Budowa

Ogród

Wnętrza

Design

Architektura

DIY

HGTV

Trendy budowlane

Między elegancją a komfortem - 90-metrowe mieszkanie w Warszawie

Tekst: Ewa Staręga, zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Między elegancją a komfortem - 90-metrowe mieszkanie w Warszawie - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa

Nowoczesne, nastrojowe, o dojrzałym charakterze mieszkanie prezentuje się wspaniale zarówno w całości, jak i w detalach. Atmosferę wnętrza buduje różnorodność materiałów i barw dobranych w spójnej stylistyce oraz rozbudowany system oświetlenia. Ciemną aranżację 90-metrowego, warszawskiego apartamentu urozmaicają kolorystyczne akcenty.

Zgodnie z zamysłem architekta Piotra Skorupy, projektującego wnętrza prezentowanego mieszkania było stworzenie nowoczesnej, ponadczasowej, reprezentacyjnej przestrzeni, spójnej z osobowością pary właścicieli. Projektant otrzymał zadanie wykończenia wnętrz ze z góry zastanym układem ścian, wcześniej przygotowanym według wymagań zdecydowanych, znających swoje potrzeby inwestorów. Mając już za sobą współpracę z architektami przy okazji różnych inwestycji, właściciele 90-metrowego, nowo powstałego apartamentu, oczekiwali nietuzinkowych rozwiązań. Zależało im na ciemnej, nastrojowej aranżacji, która dodaje klasy i jednocześnie tworzy przytulny, sprzyjający odpoczynkowi klimat. Projektantowi pozostało więc wpisać się z funkcją w istniejący układ ścian i zgodnie z wytycznymi gospodarzy nadać mu stosowną oprawę.

Część dzienna mieszkania jest dostępna zaraz po przekroczeniu progu. Strefa wejścia łączy się tu bezpośrednio z salonem, na który otwiera się również aneks kuchenny, usytuowany w głębi przestrzeni. Wejście oddziela od reszty stref ażurowa ścianka.

– Pewnym wyzwaniem było zachowanie intymności dla „domowego ogniska” skupionego wokół sofy i jadalnianego stołu, tak by wchodząc do apartamentu nie wkraczać bezpośrednio z całym zewnętrznym światem do tej właśnie strefy – przyznaje Piotr Skorupa. – Wychodząc naprzeciw tej kolizji, zaprojektowałem ażurową przegrodę tworzącą wizualny parawan, ale w pełni zachowującą dostęp światła dziennego z salonu do strefy wejścia. Przegroda składa się z kompozycji metalowych, prostokątnych pól w odcieniu ciemnego antracytu. Część z nich wypełnia brązowe szkło korespondujące z paletą kolorystyczną salonu. Dzięki temu elementowi nie ma wrażenia, że wchodzimy „z butami” bezpośrednio do salonu.

Strefę wypoczynkową i usytuowaną obok niej jadalnianą wydziela optycznie z otwartej przestrzeni dwupoziomowy sufit. Jego wyższa, naturalnej wysokości, centralna część eksponuje żelbetowy strop. Całość otacza biały sufit podwieszany z wpuszczonymi w niego, minimalistycznymi, czarnymi oprawami świetlnymi. W części podwieszanej ukryto instalację klimatyzacji kanałowej, a jej krawędzie dyskretnie podkreślono profilami LED-owymi.

Zadaniem betonowego sufitu, oprócz nadania odpowiedniej rangi strefie wypoczynku i jadalni, jest w zdecydowany sposób przełamanie reprezentacyjnego wystroju wnętrza. Surowe płyty kontrastują z wykorzystanymi w aranżacji miękkimi tkaninami, a także drewnianymi oraz fornirowanymi powierzchniami i motywami eleganckiego kamienia. Przytulną nutę wprowadza do salonu duża, narożna sofa umieszczona w centrum salonu. Celowo dobrana jako niski model mebla nie przytłacza przestrzeni i nie dzieli jej dodatkowo. Pozostałe tapicerowane siedziska: niebieski fotel i hokery z części kuchennej w tym kolorze, żółty puf przy wejściu oraz krzesła przy stole w barwach gliny współtworzą atmosferę przyjemnego komfortu. Ponadto ubarwiają ciemne wnętrze. Duże powierzchnie okien mieszkania usytuowanego na ostatnim piętrze chronią przed słońcem metalowe żaluzje i  beżowe zasłony. Otwartą przestrzeń dzienną urozmaica także wieloelementowa lampa wisząca nad dużym stołem jadalnianym. Jej szklane, bursztynowe, srebrne i przezroczyste abażury szykownie błyszczą na tle matowych materiałów wykończeniowych.

