Brama garażowa zimą bez awarii
Brama garażowa nie powinna nas nigdy zawieść. Szczególnie dotyczy to oczywiście zimy, gdy na dworze pada śnieg i jest mróz.
1 z 9
2 z 9
3 z 9
4 z 9
5 z 9
6 z 9
7 z 9
8 z 9
9 z 9
Chyba nikt nie lubi odśnieżać samochodu. Dlatego zimą częściej trzymamy go w garażu, a nie na podjeździe. Wtedy też najbardziej doceniamy bramy otwierane automatycznie. Możemy je bowiem uruchomić za pomocą pilota, bez wychodzenia z auta i brodzenia w mokrym śniegu. Istnieje jednak ryzyko, że brama nie otworzy się i wówczas nie wjedziemy do garażu. Rzadko kiedy jednak kłopoty wynikają z jakości bramy garażowej i jej montażu. Najczęściej z tego, że nie była regularnie konserwowana, co jest konieczne, by zapewnić jej niezawodną pracę w każdych warunkach.
Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów bram garażowych: od uchylnej i rolowanej, po segmentową górną bądź boczną. Ich konstrukcje są tak zaprojektowane, by zminimalizować niekorzystny wpływ czynników atmosferycznych, takich jak gromadzenie się wody wokół elementów ruchomych. To ważne, zwłaszcza zimą.
Trzeba też pamiętać, że najlepszym rozwiązaniem do ogrzewanych garaży są bramy segmentowe, które zapewnią dobrą izolacyjność pomieszczenia zimą. Przy zastosowaniu bramy segmentowej, współczynnik przenikania ciepła wynosi około 1 W/(m2K). Tak dobry parametr uzyskano dzięki "ciepłym" panelom oraz uszczelnieniu obwodowym całej bramy i pomiędzy poszczególnymi segmentami. Jeśli dodamy do tego właściwy montaż, zapewnimy w garażu stałą temperaturę.
Regularny przegląd bramy garażowej pozwoli nam odpowiednio szybko zareagować w razie zużycia się elementów wyposażenia, takich jak na przykład uszczelki.
Czasem przyczyna awarii bramy garażowej jest błaha i sami możemy sobie poradzić. Może okazać się, że wyczerpała się bateria od pilota. Bywa jednak, że pomocy trzeba szukać u fachowców.
Sprawne elementy ruchome
Każda brama wyposażona jest w układ sprężyn (wyjątkiem jest brama rolowana wyposażona w wał napędowy), dzięki którym jej użytkowanie nie stanowi dla nas problemu, nawet przy ręcznym otwieraniu. Zależnie od typu bramy, sprężyny mogą być montowane w prowadnicach (naciągowe), przy nadprożu lub na końcu prowadnic (skrętne). Bez względu na ich rodzaj, sprężyny mają za zadanie zapewniać bezpieczny i płynny ruch skrzydła w trakcie jego podnoszenia i opuszczania. W związku z tym sprężyny powinny być trwałe i odpowiednio sprężyste.
Jednym z najlepszych rozwiązań równoważenia skrzydła jest układ sprężyn skrętnych. Wyposażona w nie brama segmentowa jest w tej chwili najbezpieczniejszym rozwiązaniem zamknięcia garażu. Specjalne zabezpieczenie zostaje uruchomione w momencie pęknięcia sprężyny, nie dopuszczając do opadnięcia skrzydła bramy. Dzięki temu skrzydło nie zniszczy się, ani też nie będzie zagrożeniem dla osób znajdujących się w pobliżu bramy.
Wskazana jest regularna konserwacja tych części bramy garażowej. Dla usprawnienia ich pracy, dobrze zastosować oferowany przez niektóre firmy specjalny smar w spreju. Warto jednak wcześniej zapoznać się z zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji dołączonej do kupionej bramy. Przynajmniej raz w roku powinno się zlecić przegląd tych elementów fachowcom. Taki serwis nie jest kosztowny (99-150 zł), a obejmuje wszystkie elementy bramy.
Niezawodny napęd
Napęd będzie działał niezawodnie, gdy został dostosowany do bramy i pracy, jaką będzie musiał wykonywać. Jeśli napęd zakupiono oddzielnie i jest innego producenta niż brama, nie mamy gwarancji, że będzie prawidłowo z nią współpracował. Oddzielnie kupowane elementy mogą być przyczyną częstych awarii, ale przede wszystkim mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników. Dodatkowo, nie jest to rozwiązanie tańsze, ponieważ biorąc pod uwagę koszty napraw, może ono przewyższać cenę kompletnych bram automatycznych.
Gdy nasz garaż wyposażony jest już w bramę automatyczną warto zwrócić uwagę na działanie takich zabezpieczeń, jak: mechanizm przeciążeniowy i fotokomórki. Prawidłowe działanie tych zabezpieczeń powinno spowodować zatrzymanie bramy i jej cofnięcie w razie napotkania przeszkody (na przykład maski samochodu). Mimo iż istnieje małe prawdopodobieństwo, by śnieg, mróz czy inne czynniki pogodowe zakłócały ich pracę, przegląd na pewno nie zaszkodzi.
Sprawdzajmy również bramę w stanie rozblokowanym. Aby odblokować napęd, należy pociągnąć za linkę wystającą z wózka napędu. Spowoduje to jego rozłączenie i umożliwi ręczne otwarcie bądź zamknięcie bramy.
Jeśli przesuwa się ona płynnie w prowadnicach, a siła włożona w jej otwarcie i zamknięcie jest niewielka, oznacza to, że nie ma powodów do obaw. W celu ponownego załączenia napędu należy ustawić bramę w położeniu wyjściowym aż do słyszalnego zasprzęglenia.
Takie działanie to także sposób na awaryjne otwarcie bramy w razie braku prądu.
Podjazd bez poślizgu
Sposobem na uniknięcie gołoledzi wokół bramy garażowej i na podjeździe, jest ułożenie specjalnych elektrycznych kabli (około 360 zł/m2) lub mat grzejnych (około 240 zł/m2). Wraz z odpowiednimi sterownikami i czujnikami stanowią one w pełni zautomatyzowany system, który na podstawie pomiaru temperatury otoczenia i wilgotności sam się włącza i wyłącza. W dni mroźne, lecz suche, system nie będzie pracował. Gdy jednak czujniki zarejestrują wilgoć na ochranianej powierzchni, a temperatura powietrza i gruntu zacznie się zbliżać do zera, ogrzewanie się włączy.
Taki elektryczny system przeciwoblodzeniowy może być stosowany pod typowymi nawierzchniami, takimi jak: płyty chodnikowe, kostka brukowa lub płyty granitowe. Jego obecność eliminuje zaleganie śniegu przed bramą garażową.
Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów bram garażowych: od uchylnej i rolowanej, po segmentową górną bądź boczną. Ich konstrukcje są tak zaprojektowane, by zminimalizować niekorzystny wpływ czynników atmosferycznych, takich jak gromadzenie się wody wokół elementów ruchomych. To ważne, zwłaszcza zimą.
Trzeba też pamiętać, że najlepszym rozwiązaniem do ogrzewanych garaży są bramy segmentowe, które zapewnią dobrą izolacyjność pomieszczenia zimą. Przy zastosowaniu bramy segmentowej, współczynnik przenikania ciepła wynosi około 1 W/(m2K). Tak dobry parametr uzyskano dzięki "ciepłym" panelom oraz uszczelnieniu obwodowym całej bramy i pomiędzy poszczególnymi segmentami. Jeśli dodamy do tego właściwy montaż, zapewnimy w garażu stałą temperaturę.
Regularny przegląd bramy garażowej pozwoli nam odpowiednio szybko zareagować w razie zużycia się elementów wyposażenia, takich jak na przykład uszczelki.
Czasem przyczyna awarii bramy garażowej jest błaha i sami możemy sobie poradzić. Może okazać się, że wyczerpała się bateria od pilota. Bywa jednak, że pomocy trzeba szukać u fachowców.
