Naprawa podłogi w garażu
Ta podłoga została pomalowana farbą chlorokauczukową, która nie jest na tyle odporna, by dobrze spisać się w garażu. Łuszczenie powłoki malarskiej może być też spowodowane stałym zawilgoceniem podłoża, a kruszenie podkładu - za małą wytrzymałością betonu, której przyczyną jest złe ułożenie lub brak odpowiedniej pielęgnacji.
Niezależnie od przewidywanego sposobu odnowienia podłogi w garażu - malowanie czy ułożenie płytek ceramicznych - najpierw trzeba będzie usunąć starą powłokę malarską z całej powierzchni. Można to zrobić za pomocą szlifierki do betonu lub metodą śrutowania (jeśli będą kładzione płytki).
Następnie należy naprawić betonowy podkład. Jeśli ubytki występują tylko na niewielkiej powierzchni, można je wypełnić i wyrównać szybkowiążacą szpachlówką do betonu: wgłębienia trzeba oczyścić ze słabo związanych fragmentów, odkurzyć i nawilżyć. Wypełnienie warto nałożyć z niewielkim nadmiarem, który - po stwardnieniu - wyrównamy szlifierką do betonu. Jeśli uszkodzenia są liczne i głębokie, może być konieczne wykonanie nowego podkładu na całej powierzchni garażu.
Przełożenia wymaga też kostka w dolnej części zjazdu. Dobrym rozwiązaniem będzie wykonanie stabilnego podłoża z betonu, a na nim - ułożenie kostki na podsypce piaskowo-cementowej.
Dwa sposoby na nową podłogę
Malowanie. Najlepiej sprawdzą się farby chemoutwardzalne na bazie żywicy epoksydowej lub poliestrowej. Dostępne są one w kilku odmianach, różniących się składem, utwardzaczem i wymaganiami co do wilgotności podłoża. Przy pokryciach cienkowarstwowych dobrym materiałem są farby dwuskładnikowe, wodorozcieńczalne (można je nanosić nawet na wilgotny podkład). Malowanie wykonuje się przy użyciu pędzla, wałka lub natryskiem hydrodynamicznym w dwóch warstwach. Przeciętne zużycie materiału to około 0,3 kg/m2. Większą trwałość nawierzchni zapewniają powłoki grubowarstwowe (1-5 mm), ale koszt ich wykonania jest znacznie wyższy niż cienkowarstwowych.
Okładzina z płytek ceramicznych. Na oczyszczone podłoże należy nałożyć warstwę hydroizolacyjną z folii w płynie, która zimą zapobiegnie wnikaniu w podłoże wody ściekającej z samochodu. Do mocowania płytek należy użyć elastycznej i mrozoodpornej zaprawy klejowej. Do spoinowania również używamy elastycznej zaprawy do fug.
Miejsce połączenia okładziny z płytek z kostką najlepiej wyznaczyć w miejscu przebiegu kanału odwodnienia liniowego. Będzie on w naturalny sposób pełnił funkcję dylatacji. Krawędzie skrajnych płytek ceramicznych powinny być osłonięte metalowym kątownikiem, który zapobiegnie ich wyszczerbieniu.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>- Więcej o: