Projekt i budowa garażu: w bryle domu, wolno stojący, gotowy [CENY]

Monika Karda

Garaż powinien być wygodny, mieć trwałą nawierzchnię i zabezpieczać dobrze samochód. Przyglądamy się wadom i zaletom różnych rozwiązań i porównujemy koszty.

dom, elewacja z cegły, garaż, brama wjazdowa
Garaż może być częścią bryły domu
Fot. Bruno Fidrych

Garaż trzeba zbudować z myślą o przyszłości. Samochód zmieniamy bowiem częściej niż dom, warto więc wziąć pod uwagę na przykład to, że za jakiś czas zechcemy kupić kombi czy SUV-a, którymi będziemy wozić dużego psa lub powiększającą się rodzinę.

Garaż - gdzie i jak duży

Miejsce na samochód umieszczone w bryle domu wyraźnie wpływa na jej kształt. Jeden samochód osobowy potrzebuje garażu o wymiarach 3 x 6 m w osiach konstrukcyjnych ścian. Oznacza to, że jego wnętrze ma 2,75 x 5,75 m. Warto go poszerzyć przynajmniej o 60 cm - nie zmieni to drastycznie kosztów, a garaż będzie wygodniejszy. Wysokość garażu w świetle konstrukcji powinna wynosić co najmniej 2,2 m, do spodu przewodów instalacyjnych - 2 m, a wysokość wjazdu - 2 m. Minimalna szerokość wjazdu to 2,3 m, szerokość przejść między samochodem a ścianami - 1,2 m.

Garaż wbudowany lub sąsiadujący z domem wymaga uszczelnienia oraz izolacji akustycznej ścian i stropów oddzielających go od domu. Dobrą izolacyjność akustyczną powinny też mieć okna pomieszczeń usytuowanych bezpośrednio nad bramą garażową. W garażu nie wolno umieszczać wyczystek do przewodów spalinowych i dymowych, a także studzienek rewizyjnych instalacji. Ponadto, uszczelnione powinny być wszelkie przejścia instalacyjne.

Budowa garażu

Posadzka. Wytrzymała, trwała oraz łatwa w czyszczeniu i konserwacji jest posadzka pomalowana specjalnym preparatem polimerowym, odpornym na ścieranie i chemikalia, takie jak oleje, smary i kwasy. Preparat do malowania może być w jednolitym kolorze, ale można zastosować maskujący zabrudzenia "system posadzkowy". W tym celu warstwę niewyschniętego jeszcze preparatu posypuje się dekoracyjnymi, różnokolorowymi płatkami z PVC, które pełnią też funkcję antypoślizgową. Po wyschnięciu powłoki posadzkę należy polakierować.

Bardzo praktyczna i trwała, choć droga, jest posadzka z żywicy epoksydowej (z robocizną około 300 zł/m2).

Coraz częściej podłogi w przydomowych garażach wykańcza się płytkami ceramicznymi. Posadzki powinny być mrozoodporne, nieśliskie i odporne na ścieranie.

Odprowadzanie wody. Zimą z oblodzonym i ośnieżonym samochodem wprowadza się do garażu sporo wody. Aby na posadzce nie tworzyły się kałuże, trzeba jej nadać odpowiedni spadek i zamontować wpust podłogowy (np. 25 x 25 cm) lub korytko odwodnienia liniowego długości 1-2 m. Spadek powinien kierować wodę z czterech stron w kierunku wpustu lub z dwóch - w kierunku korytka.

Z urządzeń odprowadzających wodę z garażu można zrezygnować, jeśli przed bramą garażową jest odwodnienie liniowe podjazdu. Wówczas posadzce w garażu wystarczy nadać spadek w kierunku tego odwodnienia.

Jeśli wpust lub korytko w garażu są częścią systemu odwodnienia terenu wokół domu, zebraną wodę odprowadza się do kanalizacji ogólno- spławnej lub burzowej albo po prostu do gruntu.

W trosce o środowisko wodę usuwaną z podłogi w garażu można oddzielić od systemu odwodnienia i odprowadzać do kanalizacji bytowo-gospodarczej. Takie rozwiązanie nie jest jednak obowiązkowe.

Ściany. Powinny być otynkowane i pomalowane. Do malowania najczęściej stosuje się farbę olejną - odporną na ścieranie i łatwą do mycia. Można również zastosować farbę emulsyjną. Trwalsze, ładniejsze i łatwiejsze do utrzymania w czystości jest wykończenie ścian płytkami ceramicznymi. Trzeba tylko pamiętać, że jeśli garaż nie będzie ogrzewany, zarówno zastosowane płytki, jak i mocujący je klej powinny być mrozoodporne.

Wentylacja. Jest niezbędna nie tylko ze względów bezpieczeństwa (usuwa z wnętrza spaliny i opary benzyny), ale też dlatego, że zapobiega nadmiernemu nagromadzeniu wilgoci. W szczelnym, wilgotnym pomieszczeniu samochód korodowałby szybciej, niż gdyby stał na wolnym powietrzu.

W nieogrzewanym naziemnym garażu wolno stojącym, dobudowanym do domu lub weń wbudowanym, trzeba zapewnić wentylację naturalną, czyli przewietrzanie. W tym celu w dwóch ścianach (najlepiej przeciwległych) umieszcza się kratki wentylacyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 400 cm2. W przepisach wymaga się, by taka powierzchnia otworów przypadała na każde miejsce postojowe.

Ogrzewany garaż naziemny, a także częściowo zagłębiony w gruncie, powinien mieć zapewnioną wentylację grawitacyjną, a więc podłączoną do komina. Powinna ona umożliwiać półtorakrotną wymianę powietrza w ciągu godziny. Garaż majsterkowicza warto wyposażyć w wentylator, ponieważ latem wentylacja grawitacyjna może być zawodna

W dobrze zaplanowanym garażu zmieści się nie tylko samochód, ale też rowery, kosze do segregowanych śmieci, narzędzia, a niekiedy również meble ogrodowe

Koszty budowy garażu wolno stojącego o powierzchni 30 m2

  • Projekt - 1000-3000 zł.
  • Stan zerowy (roboty ziemne, fundamenty, podłoga) - około 7000 zł.
  • Stan surowy z zadaszeniem (ściany, więźba dachowa, pokrycie) - ok. 15 tys. zł.
  • Brama garażowa z napędem - ok. 2500 zł.
  • Stan pod klucz (tynki wewnętrzne i zewnętrzne, malowanie ścian wewnątrz i na zewnątrz, płytki na podłodze) - około 10 tys. zł.
  • Instalacja elektryczna (10 punktów) - 800 zł.
  • Całkowity koszt - 30-40 tys. zł.
  • Do garaży najlepsze są płytki gresowe o możliwie szorstkiej powierzchni

Do wyczyszczenia posadzki w garażu warto wykorzystać urządzenie wysokociśnieniowe, które służy do innych prac porządkowych wokół domu

Garaż Gotowy

To praktyczne rozwiązanie - garaże gotowe do użytku można kupić z wykończeniem i wyposażeniem według zamówienia. Żeby je zbudować, nie trzeba kupować materiałów i składować ich na posesji ani zatrudniać kolejnych ekip do poszczególnych prac. Rodzaj i wymiary garażu trzeba dobrać stosownie do tego, jaki pojazd będzie w nim parkować. Firmy produkujące garaże zapewniają również ich transport i montaż, za co trzeba dopłacić. Wykończony pojedynczy garaż żelbetowy (zamknięty bramą i przykryty dachem) to wydatek około 15 tys. zł, z płyt prefabrykowanych - około 9 tys. zł. Najtańszy jest garaż blaszany - do ceny zakupu gotowej konstrukcji dodajemy jedynie koszt przygotowania odpowiedniego podłoża (wylewka lub płyty betonowe za 1 tys. zł). Wprawdzie dobre jakościowo, przestronne i ocieplone garaże blaszane są wydatkiem rzędu 8 tys. zł, ale najprostsze modele można nabyć za nawet mniej niż 2 tys. zł.

    Więcej o:

Skomentuj:

Projekt i budowa garażu: w bryle domu, wolno stojący, gotowy [CENY]