Brama garażowa - pojedyncza czy podwójna?
W domach jednorodzinnych coraz częściej projektuje się garaże dwustanowiskowe. Od decyzji właścicieli zależy, czy do ich zamknięcia posłużą dwie pojedyncze bramy, czy jedna podwójna.
1 z 5
2 z 5
3 z 5
4 z 5
5 z 5
Pojedyncze bramy garażowe dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 m (w świetle otworu). Standardowe wymiary bram do garaży pojedynczych to 2,5 m szerokości i 2,1 m wysokości. Szerokość bramy do podwójnego garażu powinna wynosić co najmniej 5 m. Takie też są standardowe bramy podwójne - mają 5 m szerokości i 2,1 m wysokości. Jeśli wymiary garażu na to pozwalają, warto zamówić większą bramę, na przykład o szerokości 6 m; korzystanie z niej będzie znacznie wygodniejsze. Generalnie jednak bramy podwójne są mniej popularne niż pojedyncze, ale ich wybór i czas oczekiwania na nie są podobne.
Bramy w standardowych rozmiarach są kupowane najczęściej; mniejszą popularnością cieszą się te nietypowe, głównie ze względu na cenę. Dlatego, przygotowując otwór na bramę garażową, upewnijmy się, że jego szerokość i wysokość pozwolą na zamówienie typowej bramy. Konieczność zakupu nietypowej albo późniejsze przerabianie otworu to większy wydatek. Pamiętajmy też, że z uwagi na materiał elewacyjny (tynk lub płytki) otwory powinny być z każdej strony o 2 cm szersze niż brama, którą zamawiamy.
Co się bardziej opłaca
Finansowo bardziej opłacalne będzie kupno jednej dużej bramy. Nawet jeśli okazałaby się ona droższa niż dwie małe, nie musimy płacić wtedy za drugą parę prowadnic i za drugi napęd. A nawet jeśli uwzględni się to, że napęd do bramy podwójnej musi mieć większą moc, i tak będzie on tańszy niż dwa słabsze.
Decydując się na jedną dużą bramę, oszczędzamy także na kosztach robocizny - montaż bramy liczony jest bowiem "od sztuki", a nie za łączną powierzchnię bramy.
Uwaga! Pamiętajmy, że zawsze najkorzystniej jest, gdy bramę montuje autoryzowana ekipa. Trwałość bramy zależy bowiem od jakości montażu, a to zapewnią tylko doświadczeni montażyści. Jeśli zrobimy to sami, odbije się to na trwałości bramy.
Jeśli chodzi o koszty ogrzewania garażu i ucieczkę ciepła na zewnątrz - lepiej wypada tu brama podwójna, oczywiście ocieplona. Nie mamy bowiem wtedy słupka pośrodku otworu wjazdowego i jest tylko jedna ościeżnica - czyli mniej jest miejsc, które mogłyby stać się mostkami termicznymi. Ale z drugiej strony... za każdym razem, kiedy otwieramy szerszą bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza niż przez pojedynczą.
Uwaga! Jeżeli zdecydowaliśmy się na jedną bramę podwójną, wybierzmy segmentową - będzie to najkorzystniejsze cenowo. Przy bramach pojedynczych natomiast, ich rodzaj ma mniejszy wpływ na cenę.
Co jest wygodniejsze
Pod względem łatwości wjeżdżania do garażu i manewrowania samochodem, lepiej wypada brama podwójna, po której podniesieniu mamy wygodny, szeroki wjazd. Jest ona jednak cięższa, więc jej podnoszenie trwa dłużej niż pojedynczej.
W ostatnich latach zdalne otwieranie i zamykanie bramy stało się niemal standardem. Razem z bramą zazwyczaj kupujemy napęd elektryczny, dobrany do jej wielkości, ciężaru oraz sposobu otwierania. Jednak co mamy zrobić w razie awarii napędu lub braku prądu? Czy dużą bramę da się otworzyć ręcznie? Z pewnością będzie to wymagać sporo wysiłku, więcej niż przy bramie pojedynczej, ale jak najbardziej jest możliwe. Każdą bramę da się bowiem otworzyć ręcznie, po odłączeniu napędu. Do rozłączania napędu w bramach pojedynczych i podwójnych stosuje się zresztą takie same mechanizmy.