Nie tylko aranżacja sufitu, ale także ścian działa na zmysły. Różnorodność użytych materiałów oraz faktur najczęściej w formie wielkoformatowych, rozpiętych między sufitem, a podłogą, precyzyjnie łączonych ze sobą płyt nasyca wnętrze nowoczesną elegancją. Zamiast tradycyjnych tapet czy farb na ścianach znajdziemy tu gres imitujący ciemny, niemal czarny marmur z charakterystycznym, jasnym użyleniem, tafle luster, a także dębowy fornir. Nieliczne, wolne od zdobiących je przez wymienione materiały wykończeniowe ściany pomalowano na kolor antracytowy lub lekko szary przy oknach. Zaaranżowaną naprzeciwko sofy ścianę z telewizorem w całości zabudowuje kompozycja płyt ceramicznych naśladujących wzór betonu oraz frezowanych w pionowe lamele, antracytowych płyt MDF. Za ceramicznymi frontami mieszczą się praktyczne szafki. Do znajdujących się w głębi mieszkania pokoi prowadzą wysokie do sufitu drzwi z ukrytą ościeżnicą, podkreślone detalem delikatnej, czarnej ramki. Ich powierzchnie wykończono z użyciem tych samych materiałów co ściany obok.

Urok całego mieszkania kryje się w jego różnorodności.

– Każde pomieszczenie zachowuje odrębny charakter jednak w ramach tej samej stylistyki – tłumaczy architekt. – Czuję tu rodzaj wspólnego mianownika dla indywidualnych form i detali, przy czym każde z pomieszczeń może czymś zaskoczyć, przyciągnąć wzrok.

W sypialni tę zasadę reprezentuje ściana z tapicerowanym delikatną welurową tkaniną wezgłowiem łóżka. Po obu jego stronach zamontowano lustra, w których odbijają się wiszące nad szafkami nocnymi designerskie, metalowe, mosiężne lampy. Pionowe przeszycia wezgłowia przechodzą w wertykalne lamele frezowane w niebieskiej, umieszczonej nad łóżkiem płycie MDF. Połączenie ciekawej formy z wygodnymi, funkcjonalnymi rozwiązaniami tworzy idealne warunki do odpoczynku.

W łazience, podobnie jak w salonie, zaskakują odkryte, betonowe płyty stropu. Ich techniczny wydźwięk koresponduje z użytą tu stalą cortenowską, zwykle stosowaną przez architektów w publicznej architekturze, na elewacjach budynków. Tutaj blacha w rdzawym kolorze służy jako tło lustra i nawiązuje do użylenia płyt ściennych ze strefy prysznica.

Oryginalność wnętrz podkręca przyjęta w projekcie kolorystyka.

– Dominują barwy antracytu, odcienie rdzy i rudości przeplatane granatem, czernią oraz pojedynczymi akcentami kolorystycznymi zależnie od pomieszczenia – opowiada Piotr Skorupa. – Uzupełnieniem dla tych zdecydowanych tonacji są elementy fornirowane zabudów meblowych, drewniane podłogi oraz w wybranych miejscach beże, szarości i podstawowa biel. Jest to więc dość szeroka gama tkanin i materiałów – zależało mi na zachowaniu spójności w tej kombinacji i to osiągnęliśmy. Nie chciałem stosować mocno ograniczonej palety, by projekt nie był szablonowy.

