Budowa

Ogród

Wnętrza

Design

Architektura

DIY

HGTV

Trendy budowlane

Branża budowlana 2023 dziś i jutro

oprac. Monika Wach
Branża budowlana dziś i jutro - Ładny dom

Globalny kryzys, inflacja, wysokie stopy procentowe, wciąż realna groźba pandemii, a do tego wojna za naszą wschodnią granicą – to na pewno nie są czynniki, które mają pozytywny wpływ na kondycje poszczególnych branż, w tym sektor budowlany. Poza tym restrykcje w polityce kredytowej banków oraz niechęć inwestorów do zaciągania nowych zobowiązań finansowych też negatywnie odbijają się na wynikach finansowych przedsiębiorstw. Mimo to nastroje na rynku wydają się optymistyczne. Sytuacja powoli się stabilizuje, gospodarka wraca na swoje tory i odrabia straty. Świadczą o tym wypowiedzi najważniejszych przedstawicieli sektora budowlanego, którzy starają się z optymizmem prognozować przyszłość. Co więcej, planują na nowo zdefiniować swoją ofertę i mocno zaangażować się w nowe projekty, mając oczywiście solidną bazę w postaci wysokiej jakości produktów i urządzeń, z których są znani.

Tomasz Grela prezes zarządu Aluprof - Fot. Aluprof

Tomasz Grela, prezes zarządu Aluprof

Konsekwentne budowanie przewagi konkurencyjnej, silna dywersyfikacja produktowa, wykwalifikowana i doświadczona kadra oraz stabilność finansowa to czynniki, dzięki którym możemy cieszyć się pozycją lidera w branży. Jesteśmy obecnie na szczycie swojego rozwoju, co pozwala nam lepiej niż wielu mniejszym podmiotom, radzić sobie w warunkach pogarszającej się koniunktury. Dynamiczny rozwój wymaga od nas zwiększania mocy produkcyjno-magazynowych. Oprócz zrealizowanych już w tym roku inwestycji, jak uruchomienie zakładu w Ogrodzonej oraz rozbudowy zaplecza logistyczno–magazynowego w Bielsku-Białej i Opolu, planujemy także uruchomienie dwóch kolejnych linii lakierniczych w Bielsku-Białej. Zamierzamy też rozbudować zakład w Złotowie, który stanie się centrum logistycznym dla klientów z północnej Polski. W zakładzie w Ogrodzonej rozpoczęliśmy produkcję szkła ognioodpornego pod marką Glassprof, która – mamy nadzieję – zaowocuje znacznymi wzrostami sprzedaży w grupie Aluprof w przyszłym roku. Stale inwestujemy w rozwój naszej oferty produktowej. W tym roku wprowadziliśmy na rynek kilka nowych rozwiązań, jak supernowoczesne okna, w których zastosowane zostały innowacyjne przekładki termiczne, pozwalające na uzyskanie bardzo dobrych właściwości termoizolacyjnych. Wpływa to istotnie na mniejsze zużycie energii w budynkach zarówno komercyjnych, jak i mieszkaniowych. W przyszłym roku planujemy kolejne wdrożenia, m.in. aluminiową pergolę tarasową czy innowacyjne rozwiązanie w segmencie osłon okiennych. Mamy ambitne cele, staramy się zachować optymizm i niezmiennie chcemy wyznaczać trendy w branży.

Choć od miesięcy wszyscy funkcjonujemy w bardzo niepewnym i turbulentnym otoczeniu, to jednak „budowlanka” nie wcisnęła hamulca, a jedynie spowolniła. Poza tym wszyscy mamy nadzieję, ż sytuacja ulegnie zmianie i znów zarówno produkcja, jak i sprzedaż wrócą na właściwe tory.

Anna Śpiewak, prezes zarządu - fot. AUSTROTHERM

Anna Śpiewak, prezes zarządu Austrotherm

2022 rok był kolejnym, bardzo trudnym okresem nie tylko dla branży styropianowej, ale również dla całego sektora budowlanego. Z dnia na dzień znaleźliśmy się w nowej, wojennej rzeczywistości. Dziś już wiemy, jakie konsekwencje przyniosły ze sobą wydarzenia ostatniego roku. Największą trudność w minionym roku sprawiały nam niezwykle skokowo wzrastające ceny polistyrenu oraz ograniczony dostęp do niego. Mamy nadzieję, że w 2023 roku unikniemy takiego chaosu, chociaż sygnały o postępującym wzroście kosztów, szczególnie paliw oraz energii, będą miały bez wątpienia wpływ na ruchy cenowe. Umiejętne pokonywanie tych wyzwań sprawiło, że firma Austrotherm u progu jubileuszu 30-lecia jest w bardzo dobrej kondycji. Ogromny wpływ na naszą aktualną sytuację miała stosowana od lat, stabilna polityka firmy oraz działania zespołu zaangażowanych i doświadczonych pracowników. Naszą siłą są również nasze produkty. Charakteryzują się one świetną, powtarzalną jakością, cenioną przez wykonawców i końcowych użytkowników. To buduje naszą przewagę rynkową. Wciąż pracujemy także nad poszerzaniem asortymentu. W 2022 roku wprowadziliśmy na rynek nowy produkt z grupy szarych styropianów – Austrotherm EPS 100 PREMIUM, przeznaczony do izolacji ścian zewnętrznych, fundamentów i piwnic. W tym roku na pewno skupimy się na promocji tego produktu, ale także w dalszym ciągu będziemy pracować nad tym, by jeszcze lepiej dopasować produkty do zmieniających się oczekiwań naszych odbiorców i rynku. Jak wszyscy, czekamy na zakończenie wojny na Ukrainie, spadek inflacji i ogólną stabilizację w gospodarce. Szansę dla budownictwa upatrujemy także w rekonstrukcji ukraińskiej gospodarki, a co za tym idzie – otwarciu się tego dużego rynku dla zbytu naszych materiałów budowlanych.

Rafał Buczek - Fot. Awilux

Rafał Buczek, menedżer sprzedaży Awilux

Dzięki temu, że od dłuższego czasu Awilux przyciąga klientów nie tylko rozwiązaniami premium, ale również najwyższą jakością obsługi, udało się w dobrej kondycji przetrwać firmie ten trudny rok. Kluczową rolę odegrała tu też kadra, która ma kontakt z inwestorami i architektami, rekomendując najkorzystniejsze rozwiązania oraz znając doskonale nie tylko produkty, ale przede wszystkim potrzeby rynku. Z kolei w przypadku nowości są one wprowadzane do oferty Awilux systematycznie. Pod koniec 2022 roku dodaliśmy do oferty kolejną okienną linię produktową – Master. Są to nowoczesne okna z aluminium oferowane w trzech rodzajach, dopasowanych do parametrów termicznych danych inwestycji. Mamy tu konstrukcje z różnymi typami skrzydeł oraz w różnych konfiguracjach, które możemy dostosować do różnych potrzeb architektonicznych – począwszy od delikatnych przeszkleń, ścianek wewnętrznych, a skończywszy na oknach, które mają bardzo dobre parametry termoizolacyjne, spełniające wymogi domów pasywnych. Wraz z tą linią, na inwestorów czekają również nowe typy klamek i elementów dodatkowych.

Marek-Dzikiewicz - Fot. BalexMetal

Marek-Dzikiewicz CEO/prezes zzarądu Balex Metal

Mimo wszystkich bieżących zawirowań rynkowych mijający rok oceniam jako korzystny dla rozwoju Balex Metal. Rozbudowaliśmy moce produkcyjne i powiększyliśmy sieć oddziałów produkcyjno- sprzedażowych o nowy punkt w Pustkowie niedaleko Dębicy, kończymy także budowę zakładu w Wilnie na Litwie. To był również czas wytężonej pracy nad nowymi produktami, które będziemy prezentować klientom już od pierwszego kwartału nowego roku. Nowych produktów zarówno w kategorii pokryć dachowych, jak i płyt warstwowych czy termoizolacji Thermano będzie w 2023 całkiem sporo. Co więcej, już od paru lat skupiamy się na wspieraniu zielonego budownictwa, realizując konsekwentnie cele programu zrównoważonego Planet Passionate i kontynuując pracę nad zmniejszaniem śladu węglowego w naszych produktach. W płytach warstwowych, które dziś produkujemy, recyklaty stanowią już wagowo do 10% masy rdzenia PIR, a chcemy ten udział zwiększać – co jest dobrą informacją dla naszych inwestorów i środowiska rzecz jasna. Korzystając z okazji, życzę wszystkim naszym Partnerom i Klientom, aby w nowym roku budowali razem nie tylko energooszczędne budynki, ale także podwaliny pod trwały pokój na świecie.

Krzysztof Pruszyński - Fot. Blachy Pruszyński

Krzysztof Pruszyński, prezes zarządu Blachy Pruszyński

Skutki dzisiejszych problemów, takich jak inflacja oraz rosnące ceny materiałów i usług dotykają w pierwszej kolejności małe i średnie przedsiębiorstwa, jednak potentaci rynkowi, tacy jak firma Blachy Pruszyński, nie pozostają na nie obojętni. Ważne jest jednak to, aby z każdego kryzysu wyjść wzmocnionym. Jedyną słuszną receptą na rozwój są odpowiednie inwestycje. Rozszerzamy przede wszystkim nasze możliwości produkcyjne oraz zaplecze magazynowo-logistyczne. Znacznie rozwinęliśmy produkcję płyt warstwowych z wełną mineralną, zainwestowaliśmy również w alternatywne źródła energii, czyli montaż paneli fotowoltaicznych na dachach hal produkcyjnych, a także rozpoczęliśmy budowę farmy wiatrowej Żechlinek. Ponadto firma FLORIAN Centrum wchodząca w skład Grupy Pruszyński zainwestowała w modernizację zakładu produkcyjnego oraz w zakup nowoczesnego parku maszynowego do produkcji profili konstrukcyjnych do fotowoltaiki. Jeśli chodzi o klienta indywidualnego, to oczywiście pracujemy nad kolejnymi nowościami, na tę chwilę są to nowe obróbki blacharskie, a także akcesoria dachowe i elewacyjne. Możliwe, że pojawią się nowe wzory blachodachówek, ale to w swoim czasie.

Czynniki ekonomiczne, społeczne oraz – oczywiście – wojna w Ukrainie miały i będą mieć jeszcze wpływ na wiele obszarów naszego życia, w tym decyzje biznesowe oraz te podejmowane przez samych inwestorów i właścicieli nieruchomości.

Janusz Komurkiewicz - Fot. Fakro

Janusz Komurkiewicz, członek zarządu ds. marketingu Fakro

Po latach dobrej koniunktury na rynku budowlanym nadszedł okres dużego spowolnienia. Wyzwaniem dla firm jest nie tylko utrzymanie sprzedaży na zadawalających poziomach, lecz także utrzymanie pracowników. W ostatnich latach firmy produkujące materiały budowlane poczyniły nowe inwestycje, aby sprostać dużemu popytowi. Teraz muszą elastycznie poszukiwać rozwiązań, aby ten potencjał produkcyjny utrzymać przez okres kryzysu. Jednak my tę stagnację staramy się wykorzystać do zmian. Już w roku 2023 wprowadzamy do sprzedaży nową generację okien dachowych GREENVIEW o lepszych parametrach termoizolacyjnych, co sprawi, że poddasze wymagać będzie mniej ciepła do jego ogrzania, co przełoży się na niższe rachunki. Kolejnym elementem jest zwiększenie sprzedaży na rynkach zagranicznych. Elastyczność, optymalizacja produkcji i logistyki oraz transformacja cyfrowa i energetyczna to kolejne aspekty, nad którymi pracujemy. Zielona transformacja FAKRO to m.in. obniżenie wysokich kosztów energii poprzez zastosowanie fotowoltaiki, którą wykorzystujemy w procesie produkcji czy wymiana oświetlenia w całej firmie na mniej energochłonne. Używanie półproduktów z recyclingu oraz tworzenie produktów, które nadają się praktycznie w całości do ponownego przetworzenia, to nasz wkład w ochronę środowiska.

Wojciech Gątkiewicz - Fot. Ferro

Wojciech Gątkiewicz, prezes zarządu Ferro Polska

Na pełne podsumowanie 2022 roku musimy jeszcze poczekać, ale z perspektywy 9 miesięcy mogę powiedzieć, że odnieśliśmy sukces. Pomimo bardzo niestabilnego otoczenia, słabej złotówki, presji na marże w wyniku rosnącej inflacji kosztów działalności oraz wzrostu kosztów finansowania udało nam się, i to 2 lata przed założonym terminem, zrealizować cele Strategii F1. Było to możliwe dzięki ekspansji geograficznej, rozwojowi oferty oraz stałemu doskonaleniu i optymalizacji procesów wewnątrz Grupy Ferro. Wymierne efekty w postaci zwiększenia skali działalności, a także coraz lepsza rozpoznawalność naszych marek pozwoliły nam na umocnienie pozycji konkurencyjnej. W przyszłym roku prognozowane jest obniżenie tempa wzrostu PKB, co pogorszy sytuację gospodarczą nie tylko w Polsce. Spada popyt na pracę. Przed nami trudny rok, nie tylko dla naszej branży. Jesteśmy silną Grupą z ogromną wiedzą i doświadczeniem, mamy świetny zespół i dobre pomysły. To wielki kapitał, którego nie możemy zmarnować. Dlatego we wrześniu 2022 roku podjęliśmy ambitne wyzwanie – realizację Strategii F1 RaceTwo (F1R2). Głównymi filarami nowej strategii będą ekspansja rynkowa i produktowa. Chcemy także powiększyć udział rynkowy oferty FERRO i rozwinąć sprzedaż zagraniczną TERMET. Planujemy uruchomienie centrum logistycznego w Rumunii. Skupimy się też na odpowiednim pozycjonowaniu brandów, digitalizacji i rozwoju e-commerce.

Robert Galara - Fot. Galmet

Robert Galara, wiceprezes zarządu Galmet

Galmet przez 40 lat istnienia gromadził wokół siebie wyjątkowych ludzi, dzięki którym jest dziś wielką polską firmą rodzinną, której historia zaczęła się w jednoosobowym zakładzie rzemieślniczym. Dzisiaj tworzy ją 700-osobowa kadra specjalistów z wielu dziedzin. Kluczowy kierunek rozwoju naszych produktów to od lat urządzenia korzystające z odnawialnych źródeł energii. Najważniejsze z nich to gruntowe i powietrzne pompy ciepła do ogrzewania i chłodzenia budynków zarówno jednorodzinnych, jak i dużych przemysłowych. Największą część produkcji stanowią wciąż niezbędne w każdej instalacji ekonomiczne ogrzewacze, zbiorniki wody użytkowej oraz c.o. To ich produkujemy w Polsce najwięcej. Oferowanie kompletnych, gotowych do instalacji zestawów z pompami ciepła to nasz sposób na sukces w obecnych czasach. W Galmet wiemy, że tylko odnawialne źródła energii zapewnią nam zdrowszą planetę dla dobra naszego i przyszłych pokoleń. Dlatego już wiele lat temu powiedzieliśmy, że przyszłość Galmet jest zielona, przyszłość to OZE! A my jesteśmy na nią gotowi!

Maciej Mańko Marketing Manager - Fot. Glassolutions Polska

W czasach dynamicznych zmian rynku i klimatu szkło stało się materiałem, który pozwala sprostać większości wyzwań stawianych przed branżą budowlaną. Zgodnie z celem całej Grupy Saint-Gobain, który został sprecyzowany w strategii Grow&Impact, rok 2023 to kolejny z przystanków na drodze do dekarbonizacji przemysłu w 2050 r. Dlatego konsekwentnie kontynuujemy naszą misję, nieustannie stawiając na rozwój innowacji mających na celu redukcję śladu węglowego zakładów Glassolutions oraz wytwarzanych tam szyb, a w dalszej konsekwencji – obiektów, w których znajdują one swoje zastosowanie. Zrównoważone budownictwo, które wyznacza dziś priorytety działania producentów materiałów budowlanych jednoznacznie wskazuje, że szkło okienne jest jednym z tych rozwiązań, które pozwalają walczyć z kryzysem klimatycznym przy jednoczesnym respektowaniu zasad wellbeingu. A dowodem na to jest zwiększające się zapotrzebowanie rynku na dwukomorowe pakiety szybowe. Wysokiej jakości szyby zespolone są bowiem gwarancja  komfortu ludzi i lepszego jutra naszej planety, generują korzyści zarówno pod kątem ekonomicznym, jak i ekologicznym – szczególnie, że powstają one w oparciu o recycling stłuczki szklanej. I tak jesienią 2022 swoją premierę miały lekkie pakiety trzyszybowe CLIMATOP® XN LIGHT, wykonane ze szkła niskoemisyjnego o grubości 3 mm, które cechują się nie tylko zredukowaną o 25% wagą, ale także o 10% niższym śladem węglowym. Teraz kładziemy nacisk na szerokie zastosowanie tego rozwiązania w różnego rodzaju inwestycjach – od domów prywatnych po zabytki, by podnosić wydajność energetyczną budynków niezależnie od ich wieku czy przeznaczenia.

Krzysztof Krzemień, dyrektor ds. technicznych - Fot. Termo Organika

Krzysztof Krzemień, dyrektor ds. technicznych Termo Organika

Ubiegły rok był dla Termo Organiki udany. Trend spadkowy w branży budowlanej nie przeszkodził zrealizować planów produkcyjno-sprzedażowych zarówno w styropianie, jak i kompletnym systemie ociepleń, w którego skład wchodzą płyty styropianowe, tynki, grunty, farby i kleje. Pomimo nadchodzącej recesji w budownictwie, na który wpływ ma m.in. spadek popytu na mieszkania, spowodowany wzrostem stóp procentowych i mocno ograniczoną zdolnością kredytową, chcemy w 2023 roku zwiększyć udziały w rynku. Zamierzamy wprowadzić nowe, innowacyjne produkty izolacyjne do ocieplenia fundamentów, piwnic i parkingów. Nie obawiamy się recesji tak bardzo, jak inni producenci, bowiem nasze produkty wybierają przede wszystkim inwestorzy ocieplający swoje własne domy. A budujący dla siebie w zdecydowanej większości, nawet podczas recesji, wolą kupić naprawdę dobry styropian i dobrą chemię budowlaną. Tylko taki wraz z dobrym wykonawstwem gwarantuje komfort cieplny i realne oszczędności energii niezbędnej do ogrzewania czy klimatyzacji. A Termo Organika słynie z jakości swoich produktów. Wszystkie nasze fabryki wyposażone zostały w laboratoria badawczo – kontrolne, w których pracujemy nad innowacjami oraz stale kontrolujemy jakość styropianowych płyt na każdym etapie produkcji. Nasze styropiany mają prestiżową rekomendację Instytutu Techniki Budowlanej (podobną rekomendację posiadamy na system ociepleń). Jako jedyne przeszły pozytywnie wszystkie (21!) kontrole przeprowadzone przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego i podległe mu jednostki. To dlatego tak chętnie nasze produkty wybierają ocieplający rodzinne domy i dlatego możemy patrzeć w przyszłość z optymizmem.

Producenci nie zapomnieli o solidnych fundamentach swoich firm – rozważnych decyzjach handlowych, udanych przejęciach strategicznych czy inwestycjach w nowe przedsięwzięcia.

