Jaka wiata samochodowa?

Katarzyna Jodłowska

Aby zaparkowany na zewnątrz samochód się nie niszczył, potrzebuje ochrony przed słońcem, deszczem i śniegiem. Dobrym schronieniem będzie dla niego specjalna wiata.

<SAMSUNG DIGITAL CAMERA>
Wolno stojąca drewniana wiata samochodowa z dwuspadowym dachem krytym gontem bitumicznym
Fot. www.carports-aus-polen.pl
Większość osób nie wyobraża sobie współczesnego domu bez garażu, najlepiej na dwa samochody. Jako gorszy wariant traktowana jest wiata samochodowa. Niesłusznie. To prosty, szybki i tani sposób na zabezpieczenie samochodu przez cały rok.

Wiata samochodowa to szczególny rodzaj budynku, przekryty dachem, ale nieobudowany ścianami ze wszystkich stron lub nawet w ogóle bez takiej obudowy. Wiaty mają sporo zwolenników, bo znacząco zmniejszają koszty - garaż w bryle domu oznacza dodatkowe fundamenty, ściany i ich wykończenie (z zewnątrz - elewacja, wewnątrz - tynk i malowanie); potrzebny jest też strop i brama garażowa. Zastąpienie tego wszystkiego wiatą to oszczędność kilkunastu tysięcy złotych.

Wiata jest często elementem projektu budowlanego, a więc planuje się ją i buduje razem z domem. Możemy ją samodzielnie wybudować lub też skorzystać z gotowych rozwiązań przeznaczonych jedynie do złożenia. Kupno gotowego zestawu uwolni nas od trudu kompletowania materiałów, ale również odbierze nam wiele radości z majsterkowania. Na rynku dostępna jest szeroka oferta zarówno tych najbardziej popularnych wiat wykonanych z drewna, jak i bardziej nowoczesnych ze szkła i metalu.

Lokalizacja wiaty samochodowej

Wiatę można postawić blisko domu - przylegającą do ściany budynku lub wolno stojącą. Jeśli pomysł wiaty powstał już po zagospodarowaniu całej przestrzeni wokół domu, możemy ją postawić w dowolnym miejscu np. blisko bramy wjazdowej. W związku z tym, że wiata ma zwykle ażurowe ściany, warto je osłonić dodatkowo gęstym żywopłotem lub drewnianymi panelami, które będą stanowić naturalną ochronę przed wiatrem, a zimą przed śniegiem.

Budowanie wiaty na własną rękę

Jeśli zdecydujemy się na samodzielne wykonanie tej budowli, musimy liczyć się z tym, że zajmie nam to sporo czasu. Przy zakupie materiału nie powinniśmy oszczędzać na jakości. Niezaimpregnowane drewno zacznie po kilku latach próchnieć, nieocynkowane okucia pozostawią trudne do usunięcia rdzawe zacieki, zaś tania papa skurczy się i popęka. Zanim wybierzemy się do składu budowlanego, warto wcześniej zastanowić się, co będzie nam potrzebne do budowy wiaty.

Lista zakupów: drzwi do komórki, ścianki komórki, ścianki boczne, ścianka tylna, łaty dachowe, słupki, zastrzały, osłony, taśmy ściągające, krokwie, ścianki szczytowe listewki, płatwie, dachówki lub płyty faliste, łączniki kątowe, łączniki perforowane, wkręty, śruby, podkładki, wkładki dystansowe do płyt falistych.

Budowa wiaty samochodowej

Wiata powinna pasować do domu. Warto więc zapewnić im podobną kolorystykę, kształt i pokrycie dachu.

Zazwyczaj konstrukcja wiaty opiera się na drewnianych lub stalowych słupach, a farba lub bejca nada im pożądaną barwę. Przed ostatecznym malowaniem drewno trzeba zaimpregnować preparatami grzybobójczymi, a stalowe elementy pokryć antykorozyjną farbą podkładową. Nie eksperymentujmy z ostrymi kolorami. Najbezpieczniejszy będzie naturalny kolor drewna. Bardzo modnym kolorem ostatnio wśród właścicieli jest kolor biały. Idealnie wpasowuje się w ogrodową przestrzeń.

Fundamenty. Jako fundament pod wiatę z dachem opartym na słupach najczęściej stosuje się stopy fundamentowe. Powinny wystawać 5-10 cm ponad poziom terenu, a w ich górnej części powinny być zatopione łączniki (śruby lub pręty), do których można będzie dokręcić lub dospawać uchwyty do mocowania słupów.

Słupy. Mogą być drewniane, stalowe lub żelbetowe. Drewno zabezpiecza się preparatami impregnująco-dekoracyjnymi, a elementy stalowe - farbą antykorozyjną. Słupy żelbetowe można zostawić bez wykończenia (surowa powierzchnia betonu dobrze komponuje się z drewnem i zielenią), można też obłożyć je deskami lub wykończyć płytkami ceramicznymi lub tynkiem mozaikowym.

Dach. Narażona na podmuchy wiatru wiata musi mieć solidną konstrukcję dachu i dobrze zamocowane pokrycie dachowe, na przykład z blachodachówki lub z gontów bitumicznych. To ostatnie rozwiązanie wymaga ułożenia podkładu z desek lub płyt OSB. Zamontowanie rynien i rur odprowadzających deszczówkę nie będzie konieczne, jeśli okapy dachu będą wystawać ponad 0,5 m poza obrys wiaty.

Należy się także zastanowić nad rodzajem dachu. Wiaty o płaskich dachach są co prawda tańsze, ale obok domu ze stromym dachem nie będą wyglądać dobrze. Możemy ten efekt poprawić obsadzając ściany wiaty szybko rosnącymi pnączami. Lepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie w dwuspadowy dach. Jeśli pokryjemy go tym samym materiałem co dach domu, doskonale wpasuje się w przestrzeń. Ciekawym i coraz bardziej popularnym rozwiązaniem stają się zielone dachy. Wyposażone w dodatkowy świetlik z pleksi, nie tylko oryginalnie wyglądają, ale również są niezwykle funkcjonalne.

Nawierzchnia. Najlepiej, gdy jest utwardzona w taki sam sposób jak podjazd. Podłoże pod wiatą można wyłożyć kostką brukową, ażurowymi płytami betonowymi lub po prostu wysypać żwirem. Warto zapewnić niewielki spadek podłoża w kierunku wjazdu. Ułatwi to odprowadzanie wody ściekającej z samochodu.

Dodatki:

Aby uatrakcyjnić nieco wygląd i funkcjonalność wiaty, warto ją uzupełnić ekranami lub skrzynkami na kwiaty. Możemy połączyć wiatę samochodową z obudową tarasu, dobudować komórkę na narzędzia, miejsce do przechowywania rowerów albo komórkę, w której będziemy przechowywać drewno do kominka. Wszystkie takie dobudówki uatrakcyjnią wizualnie naszą wiatę.

Czy potrzebne są zezwolenia?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wiata, której powierzchnia zabudowy wynosi więcej niż 25 m2, wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Budowę wiaty o mniejszej powierzchni wystarczy zgłosić w starostwie powiatowym. Jeśli w ciągu 30 dni nie otrzymamy decyzji odmownej, można rozpocząć prace.

Wiaty samochodowe na rynku

W sprzedaży dostępna jest bardzo szeroka oferta wiat. W większości sprzedawane są z opcjonalnym montażem i dodatkowo liczonym transportem. Warto zatem wybierać te sklepy, które znajdują się najbliżej naszego miejsca zamieszkania, możemy wtedy liczyć na darmowy transport. Jedyne o czym musimy pamiętać, zanim zdecydujemy się na zakup wiaty, to przygotowanie pod nią fundamentów.

DO WYBORU MAMY:

Wiaty jednospadowe wykonane z drewna konstrukcyjnego z poliwęglanowym pokryciem dachowym (zdjęcie). Przykład: Wymiary: 340x560 cm. Cena: ok. 5000 zł. Montaż ok. 1000 zł.

Wiaty wolno stojące wykonane z drewna klejonego z poliwęglanowym pokryciem dachowym (zdjęcie). W zależności od wymiarów cena: od 5500 do 9000 zł. Montaż ok. 1300 zł.

Wiaty wykonane z drewna klejonego impregnowaną ciśnieniowo. Przykład z pokryciem dachu gontem bitumicznym: Wymiary 372x587 cm. Cena: ok. 5100 zł. Montaż ok. 1200 zł.

Wiaty wykonane ze stali malowanej dwukrotnie proszkowo. Przykład z pokryciem dachu z poliwęglanu litego, dostępnego w dwóch kolorach: białym lub bezbarwnym: Wymiary: 540x330 cm. Cena: ok. 8000 zł.

Wiaty z płaskim dachem. Przykład z pokryciem dachu wykonanym z płyty PCW, a słupy z drewna iglastego: Wymiary 294 x 495 cm. Cena ok. 1000 zł.



Zobacz także:

Galeria: wiaty samochodowe - różne rozwiązania



Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład



Skomentuj:

Jaka wiata samochodowa?