Budowa

Ogród

Wnętrza

Design

Architektura

DIY

HGTV

Trendy budowlane

7 pomysłów na wygodny i bezpieczny garaż

red.
Garaż będzie nam służył przez lata, dlatego dobrze przemyślmy jego wielkość, usytuowanie i wyposażenie - fot. Hörmann

Projektując garaż i planując zakup jego wyposażenia, warto myśleć perspektywicznie. Może za jakiś czas zmienimy niewielki samochód na kombi lub SUV-a, będziemy wozić dużego psa lub powiększającą się rodzinę? Dobrze, by zawczasu zadbać o wygodę i bezpieczeństwo użytkowników garażu.

W garażu trzeba zaplanować tyle miejsca, by z samochodu dało się wygodnie wysiąść - nawet gdy w garażu z czasem pojawią się regały albo sezonowo przechowywane przedmioty - fot. KRISPOL

1. Odpowiednio duży

Aby uniknąć sytuacji, że mieszkańcy będą ledwo przeciskać się miedzy dwoma zaparkowanymi w garażu samochodami, albo całkiem będą musieli zrezygnować z parkowania wewnątrz, gdy w garażu pojawią się kolejne regały, zapasowe opony, kosiarka, rowery i inne rzeczy, zastanówmy się, jaka powinna być jego wielkość. Przyjmuje się, że jeden samochód osobowy potrzebuje garażu o wymiarach co najmniej 3 x 6 m w osiach konstrukcyjnych ścian. Oznacza to, że wnętrze ma 2,75 x 5,75 m. Warto go poszerzyć przynajmniej o 60 cm - nie zmieni to drastycznie kosztów, a garaż będzie wygodniejszy. Wysokość garażu w świetle konstrukcji powinna wynosić co najmniej 2,2 m, do spodu przewodów instalacyjnych - 2 m, a wysokość wjazdu - 2 m. Minimalna szerokość wjazdu to 2,3 m, a szerokość przejść między samochodem a ścianami - 1,2 m.

Jeśli nieogrzewany garaż przylega do bryły domu, należy zadbać o solidną izolację cieplną między nimi; dobrze, jeśli będzie ona też tłumić hałas - fot. Hörmann

2. Odizolowany cieplnie i akustycznie od domu

Jeśli garaż ma być wbudowany w bryłę domu albo z nią sąsiadować, trzeba zadbać o odizolowanie akustyczne i cieplne jego ścian i stropu od domu. Dobrą izolacyjność akustyczną powinny też mieć okna pomieszczeń usytuowanych bezpośrednio nad bramą garażową. Garaż zwykle jest nieogrzewany, jeśli więc nie ocieplimy przegród między nim a domem, ciepło z domu będzie nam uciekać przez garaż. To samo dotyczy drzwi - jeśli z garażu jest przejście do części mieszkalnej, znajdujące się w nim drzwi muszą mieć odpowiednią izolacyjność cieplną.

Jeśli przed wjazdem do garażu nie ma odwodnienia liniowego, podłodze w garażu trzeba nadać odpowiedni spadek i zamontować w niej wpust podłogowy lub korytko odwodnienia liniowego - fot. Sommer

3. Łatwy w utrzymaniu w czystości

Posadzka w garażu musi być wytrzymała, trwała oraz łatwa w czyszczeniu i konserwacji. Powinna też być  mrozoodporna, nieśliska i odporna na ścieranie. Najczęściej podłogi w przydomowych garażach wykańcza się płytkami ceramicznymi. Do jej wykończenia można też użyć specjalnego preparatu polimerowego, odpornego na ścieranie i chemikalia (oleje, smary i kwasy). Bardzo praktyczna i trwała, choć droga, jest także posadzka z żywicy epoksydowej.

Pamiętajmy, że zimą z oblodzonym i ośnieżonym samochodem wprowadza się do garażu sporo wody. Aby na posadzce nie tworzyły się kałuże, trzeba jej nadać odpowiedni spadek i zamontować wpust podłogowy (np. 25 x 25 cm) lub korytko odwodnienia liniowego o długości 1-2 m. Spadek powinien kierować wodę z czterech stron w kierunku wpustu lub z dwóch - w kierunku korytka. Z urządzeń odprowadzających wodę z garażu można zrezygnować, jeśli przed bramą garażową jest odwodnienie liniowe podjazdu. Wówczas posadzce w garażu wystarczy nadać spadek w kierunku tego odwodnienia.