Jacek Śiwiński - Fot. Velux Polska

Jacek Śiwiński, prezes Velux Polska

2022 rok był nieprzewidywalny w związku z wyjątkowo trudnym otoczeniem gospodarczym i dużą niepewnością makroekonomiczną. Po bardzo dobrym I półroczu, w miesiącach letnich, zaobserwowaliśmy nagły spadek sprzedaży. Na rynku pojawiło się w tym okresie wiele niewiadomych – kryzys energetyczny, galopująca inflacja, ograniczona dostępność kredytów, wzrost kosztów surowców, a następnie spadek popytu krajowego i eksportu. To pokazuje, że planowanie wymaga dzisiaj tworzenia wielu scenariuszy. Ważna jest zdolność adaptacji i szybkiej reakcji na zmieniające się otoczenie biznesowe, zwłaszcza w firmie produkcyjnej, która musi planować swoje zasoby, dostawy i zatrudnienie, co jest bardzo dużym wyzwaniem. Trzeba działać elastycznie i podejmować decyzje w tzw. trybie zwinnym, tak aby plany można było szybko zmieniać. Oczekujemy, że nasz obrót w 2023 roku wzrośnie, ale jest to związane z wyższymi cenami i bogatszym miksem produktów, a nie z rosnącym wolumenem, przynajmniej w niektórych kategoriach asortymentowych. Na rynkach eksportowych, na które kierujemy około 90% naszej produkcji okien w Polsce, trend jest podobny. W 2023 roku głównym motorem popytu na okna i drzwi będzie rynek remontów i wymian. Moim zdaniem jest to ogromna szansa dla całej branży, w tym także dla okien dachowych. Tych, które były montowane w latach 90. nie uznalibyśmy dzisiaj za energooszczędne, gdyż standardy są obecnie dużo wyższe. Myślę, że to dobry moment, aby pomyśleć nad ich wymianą, szczególnie teraz, w sytuacji wysokich cen energii, którą powinniśmy zacząć mocniej oszczędzać. Obserwujemy, że klienci potrzebują wsparcia w tym zakresie i aktywnie go udzielamy, mamy program RenoVator, zapewniający kompleksową obsługę w zakresie wymiany okien dachowych, dołączyliśmy także do Koalicji Termomodernizacji, której celem jest wsparcie klientów w procesie wymiany stolarki otworowej i wzrost zainteresowania wykorzystaniem środków z dotacji do finansowania remontów. Szacuję, że do 2025 roku na polskich dachach będzie funkcjonowało ok. 3 mln okien dachowych starszych niż 20 lat. Potencjał jest więc ogromny.

Mimo coraz trudniejszych warunków na rynkach wiele firm utrzymało trend wzrostowy. To zasługa między innymi wysokiej jakości oferowanych produktów i urządzeń, a także kontynuacji polityki w zakresie cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju. 

Marcin Grubba - Fot. Wikęd

Marcin Grubba, dyrektor operacyjny Wikęd

Rok 2022 był dla firmy Wikęd rokiem bardzo intensywnym i pracowitym. W tym czasie hucznie świętowaliśmy 20-lecie działalności produkcyjnej. Spółka odnotowała silny wzrost, co znalazło potwierdzenie w rankingu Diamentów Forbsa, zdobyciu tytułu Gazeli Biznesu oraz pozycji Lidera Rynku Stolarki w segmencie drzwi metalowych. W Wikęd innowacyjność zawsze stawiamy wysoko w naszej strategii, czego potwierdzeniem są inwestycje w nowe technologie i projekty. Dowodem na to jest wprowadzenie do oferty zlicowanych, bezprzylgowych drzwi ALU HYBRID. Najbardziej się zainteresowaniem wśród klientów, którzy pomimo trudnych czasów poszukują drzwi zewnętrznych do domów z segmentu premium. W minionym roku, w skomplikowanych politycznie i ekonomicznie czasach, przyjęliśmy strategię dywersyfikacji odbiorców polegającą na pozyskiwaniu klientów również poza granicami Polski. Nawiązując szereg kontaktów biznesowych umocniliśmy naszą pozycję w eksporcie i zwiększyliśmy sprzedaż. To będzie dla Wikęd rok obfity w nowe rozwiązania. Wdrażamy kilka ambitnych projektów oraz realizujemy zadania mające na celu usprawnienie procesów produkcyjnych. Stale szukamy nowych pomysłów i ulepszeń dla produkowanych przez nas drzwi. Nasi klienci mogą spodziewać się kilku interesujących nowości. Z nadzieją i dużą pokorą patrzymy na zapowiadany trudny 2023 rok.

Niestabilne otoczenie gospodarcze, ograniczony dostęp do finansowania, słabnący popyt i drogi kredyt stanowią istotną barierę dla inwestycji w sektorze budowlanym. Miejmy jednak nadzieję, że po tych trudnych i niestabilnych czasach, przyjdzie czas długotrwałego i stabilnego wzrostu gospodarczego, który „odmrozi” potencjał polskiego budownictwa.

Grzegorz Szukiel - Fot. BDR

Grzegorz Szukiel, dyrektor zarządzający, prezes zarządu BDR Hermea Poland

Początek 2022 roku zapowiadał się dla branży instalacyjnej dość optymistycznie. Hurtownie składały masowe zamówienia na urządzenia grzewcze, więc i my staraliśmy się zwiększać nasze stany magazynowe. Jednak agresja rosyjska i wywołanie wojny w Ukrainie, rosnące ceny, niepewność dotycząca przyszłości dostaw i cen gazu ziemnego oraz problemy z łańcuchem dostaw wprowadziły znaczne zawirowania na rynku inwestycji grzewczych w Polsce. Do tego doszły jeszcze „fejki” – informacje dotyczące zakazu stosowania urządzeń gazowych w UE w ciągu najbliższych lat, co nie jest prawdą. W efekcie sprzedaż kotłów gazowych wyhamowała, natomiast na rynku pomp ciepła mieliśmy do czynienia z chronicznymi niedoborami u wielu czołowych producentów, gdyż deklarowany popyt przewyższał dostępną podaż. Przyglądając się wytycznym płynącym z polityki krajowej i unijnej odnośnie modernizacji systemów grzewczych i zmniejszania emisji CO2, a także coraz większemu popytowi na ekologiczne źródła ciepła, jako BDR Thermea Group, zwiększyliśmy produkcję pomp ciepła, stawiamy także na rozwiązania hybrydowe. W połowie 2023 roku BDR Thermea otworzy nowe linie produkcyjne pomp ciepła w swoich zakładach produkcyjnych w Niderlandach i we Włoszech. Oprócz kotłów gazowych, będą one produkować także pompy ciepła. Grupa zwiększy również moce produkcyjne o 50% w swoich zakładach wytwarzających pompy ciepła we Francji i w Hiszpanii oraz wprowadzi do oferty komercyjne pompy ciepła o docelowej mocy ponad 100 kW. Planujemy także wzrost produkcji zasobników c.w.u. – we francuskim Mertzwiller oraz w Stambule w Turcji. Zależy nam na zwiększeniu rocznej produkcji tych urządzeń do 800 tys. sztuk do 2026 roku. Obecnie prowadzimy udane testy kotłów domowych i  komercyjnych, zasilanych wodorem. Już w połowie tej dekady zamierzamy także uruchomić sprzedaż kotłów zasilanych w 100% wodorem do zastosowań komercyjnych. 

