Bramy garażowe: jak wybrać napęd do bramy?
Najlepiej jest kupić napęd razem z bramą garażową. Sprzedawca pomoże dopasować oba elementy i zamontuje się je jednocześnie.
Brama garażowa z napędem
Popularność bram garażowych zdalnie sterowanych wciąż wzrasta, ponieważ na co dzień używa się ich równie często co głównych drzwi wejściowych. O rodzaju bramy i przygotowaniu instalacji elektrycznej do napędu inwestorzy myślą już na etapie projektowania domu. Brama garażowa z napędem otwierana automatycznie to niezbędne wyposażenie każdego nowo budowanego domu. To gwarancja bezpieczeństwa samochodu i naszego komfortu. Do garażu nie dostanie się nikt nieproszony. Napęd do bramy garażowej? Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także skorelowanie napędu bramy garażowej z napędem bramy wjazdowej, żeby można je było otwierać jednym pilotem.
Jak jest zbudowany napęd bramy garażowej?
Głównym elementem napędu jest siłownik (silnik), który wprawia ramię w ruch. Jest ono zamocowane do skrzydła i może je ciągnąć lub popychać bramy garażowe. Ramię jest połączone z wózkiem, który porusza się po szynie jezdnej (podwieszonej do sufitu) i jest napędzany łańcuchem lub paskiem zębatym.
Pracą siłownika kieruje moduł sterujący (centralka), zazwyczaj połączony z nim w całość. Na panelu modułu znajduje się włącznik i wyłącznik lub klawiatura do programowania funkcji napędu. Moduł ma też wbudowaną lampkę, która zapala się po otwarciu bramy i świeci przez kilka minut.
Moduł sterujący może być też oddzielony od siłownika. Da się go wówczas umieścić na przykład na bocznej ścianie garażu, w pobliżu gniazda elektrycznego. W większości sprzedawanych modułów sterujących wbudowane są odbiorniki radiowe, dzięki którym bramę garażową otwiera się za pomocą pilota.
Ramię lub wózek jezdny jest wyposażony w linkę umożliwiającą awaryjne odblokowanie napędu. Przydaje się ona, gdy podczas awarii siłownika lub braku prądu trzeba otworzyć lub zamknąć bramę.
Jaki napęd do bramy garażowej
Bramy garażowe elektryczne. Dobieranie automatu do bramy garażowej należy rozpocząć od ustalenia rozmiaru oraz wagi skrzydła. Napęd musi poradzić sobie z ciężarem bramy, a także być dopasowany do jej typu i wielkości. Warto również sprawdzić, czy jest wystarczająco dużo miejsca pod sufitem na instalację mechanizmu. Do bramy segmentowej można zamontować dowolny typ napędu. Brama garażowa segmentowa boczna wymaga zainstalowania napędu na ścianie lub nad nadprożem. Z uwagi na konstrukcję, która składa się z ramienia ciągnąco-pchającego, aby zapewnić bezawaryjne działanie, należy dobrać silniejszy napęd.
Do bram uchylnych można stosować standardowe napędy, zaś bramy skrzydłowe możemy wyposażyć w tradycyjny automat z ramionami ciągnącymi lub w napęd stosowany w bramach wjazdowych. Może się zdarzyć, że brama przez jakiś czas nie będzie przez nas używana. Wtedy, decydując się na napęd, warto wybrać model z systemem oszczędzania energii. W ciągu roku może przełożyć się to na dużą oszczędność w domowym budżecie. W czasie, kiedy brama jest nieużywana, sprawdzi się także napęd wyposażony w akumulator, który należy ładować co około 40 dni.
Co jest ważne w napędzie do bramy garażowej
Wybierając napęd do bramy garażowej, trzeba sprawdzić, jaką ma siłę ciągnięcia i pchania. Do bram o przeciętnej wielkości i średnim ciężarze wystarczy siłownik o sile ciągu 300-700 N. Najmocniejsze, które można stosować do dużych i ciężkich bram garażowych, to 1000-1200 N. Dobry napęd ma funkcję regulacji siły, by nie ustawiać go na najwyższy poziom, jeśli nie trzeba (bo wtedy napęd szybciej się zużywa).
Siła ciągnięcia i pchania. Musi zostać dopasowana do ciężaru bramy. Napędy przeznaczone do poruszania małych i lekkich bram mają czasem siłę tylko 400 N, te największe zaś, przeznaczone do obsługi dużych i ciężkich – nawet 1200 N.
Ważna jest również prędkość przesuwania (lub uchylania bramy), podawana w centymetrach na sekundę. Standardowy napęd przesuwa bramę z szybkością około 15 cm/s, ale najszybsze - nawet 25 cm/s. Im większa, tym brama szybciej się otwiera i zamyka. Czas otwierania wynosi przeważnie od 15 do 30 s.
Warto też sprawdzić, czy wózek jezdny z ramieniem jest poruszany za pomocą łańcucha czy paska zębatego. Ten drugi sposób gwarantuje cichszą pracę napędu. Łańcuch trzeba ponadto często smarować, co może być niewygodne.
Kupując tradycyjny napęd z szyną, należy się upewnić, jaka będzie jego całkowita długość oraz ile wolnej przestrzeni pod sufitem wymaga. Nadproże garażu może się bowiem okazać zbyt niskie na dane rozwiązanie, a na środku sufitu mogą się znajdować elementy utrudniające instalację długiej szyny.
Większość napędów opcjonalnie można wyposażyć w dodatkowe rozwiązania, zwiększające ich funkcjonalność. Bramy garażowe otwierane elektrycznie powinny mieć zabezpieczenie przeciążeniowe (polegające na wykrywaniu przeszkody). Funkcja ta pozwala na kontrolę pracy zamykającej się bramy, która - po natrafieniu na przeszkodę - zmieni kierunek ruchu i zacznie się otwierać. Wygodnym rozwiązaniem jest zastosowanie kompletu fotokomórek, które nie pozwolą na zamknięcie bramy, jeśli w jej świetle pojawi się przeszkoda.
Sterowanie drogą radiową. Napęd sterowany drogą radiową powinien mieć częstotliwość 868,35 Mhz lub 433,92 MHz. Ta pierwsza stopniowo wypiera drugą ze względu na większe bezpieczeństwo i niezawodność. Inne częstotliwości mogą sprawiać użytkownikom problemy, bo ich podobieństwo do tych stosowanych na przykład w CB-radiach może być przyczyną niekontrolowanego otwierania się bramy. Dla większego bezpieczeństwa producenci wyposażają nadajniki w pilotach w systemy zmieniania kodu. Każdy kod jest wysyłany tylko raz, więc nawet jeśli zostanie przechwycony przez kogoś niepowołanego, nie ma możliwości uruchomienia bramy za jego pomocą. Wykorzystuje się też technologie stosowane w bankowości internetowej do zabezpieczania transakcji.
Zasilanie napędu bramy garażowej
Standardowo napęd do bram garażowych powinien być podłączony do zwykłej instalacji elektrycznej o napięciu 230 V. Zasilanie z sieci pozwala użytkownikowi na nieograniczone (w sensie zapotrzebowania energii) korzystanie z automatyki. Na wypadek przerw w dostawie prądu można dodać akumulator awaryjny. Taki akumulator zwykle umożliwia wykonanie tylko kilku lub kilkunastu manewrów. Jest to rozwiązanie wygodne, aczkolwiek kosztowne. Tańsza jest opcja wysprzęglenia bramy garażowej ręcznie.
Ponieważ współczesna elektronika potrzebuje niewiele energii do funkcjonowania, można zastosować nowoczesny zestaw zasilany z instalacji solarnej, nawet w pochmurne dni. Jednak to rozwiązanie jest zdecydowanie najdroższe.
Wybierając napęd do bramy garażowej, przede wszystkim należy sprawdzić, czy mamy możliwość doprowadzenia zasilania elektrycznego.
Sterowanie napędem bramy garażowej
Wszystkie napędy do bram garażowych mają możliwość zdalnej obsługi - za pomocą pilotów (nadajników radiowych). Przy każdym użyciu pilota sygnał radiowy jest automatycznie na nowo kodowany (kod dynamicznie zmienny), nie ma więc możliwości nagrania i skopiowania sygnału, co daje gwarancję bezpieczeństwa. Należy się przy tym upewnić, czy pilot działa na częstotliwości zarezerwowanej dla tego typu urządzeń (433 lub 868 MHz), dzięki czemu nie będzie odbierać fałszywych sygnałów wysyłanych przez inne nadajniki.
Instalując napęd do bramy garażowej i wjazdowej, należy też zadbać o to, aby można było je otwierać tym samym pilotem. Zawsze jest to możliwe, jeżeli decydujemy się na napędy tego samego producenta. Jeżeli zastosujemy jednak rozwiązania różnych firm, wówczas do jednej z bram należy dołączyć specjalny odbiornik, umożliwiający sterowanie innych napędów pilotem danego producenta automatyki. Ponadto, bramę można wyposażyć w moduły do otwierania za pomocą sygnału GSM lub poprzez internet, co umożliwia otwarcie bramy przez osobę będącą z dala od domu.
Co powinien mieć dobry napęd do bramy garażowej?
Podstawowym wyposażeniem każdego napędu jest blokada antywyważeniowa. Zamkniętej bramy nie można podważyć. Im silniej ktoś podważa bramę, tym bardziej kieł lub koło zębate się blokuje. W bramach jest także hamulec bezpieczeństwa z czujnikiem przeciążeniowym, który zatrzyma skrzydło w razie natrafienia na opór, czyli na przykład gdyby w chwili opuszczania dotknęło przedmiotu pozostawionego we wjeździe. Kolejnym ważnym mechanizmem jest zabezpieczenie przed nagłym opadnięciem skrzydła. W momencie urwania się sprężyny lub linki następuje blokada skrzydła. Dobry napęd powinien też mieć funkcję regulacji szybkości otwierania. Możliwe jest wtedy ustawienie płynnego startu i zatrzymania bramy, dzięki czemu napęd będzie się wolniej zużywał. Warto sprawdzić, czy wózek jezdny z ramieniem jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego. Lepiej zdecydować się na taką, której wózek jest poruszany paskiem zębatym. Łańcuch trzeba co jakiś czas smarować, a poza tym – pracuje głośniej. Ten aspekt nie ma znaczenia w przypadku garażu wolno stojącego. Producenci wyposażają też napędy w dodatkowe funkcje takie jak sterowanie światłem w garażu, czy lampą ostrzegawczą, która informuje kierowców oraz pieszych, że pojazd wyjeżdża z garażu.
Bramy garażowe z napędem. Czy napęd warto montować samodzielnie?
Samodzielny montaż napędu do bramy garażowej wymaga odpowiednich narzędzi, a także wcześniejszego przygotowania pomieszczenia. Montując bramę garażową, musimy pamiętać o postępowaniu zgodnie z instrukcją producenta. Dodatkowo przyda nam się pomoc osób trzecich, które pomogą przytrzymać niektóre elementy czy wesprą nas swoją wiedzą. Jeśli nie jesteśmy przygotowani na samodzielny montaż napędu do bramy garażowej, oddajmy prace w ręce fachowców. W ten sposób będziemy mieli pewność, że mechanizm bramy garażowej zostanie poprawnie zamontowany i będzie nam służył długie lata. Decydując się na samodzielny montaż napędu do bramy, powinniśmy zrobić wszystko, aby nie popełnić żadnego błędu. W przeciwnym razie brama może działać w nieprawidłowy sposób, szybko się niszczyć i zagrażać naszemu bezpieczeństwu. Najczęściej popełniane błędy to: niedopasowanie napędu do rodzaju drzwi garażowych; zanieczyszczenie mechanizmu podczas jego montażu; montaż napędu do bramy w nieodpowiednim miejscu; niedopasowanie gabarytów drzwi do możliwości napędu bramy; niewykończenie wnętrza garażu przed rozpoczęciem montowania napędu.
Brama garażowa z napędem Smart Home
W idealnym Smart Home wszystkie urządzenia są połączone w jedną sieć w ten sposób, że można nimi łatwo i wygodnie sterować przez jeden system. Rzeczywistość bywa niestety inna, gdyż produkty Smart Home bazują na różnych protokołach radiowych i korzystają z własnych aplikacji do obsługi. Dlatego, aby uprościć zastosowanie, potrzebna jest jedna centralka, która może komunikować się z wszystkimi urządzeniami niezależnie od wykorzystywanych przez nie technologii. Np. Smart Home Hörmann homee jest właśnie takim integrującym rozwiązaniem. System jest zbudowany modułowo, dzięki czemu można go w dowolnej chwili elastycznie rozbudować. Komunikuje się bezprzewodowo ze wszystkimi napędami firmy – napędami do bram garażowych i wjazdowych, napędami do drzwi wewnętrznych, a także zamkami do drzwi zewnętrznych i innymi urządzeniami elektrycznymi wyposażonymi w odbiorniki radiowe Hörmann BiSecur. Centralną jednostką systemu jest Hörmann homee Brain Cube – biała kostka posiadająca połączenie WLAN, którą można ustawić w domu w dowolnym miejscu. System działa dwukierunkowo, dlatego umożliwia sprawdzenie statusu każdego urządzenia .Użytkownik może w ten sposób – z dowolnego miejsca – sprawdzić, czy np. brama jest zamknięta.
Skomentuj:
Bramy garażowe: jak wybrać napęd do bramy?