Uwaga! Aby w razie braku prądu dało się otworzyć bramę, musi ona mieć albo zasilanie awaryjne albo możliwość rozblokowania z zewnątrz. Jest to szczególnie ważne w garażach, do których nie ma osobnych drzwi lub przejścia z domu; inaczej, gdy nie będzie prądu, samochody zostaną w nich uwięzione.
Co będzie trwalsze
Pewne obawy przyszłych użytkowników może budzić częstotliwość otwierania bramy; skoro podwójna obsługuje dwa samochody, używa się jej dwa razy częściej. Czy więc oznacza to także, że zużyje się ona dwa razy szybciej niż pojedyncza?
Producenci zapewniają, że to, czy bramę otworzymy dwa czy cztery razy dziennie, nie ma żadnego znaczenia. Dobre bramy powinny bowiem bez problemu wytrzymać co najmniej 50 tysięcy otwarć. Nawet przy założeniu, że otwieramy bramę cztery razy dziennie, możemy spodziewać się, że zachowa ona sprawność przez 35 lat! Przy dużych, podwójnych bramach należy natomiast liczyć się z niebezpieczeństwem ich wyginania. Kiedy brama taka znajduje się w pozycji otwartej, jej panel może wyginać się pod własnym ciężarem. W pozycji zamkniętej z kolei, panel wyginana się na skutek różnicy temperatur między nagrzaną od słońca jego zewnętrzną powierzchnią (która wtedy zaczyna się rozszerzać), a znacznie chłodniejszą powierzchnią wewnętrzną. Dlatego ważne jest, aby ciemne bramy z dużą ekspozycją na słońce wyposażone były w dodatkowe profile usztywniające.
Sprężyny ułatwiające podnoszenie i opuszczanie również powinny być silniejsze, dobrane tak, by zrekompensować zwiększony ciężar bramy.
Ile to kosztuje
- Najtańsza pojedyncza brama uchylna, nieocieplana, otwierana ręcznie -około 800 zł +VAT
- Pojedyncza brama średniej klasy, z napędem, ocieplona - od około 2800 zł + VAT
- Pojedyncza brama najwyższej klasy, bardzo dobrze ocieplona, o grubości 42 mm, z przetłoczeniami, bez napędu - od około 2400 zł + VAT
- Brama podwójna wysokiej klasy - od około 5700 zł + VAT
- Napęd do bramy pojedynczej lub podwójnej - 1000-2000 zł + VAT
Bramy w standardowych rozmiarach są kupowane najczęściej; mniejszą popularnością cieszą się te nietypowe, głównie ze względu na cenę. Dlatego, przygotowując otwór na bramę garażową, upewnijmy się, że jego szerokość i wysokość pozwolą na zamówienie typowej bramy. Konieczność zakupu nietypowej albo późniejsze przerabianie otworu to większy wydatek. Pamiętajmy też, że z uwagi na materiał elewacyjny (tynk lub płytki) otwory powinny być z każdej strony o 2 cm szersze niż brama, którą zamawiamy.
Garaż wbudowany w bryłę domu - przykłady rozwiązań
Co się bardziej opłaca
Finansowo bardziej opłacalne będzie kupno jednej dużej bramy. Nawet jeśli okazałaby się ona droższa niż dwie małe, nie musimy płacić wtedy za drugą parę prowadnic i za drugi napęd. A nawet jeśli uwzględni się to, że napęd do bramy podwójnej musi mieć większą moc, i tak będzie on tańszy niż dwa słabsze.
Decydując się na jedną dużą bramę, oszczędzamy także na kosztach robocizny - montaż bramy liczony jest bowiem "od sztuki", a nie za łączną powierzchnię bramy.
Uwaga! Pamiętajmy, że zawsze najkorzystniej jest, gdy bramę montuje autoryzowana ekipa. Trwałość bramy zależy bowiem od jakości montażu, a to zapewnią tylko doświadczeni montażyści. Jeśli zrobimy to sami, odbije się to na trwałości bramy.
