Niezbędnik turysty. Jak uniknąć kłopotów albo jak sobie wtedy radzić

Magda Kłodecka

Jak reklamować nieudany wyjazd wakacyjny, ile kosztuje rozmowa telefoniczna za granicą, mobilne aplikacje ułatwiające podróż - o czym każdy turysta zawczasu wiedzieć powinien

18.06.2016 Jezioro Osiek , kolo Dobiegniewa . Jubileuszowy zjezd milosnikow wczasow nad jeziorem . Fot. Dariusz Baranski / Agencja Gazeta DLOZI strony lokalne GW - Zielona Góra SLOWA KLUCZOWE: SPORT REKREACJA WAKACJE WYPOCZYNEK JEZIORO Osiek ZDJĘCIE DO WKŁADKI: DLOZI strony lokalne GW - Zielona Góra
Na polankowym pomoście
DARIUSZ BARAŃSKI

 Prawie połowa Polaków deklaruje, że wyjeżdża na wakacje z biurem podróży - wynika z badań przeprowadzonych dla UOKiK-u przez TNS Polska.  Z tej grupy prawie trzy czwarte zapewnia, że czyta umowy przed podpisaniem.

Turyści coraz więcej też wiedzą o swoich prawach: w porównaniu z 2012 odsetek osób, które wiedzą, ile mają czasu na reklamację imprezy turystycznej, wzrósł z 7 do 21 proc. oraz co będzie, jeśli nie dostaną odpowiedzi. Ale im większa wiedza, tym więcej obaw. Najwięcej osób - 28 proc. - boi się, że ich biuro podróży upadnie (rok temu 19 proc.) i zostaną na lodzie. Gorszych warunków niż na zdjęciach i w ofercie obawia się 16 proc., zaś co dziesiąty podróżujący martwi się, czy obsługa będzie wystarczająco dobra.

Jak nie wpaść w kłopoty lub jak z nich wybrnąć

Podpowiadają specjaliści z 40 instytucji:

* Kto odpowiada? Wycieczka z touroperatorem oznacza, że kupujemy co najmniej dwie, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) połączonych w jeden program. Za całość odpowiada organizator imprezy i to u niego składamy reklamacje (w ciągu 30 dni od zakończenia wycieczki).

* Czego żądać? Jeżeli warunki wypoczynku są niezgodne z obietnicami, klient może zażądać obniżenia ceny. Aby zorientować się, jaka to może być obniżka, warto zajrzeć do Tabeli Frankfurckiej, która wprawdzie nie jest obowiązkowa, ale wiele firm ja respektuje. I tak np. za brak balkonu można żądać do 10 proc. obniżki, za hałas w nocy - do 40 proc., za brak wyżywienia - do 50 proc.

* Co w umowie? Umowa o świadczenie usług turystycznych powinna dokładnie określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia, standard hotelu, posiłków, rodzaj transportu.

* Uwaga podróżni. Przed wyjazdem warto się zapoznać z ostrzeżeniami dla podróżujących umieszczanymi na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych (zakładka „Ostrzeżenia dla podróżujących”) oraz znajdującymi się tam informacjami np. na temat wiz, lokalnych przepisów (przydatna może być aplikacja mobilna iPolak).

* Z kim na kolonie? Wysyłając dziecko na kolonie lub obóz, warto sprawdzić organizatora w bazie wypoczynku, na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej, w zakładce „Wypoczynek”, a tam m.in. dane tej firmy i wszystkie ważne informacje o warunkach pobytu. Dobrze też przejrzeć ministerialny „Poradnik bezpiecznego wypoczynku”. Ewentualne problemy najlepiej zgłosić do lokalnego kuratorium albo sanepidu.

* Biuro podróży. Czy istnieje i jest oficjalnie zarejestrowane - można sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (turystyka.gov.pl). Wiele przydatnych informacji znajduje się też na stronie Turystyka bez Ryzyka, np. o bagażu, ubezpieczeniach, telefonach alarmowych itd.

* Zawartość walizki. Praktycznymi informacjami - czy jadąc na „saksy” trzeba będzie zapłacić podatek, co wolno przywieźć z wakacji, ile świeżych owoców można włożyć do walizki, co ze zwierzakiem - dzieli się z kolei Ministerstwo Finansów (http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/dzialalnosc/dzialalnosc-edukacyjna/przewodnik-wakacyjny).

* W górach. Kiedy wolno wybrać się na górską wyprawę, a kiedy szlaki będą zamknięte, a przede wszystkim - jaka pogoda panuje w górach; to podstawowe informacje, jakie trzeba zebrać, zanim wyruszy się na wyprawę. Amatorom górskich wędrówek przydadzą się ratunkowe numery telefonów 985 (TOPR) oraz 601 100 300. Do smartfona zaś dobrze jest wgrać aplikację Ratunek, która automatycznie łączy z ratownikami i podaje im współrzędne turysty.