W całej aranżacji zdecydowanie przeważają stonowane, ciemne barwy dobrane w wykończeniu matowym. Energetyzują je akcenty kolorystyczne, fragmenty luster i starannie zaprojektowanego oświetlenia. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Rzut mieszkania - Rys. Wawrzyniec Święcicki
W salonie od początku miało znaleźć się miejsce na ekspozycję nowoczesnej, jak całe wnętrza apartamentu, rzeźby. Architekt dobrał ją specjalnie do projektowanego mieszkania z zasobów jej autora, rzeźbiarza Jacka Michała Szpaka. Ażurowa forma świetnie wkomponowała się barwą i minimalistycznym rysem w przestrzeń strefy dziennej. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Strefa wypoczynku skupia się w pobliżu ściany medialnej z wkomponowanym w nią biokominkiem. Jej wyposażenie tworzy rozłożysta, komfortowa sofa marki Natuzzi i niebieski fotel Noti ze sklepu Euforma. Na dywanie stanął designerski, czarny, stalowy stolik kawowy Fuku z ręcznie toczoną z drewna sosnowego kulą marki Salak. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Wszystkie pomieszczenia wyposażono w estetyczne, wysokie do sufitu drzwi z ukrytą ościeżnicą. Powierzchnie skrzydeł drzwi PIU Aluminium Line w czarnych ramach wykończono tymi samymi materiałami co ściany, w których zostały osadzone. To pozwoliło uzyskać balans między nowoczesnością i minimalizmem a znaczną ilością tekstur i detali znajdujących się w pomieszczeniach. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Wyeksponowany sufit betonowy ożywia szykowną aranżację części dziennej. Zdecydowanym ruchem odcina się od eleganckich materiałów wykończeniowych użytych we wnętrzu. Ponadto poprzez swoją dwupoziomowość – sufit właściwy i otaczający go podwieszany – pozwala zachować naturalną wysokość pomieszczenia. W podwieszanej części ukryto klimatyzację przydatną podczas upalnych dni. Apartament znajduje się na ostatniej, szczególnie narażonej na nagrzewanie kondygnacji. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Bardzo ważną płaszczyzną całego projektu jest oświetlenie. To rozbudowany system z możliwością ściemniania/rozjaśniania, który po wyborze konkretnych opraw może stworzyć w zależności od potrzeby sceny świetlne do pracy, rodzinnych przyjęć czy relaksu. Pozwala na wiele możliwości kreacji nastroju. Dobrze rozplanowane światło jest kluczowym elementem aranżacji wnętrz. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Nad dębowym stołem z salonu Italmeble z Domoteki zawisła efektowna lampa. Jej wieloelementową kompozycję tworzą szklane, różnobarwne klosze – model Nostalgia marki Lodes. Dopełnieniem kolorystycznym lampy są krzesła z oferty sklepu Euforma. Tapicerka siedzisk ujmuje kolorystyką wpadającą w odcienie ochry. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Gdzie i za ile kupimy szklane, wielobarwne lampy? - Wybór: Ewa Staręga, Opracowanie graficzne: Marta Jedlińska
Zabudowę kuchenną tworzą szare, gładkie, a na fragmentach frezowane fronty z minimalistycznymi uchwytami krawędziowymi oraz otwierane w systemie tip-on. Część górnych szafek zdobią lustra, które powiększają optycznie przestrzeń. Na granicy z częścią jadalnianą znalazła się wysoka do sufitu witryna z grafitowych płyt MDF. Służy do obsługi stołu. W jej górnej części architekt zaprojektował przeszklony, a od wewnątrz fornirowany barek. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Szerokie wezgłowie łóżka po obydwu stronach wykończono fragmentami luster. Tafle nadają sypialni głębi, ale także tworzą okazję do odbicia w nich sylwetki ciekawych, metalowych lamp Bolia Rotate, dobranych w zgaszonym odcieniu złota. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Naprzeciwko łóżka, pod ścianą, ustawiono komodę. Mebel wykonano na zamówienie w wiodącym, specjalnie dobranym do pomieszczenia kolorze granatu. Część ściany zdobi również tafla lustra, w której odbija się blat usytuowanej przy niej toaletki. Zasłony, jak w całym mieszkaniu, dobrano w barwie beżu. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Szafy w garderobie zamykają granatowe, frezowane fronty zdobione miedzianymi uchwytami. Pod obudowanym nimi oknem znalazło się rude, tapicerowane siedzisko z szufladą. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Żółta ławka przy wejściu do mieszkania powstała według projektu architekta. Zwraca uwagę odważnym kolorem i mięsistym obiciem w formie wałków wykończonych łatwo czyszczącą, welurową tkaniną. Ma wewnętrzny schowek. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Ściany w strefie korytarza prowadzącego do bardziej osobistej części mieszkania wykończono z użyciem płyt imitujących ciemny marmur. Ten niemal czarny gres Florim Thunder Night z charakterystycznym, jasnym użyleniem chroni również ściany przyblatowe w kuchni. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Na fragmentach ścian w korytarzu i w kuchni użyto luster, które mają za zadanie dodać przestrzeni elegancji, ale też optycznie ją powiększyć. Z dosyć jasną barwą desek podłogowych Kahrs Dąb Paris korespondują dębowe forniry użyte do wykończenia fragmentów ścian i zaplanowanych w nich wnęk. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
W łazience do wykończenia głównej ściany z lustrem i frontów meblowych z naprzeciwka wykorzystano blachę cortenowską z efektem rdzy. Nowoczesny, niestandardowy materiał wykończeniowy niezwykle urozmaica aranżację. Pasuje do użylenia płyt w strefie prysznica. Płyty pochodzą z kolekcji Grande Marble Look Sahara Noir marki Marazzi. Umywalkę wykonano z płyty wielkoformatowej o stukturze betonu, produkowanej przez firmę Casalgrande Padana. Eleganckie, ciemne pomieszczenie rozświetlają liczne punkty świetlne. - zdjęcia: Paweł Biedrzycki/KĄTY PROSTE, projekt i stylizacja: Piotr Skorupa
Meble i dodatki pasujące do prezentowanych wnętrz - Wybór: Ewa Staręga, Opracowanie graficzne: Marta Jedlińska
Udostępnij

Przeczytaj także

Mieszkanie z widokiem na zieleń
Akcesoria, które warto mieć w łazience – 10 propozycji
Odkurzacz dla alergika. Co warto wiedzieć przy wyborze odpowiedniego modelu?

Polecane

Loftowy klimat i cegła rozbiórkowa - mieszkanie we Wrocławiu
Mieszkanie w kamienicy w stylu art deco
180-metrowy apartament przy Parku Łazienki Królewskie w Warszawie

Skomentuj:

Między elegancją a komfortem - 90-metrowe mieszkanie w Warszawie

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej