Jak konserwować kosiarkę?
Trawa rośnie jak na drożdżach - najwyższa pora sięgnąć po kosiarkę. Żeby jednak uniknąć przykrych niespodzianek, przedtem poddajmy ją przeglądowi.
Kosiarka elektryczna
Ten rodzaj kosiarek jest chętnie stosowany zwłaszcza w małych ogrodach. Przygotowując je do sezonu, oceniamy stan przewodu zasilającego i gniazda przyłączeniowego - jakiekolwiek przetarcia i nacięcia kwalifikują przewód do wymiany. Warto też przyjrzeć się przedłużaczowi zasilającemu i równie stanowczo zareagować - amatorskie naprawy plasterkiem tylko pozornie załatwiają sprawę, narażając nas na porażenie prądem. Następnie czyścimy ze starej trawy i kurzu komorę tnącą, korpus oraz resztę (zawsze przy odłączonej kosiarce!). Wnętrze komory możemy potraktować środkiem do usuwania owadów z szyb samochodowych lub popularnym WD 40 i pozostawić na kilka godzin - ułatwi to usunięcie zanieczyszczeń.
Sprawdzamy mocowanie silnika, dokręcamy luźne śruby i nakrętki, ostrzymy nóż (w serwisie lub samodzielnie), zwracając uwagę na wyważenie. Szczegóły zawarte będą w instrukcji obsługi kosiarki, którą trzeba koniecznie przeczytać. Uporawszy się z nożem, smarujemy łożyska silnika i kółek. Koniecznie trzeba też obejrzeć wyłącznik elektryczny Czy właściwie działają sprężyny wyłączające zasilanie w razie nagłego puszczenia kosiarki. W przypadku powolnej reakcji należy wyłącznik wymienić!
Kosiarka ręczna
Jeśli nie mamy dostępu do prądu lub nie znosimy hałasu, zapewne korzystamy z kosiarki ręcznej. Najlepiej kupić model z koszem na trawę - znacznie ułatwia życie, a usuwanie ścinków po koszeniu jest banalnie proste. Przed sezonem sprawdźmy (w rękawicach roboczych), czy wszystkie części ruchome maszyny gładko się poruszają, a noże oraz rama nie są zdeformowane. Dokręćmy poluzowane śruby i posmarujmy części ruchome (jak ośki, łożyska itp.) smarem stałym. Rzućmy okiem na koła - czy są czyste, niezużyte i... w zasadzie możemy zaczynać pracę. Jeszcze tylko mała uwaga: części metalowe warto cienko posmarować wazeliną techniczną - uchroni to kosiarkę przed rdzą i łatwiej będzie ją potem czyścić.
Na zdjęciu powyżej:Kosiarka ręczna z pojemnikiem na ściętą trawę.
Kosiarka spalinowa
Przygotowanie do sezonu modeli spalinowych wymaga najwięcej wysiłku. Są one jednak najbardziej wydajne i wygodne w użytkowaniu - szczególnie te z własnym napędem. Po wyczyszczeniu kosiarki z kurzu oraz resztek błota wymieniamy olej w silniku. To konieczne, nawet gdy sprzęt był rzadko używany, gdyż zimą olej się starzeje. Szczegóły dotyczące wymiany paliwa znajdziemy w instrukcji obsługi. Wcześniej warto maszynę uruchomić, by wypalić resztki paliwa ze zbiornika i gaźnika. Pozwoli to na bezpieczną pracę i rozgrzeje olej, który łatwiej wypłynie. Po jego spuszczeniu demontujemy i ostrzymy nóż, równomiernie szlifując oba ostrza (ostrożnie, by nie zepsuć jego wyważenia). Wgniecenia w ostrzach można usunąć młotkiem, delikatnie prostując je na kowadle lub ostatecznie na kamieniu.
Na zdjęciu powyżej: Wnętrze kosiarki łatwo oczyścić za pomocą sprężarki
MATERIAŁY PRASOWE
Na zdjęciu powyżej: Po nalaniu oleju koniecznie sprawdźmy jego poziom
Konserwacja kosiarki spalinowej
Kolejną czynnością powinna być ocena stanu filtra powietrza dolotowego. Zużycie, deformacja kształtu, zaolejenie i brud kwalifikują go do wymiany. Następnie oceniamy stan przewodu wysokiego napięcia przy świecy zapłonowej. Wszelkie ubytki izolacji oraz pęknięcia utrudnią rozruch i kwalifikują przewód do wymiany. Warto też wykręcić świecę zapłonową i sprawdzić jej stan - ypalona, z popękaną porcelaną, z wżerami na elektrodach wymaga natychmiastowej wymiany. Po wkręceniu korka spustowego oleju zalewamy kosiarkę odpowiednim olejem, wlewamy paliwo i uruchamiamy. W razie kłopotów trzeba wyczyścić gaźnik.To żmudna praca, ale zostawione po sezonie paliwo często wysycha, pozostawiając pył zatykający dysze. Przetkanie ich igłą załatwia sprawę.
Niebieski dym po rozruchu świadczy o spalaniu oleju, który dostał się zimą do wydechu podczas przechowywania sprzętu w pozycji innej niż pozioma. W ogóle nigdy nie należy zanadto odchylać kosiarek spalinowych od poziomu - one tego nie lubią... Po kontrolnym uruchomieniu wyłączamy urządzenie i pozwalamy mu ostygnąć. Dla bezpieczeństwa zdejmujemy fajkę, oceniamy stan kółek oraz napędu i porządnie smarujemy. Usuwamy resztki trawy nawinięte na ośki kół i śmieci z okolicy silnika. Najłatwiej je wydmuchać sprężarką lub pompką samochodową. Następnie kontrolujemy cięgła sterujące i smarujemy je smarem w aerozolu (najlepiej gęstniejącym po aplikacji). Jeśli mają ostre zgięcia lub załamania, wymieniamy je. Na koniec sprawdzamy stan obudowy i uchwytu prowadzącego - czy nie ma tu pęknięć i czy wszystko jest podokręcane. Pęknięte części czy poluzowane śruby będą nie tylko źródłem hałasu, ale mogą także narazić nas na wypadek w czasie koszenia, gdy latającą nakrętką oberwiemy np. w czoło.
Na zdjęciu powyżej: Jeśli filtr powietrza jest brudny lub pogięty, trzeba go wymienić
MATERIAŁY PRASOWE
Na zdjęciu powyżej: Zużyte świece należy zastąpić nowymi, gdyż grożą awarią silnika
- Więcej o:
Renowacja płotu
Oczko wodne. Jakie rośliny wybrać do oczka wodnego?
Dlaczego warto ściółkować? Najlepsze materiały na ściółkę do ogrodu
Co zrobić, by dwukolorowa monstera miała jasno wybarwione liście?
Na co choruje forsycja? [Porady eksperta]
6 sposobów na pielęgnację róż jesienią i zimą
Uciążliwa "miniaturka koniczyny"
Dlaczego rokitnik nie owocuje?