Sprawne elementy ruchome
Każda brama wyposażona jest w układ sprężyn (wyjątkiem jest brama rolowana wyposażona w wał napędowy), dzięki którym jej użytkowanie nie stanowi dla nas problemu, nawet przy ręcznym otwieraniu. Zależnie od typu bramy, sprężyny mogą być montowane w prowadnicach (naciągowe), przy nadprożu lub na końcu prowadnic (skrętne). Bez względu na ich rodzaj, sprężyny mają za zadanie zapewniać bezpieczny i płynny ruch skrzydła w trakcie jego podnoszenia i opuszczania. W związku z tym sprężyny powinny być trwałe i odpowiednio sprężyste.
Jednym z najlepszych rozwiązań równoważenia skrzydła jest układ sprężyn skrętnych. Wyposażona w nie brama segmentowa jest w tej chwili najbezpieczniejszym rozwiązaniem zamknięcia garażu. Specjalne zabezpieczenie zostaje uruchomione w momencie pęknięcia sprężyny, nie dopuszczając do opadnięcia skrzydła bramy. Dzięki temu skrzydło nie zniszczy się, ani też nie będzie zagrożeniem dla osób znajdujących się w pobliżu bramy.
Wskazana jest regularna konserwacja tych części bramy garażowej. Dla usprawnienia ich pracy, dobrze zastosować oferowany przez niektóre firmy specjalny smar w spreju. Warto jednak wcześniej zapoznać się z zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji dołączonej do kupionej bramy. Przynajmniej raz w roku powinno się zlecić przegląd tych elementów fachowcom. Taki serwis nie jest kosztowny (99-150 zł), a obejmuje wszystkie elementy bramy.
Niezawodny napęd
Napęd będzie działał niezawodnie, gdy został dostosowany do bramy i pracy, jaką będzie musiał wykonywać. Jeśli napęd zakupiono oddzielnie i jest innego producenta niż brama, nie mamy gwarancji, że będzie prawidłowo z nią współpracował. Oddzielnie kupowane elementy mogą być przyczyną częstych awarii, ale przede wszystkim mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników. Dodatkowo, nie jest to rozwiązanie tańsze, ponieważ biorąc pod uwagę koszty napraw, może ono przewyższać cenę kompletnych bram automatycznych.
Gdy nasz garaż wyposażony jest już w bramę automatyczną warto zwrócić uwagę na działanie takich zabezpieczeń, jak: mechanizm przeciążeniowy i fotokomórki. Prawidłowe działanie tych zabezpieczeń powinno spowodować zatrzymanie bramy i jej cofnięcie w razie napotkania przeszkody (na przykład maski samochodu). Mimo iż istnieje małe prawdopodobieństwo, by śnieg, mróz czy inne czynniki pogodowe zakłócały ich pracę, przegląd na pewno nie zaszkodzi.
Sprawdzajmy również bramę w stanie rozblokowanym. Aby odblokować napęd, należy pociągnąć za linkę wystającą z wózka napędu. Spowoduje to jego rozłączenie i umożliwi ręczne otwarcie bądź zamknięcie bramy.
Jeśli przesuwa się ona płynnie w prowadnicach, a siła włożona w jej otwarcie i zamknięcie jest niewielka, oznacza to, że nie ma powodów do obaw. W celu ponownego załączenia napędu należy ustawić bramę w położeniu wyjściowym aż do słyszalnego zasprzęglenia.
Takie działanie to także sposób na awaryjne otwarcie bramy w razie braku prądu.
Podjazd bez poślizgu
Sposobem na uniknięcie gołoledzi wokół bramy garażowej i na podjeździe, jest ułożenie specjalnych elektrycznych kabli (około 360 zł/m2) lub mat grzejnych (około 240 zł/m2). Wraz z odpowiednimi sterownikami i czujnikami stanowią one w pełni zautomatyzowany system, który na podstawie pomiaru temperatury otoczenia i wilgotności sam się włącza i wyłącza. W dni mroźne, lecz suche, system nie będzie pracował. Gdy jednak czujniki zarejestrują wilgoć na ochranianej powierzchni, a temperatura powietrza i gruntu zacznie się zbliżać do zera, ogrzewanie się włączy.
Taki elektryczny system przeciwoblodzeniowy może być stosowany pod typowymi nawierzchniami, takimi jak: płyty chodnikowe, kostka brukowa lub płyty granitowe. Jego obecność eliminuje zaleganie śniegu przed bramą garażową.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>
Skomentuj:
Brama garażowa zimą bez awarii