Zalety i wady bram garażowych
Brama garażowa, z racji swych wymiarów, ma duży wpływ na wygląd domu. Dlatego warto dobrze przemyśleć, jaka będzie najlepiej prezentować się na elewacji. Potem jest czas na decyzje dotyczące sposobu jej otwierania i wyposażenia.
1 z 11
2 z 11
3 z 11
4 z 11
5 z 11
6 z 11
7 z 11
8 z 11
9 z 11
10 z 11
11 z 11
Na rynku jest obecnie tak dużo różnych bram garażowych, że wybór może być jedynie kwestią gustu i możliwości finansowych. Ponieważ sam wygląd bramy to nie wszystko, przed wyborem warto przemyśleć też jej funkcjonalność, czyli odpowiednie dopasowanie do naszych potrzeb. Żeby brama jak najlepiej spełniała swą funkcję, powinniśmy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak: wielkość garażu i sposób jego zagospodarowania, ilość miejsca na podjeździe i wysokość nadproża.
Typy bram różnią się sposobem otwierania oraz możliwością zastosowania dodatkowych opcji, które w istotny sposób zwiększają komfort korzystania z nich.
Sposób otwierania
To najistotniejsza cecha, odróżniająca różne typy bram garażowych. Do wyboru mamy bramy roletowe (bardzo komfortowe, ale i drogie) rozwierne i uchylne (znacznie tańsze, lecz mniej wygodne) oraz zdecydowanie najpopularniejsze - segmentowe.
Bramy roletowe, nazywane są też rolowanymi. To dobre rozwiązanie, jeśli w garażu mamy zajęte miejsce pod sufitem (na przykład trzymamy tam deskę surfingową i narty) i z boku (stoją tam rowery i narzędzia). Ten typ bramy nie wymaga pozostawiania wolnej przestrzeni - ani w garażu (ponieważ nie ma prowadnic), ani też przed wjazdem (bowiem jej płaszcz, nawijając się na wał napędowy, porusza się w płaszczyźnie pionowej).
Kurtynę (płaszcz), prowadnice i skrzynię nawojową bram roletowych robi się z aluminium, dzięki czemu są one całkowicie odporne na korozję. Za jakość trzeba jednak odpowiednio zapłacić - bramy roletowe są najdroższe ze wszystkich.
Bramy roletowe w standardzie wyposażone są w automatykę. Można je oczywiście otworzyć korbą do awaryjnego otwierania (na przykład w razie awarii zasilania).
Ten rodzaj bram jest też w większym stopniu niż inne odporne na włamanie, co zawdzięczają dodatkowym zabezpieczeniom (na przykład blokadzie uniemożliwiającej podważenie zamkniętej bramy).
Zalety i wady bram roletowych:(zdjęcie)
+ Brak konieczności zostawiania wolnego miejsca w garażu pod sufitem (brama nie ma prowadnic) oraz przed wjazdem.
+ Duża odporność na włamanie i całkowita na korozję.
+ Wygodna obsługa (w standardzie jest napęd elektryczny).
- Wysoka cena - są one najdroższe ze wszystkich rodzajów bram.
Bramy rozwierne, inaczej skrzydłowe. To najprostsze i najtańsze modele bram, obecnie rzadko wybierane - głównie do pomieszczeń gospodarczych i nieogrzewanych garaży. Robi się je z blachy trapezowatej w pionowym, poziomym i skośnym układzie profilowania; mogą być ocieplane. Dostępne tylko jako ręczne.
Zalety i wady bram rozwiernych:(zdjęcie)
+ Prosta konstrukcja bramy, a co z tego wynika - także łatwy montaż i nieskomplikowana konserwacja.
+ Niska cena.
- Niewygodna obsługa. Brama dostępna jest tylko w wersji ręcznej, więc aby ją otworzyć, trzeba wysiąść z samochodu; potrzebne też jest miejsce na podjeździe na ruch skrzydła.
Bramy uchylne. To proste i ekonomiczne rozwiązanie. Bramy uchylne mogą być ocieplane, jednak nie izolują zbyt dobrze - dlatego zalecane są raczej do nieogrzewanych garaży.