Agnieszka Zakrzewska, dyrektor marketingu - Fot. BMI Braas

Agnieszka Zakrzewska, dyrektor marketingu BMI Polska

Rok 2022 był dla nas wszystkich trudnym sprawdzianem zarządzania i wytrwałości. Wysokie ceny, problemy na rynku paliw, utrzymanie produkcji przy zaburzonym łańcuchu dostaw i zapewnienie bezpieczeństwa naszym pracownikom – to były dla nas największe wyzwania i musieliśmy działać tu i teraz. Jednak mogę śmiało powiedzieć, że zdaliśmy ten egzamin i zamknęliśmy rok ze wzrostem we wszystkich liniach biznesowych. W 2023 roku będziemy kontynuować naszą transformację, usprawnimy procesy cyfryzacji i integracji systemów, które zagwarantują klientom i inwestorom zupełnie nowy komfort współpracy. W tym celu uruchomiliśmy kompleksową platformę B2B zapewniającą łatwy dostęp do wszystkich produktów BMI Polska. Ponadto równie prężnie będziemy rozwijać się offline. Otwarta w zeszłym roku BMI Academy, w której łączą się wiedza i doświadczenia ekspertów dachów skośnych Braas i dachów płaskich Icopal, będzie dalej poszerzała swoją ofertę szkoleniową. Stawiamy na różne poziomy zaawansowania i adaptację kursów do potrzeb specjalistów. To z pewnością przyniesie wymierne korzyści i pozwoli nam z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Ryszard Mayer - Fot. CREATON

Ryszard Mayer, regionalny dyrektor sprzedaży Polska Wschodnia i Ukraina Creaton Polska

Wciąż trudno jednoznacznie ocenić, jaka sytuacja będzie panować na rynku budowlanym w 2023 roku. Dużą niewiadomą pozostają kluczowe czynniki – koszty energii oraz gazu w najbliższych miesiącach. W konsekwencji nie da się precyzyjnie oszacować przyszłych zmian cen produktów. Pośród przedstawicieli branży dominują więc raczej zachowawcze nastroje. Mimo to zakładamy, iż nadchodzący okres może okazać się stosunkowo dobry dla pokryć ciężkich. Przed pojawieniem się wspomnianych problemów trwała sprzyjająca koniunktura, podczas której rozpoczętych zostało wiele nowych inwestycji. W 2023 roku rynek pokryć dachowych może być ich beneficjentem. Z drugiej strony da się zauważyć, że produkty najdroższe stają się dla niektórych klientów towarem ekskluzywnym. W tym roku firma CREATON Polska nadal będzie pracować nad poszerzeniem swojej oferty, równocześnie nieprzerwanie monitorując potrzeby szybko zmieniającego się rynku. Już w styczniu zadebiutowała nowoczesna dachówka ceramiczna KODA w wersji FINESSE czarna glazurowana. Nadal planujemy zaopatrywać rynek w jedną z najpopularniejszych w naszym kraju dachówek ceramicznych – TITANIA oraz chętnie wybierane przez osoby budujące domy modele płaskie – ceramiczną SIMPLA i cementową KAPSTADT z powierzchnią DURATOP PRO. Zamierzamy również kontynuować nasze liczne działania wspierające branżę dekarską. W 2023 roku będziemy organizować między innymi szkolenia dla dekarzy w Akademii CREATON, a także konferencje i spotkania z klientami oraz przedstawicielami branży dachowej.

Krzysztof Kalita - Fot. Deceuninck

Krzysztof Kalita, kierownik działu wsparcia technicznego i zarządzania produktem Deceuninck

Naszym sposobem na zmieniający się rynek jest przede wszystkim rozszerzanie oferty produktowej. Na przyszły rok przygotowaliśmy między innymi dużą premierę związaną z wprowadzeniem na rynek nowej serii produktowej Elegant 84, systemu z ramą o szerokości zabudowy 84 mm wraz z dedykowanym tej serii skrzydłem Grando. Czym jest Elegant Grando? To kolejny element ogólnoeuropejskiej platformy Elegant, inny niż znane już produkty Elegant Infinity oraz Elegant Abstarct. To skrzydło o klasycznym designie, z szerszą, zaokrągloną przylgą. Model ten jest idealny zarówno do renowacji, jak i budowy domów w stylu tradycyjnym lub klasycznym. Ponadto, Elegant Grando 84, jak wskazuje sama nazwa, wyróżnia się ramą o głębokości zabudowy, która wynosi aż 84 mm. W połączeniu ze skrzydłem Grando, którego głębokość zabudowy również wynosi 84 mm, uzyskujemy system o wyjątkowych parametrach termicznych, nawet do wartości 0,9 W/m2K przy zastosowaniu wzmocnienia termicznego Forthex w ramie. Kolejną ważną odpowiedzią na wymagania rynku jest nowa paleta oklein dekoracyjnych, którą zaprezentujemy już w kwietniu 2023. Okna w okleinie dekoracyjnej stanowią w Polsce już zdecydowaną większość realizacji. Dlatego tak istotne jest, aby zakres oklein odpowiadał na aktualne trendy. Zwiększymy w naszej palecie zakres oklein z dostępnych obecnie 50 folii do 57. W ofercie znajdą się między innymi bardzo popularne obecnie folie Woodec i wiele innych nowości. 

