Fotografia przyrodnicza: wasze kadry
Przyszedł czas na przegląd zdjęć naszych Czytelników. Zdjęcia wybrali i skomentowali Łukasz Łukasik i Tomasz Krzyśków z kwartalnika FotoNatura.
Delein
Jedno z ciekawszych zdjęć przesłanych przez czytelniczkę o nicku delein. Mimo niewielu elementów w kompozycji bardzo wymowne - czerwona linia liścia utrzymującego kroplę wody bardzo wyraźnie oddziela zieleń tła od zieleni liścia - plus dla autora. Mała głębia ostrości również na korzyść - podkreśla główny motyw, czyli kropelkę wody. Co poprawić? Kropla wraz z trójkątnym zakończeniem liścia o wiele lepiej wyglądałaby umieszczona w tzw. "mocnym punkcie", czyli minimalnie niżej i w prawo - obecnie jest zbyt blisko centrum kadru.
Jeśli chodzi o pozostałe zdjęcia to zwracają uwagę udane próby fotografowania w kontrowym świetle. Interesujący zestaw, śmiało można dalej iść tą drogą.
Wiesialuka
Uwagę zwraca to zdjęcie. Prawidłowo naświetlone, w miarę dobrze skomponowane - należałoby może nieco szerzej skadrować i pokazać całe, niepoobcinane płatki kwiatów. W takiej sytuacji kiedy mamy dwa plany (tak jak tu: dwa kwiaty, jeden za drugim) warto zrobić dwa ujęcia - jedno z ostrością ustawioną na pierwszy kwiat, a drugie zdjęcie z ostrością na ten z tyłu. Wtedy można wybrać lepsze. Mam wrażenie, że warto byłoby zobaczyć pierwszy plan w płaszczyźnie ostrości i że w tak zbudowanym kadrze taka wersja wygrałaby z tą obecnie zaprezentowaną (albo skłoniła do pewnego przekadrowania tworzonego obrazu - by obszar nieostrości nie zdominował tak mocno kadru). Podobna sytuacja jest na poniższym zdjęciu.
To zdjęcie być może również lepiej wyglądałoby z ostrością na pierwszym planie. Jeśli chodzi o pozostałe zdjęcia należy popracować nad techniką i światłem (unikajmy kontrastowego światła):
Crisp711
Użytkownik o nicku crisp711 przesłał bardzo udany zestaw zdjęć - każde coś przedstawia i ma jakąś wymowę. Szczególnie podoba mi się grzybek z padającą na niego smugą promyków. Przeszkadza mi w tym ujęciu krzywa linia horyzontu, chociaż być może to celowe działanie autora. Ale jeśli chodzi o całokształt to kierunek dobry.
Clematis-mg
Bardzo pomysłowe ujęcie przedstawiające motyw główny - paproć, a przy okazji otoczenie przyrodnicze odwrócone w lustrze wody (górskie zbocze) - ładnie zamykające kadr od góry i wnoszące informację i klimat. Zdjęcie poprawne technicznie i kompozycyjnie.
To zdjęcie również zwróciło uwagę ciekawą grą światła przenikającego przez strukturę rośliny. Przeszkadza gałązka wchodząca w kadr z lewej strony.
Zdecydowanie należy unikać zdjęć, w których motyw główny gubi się wśród chaotycznego tła:
Marta_1961
Łódki - to nasze ulubione zdjęcie w tym zestawie, wyraźnie przeważające nad pozostałymi. Świetna kompozycja i kolorystyka - czuć klimat tego zdjęcia. jest bardzo "kalendarzowe".
Jeśli chodzi o pozostałe zdjęcia to należy unikać tak mocnych kontrastów, gdzie cienie powodują zaczernienie znacznej powierzchni zdjęcia tak jak tu:
Odwrotna sytuacja również spowodowana kontrastowym światłem jest tu:
W tym przypadku spowodowała "przepalenia" na znacznej powierzchni zdjęcia.
Priam
To jedno z ciekawszych ujęć w przesłanym zestawie zdjęć. Ładnie skomponowane przedstawia nie tylko rzekę, ale również jej otoczenie. Jedyne co należy poprawić to oświetlenie. O wiele lepiej fotografia prezentowałaby się w ciepłym, mało kontrastowym świetle poranka lub wieczoru.
Ten sam problem dotyczy poniższego zdjęcia. Może warto tu wrócić w mglisty, jesienny poranek? Jesienne kolory liści i delikatna mgła z pewnością dodałyby wąwozowi tajemniczości i uroku.
Podsumowując porada na przyszłość - zdecydowanie należy unikać ostrego, kontrastowego oświetlenia. Tak jak pisaliśmy w artykule poświęconym światłu, najlepsze warunku panują rano i wieczorem. W ostrym oświetleniu, zwłaszcza w przypadku kontrastowych kolorów, jak np. bocian na tle zieleni, łatwo o prześwietlenie, a wręcz przepalenie białego koloru. Jeśli już jesteśmy przy boćku, to warto pamiętać o tym, żeby "nie obcinać" nóg fotografowanym ptakom, czyli kadrować nieco szerzej.
Adamzremba
Zdjęcie w miarę udane kompozycyjnie. Ostre kwiaty na pierwszym planie - motyw główny - znajdują się we właściwym miejscu. Przeszkadza natomiast częściowe obcięcie kwiatów na drugim planie i zbyt wyraziste tło, rozpraszające uwagę widza - warto poeksperymentować z tłem (stosując dłuższą ogniskową obiektywu albo zmniejszając wartość przysłony).
- Więcej o:
Kampania #PlantHealth4Life powraca!
Nowoczesne technologie w ogrodnictwie: Wspieranie tradycyjnych ogrodów przez inteligentne rozwiązania
Ukwiecaj Warszawę! Startuje 41. edycja konkursu Warszawa w kwiatach
Jakie korzyści wynikają ze wspólnej pracy z dziećmi w ogrodzie?
Drzewo tlenowe Oxytree - czym jest? uprawa, właściwości, zastosowanie
Co dzieje się z naszymi choinkami? Z tej najbardziej znanej powstają domy
Kwiaty w biurze - co na to badania
Sztuczna inteligencja stworzy spersonalizowany bukiet kwiatów