Liczne nagrody w Konkursie Wnętrze Roku SAW - co można zyskać dzięki zwycięstwu?
W porównaniu do poprzednich edycji konkursu wzrosła pula regulaminowych nagród, dodatkowo pojawiły się też nowe nagrody specjalne, ufundowane przez marki Electrolux, hansgrohe i nobonobo. Choć nagrody pieniężne są imponujące, to nie jedyne, co można otrzymać w Konkursie Wnętrze Roku SAW. Projektanci z biur ACOS, MUS ARCHITECTS, NArchitekTURA i NOKE Architects opowiadają, co jeszcze przyniosło im zwycięstwo.
Najbardziej prestiżowy konkurs dla architektów wnętrz w Polsce dynamicznie rozwija się wraz z każdą edycją. Przypomnijmy – podobnie jak w poprzednich latach, jury składające się z przedstawicieli różnych dziedzin kreatywnych wskaże najlepsze projekty wnętrz prywatnych oraz publicznych. Zwycięzcy obu kategorii otrzymają nagrody finansowe oraz promocję medialną o łącznej wartości 30 000 zł. Nagrody trafią także do zdobywców drugich i trzecich miejsc.
Łączna wartość regulaminowych nagród wynosi aż 110 000 zł, a zgłoszenie do konkursu jest bezpłatne.
W tym roku Stowarzyszenie Architektów Wnętrz, doceniając znaczenie zrównoważonego podejścia do projektowania wnętrz i zasobów naturalnych, wprowadza nową kategorię: zrównoważone projektowanie. Jury, rozszerzone o przedstawiciela firmy Electrolux, przyzna nagrodę pieniężną i voucher na produkty marki o wartości 10 000 zł.
Wśród licznych nagród od mecenasów konkursu znajduje się również voucher o wartości 3 000 zł na produkty marki hansgrohe, która specjalizuje się w innowacyjnych rozwiązaniach dla łazienek i kuchni. Produkty te, oszczędzające wodę i energię, są wytwarzane w sposób zrównoważony, z wykorzystaniem surowców pochodzących z recyklingu. To dodatkowa zachęta, by wprowadzać do swoich projektów inteligentne technologie przyjazne środowisku. Produkty hansgrohe są efektem pracy uznanych projektantów z pracowni Phoenix Design.
Z kolei nobonobo, polska marka meblarska o rosnącej międzynarodowej renomie, przygotowała odrębną nagrodę dla zwycięzcy kategorii wnętrz prywatnych – stolik kawowy lub pomocniczy Flesia, zaprojektowany przez Chrisa Stanfela z EASD Valencia. Stolik, wyróżniony nagrodą Iconic Award na targach Salone del Mobile 2024, zostanie wykonany w limitowanej edycji kolekcjonerskiej i będzie opatrzony certyfikatem autentyczności z numerem 0003.
Inny wymiar nagród
Nagrody pieniężne i rzeczowe oraz konkretne świadczenia promocyjne to wciąż nie wszystko, co czeka na laureatów. Przekonali się o tym wyraźnie triumfatorzy wcześniejszych edycji Konkursu Wnętrze Roku SAW – projektanci z pracowni MUS ARCHITECTS (zdobywcy I miejsca w kategorii wnętrz prywatnych w I edycji konkursu), ACOS (zwycięzcy w tej samej kategorii w II edycji konkursu) oraz NArchitekTURA (laureaci I nagrody za projekt wystawy, należącej do kategorii wnętrza użyteczności publicznej, w I edycji konkursu) i NOKE Architects (zdobywcy I nagrody za projekt wnętrza użyteczności publicznej).
– Każde zlecenie jako odrębna historia inspiruje nas do eksperymentowania z rozwiązaniami przestrzennymi, technologicznymi i materiałowymi. Cieszy nas, że holistyczne podejście do tworzenia szczerych, konsekwentnie skomponowanych przestrzeni życia, zdobyło uznanie nie tylko klientów, ale i profesjonalistów – zaznacza Anna Stojčev-Młyńska (ACOS).
W podobny sposób wypowiada się Justyna Puchalska (NOKE Architects).
– W projekcie foodhallu w Browarach Warszawskich musieliśmy połączyć historię tego miejsca ze współczesnymi potrzebami użytkowników, co wymagało zarówno kreatywności, jak i ogromnej dbałości o detale. Zwycięstwo pokazało nam, że nasza interpretacja tych założeń została dostrzeżona i pozytywnie oceniona przez ekspertów branży – podkreśla.
– Pierwsza statuetka konkursu Wnętrze Roku SAW 2019 to dla nas rodzaj „amuletu”, bo rozpoczęła serię nagród i wyróżnień, które otrzymaliśmy w późniejszych latach za realizacje w różnej skali. Dostrzeżenie naszej pracy przez jurorów, których twórczość znamy i doceniamy, to dla nas duża nobilitacja i mobilizacja do dalszych kreatywnych poszukiwań na styku architektury i sztuki – mówi Bartosz Haduch (NArchitekTURA).
– Zostaliśmy docenieni, a tego docenienia na rynku brakuje – dodaje Karol Pasternak (NOKE Architects). – Myślę też, że zdobyta nagroda uplasowała nas w branży jako bardzo dobrych projektantów, zapewniła szacunek w środowisku i dała mocny głos – kontynuuje.
Szerszy horyzont
Udział w konkursie to także szansa na zdobycie rozgłosu w całej Polsce, a nawet za granicą. Liczne publikacje potrafią przełożyć się na nowe atrakcyjne tematy projektowe.
– Efekty naszych codziennych zmagań o jak najwyższą jakość projektu widoczne są tylko dla garstki zainteresowanych. Udział w konkursie diametralnie zmienia sytuację, dzięki niemu nasza praca mogła zostać dostrzeżona przez szerokie grono odbiorców – mówi Adam Zwierzyński (MUS ARCHITECTS).
– Nagroda była też ważnym wsparciem w budowaniu siły i rozpoznawalności naszej marki. Pomogła nam docierać do szerszego grona potencjalnych klientów, a więc osób o konkretnym guście, zainteresowanych takimi rozwiązaniami, jakie staramy się realizować – dodaje Anna Porębska (MUS ARCHITECTS).
– Od momentu zdobycia nagrody mamy zapytania od operatorów foodhalli z Polski i ze świata, głównie Niemiec. Nie podpisaliśmy żadnego nowego kontraktu tego typu, czekamy na klienta gotowego wykroczyć poza utarte schematy. Udało się natomiast nam wejść mocno w rynek projektowania restauracji – przyznaje Karol Pasternak (NOKE Architects).
Dla samych siebie i dla całej branży
Powodów, dla których warto nadesłać zgłoszenie konkursowe, laureaci wymieniają znacznie więcej.
– Nagroda była dla nas bardzo miłym podsumowaniem arcytrudnego projektu – zaznacza Karol Pasternak. – Najważniejsze, że był to projekt zespołowy i radość z nagrody również była zespołowa – podkreśla.
Istotnie, na scenie pracownia prezentowała się w pełnym składzie. A skoro o relacjach międzyludzkich mowa, warto dodać, że gala podsumowująca każdą edycję konkursu jest okazją do spotkania w szerokim kręgu architektów wnętrz z całej Polski, wymiany doświadczeń, nawiązywania kontaktów.
Dziękując za statuetkę dla NOKE Architects, Karol Pasternak akcentował też zalety współpracy SAW ze sponsorami, dzięki którym udział w konkursie pozostaje nieodpłatny, a zarazem nieobwarowany żadnymi wymogami w zakresie np. wykorzystania określonych produktów – jak ma to miejsce w szeregu innych konkursów architektonicznych na świecie.
– Wcześniej pracowaliśmy za granicą, w Polsce działamy od zaledwie kilku lat. Dzięki temu widzimy wyraźnie, że organizacja konkursu stoi na naprawdę wysokim poziomie. Warto to docenić, podobnie jak inne starania SAW-u na rzecz budowy odpowiedniej pozycji architektów wnętrz w relacjach z inwestorami – dodaje Stanisław Młyński z pracowni ACOS.
Nadsyłanie zgłoszeń drogą elektroniczną do 31 października 2024 r.
W listopadzie 2024 r. odbędą się obrady jurorów, którzy wytypują laureatów pierwszego etapu i zaproszą ich do przesłania plansz konkursowych – w terminie do 14 lutego 2025 r. Na tej podstawie jury wybierze zwycięzców. Poznamy ich podczas uroczystej gali w kwietniu 2025 r.
Regulamin konkursu oraz informacje organizacyjne dostępne na www.saw.org.pl/konkurs.
- Patronat medialny: Onet, Elle Decoration, Label Magazine, Design Alive, Architecture Snob, Czas na Wnętrze, White Mad, Weranda, Point of Design, &Living, Domosfera, Magazif, RMF Classic, Architektura & Biznes, Architektura Murator, Bryła, PLN Design, Designdoc.pl.
- Patronat honorowy: Stowarzyszenie Przyjaciół Muzeum Narodowego.
- Sponsorzy: Electrolux, hansgrohe, XAL, Nobonobo.
- Partner organizacyjny: Home Sweet Home PR.
Skomentuj:
Liczne nagrody w Konkursie Wnętrze Roku SAW - co można zyskać dzięki zwycięstwu?