Gabriela Gusztyn-Popławska - Fot. DRUTEX

Gabriela Gusztyn-Popławska, dyrektor ds. PR Drutex

Rok 2022 nie był łatwy dla nikogo. Niestabilna sytuacja gospodarcza, wojna, inflacja... Od lat staramy się jednak budować firmę na silnych fundamentach. Nie robimy nic na pokaz. Nie zaciągamy zobowiązań, na które nas nie stać. Zawsze staramy się przygotowywać na trudne czasy. Niejeden kryzys czy spowolnienie gospodarcze mamy za sobą i jak dotąd zawsze wychodziliśmy z nich silniejsi. Firma jest wiarygodna, bezpieczna i silna, ale nadal z pokorą obserwujemy sytuację rynkową i nie rzucamy się z przysłowiową motyką na księżyc. Może dlatego rok 2022 udaje nam się zakończyć z bardzo dobrymi wynikami. Po raz kolejny najlepszymi w historii. Zdobywamy nowych klientów na całym świecie. Obecnie 80 procent produkcji trafia na eksport. Zamówień nie brakuje, by zaspokoić rynkowe oczekiwania firma musiałaby być dwa razy większa, ale nad tym też już intensywnie pracujemy. Klient jest dla nas zawsze najważniejszy. DRUTEX oferuje wręcz nieograniczone możliwości personalizacji zamówienia. U nas każdy produkt powstaje na indywidualne zamówienie, nie produkujemy na zapas, do magazynu. Poza tym powstaje w firmie od A do Z, mamy więc pełną kontrolę nad jakością na każdym etapie powstawania okien, drzwi, rolet czy fasad. Oferujemy przy tym jeden z najkrótszych czasów realizacji na światowym rynku. Mamy też bardzo zdywersyfikowaną sprzedaż, dzięki rozbudowanej sieci blisko 4000 partnerów handlowych na całym świecie. Mimo kryzysu na rynku nie możemy narzekać na problemy z materiałami do produkcji. Z jednej strony dlatego, że od zawsze działamy trochę jak chomik, gromadząc zapasy na trudne czasy. Z drugiej natomiast procentują wypracowane przez prawie cztery dekady dobre relacje biznesowe. DRUTEX zawsze grał, gra i będzie grał fair wobec partnerów biznesowych i klientów. To przynosi korzyści. Wiarygodność w biznesie buduje się latami. W tym roku rozbudowaliśmy ofertę między innymi o żaluzje fasadowe z panelami S i Z. Pojawiły się nowości w oknach czy drzwiach. Plany na przyszły rok już oczywiście mamy, ale za wcześnie by je zdradzać. O naszych nowościach, których nie zabraknie, będziemy informować, gdy będą się pojawiać. Będziemy je też prezentować na targach na całym świecie

Szczepan Buryło, prezes zarządu - Fot. Galeco

Szczepan Buryło, prezes zarządu Galeco

Jedno z ubiegłorocznych haseł reklamowych Galeco to „Siła spokoju. Bez cienia wątpliwości”, co idealnie obrazuje nasze podejście do niepewnej sytuacji rynkowej. Pomimo niesprzyjających warunków, z jakimi obecnie muszą zmagać się przedsiębiorcy, staramy się zapewnić naszym partnerom biznesowym, klientom i pracownikom spokojne i komfortowe warunki współpracy. Stabilna polityka handlowa, wysoka jakość obsługi klienta i przemyślana strategia marketingowa to elementy, które są dla nas priorytetem nie od dziś i stanowią fundament pracy naszej organizacji. Dzięki temu obecnie możemy liczyć na lojalność i wsparcie naszych klientów. Czas kryzysu wykorzystaliśmy na doskonalenie marki oraz pracę nad nowymi produktami. Nie czekamy na to, co pokaże nasza konkurencja. Jesteśmy o krok przed innym, i tworząc innowacyjne rozwiązania, co niejednokrotnie udowodniliśmy wprowadzając przed laty na rynek systemy kwadratowe ze stali i PVC oraz system Galeco Bezokapowy, dzięki któremu nowoczesna architektura zyskała nowe możliwości. Nadchodzący rok będzie dla Galeco przełomowy za sprawą wielu nowości, nad którymi pracowaliśmy przez ostatni rok. Wiosną po raz kolejny udowodnimy, że jesteśmy bezkonkurencyjnym liderem na rynku za sprawą rewolucyjnego rozwiązania, które na lata zmieni architekturę nowoczesnych dachów. Oprócz tego planujemy premierę dwóch innych nowości, które poszerzą portfolio naszej marki.

Michał Dudziak - Prezes zarządu - Fot. GU Polska

Michał Dudziak - prezes zarządu G-U Polska


Filozofia marki G-U oparta jest na systemowym podejściu, co w praktyce oznacza na tyle szerokie portfolio kompatybilnych produktów, aby stanowiło odpowiedź na oczekiwania rynku. Obecnie koncentrujemy się na poszerzaniu oferty w dwóch kluczowych (biorąc pod uwagę trendy rynkowe) obszarach: dużych przeszkleniach oraz nowoczesnych drzwiach wejściowych. W przypadku dużych przeszkleń liczą się nie tylko gabaryty – systemy drzwi podnoszono-przesuwnych muszą bowiem spełniać konkretne oczekiwania klientów. Oprócz praktycznych rozwiązań mechanicznych do drzwi typu HS, oferujemy zatem automatykę zintegrowaną w ramie drzwiowej, czyli niewidoczny napęd HS ePOWER zasilany dzięki akumulatorom. Innowacją są rozwiązania progowe G-U, czyli progi zlicowane z podłogą z dopasowanym do nich systemem odprowadzania wody. Progi wraz z odwodnieniem są fabrycznie konfekcjonowane, dzięki czemu posiadają optymalne parametry termiczne, spełniają wymagania budownictwa bez barier, a odwodnienie jest skuteczne. Drugim zauważalnym trendem, związanym m.in. ze wzrostem liczby włamań, jest zainteresowanie bezpiecznymi drzwiami wejściowymi. W tym obszarze również oferujemy rozwiązania systemowe: poczynając od certyfikowanych i sprawdzonych (m.in. na rynku niemieckim) wkładek BKS, poprzez ofertę zamków ryglowanych wielopunktowo czy rozwiązania ze zintegrowaną kontrolą dostępu (np. czytniki linii papilarnych lub klawiatury kodowe), kończąc na drzwiach sterowanych za pomocą smartfonów

Krzysztof Horała - Fot. Hormann

Krzysztof Horała, prezes zarządu Hörmann Polska

Prawdą jest, że branża budowlana przeżywa teraz trudny czas, głównie za sprawą wzrostu oprocentowania kredytów hipotecznych. Efektem tego jest znaczne spowolnienie w budownictwie mieszkaniowym. Notujemy spadek zainteresowania produktami dla domów jedno- i wielorodzinnych, jak drzwi wejściowe, bramy garażowe i napędy do bram garażowych i wjazdowych. Niestety również asortyment do wnętrz, jak np. drzwi pokojowe, nie cieszy się dużym popytem. Jesteśmy jednak przekonani, że nawet w obliczu gospodarczego kryzysu, który jest przecież niezależny od naszych działań, stolarka otworowa nie może przestać się rozwijać i powinna dawać adekwatne do potrzeb rozwiązania. Dlatego z początkiem roku 2023 wprowadzamy nowe drzwi wewnętrzne o zwiększonej izolacyjności. Takie drzwi ograniczą straty ciepła z pomieszczeń ogrzewanych do chłodniejszych części domu, a zatem umożliwią naszym klientom zminimalizowanie wydatków na energię cieplną. Dostrzegliśmy także inną grupę klientów – tych, którzy nie budują domu, ani nie planują jego modernizacji, lecz potrzebują uporządkować otoczenie. Dla nich jesienią 2022 wprowadziliśmy na rynek domki ogrodowe oraz stojaki na drewno kominkowe, które w 2023 roku będzie można nabyć w bardzo atrakcyjnej, promocyjnej cenie. W następnym roku zamierzamy także wprowadzać udoskonalone systemy inteligentnego domu, gdyż jesteśmy przekonani, że żaden kryzys nie powinien powstrzymywać nas przed rozwojem, który zaowocuje w przyszłości. W kwietniu 2023 roku na targach BAU w Monachium firma Hörmann pokaże wiele nowości, których jednak na razie nie chcemy zdradzać.

