jak i kroić czy ubijać.

Grillowanie. Sezon grillowy nie musi się kończyć wraz z latem. Mając grill elektryczny lub patelnię do grillowania, możemy go przedłużyć na cały rok. W dodatku za pomocą elektrycznych urządzeń przyrządzimy posiłki znacznie przyjaźniejsze dla naszego zdrowia – wolne od substancji smolistych, które powstają podczas przygotowywania posiłków na węglu drzewnym. Funkcję grillowania ma wiele modeli piekarników i kuchenek mikrofalowych. Korzystając, z nich również nie musimy martwić się o zdrowie.

Gotowanie. Najlepiej robić to na parze. Woda wypłukuje bowiem większość wartości odżywczych, natomiast para pozwala je zachować. Warzywa przygotowane na parze są nie tylko wartościowsze, ale również pyszne, bo zachowują oryginalny smak. Wybór urządzeń jest duży. Jeśli często gotujemy na parze, warto kupić specjalny parowar. Składa się on z plastikowych mis z otworami, ustawionych jedna na drugiej, dzięki czemu możemy jednocześnie przyrządzać kilka dań. Nowością są urządzenia zwane wolnowarami, które gotują w niskich temperaturach (do 100 st. C), niektóre z nich również przygotowują posiłki na parze. Taką funkcję znajdziemy też w wybranych w piekarnikach lub kuchenkach mikrofalowych. Najprostszym „urządzeniem” jest specjalny wkład do garnka przypominający sitko.

Pieczenie. Upiec można niemal wszystko – mięso, ryby, warzywa, a nawet owoce. Aby zachować więcej witamin, warto piec odrobinę dłużej, ale w niższej temperaturze. Jeśli nie chcemy dodawać tłuszczu, pieczmy potrawy w folii aluminiowej lub w papierze czy torebkach do pieczenia. Nowoczesne piekarniki są energooszczędne, często mają kilka programów – np. pieczenie kurczaka albo pizzy oraz funkcje ułatwiające pieczenie.

Smażenie. Najpopularniejsza i najszybsza metoda przygotowania posiłku to smażenie, ale posiłek przygotowany w ten sposób jest wysokokaloryczny (produkty pochłaniają tłuszcz wykorzystany do smażenia) i w dużym stopniu pozbawiony wartości odżywczych. Jeśli jednak kupimy patelnię pokrytą nieprzywierającą powłoką, będziemy mogli smażyć na niej bez użycia tłuszczu lub z niewielką jego ilością.

ZOBACZ ZDJĘCIA >>

Skomentuj:

Pomocnicy w mądrym i smacznym gotowaniu