W garażu trzeba zapewnić wentylację, która usunie z jego wnętrza spaliny i nadmiar wilgoci - fot. Roman Andrasik

4. Dobrze wentylowany

Wentylacja w garażu jest potrzebna po pierwsze ze względów bezpieczeństwa (usuwa spaliny i opary benzyny), po drugie - by zapobiegać nadmiernemu nagromadzeniu wilgoci. W nieogrzewanym naziemnym garażu wolno stojącym, dobudowanym do domu lub weń wbudowanym, trzeba zapewnić wentylację naturalną, czyli przewietrzanie. W tym celu w dwóch ścianach (najlepiej przeciwległych) umieszcza się kratki wentylacyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 400 cm2 (taka powierzchnia otworów ma przypadać na każde miejsce postojowe. Ogrzewany garaż naziemny, a także częściowo zagłębiony w gruncie, powinien mieć zapewnioną wentylację grawitacyjną, a więc podłączoną do komina. Powinna ona umożliwiać półtorakrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

Drzwi prowadzące z garażu do domu powinny być odporne na ogień i na włamanie - fot. Hörmann

5. Z bezpiecznym przejściem do części mieszkalnej

Zwykle z garażu do domu prowadzą wewnętrzne drzwi. Powinny one mieć odporną konstrukcję z blachy stalowej oraz być odporne na ogień, żeby w razie pożaru odgrodzić te pomieszczenia od reszty domu. Jeśli zdarzy się, że pożar wybuchnie w garażu - takie drzwi powstrzymają go przez jakiś czas, dając domownikom więcej czasu na ucieczkę. Jeśli z kolei zapali się część mieszkalna - odgrodzą ogień od materiałów łatwo palnych (opał w kotłowni, chemikalia i paliwo samochodowe w garażu). Drzwi, przez które z garażu przechodzimy do domu, muszą też być antywłamaniowe - powinien to potwierdzać certyfikat klasy RC2. Warto wyposażyć takie drzwi w atestowany zamek, najlepiej ryglujący skrzydło w kilku miejscach i atestowane wkładki patentowe. Ich ościeżnica powinna być solidnie zakotwiona w ścianie.

Brama powinna być zrobiona z solidnej blachy, trudnej do przecięcia przez włamywacza. - fot. Hörmann

6. Wyposażony w solidną bramę

Garaż jest miejscem wymagającym solidnego zabezpieczenia przed włamaniem. Przechowujemy ta nie tylko samochody - które ze względu na znaczną wartość często padają łupem złodziei - ale również takie przedmioty jak kosiarki, rowery czy narzędzia. Poza tym, garaż najczęściej jest połączony z częścią mieszkalną, co może stanowić dla złodzieja zachętę, by przedostać się do domu właśnie tą drogą. Utrudnić taką próbę może bezpieczna brama garażowa. Najczęściej stosowane zabezpieczenia przed złodziejami to automatyczny rygiel blokujący sprzężony z napędem i dodatkowy zamek. Rygle blokują bramę także w razie braku zasilania (w wyniku awarii albo zamierzonego odłączenia prądu). Bardzo istotny jest też materiał, z którego brama została wykonana. Należy zwrócić uwagę na jakość poszycia bramy. Im solidniejsza blacha - tym lepiej brama zniesie próbę włamania poprzez przecięcie szlifierką kątową lub próbę wypchnięcia jej z prowadnic.

Wybierajac napęd, pamiętajmy, że pełne bezpieczeństwo antywłamaniowe zapewni jedynie taki działający w dwukierunkowym systemie sterowania radiowego - fot. Hörmann

7. Z możliwością zdalnego otwierania

Większość inwestorów decyduje się na obecnie na bramę z napędem. Pamietajmy, że pełne bezpieczeństwo antywłamaniowe zapewni napęd działający w dwukierunkowym systemie sterowania radiowego (np. BiSecur firmy Hörmann, zaprojektowany we współpracy z ekspertami ds. bezpieczeństwa z Uniwersytetu Ruhr w Bochum). Wykorzystuje on bardzo bezpieczny system kodowania, działa bowiem w  -  znanej z bankowości elektronicznej -  technologii 128-bitowej. Gwarantuje ona obecnie maksymalne bezpieczeństwo sygnału przekazywanego z pilota do napędu i z napędu do pilota - możliwie najlepsze jego zabezpieczenie przed skopiowaniem przez niepowołane osoby, np. przez złodzieja - włamywacza. W napędach z 40 bitowym kodowaniem może dojść do skopiowania kodu przez niepowołane osoby, a wtedy, z uwagi na brak śladów włamania, trudno wyegzekwować od ubezpieczyciela odszkodowanie.

Napędy takie umożliwiają też odczyt statusu bramy (otwarta/zamknięta), co dodatkowo podnosi bezpieczeństwo. A jeżeli zaopatrzymy się w specjalną bramkę internetową z aplikacją na smartfona i tablet, nawet daleko od domu, na urlopie lub delegacji, z dowolnego miejsca na świecie możemy sprawdzić czy nasza brama garażowa jest otwarta czy zamknięta i w razie potrzeby wydać odpowiednie polecenie. 

Udostępnij

Przeczytaj także

Innowacyjny sposób ogrzewania wreszcie w ofercie marki Blaupunkt
Stal na dachu i elewacji stanowi idealną kompozycję
Dział Sprzedaży i kontakt z klientem w FORMEE w Miedzyrzeczu.

Polecane

Efektywność energetyczna: Nowe priorytety społeczne
Czy rozwinięta technologia inteligentnych domów odmieni życie seniorów?
Sterowanie bezprzewodowe - radiowa instalacja zdalnego sterowania

Skomentuj:

7 pomysłów na wygodny i bezpieczny garaż

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej