Wygodna brama wjazdowa
Ważną kwestią dotyczącą planowanego wjazdu na posesję jest wybór miejsca i rodzaju bramy. Systemowe rozwiązania zapewniają gotowe zestawy elementów do wykonania całości ogrodzenia, bez konieczności samodzielnego dopasowywania stylu bramy do przęseł ogrodzeniowych. Wystarczy jedynie dobrać pozostałe parametry, które decydują o komforcie korzystania z wjazdu.
Brama wjazdowa i furtka powinny harmonizować z pozostałą częścią ogrodzenia. W przypadku bram systemowych zawsze stylistycznie pasują one do paneli ogrodzeniowych, które są częścią danego systemu. Najczęściej spotykane bramy mają pionowo lub poziomo ułożone profile, różnej szerokości. Należy jednak pamiętać, że jeśli wybiera się profile ustawione pionowo, nie mogą mieć one żadnych ostrych zakończeń na wysokości niższej niż 180 cm. Warto się również zastanowić nad liczbą bram wjazdowych. Zdarza się bowiem, że dom zlokalizowany jest w taki sposób, że z dwóch stron ma dostęp do publicznej drogi. Wtedy właśnie przyda się druga brama. Dwie bramy wjazdowe mogą być wygodne, kiedy w pobliżu którejś z nich znajduje się szambo lub kotłownia – wtedy wjazd na działkę sprzętu z dostawą paliwa może być łatwiejszy z drugiej strony nieruchomości.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie bramy?
Zakup bramy wjazdowej jest inwestycją na wiele lat, w związku z tym przed ostateczną decyzją warto przeanalizować podstawowe parametry każdego z rozwiązań.
Materiał. Bramy wjazdowe są wykonane najczęściej ze stali, ale może być ona różnej jakości. Zazwyczaj wyższa jakość materiału idzie w parze z wyższą ceną bramy, choć na tę ostatnią wpływ mają także inne czynniki. Stal niskiej jakości jest materiałem o mniejszej twardości, bardziej plastycznym i giętkim, co w przypadku bramy może z czasem skutkować różnymi odkształceniami.
Profil. Bramy wykonane są ze stalowych profili, które mają za zadanie usztywniać konstrukcję, obniżać jej końcową wagę i cenę. Ważna jest grubość ścianki w profilach. Im cieńsza, tym profil jest słabszy, ale za to koszt zakupu bramy niższy.
Zabezpieczenie stali. Proces cynkowania stali pozwala uzyskać zabezpieczenie antykorozyjne. Stal ocynkowana metodą ogniową jest lepiej zabezpieczona, niż ma to miejsce w przypadku metod galwanicznych. Dodatkową warstwą zabezpieczającą jest dekoracyjny lakier wierzchni, który również stanowi mechaniczną barierę chroniącą stal. Co ważne, zdecydowanie bardziej trwała jest warstwa farby nakładana metodą proszkową niż zanurzeniową.
Usytuowanie bramy i jej wymiary
Planując usytuowanie wjazdu na działce, należy wziąć pod uwagę nie tylko łatwy dojazd do garażu, lecz także m.in. promień skrętu samochodu, który ma z wjazdu korzystać. Dla aut osobowych jest to zazwyczaj 5-6 m. Odległość dzieląca bramę od drogi dojazdowej powinna zatem być przynajmniej takiej samej długości lub dłuższa, w przeciwnym razie w czasie wjazdu pojawiać się będzie ryzyko uszkodzenia bramy lub samochodu. Wielkość bramy jest zależna od ilości miejsca przeznaczonego na danej działce na wjazd. Jednak brama wjazdowa powinna umożliwiać swobodny wjazd na posesję pojazdów o różnej wielkości. Przyjmuje się, że jej minimalna szerokość to 2,4 m (trudno jednak w takim przypadku mówić o komforcie wjazdu). Jeżeli warunki terenowe na to pozwalają, brama powinna być szersza - najlepiej, aby miała 3-4 m. To zresztą standardowy wymiar bram dostępnych w sprzedaży. Wysokość bramy nie ma znaczenia w kwestii komfortu wjazdu, warto jednak wiedzieć, że standardowe wysokości bram zawierają się w przedziale od 1 do 2,4 m i są dobierane tak, aby stylistycznie odpowiadały pozostałej części ogrodzenia.
Brama rozwierna, przesuwna lub…składana
System otwierania bramy jest uzależniony od ilości dostępnego miejsca na podjeździe. Brama wjazdowa rozwierna ze względu na jedno lub dwa skrzydła, które otwierają się do wewnątrz, wymaga większej ilości miejsca. Wybierana jest bardzo często w przypadku długich, wąskich działek. Może być automatyczna lub manualna. Brama przesuwna zajmuje minimum miejsca na samym podjeździe, jednak wymaga dużej przestrzeni po bokach (zależnie od szerokości bramy). Jest ona idealnym rozwiązaniem w przypadku podwórek szerokich, lecz płytkich - otwiera się ją równolegle do ogrodzenia, co nie zajmuje miejsca w głąb posesji. Może być odsuwana ręcznie lub za pomocą napędu. Ze względu na duży ciężar tego typu bramy (jedno skrzydło), druga opcja jest znacznie bardziej komfortowa. Mechanizm napędzający może być samonośny (brama przesuwa się dzięki rolkom słupka prowadzącego) lub przesuwać bramę na rolkach po szynie. Jeżeli brama porusza się po szynie, ważne jest, aby rolki były wytrzymałe i dobrej jakości. Bramy samonośne są łatwiejsze w konserwacji i codziennym użytkowaniu, lecz droższe.
Innowacyjnym rozwiązaniem na posesjach prywatnych jest brama wjazdowa składana. Oszczędza miejsce, jest praktyczna, a do tego oryginalna. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie przestrzeń jest ograniczona, czyli na niewielkich działkach, wjazdach z dużymi spadkami terenu oraz przy budynkach sąsiadujących blisko z ogrodzeniem. Posesyjna brama składana jest wyposażona w fotokomórkę wykrywającą ruch, a także zaawansowany system zabezpieczeń, który zatrzymuje skrzydło automatycznie, gdy napotyka przeszkodę.
Czy systemowe bramy wjazdowe muszą być z tej samej serii, co reszta ogrodzenia? Teoretycznie nie muszą, choć wybór bramy i ogrodzenia z tej samej serii gwarantuje odpowiednie dopasowanie wizualne oraz techniczne. Dzięki temu całość staje się spójna, nie ma też problemu np. z dobraniem poszczególnych łączeń.
Jak zwiększyć komfort korzystania z bramy?
Aby korzystanie z bramy było wygodne i bezproblemowe, coraz więcej osób decyduje się na jej automatyzację. Trzeba wówczas dobrać napęd odpowiedni do ciężaru konstrukcji (kupujemy napęd mogący obsługiwać skrzydło ważące o około 30% więcej niż to, które mamy, gdyż silnik pracujący na maksymalnej mocy szybciej się zużywa), a przede wszystkim rodzaju bramy – nie ma rozwiązań uniwersalnych dla wersji skrzydłowych (w tym przypadku należy zwrócić uwagę także na długość skrzydła, wielkość słupka i miejsce mocowania zawiasów bramy) i przesuwnych. Do lekkich bram dobiera się napędy o mniejszej mocy, a do cięższych o większej. Automatyczna brama garażowa powinna być ponadto wyposażona w fotokomórki. Takie urządzenie składa się zazwyczaj z nadajnika i odbiornika, które montuje się na przeciwległych słupkach, we wzajemnym polu widzenia. Działanie mechanizmu jest bardzo proste - jeśli na drodze wiązki światła pojawi się jakakolwiek przeszkoda, to brama szybko się zatrzyma, a więc samochód, osoba czy zwierzę nie zostaną przytrzaśnięte. Warto pamiętać, że w zasadzie każda brama może zostać wyposażona w system automatyczny, jednak decyzję o tym warto podjąć przed instalacją, choć nie jest to konieczność. Należy jednak mieć na uwadze, że dodanie napędu do bramy, która pierwotnie nie była do tego przystosowana, może być kosztowne. Może wymagać zmiany konstrukcji bramy i prowadzić do naruszenia jej powłoki ochronnej, co skutkuje utratą gwarancji.
Furtki i portale wejściowe
Wizualna spójność furtki, bramy oraz ogrodzenia to ważny motyw decydujący o ogólnej prezencji otoczenia domu, dlatego często są zamawiane u producenta odpowiedzialnego za ogrodzenie. Głównym parametrem furtki, który należy wziąć pod uwagę, jest szerokość. To od niej zależy, czy będzie się nam wygodnie korzystało z tego przejścia, nawet wówczas, gdy będziemy coś przez furtkę przenosić. Najlepszym rozwiązaniem jest model o szerokości przynajmniej jednego metra. Jeśli chodzi o wysokość, to najlepiej będzie się prezentowała furtka, która będzie tej samej wysokości, co przęsła ogrodzenia. Kolejną kwestią jest odpowiedni system otwierania - kluczyk, a także domofon obsługiwany przez domowników z holu. Innowacyjnym rozwiązaniem są specjalne portale wejściowe o nowoczesnym designie, które stanowią gustowne podkreślenie strefy wejściowej na posesję. Ale estetyka w przypadku tego rozwiązania to nie wszystko, równie istotne są właściwości funkcjonalne. Jedną z nich, szczególnie istotną podczas długich jesienno-zimowych nocy, jest oświetlenie. Portal może być wyposażony w lampy LED i podświetlany numer. Dzięki temu np. przychodzący do domu łatwiej odnajdą klucze, a widoczny z daleka portal niczym drogowskaz wskaże drogę na posesję.
Materiał na podjazd
Utwardzony podjazd do domu jest niezbędnym elementem każdej posesji. Taka powierzchnia pozwala komfortowo pokonać drogę do miejsca postojowego, wysiąść z samochodu i nie ubrudzić sobie butów po mocnych opadach deszczu. Zapobiega też ugrzęźnięciu auta w błocie i zwyczajnie ułatwia utrzymanie porządku wokół domu. Z czego zbudować wjazd na posesję? Najpopularniejsza jest kostka brukowa, jednak coraz częściej wybieramy również płyty betonowe na podjazd. Każdy z tych materiałów bardzo dobrze sprawdza się jako przydomowa nawierzchnia, świetnie znosi obciążenia i zmienne warunki atmosferyczne, a do tego ładnie wygląda. Płyty i kostki muszą mieć odpowiednią grubość, w przypadku samochodów osobowych na ogół wystarczy 6 cm, cięższy sprzęt wymaga co najmniej 8 cm. Dzięki szerokiej ofercie kostek i płyt betonowych o takiej grubości, możliwości aranżacji podjazdu są niemal nieograniczone. Wiele zależy również od wielkości płyt, dlatego zawsze trzeba sprawdzić w deklaracjach właściwości użytkowych, czy wybrana płyta nadaje się na podjazd. Duże formaty świetnie podkreślają minimalistyczny charakter nowoczesnych posesji i dobrze komponują się ze współczesną architekturą, która bazuje na geometrycznych formach, stonowanej kolorystyce i dekoracyjnej oszczędności. Coraz częściej zwracamy się również w stronę ekologii. Zakładamy naturalne ogrody, zbieramy deszczówkę, a także wybieramy płyty i kostki ekologiczne, które zapewniają naturalną retencję wody i jej odprowadzanie do gruntu. Takie kostki często mają wyjątkowe kształty i ażurową budowę, która pomaga zachować równowagę pomiędzy powierzchnią zabudowaną a zieloną.
Skomentuj:
Wygodna brama wjazdowa