Warunkiem zastosowania bramy uchylnej jest miejsce na podjeździe. Skrzydło uchyla się do góry, dlatego parkując przed garażem, warto zachować bezpieczne 1,5 metra przed bramą. Potrzebne jest też miejsce wewnątrz garażu, ponieważ porusza się ona wzdłuż prowadnic montowanych pod sufitem.
Typy bram różnią się sposobem otwierania oraz możliwością zastosowania dodatkowych opcji, które w istotny sposób zwiększają komfort korzystania z nich.
Sposób otwierania
To najistotniejsza cecha, odróżniająca różne typy bram garażowych. Do wyboru mamy bramy roletowe (bardzo komfortowe, ale i drogie) rozwierne i uchylne (znacznie tańsze, lecz mniej wygodne) oraz zdecydowanie najpopularniejsze - segmentowe.
Bramy roletowe, nazywane są też rolowanymi. To dobre rozwiązanie, jeśli w garażu mamy zajęte miejsce pod sufitem (na przykład trzymamy tam deskę surfingową i narty) i z boku (stoją tam rowery i narzędzia). Ten typ bramy nie wymaga pozostawiania wolnej przestrzeni - ani w garażu (ponieważ nie ma prowadnic), ani też przed wjazdem (bowiem jej płaszcz, nawijając się na wał napędowy, porusza się w płaszczyźnie pionowej).
Kurtynę (płaszcz), prowadnice i skrzynię nawojową bram roletowych robi się z aluminium, dzięki czemu są one całkowicie odporne na korozję. Za jakość trzeba jednak odpowiednio zapłacić - bramy roletowe są najdroższe ze wszystkich.
Bramy roletowe w standardzie wyposażone są w automatykę. Można je oczywiście otworzyć korbą do awaryjnego otwierania (na przykład w razie awarii zasilania).
Ten rodzaj bram jest też w większym stopniu niż inne odporne na włamanie, co zawdzięczają dodatkowym zabezpieczeniom (na przykład blokadzie uniemożliwiającej podważenie zamkniętej bramy).
+ Brak konieczności zostawiania wolnego miejsca w garażu pod sufitem (brama nie ma prowadnic) oraz przed wjazdem.
+ Duża odporność na włamanie i całkowita na korozję.
+ Wygodna obsługa (w standardzie jest napęd elektryczny).
- Wysoka cena - są one najdroższe ze wszystkich rodzajów bram.
Bramy rozwierne, inaczej skrzydłowe. To najprostsze i najtańsze modele bram, obecnie rzadko wybierane - głównie do pomieszczeń gospodarczych i nieogrzewanych garaży. Robi się je z blachy trapezowatej w pionowym, poziomym i skośnym układzie profilowania; mogą być ocieplane. Dostępne tylko jako ręczne.
+ Prosta konstrukcja bramy, a co z tego wynika - także łatwy montaż i nieskomplikowana konserwacja.
+ Niska cena.
- Niewygodna obsługa. Brama dostępna jest tylko w wersji ręcznej, więc aby ją otworzyć, trzeba wysiąść z samochodu; potrzebne też jest miejsce na podjeździe na ruch skrzydła.
Bramy uchylne. To proste i ekonomiczne rozwiązanie. Bramy uchylne mogą być ocieplane, jednak nie izolują zbyt dobrze - dlatego zalecane są raczej do nieogrzewanych garaży.
Warunkiem zastosowania bramy uchylnej jest miejsce na podjeździe. Skrzydło uchyla się do góry, dlatego parkując przed garażem, warto zachować bezpieczne 1,5 metra przed bramą. Potrzebne jest też miejsce wewnątrz garażu, ponieważ porusza się ona wzdłuż prowadnic montowanych pod sufitem.
+ Atrakcyjna cena bramy (już od 800 zł netto).
+ Ciekawe wzornictwo - niektóre wzory do złudzenia przypominają płaszcze bram segmentowych.
- Konieczność pozostawienia miejsca na podjeździe (przynajmniej 1,5 m przed wjazdem); otwierając ręcznie taką bramę, łatwo uderzyć się w kolana.
Bramy segmentowe. To obecnie zdecydowanie najpopularniejsze bramy oraz dostępne w największym wyborze. Szczególnie polecane są do garaży ogrzewanych, a zwłaszcza tych znajdujących się w bryle domu.
Bramy segmentowe zbudowane są ze stalowych paneli o grubości co najmniej 40 mm. Są one szczelnie wypełnione pianką, która dobrze chroni przed zimnem i hałasem. Dodatkowo, między łączeniami paneli oraz na całym obwodzie bramy znajdują się systemy uszczelek. Niektórzy producenci oferują też "ciepłe ościeżnice" ze specjalnym uszczelnieniem, które chroni przed powstaniem mostka termicznego na ich styku z murem. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom brama segmentowa o powierzchni 9 m2 i grubości panelu 40 mm osiąga współczynnik przenikania ciepła U na poziomie 1,0 W/(m2K).
Brama segmentowa otwiera się pionowo do góry, wzdłuż prowadnic podsufitowych, bądź w bok - przesuwając się wzdłuż ściany garażu. Nie potrzebuje - jak rozwierne i uchylne - pozostawiania miejsca na ruch skrzydła, zatem to dobre rozwiązanie, gdy podjazd jest za krótki albo gdy do garażu wjeżdża się bezpośrednio z ulicy - na przykład jego brama jest w linii ogrodzenia.
Bramy segmentowe mogą być produkowane w niemal nieograniczonej liczbie kolorów, duży jest też wybór wzorów i wykończeń. Dzięki nowoczesnym technologiom okleinowania, powierzchnia bramy ze stalowych paneli może imitować drewno lub kamień. Są też producenci, którzy robią bramy segmentowe z prawdziwego drewna (sosny, świerku, mahoniu lub okumé - drewna tak trwałego, że używa się go do budowy statków).
+ Bardzo duży wybór wzorów i wykończeń; dostępne są też bramy zrobione z drewna.
+ Bardzo dobra izolacyjność cieplna i akustyczna.
+ Brak konieczności zostawiania miejsca na podjeździe na ruch skrzydła bramy.
- Konieczność pozostawiania miejsca pod sufitem lub na ścianie na prowadnice (zdjęcie).
Jedna podwójna czy dwie pojedyncze
Coraz więcej domów budowanych jest obecnie z garażami na dwa samochody, więc pytanie to zadaje sobie wielu inwestorów. Praktyka pokazuje, że zwykle decydują kwestie estetyczne, jednak warto sprawdzić, jakie są plusy i minusy obu rozwiązań.
Jedna podwójna. Niektórzy producenci są w stanie wykonać bramy segmentowe aż do 5,5 metra szerokości. Jednak brama o takich gabarytach może okazać się sporym wydatkiem, zwłaszcza że napęd (niezbędny przy dużej bramie) także musi mieć odpowiednią moc.
+ Wygodne parkowanie i manewrowanie w garażu i na podjeździe.
+ Wygodna obsługa bramy (ze względu na konieczność stosowania napędu automatycznego).
- Większe straty ciepła podczas otwierania dużego skrzydła.
- Większe zużycie energii przy otwieraniu bramy.
Dwie pojedyncze. Mniejsze bramy mogą być obsługiwane ręcznie. Jednak kiedy kupimy obie bramy automatyczne, ich koszt będzie podobny do bramy szerokiej. Za to w?trakcie eksploatacji napędy do mniejszych bram zużyją mniej energii, a przez otwartą pojedynczą bramę będzie uciekać mniej ciepła.
+ Możliwość zmniejszenia wydatków na etapie zakupu bram (mogą być otwierane ręcznie, więc jednoczesne kupno napędu z bramami nie jest konieczne).
+ Mniejsze straty ciepła podczas otwierania dużego skrzydła.
+ Mniejsze zużycie energii przy otwieraniu bramy.
- Trudniejsze manewrowanie przy wjeździe do garażu.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>
Skomentuj:
Zalety i wady bram garażowych