Lesław Paciorek - Fot. Leier Polska

Lesław Paciorek, prezes zarządu Leier Polska

Przeżywamy jeden z trudniejszych okresów w najnowszej historii polskiej gospodarki. Nie inaczej jest w firmie. Zapaść budownictwa jest faktem. Nie ma mowy o budownictwie indywidualnym, na rynku pozostali tylko deweloperzy o mocniejszym zapleczu finansowym, a i oni wstrzymali część inwestycji. Inflacja i wzrost oprocentowania kredytów oraz restrykcyjne podejście KNF wywołały spadek popytu na kredyty hipoteczne. Znaczna część Polaków utraciła zdolność do zaciągnięcia kredytu na zakup mieszkania. Producentów materiałów budowlanych nęka fala wzrostu cen energii, gazu i surowców. Nikt nie jest gotowy na wszystko, ale dokładamy starań, by sprostać wyzwaniom, jakie stawia rynek. Jesteśmy aktywni, blisko pracujemy z hurtowniami, z inwestorami i wspólnie próbujemy przełamać trudności. Zakłady Leiera pracują pełną mocą, a handlowcy starają się dostosować ofertę do wymogów klientów. Z nadzieją patrzymy w przyszłość i liczymy, że w 2023 roku niekorzystne trendy w gospodarce zaczną się odwracać. Z nowinek – notujemy znaczący wzrost zainteresowania w sektorze kominowym. Na wypadek możliwych wyłączeń prądu albo wstrzymania dostaw gazu, architekci na wyraźne żądanie inwestorów coraz częściej projektują zapasowe źródło ciepła w postaci nowoczesnego kominka w domach jednorodzinnych. Takie rozwiązanie nie koliduje z koncepcją domu zero energetycznego, ale ją uzupełnia poprzez zagwarantowanie bezpieczeństwa mieszkańców w sytuacjach wyjątkowych.

Marek Maślanka - Fot. MDM

Marek Maślanka, CEO/prezes zarządu MDM Holding

Ostatnie miesiące wyraźnie pokazują, że w przyszłym roku nie będzie łatwo. Sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i surowców oraz drastyczne podwyżki cen energii elektrycznej i gazu nie nastrajają optymistycznie. W tym czasie niespokojnych nastrojów firma MDM NT wprowadza na rynek dachy solarne MyRoof, które całkowicie zmieniają ową „ciemną” perspektywę. Nowy designerski produkt, generujący energię elektryczną, daje klientom możliwość naprawdę dużych oszczędności, a firmie pozwala patrzeć optymistycznie na realizację przyszłorocznych planów finansowych. Co najważniejsze – w niedługim czasie idea dachów solarnych MyRoof ma możliwość dalszego rozwoju w kierunku generowania kolejnych oszczędności, ale o tym niebawem. 

Magdalena Cedro - Fot. Oknoplast

Magdalena Cedro, szef marketingu Oknoplast

Rok 2022 był dobry dla Grupy Oknoplast. Pomimo wysokiej inflacji utrzymaliśmy planowany wzrost, a sprzedaż naszych produktów przekroczyła zakładany plan, osiągając 872 mln zł przychodu na koniec pierwszego półrocza. W tym roku chcemy utrzymać sprzedaż okien w Polsce na obecnym poziomie. Wciąż będziemy inwestować w ten rynek, czyli podejmować działania prosprzedażowe oraz wprowadzać nowości produktowe. Widzimy silną racjonalizację przy wyborze stolarki otworowej oraz to, że koszyk zakupowy w naszym segmencie zmienia się. Ponadto cena i stabilność producenta to główne czynniki wpływające na decyzję o transakcji. Stąd w tym obszarze zauważamy konieczność zmiany oferty i dopasowania jej do potrzeb konsumentów. Dlatego z końcem 2022 roku wprowadziliśmy dwa kluczowe produkty, odpowiadające na te zmiany. Pierwszy to Prismatic z centralną klamką, który został przygotowany głównie z myślą o klientach z rynku francuskiego. Ma zaawansowane parametry termoizolacyjne i proekologiczne. Drugi to bardzo ciepłe okno Pava, które pomaga ją zwiększyć domowe oszczędności w okresie grzewczym, co również jest odpowiedzią na wyzwania, z jakimi zmagają się nasi klienci w czasach, gdy mamy wzrosty cen prądu i gazu.

Sebastian Walerysiak - Fot. Viessmann_

Sebastian Walerysiak, prezes zarządu Viessmann

Sytuacja za naszą wschodnią granicą oraz nagląca potrzeba dekarbonizacji ogrzewnictwa przełożyły się w minionym roku na zwiększone zainteresowanie klientów końcowych pompami ciepła oraz rozwiązaniami hybrydowymi. Skumulowało się to z następstwami pandemii: zerwanymi łańcuchami dostaw oraz wydłużonym czasem oczekiwania na produkty, co w efekcie spowodowało, że odpowiadanie na potrzeby konsumentów stało się sporym wyzwaniem. Udało nam się jednak wdrożyć działania, które pozwolą sprostać wysokim wymaganiom rynku. Przełomowym krokiem jest budowa zakładu produkcyjnego Viessmann w Legnicy, który skupi się na produkcji wysokowydajnych pomp ciepła. Dzięki temu już niebawem będziemy mogli w znacznym stopniu zwiększyć możliwości wytwórcze koncernu i jeszcze lepiej odpowiadać na bieżące potrzeby naszych klientów. Zadbaliśmy również o jeszcze bardziej optymalne dostosowanie portfolio produktowego Viessmann do oczekiwań i potrzeb naszych klientów końcowych, poszerzając gamę rozwiązań, które ograniczają zużycie energii i zapewniają niezależność od paliw kopalnych oraz bezpieczeństwo energetyczne. Nasza oferta obejmuje m.in. pompy ciepła nowej generacji Vitocal, umożliwiające bezproblemową modernizację systemów grzewczych. Wprowadziliśmy również innowacyjne rozwiązania All-in-One dla domów jednorodzinnych do 200 m2, czyli Viessmann Invisible. To kompaktowy, ukryty w dyskretnej zabudowie system ogrzewania i wentylacji bazujący na pompie ciepła. Umożliwia on optymalne wykorzystanie przestrzeni w domu i jego swobodną aranżację, a zarazem zapewnia energooszczędne ogrzewanie budynku i c.w.u.