Jeśli chodzi o koszty ogrzewania garażu i ucieczkę ciepła na zewnątrz - lepiej wypada tu brama podwójna, oczywiście ocieplona. Nie mamy bowiem wtedy słupka pośrodku otworu wjazdowego i jest tylko jedna ościeżnica - czyli mniej jest miejsc, które mogłyby stać się mostkami termicznymi. Ale z drugiej strony... za każdym razem, kiedy otwieramy szerszą bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza niż przez pojedynczą.
Uwaga! Jeżeli zdecydowaliśmy się na jedną bramę podwójną, wybierzmy segmentową - będzie to najkorzystniejsze cenowo. Przy bramach pojedynczych natomiast, ich rodzaj ma mniejszy wpływ na cenę.
Co jest wygodniejsze
Pod względem łatwości wjeżdżania do garażu i manewrowania samochodem, lepiej wypada brama podwójna, po której podniesieniu mamy wygodny, szeroki wjazd. Jest ona jednak cięższa, więc jej podnoszenie trwa dłużej niż pojedynczej.
W ostatnich latach zdalne otwieranie i zamykanie bramy stało się niemal standardem. Razem z bramą zazwyczaj kupujemy napęd elektryczny, dobrany do jej wielkości, ciężaru oraz sposobu otwierania. Jednak co mamy zrobić w razie awarii napędu lub braku prądu? Czy dużą bramę da się otworzyć ręcznie? Z pewnością będzie to wymagać sporo wysiłku, więcej niż przy bramie pojedynczej, ale jak najbardziej jest możliwe. Każdą bramę da się bowiem otworzyć ręcznie, po odłączeniu napędu. Do rozłączania napędu w bramach pojedynczych i podwójnych stosuje się zresztą takie same mechanizmy.
Uwaga! Aby w razie braku prądu dało się otworzyć bramę, musi ona mieć albo zasilanie awaryjne albo możliwość rozblokowania z zewnątrz. Jest to szczególnie ważne w garażach, do których nie ma osobnych drzwi lub przejścia z domu; inaczej, gdy nie będzie prądu, samochody zostaną w nich uwięzione.
Co będzie trwalsze
Pewne obawy przyszłych użytkowników może budzić częstotliwość otwierania bramy; skoro podwójna obsługuje dwa samochody, używa się jej dwa razy częściej. Czy więc oznacza to także, że zużyje się ona dwa razy szybciej niż pojedyncza?
Producenci zapewniają, że to, czy bramę otworzymy dwa czy cztery razy dziennie, nie ma żadnego znaczenia. Dobre bramy powinny bowiem bez problemu wytrzymać co najmniej 50 tysięcy otwarć. Nawet przy założeniu, że otwieramy bramę cztery razy dziennie, możemy spodziewać się, że zachowa ona sprawność przez 35 lat! Przy dużych, podwójnych bramach należy natomiast liczyć się z niebezpieczeństwem ich wyginania. Kiedy brama taka znajduje się w pozycji otwartej, jej panel może wyginać się pod własnym ciężarem. W pozycji zamkniętej z kolei, panel wyginana się na skutek różnicy temperatur między nagrzaną od słońca jego zewnętrzną powierzchnią (która wtedy zaczyna się rozszerzać), a znacznie chłodniejszą powierzchnią wewnętrzną. Dlatego ważne jest, aby ciemne bramy z dużą ekspozycją na słońce wyposażone były w dodatkowe profile usztywniające.
Sprężyny ułatwiające podnoszenie i opuszczanie również powinny być silniejsze, dobrane tak, by zrekompensować zwiększony ciężar bramy.
Ile to kosztuje
- Najtańsza pojedyncza brama uchylna, nieocieplana, otwierana ręcznie -około 800 zł +VAT
- Pojedyncza brama średniej klasy, z napędem, ocieplona - od około 2800 zł + VAT
- Pojedyncza brama najwyższej klasy, bardzo dobrze ocieplona, o grubości 42 mm, z przetłoczeniami, bez napędu - od około 2400 zł + VAT
- Brama podwójna wysokiej klasy - od około 5700 zł + VAT
- Napęd do bramy pojedynczej lub podwójnej - 1000-2000 zł + VAT
Skomentuj:
Brama garażowa - pojedyncza czy podwójna?