* W parku narodowym. Na stronie Ministerstwa Środowiska (https://www.mos.gov.pl/aktualnosci/szczegoly/news/parki-narodowe-co-wolno-a-czego-nie-1/) warto się dowiedzieć, co wolno gościom, czyli każdemu turyście, w parku narodowym, a czego robić tam nie powinien.

* Rzetelność. Rezerwując np. hotel przez internet, trzeba sprawdzić, czy są tam wszystkie ważne informacje o tym miejscu (warunki, ale też np. lokalne podatki, dopłaty), a także pełne dane firmy, która te usługi świadczy. Jeśli nie, lepiej taką firmę omijać z daleka, bo to nie świadczy najlepiej o jej rzetelności i podejściu do klientów. Tak samo zresztą jak wtedy, kiedy na stronie są automatycznie zaznaczone okienka ze zgodą np. na dodatkowe ubezpieczenie albo przetwarzanie danych do celów marketingowych.

* Wynajem auta. Chcąc wynająć samochód, trzeba bardzo dokładnie przeczytać warunki umowy, a przede wszystkim zwrócić uwagę na najróżniejsze ograniczenia, wyłączenia i zastrzeżenia. A więc m.in. za jakie szkody (np. zbicie szyby) turysta będzie musiał zapłacić sam, czy są dodatkowe opłaty np. za odbiór auta na lotnisku albo późnym wieczorem. Dobrze też zrobić zdjęcia samochodu przy jego odbiorze i oddaniu. Więcej informacji o wszelkich konsumenckich kłopotach, jakie mogą dopaść turystę za granicą, można się dowiedzieć na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego (http://www.konsument.gov.pl/uploads/Wskaz%C3%B3wki%20dla%20podr%C3%B3%C5%BCnych.pdf).

* Gdzie szukać wsparcia? Podpowiedzi dla turystów w ramach akcji „Bezpieczne wakacje - co warto wiedzieć?” przygotowały też m.in.:

- o ubezpieczeniach - Rzecznik Finansowy (rf.gov.pl),

- o bezpiecznych wyjazdach  dla dzieci - rzecznik praw dziecka (http://brpd.gov.pl/),

- o stanie kąpielisk i możliwościach cumowania - GIS (gis.gov.pl),

- o sposobach zabezpieczenia mieszkania - policja (http://www.policja.pl/pol/aktualnosci/127953,dok.html),

- o bezpieczeństwie podczas uprawiania aktywnej turystyki i niektórych sportów - CIOP-PIB (https://www.ciop.pl/),

- o tym, jak się ustrzec przed nieszczęściem podczas kąpieli - WOPR (http://www.zgwopr.pl/),

- o tym, jak się chronić podczas upałów - IMiGW (http://www.imgw.pl/),

- o zabezpieczaniu swoich danych - GIODO (http://www.giodo.gov.pl/1520270/j/pl/),

- o opłatach roamingowych i ważnych numerach alarmowych - UKE (http://www.uke.gov.pl/wakacje-co-musimy-wiedziec-o-czym-pamietac-19983),

- o kłopotach z przelotem - ULC (http://www.ulc.gov.pl/pl/247-aktualnosci/3988-przed-wakacjami-co-warto-wiedziec%20-),

- oraz w podróży pociągiem - UTK  (http://pasazer.utk.gov.pl/pas/aktualnosci/7606,Przed-wakacjami-co-warto-wiedziec.html?sid=e79f60a893b7ed51dc99152ec360ba8f),

- o warunkach i opłatach na drogach oraz przejściach granicznych - GDDKiA (http://www.gddkia.gov.pl/pl/2436/Mapa-ograniczen-na-przejsciach-granicznych i http://www.gddkia.gov.pl/pl/14/oplaty-za-autostrady),

- o bezpiecznej podroży na czterech kółkach - ITS (http://www.its.waw.pl/TestFromCMS,1,4067,1.html?force),

- o tym, jak się zabezpieczyć przed piorunami (http://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/6565,Co-odbiorca-energii-powinien-wiedziec-przed-wyjazdem-na-urlop.html),

- o potencjalnych zagrożeniach, powodziach, pożarach itd. - straż pożarna (http://www.straz.gov.pl/porady/index),

- o ubezpieczeniu zdrowotnym - NFZ (http://nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/wyjezdzasz-na-wakacje-co-warto-wiedziec,6876.html),

- o bezpiecznym internecie - NASK (https://dyzurnet.pl/aktualnosci/580).

Skomentuj:

Niezbędnik turysty. Jak uniknąć kłopotów albo jak sobie wtedy radzić