Tadeusz Wiśniowski - Fot. Wiśniowski

Tadeusz Wiśniowski, wiceprezes zarządu Wiśniowski

Rok 2022 to najbardziej nieoczywisty czas w ponad 33-letniej działalności firmy Wiśniowski. Mierzyliśmy się z presją inflacyjną, rosnącymi kosztami materiałów budowlanych, zakłóceniami spowodowanymi pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie, zachwianym łańcuchem dostaw, rosnącymi cenami energii, osłabionym morale pracowników i niezwalniającym tempa kryzysem klimatycznym. 2023 rok będzie pełen nowych wyzwań dla naszej branży. Przewagę zyskają producenci, którzy sprawnie dostosują się do aktualnej rzeczywistości. Odważnie patrzymy w przyszłość, stawiając na  eskalację rynków zagranicznych dostosowując ofertę produktową pod specyficzne wymagania zagranicznych inwestorów. Konsekwentnie realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju. W 2023 roku inwestujemy w produkcję własnej energii. Instalacja 8000 m2 paneli fotowoltaicznych o mocy powyżej 1 MW pozwoli na samodzielne wytwarzanie energii. Produkcja prądu z paneli fotowoltaicznych pokryje około 1/6 dziennego zapotrzebowania zakładu na energię elektryczną. Rozwijając ofertę produktową skupiamy się na rozwiązaniach dopasowanych do aktualnych potrzeb naszych klientów, takich jak produkty pod montaż renowacyjny. W odpowiedzi na rosnący rynek e-commerce, rozwijamy sklep internetowy, który pozwala na zakup bram, okien, drzwi i ogrodzeń bez wychodzenia z domu. Czasy się zmieniają, ale misja firmy Wiśniowski pozostaje niezmienna. Rozwijając ofertę produktową, koncentrujemy się na bezpieczeństwie naszych klientów. O innowacyjnych rozwiązaniach w tym zakresie będziemy informować w bieżącej komunikacji.

Rafal_Raczka - Fot. SWISSPACER

Rafał Rączka, Head of Sales and Marketing Poland, Scandinavia, Baltics, Ukraine and Belarus Swisspacer

W okresach spadku koniunktury w branży budowlanej silnym markom handlowym dużo łatwiej jest utrzymywać sprzedaż na wysokim poziomie, ponieważ klienci mają w odniesieniu do nich dużo większe zaufanie. Swisspacer to marka szwajcarska, a zarazem najsilniejszy brand na rynku ciepłych ramek dystansowych w Polsce i większości rynków europejskich, a co za tym idzie jest rozpoznawalny również w grupie odbiorców końcowych tzn. indywidualnych inwestorów, którzy świadomie wybierają swoje okna. Jeżeli dany producent okien nie oferuje im komponentów, które chcieliby mieć w swoim oknie szukają optymalnego rozwiązania, w tym również producenta okien, który stosuje szyby zespolone produkowane na bazie ramki Swisspacer. Takie rozwiązanie, zwłaszcza w wersji premium – z ramką Swisspacer Ultimate – gwarantuje spełnienie wymagań izolacyjności okien oraz znaczne oszczędności kosztów energii potrzebnej do ogrzania budynku lub mieszkania. Odnośnie nowości, które będą w nadchodzącym roku ważne dla klientów indywidualnych Swisspacer, finalizujemy aktualnie prace nad wprowadzeniem na rynek nowego typu szprosu wykonanego z polimeru, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie bezkompromisowej izolacyjności termicznej okna przy zastosowaniu bardzo estetycznych szprosów dekoracyjnych w bardzo bogatej gamie oklein i kolorów.

Paweł Bielak - Prezes Zarządu - Fot. Vetrex

Paweł Bielak - prezes zarządu Vetrex

Rok 2022 zaliczamy do bardzo udanych pomimo aktualnej sytuacji gospodarczej. Po trzech kwartałach zanotowaliśmy około 30% wzrost sprzedaży w ujęciu całościowym, a w eksporcie wzrost wyniósł nawet 40%. Przyczyniły się do tego wielopłaszczyznowe działania w kraju i za granicą. Wysoka jakość produktów, przemyślane decyzje biznesowe oraz elastyczne reagowanie pozwala nam utrzymać stabilną pozycję rynkową. W ubiegłym roku podnieśliśmy nasze moce produkcyjne oraz dokonaliśmy usprawnień w obszarze szklenia i zarządzania paletami w magazynie wyrobów gotowych. Stale rozwijamy eksport. Nasze okna i drzwi trafiają głównie do krajów europejskich. Najwięcej sprzedajemy ich w Niemczech i we Włoszech. Jesteśmy również obecni m.in. we Francji, Belgii, w Szwajcarii, Luksemburgu, Hiszpanii, Szwecji i Irlandii. Ważną rolę odgrywa oferta odpowiadająca na zapotrzebowanie klientów. Nasze produkty cechują się wysokimi parametrami technicznymi, atrakcyjnym designem i funkcjonalnością. Inwestorzy wybierają je zarówno do budynków nowo budowanych, jak i poddawanych termomodernizacji. W minionym roku najlepiej sprzedającymi się produktami były drzwi zewnętrzne Premium oraz okna LUM’UP wykonane na opatentowanym przez nas systemie wąskoprofilowym. Zdywersyfikowaliśmy także naszą ofertę produktową i weszliśmy w nowy segment rynkowy. Do sprzedaży wprowadziliśmy drzwi tarasowe podnoszono-przesuwne vetrex AluSlide na systemie aluminiowym. Umożliwiają one tworzenie jeszcze większych konstrukcji z niewielką liczbą podziałów i węższymi profilami. W bieżącym roku wprowadzimy na rynek kolejny nowy produkt dedykowany inwestycjom deweloperskim oraz klientom rozważającym wymianę okien. Zamierzamy również wspierać branżową inicjatywę, która ma na celu wykorzystanie środków na termomodernizację poprzez doradztwo i pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Jednocześnie będziemy dalej rozwijać sprzedaż oraz umacniać naszą pozycję w kraju i na rynkach zagranicznych, m.in. niemieckim i włoskim.

Udostępnij

Przeczytaj także

Innowacyjny sposób ogrzewania wreszcie w ofercie marki Blaupunkt
Stal na dachu i elewacji stanowi idealną kompozycję
Dział Sprzedaży i kontakt z klientem w FORMEE w Miedzyrzeczu.

Polecane

Miasto idealne. Włocławek
Aluprof 16. raz z rzędu Liderem Rynku Stolarki w segmencie systemów roletowych i aluminiowych
Międzynarodowe Targi Dachów Roof Expo: 5–7 grudnia 2024 r., Ptak Warsaw Expo

Skomentuj:

Branża budowlana 2023 dziś i jutro

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej