Jak urządzić garaż
Przydomowy garaż to nie tylko miejsce postojowe dla auta, ale też wygodny schowek na samochodowe akcesoria, narzędzia, rowery, sprzęt turystyczny i ogrodniczy. Jeśli nie zadbamy, aby każda rzecz miała tu swoje miejsce, garaż szybko może stać się składowiskiem rzeczy zaginionych.
1 z 8
2 z 8
3 z 8
4 z 8
5 z 8
6 z 8
7 z 8
8 z 8
Wyposażeniem garażu przejmujemy się zwykle zdecydowanie mniej niż urządzeniem domowych wnętrz, nawet schowków, zwykle traktowanych po macoszemu. Jest to o tyle uzasadnione, że zabudowa garażu nie musi być stylowa (choć z drugiej strony szpetna też być nie musi), ale dobrze, gdy będzie dopasowana zarówno do wielkości tego pomieszczenia, jak i również do naszych wymagań i potrzeb.
To, czym warto się zająć, to funkcjonalne zagospodarowanie wolnego miejsca w garażu. Zazwyczaj architekci nie szastają nadmiernie powierzchnią samochodowych "domów", stąd podstawowy problem to powierzchnia garażu, która decyduje o tym, czy w ogóle jest tam miejsce na podręczny magazynek, czy nie. Rodzaj zabudowy - standardowe regały czy systemy ścienne lub meble robione na zamówienie - jest kwestią drugorzędną.
Wielkość garażu
Przepisy dotyczące wielkości stanowisk postojowych dla samochodów określają ich minimalne wymiary na 2,3 × 5 m. Oznacza to, że co najmniej tyle miejsca jest potrzebne, by do garażu dało się wjechać samochodem i z niego wysiąść. Trzeba jednak pamiętać, że pojazdy z segmentu aut popularnych mają długość około 4,5 m i szerokość około 1,8. Oznacza to, że zachowując minimalne odległości między obrysem auta a ścianami mamy zaledwie 0,5 m. Jeśli chcemy móc przechowywać cokolwiek, wolnej przestrzeni musi być więcej niż zakładają minima.
W miarę uniwersalny garaż powinien więc mieć co najmniej 2,7 m szerokości i 5,5 m długości. Na takiej powierzchni oczywiście nie ma miejsca na regały czy szafki pod wszystkimi ścianami, gdyż wówczas będziemy się męczyć próbując wydostać się z auta z zakupami czy dziecięcym fotelikiem. Jeśli chcemy mieć tu schowek, warto pomyśleć o półkach i wieszakach ulokowanych pod sufitem, gdzie nie będą przeszkadzały w swobodnym poruszaniu się.
Gdy pomieszczenie ma szerokość 3,2 m, wciąż nie będzie w nim dostatecznie dużo miejsca, by dało się myśleć o regałach ustawionych prostopadle do bramy wjazdowej. Bezpieczniej będzie planować ustawienie magazynowych półek w głębi pomieszczenia. Musi ono jednak mieć co najmniej 6-6,5 m długości.
Jeżeli przejście między parkującym samochodem a ścianami ma szerokość 1,2 m, można tu z powodzeniem wygospodarować miejsce na regały lub szafki, a także stół do majsterkowania czy wieszak na rowery. Gdy mamy 1,5 m wolnej przestrzeni wzdłuż jednej ze ścian, można już zmieścić szafę na narzędzia, regały magazynowe oraz zlew. Szerokość takiego garażu powinna wynosić od 3,5 m.
Miejsce na szafki
To, gdzie znajdzie się miejsce do składowania, zależy nie tylko od wielkości garażu, ale też od tego, co chcemy w nim ulokować. Gdy chodzi tylko o kilka półek, regał czy szafkę wystarczającą na podstawowe wyposażenie warsztatowe, można ulokować je na tyłach garażu, wykorzystując głębokość pomieszczenia (nie mniejszą wtedy niż 6,5 m). Jeśli jednak zamierzamy urządzić tu także przechowalnię sprzętu ogrodniczego i sportowego, warto przemyśleć zagospodarowanie miejsca pod wszystkimi trzema ścianami. Część garażu można też przeznaczyć na warsztat czy kącik hobbystyczny.
Jeśli chcemy mieć wszystko w zasięgu wzroku i ręki, możemy zdecydować się na otwarte półki i wstawić regały piwniczne. Inne rozwiązanie to zabudowa szynowa (elementy mocuje się na przykręconych do ściany szynach) lub panelowa (na ścianach mocuje się poziome panele, a na nich wiesza półki, kosze i haki). Jeśli drażni nas nieład, garażowe półki można zabudować.
Meble do garażu
Często jako wyposażenie garażu lądują te meble, których nikt nie chce już oglądać w domu, ale wciąż szkoda je wyrzucić. Kuchenne szafki, regały czy pokojowe komody nie są przystosowane do garażowych warunków, a także gabarytów i ciężaru rzeczy, jakie będą w nich przechowywane. Szybko się więc niszczą (zwłaszcza te wykonane z płyty meblowej ulokowane w nieogrzewanych garażach), a na dodatek zwykle są dość niewygodne i trudno w nich utrzymać porządek.
Eksmisja z domu do garażu może więc okazać się pozorną oszczędnością. Co prawda nie wydamy na garażowe wyposażenie pieniędzy, ale warto mieć wzgląd na koszty mniej wymierne, lecz może istotniejsze - ilość czasu i nerwów straconych podczas poszukiwania potrzebnych narzędzi czy sprzętów.
Meble magazynowe - to najczęściej regały, których elementy konstrukcyjne wykonane są drewna sosnowego lub z ocynkowanej stali, a półki - z drewna albo grubej płyty MDF. Sprzedawane są w rozmaitych szerokościach i wysokościach, mają jednak standardową głębokość 30 lub 40 cm.
Regały drewniane są tańsze (kosztują od 50 zł/szt.), ale mniej wytrzymałe niż metalowe - szkodzi im wysoka wilgotność i zmiany temperatury w nieogrzewanych wnętrzach. Są też zdecydowanie mniej "pakowne" niż metalowe, których podstawową zaletą jest duża nośność. Producenci podają zazwyczaj, jak dużo może udźwignąć każda półka takiego regału - zwykle jest to powyżej 100 kg. Nie ma więc obaw, że ugnie się ona pod ciężarem zestawu opon na felgach czy kilku wiader farby.
O porządek w garażu będzie łatwiej, gdy zamontujemy w nim system zabudowy, przeznaczony do wyposażania schowków. W ich skład wchodzą rozmaite elementy - różnego typu szafki stojące i wiszące, otwarte półki, kosze i pojemniki na drobiazgi, a także wszelkiego typu tablice na narzędzia (także magnetyczne), wieszaki i haki.
Systemowa zabudowa ma tę zaletę, że może być łatwo modyfikowana i uzupełniana o kolejne elementy. Jej "szkielet" tworzą bowiem mocowane do ścian listwy lub panele (które dodatkowo są wykończeniem ścian), do których mocuje się elementy wyposażenia. Niewątpliwym plusem jest też to, że poszczególne wieszaki i uchwyty przystosowane są do przechowywania konkretnych rzeczy. I o tyle, o ile wieszak na wąż ogrodniczy można uznać za miłe udogodnienie, o tyle uchwyt na rower albo haki na opony, narty czy kajak dają gwarancję że rzeczy są na nich zamocowane stabilnie. Nie ma więc obaw, że spadną komuś na głowę lub uszkodzą zaparkowany samochód. Do plusów zaliczyć trzeba możliwość samodzielnego projektowania, a często też montażu takiej zabudowy. Minusem jednak bywa koszt - każdy element wyceniany jest oddzielnie, a ich ceny wahają się od kilkunastu do kilkuset złotych.
To, czym warto się zająć, to funkcjonalne zagospodarowanie wolnego miejsca w garażu. Zazwyczaj architekci nie szastają nadmiernie powierzchnią samochodowych "domów", stąd podstawowy problem to powierzchnia garażu, która decyduje o tym, czy w ogóle jest tam miejsce na podręczny magazynek, czy nie. Rodzaj zabudowy - standardowe regały czy systemy ścienne lub meble robione na zamówienie - jest kwestią drugorzędną.
Wielkość garażu
Przepisy dotyczące wielkości stanowisk postojowych dla samochodów określają ich minimalne wymiary na 2,3 × 5 m. Oznacza to, że co najmniej tyle miejsca jest potrzebne, by do garażu dało się wjechać samochodem i z niego wysiąść. Trzeba jednak pamiętać, że pojazdy z segmentu aut popularnych mają długość około 4,5 m i szerokość około 1,8. Oznacza to, że zachowując minimalne odległości między obrysem auta a ścianami mamy zaledwie 0,5 m. Jeśli chcemy móc przechowywać cokolwiek, wolnej przestrzeni musi być więcej niż zakładają minima.
W miarę uniwersalny garaż powinien więc mieć co najmniej 2,7 m szerokości i 5,5 m długości. Na takiej powierzchni oczywiście nie ma miejsca na regały czy szafki pod wszystkimi ścianami, gdyż wówczas będziemy się męczyć próbując wydostać się z auta z zakupami czy dziecięcym fotelikiem. Jeśli chcemy mieć tu schowek, warto pomyśleć o półkach i wieszakach ulokowanych pod sufitem, gdzie nie będą przeszkadzały w swobodnym poruszaniu się.
Gdy pomieszczenie ma szerokość 3,2 m, wciąż nie będzie w nim dostatecznie dużo miejsca, by dało się myśleć o regałach ustawionych prostopadle do bramy wjazdowej. Bezpieczniej będzie planować ustawienie magazynowych półek w głębi pomieszczenia. Musi ono jednak mieć co najmniej 6-6,5 m długości.
Jeżeli przejście między parkującym samochodem a ścianami ma szerokość 1,2 m, można tu z powodzeniem wygospodarować miejsce na regały lub szafki, a także stół do majsterkowania czy wieszak na rowery. Gdy mamy 1,5 m wolnej przestrzeni wzdłuż jednej ze ścian, można już zmieścić szafę na narzędzia, regały magazynowe oraz zlew. Szerokość takiego garażu powinna wynosić od 3,5 m.
Miejsce na szafki
To, gdzie znajdzie się miejsce do składowania, zależy nie tylko od wielkości garażu, ale też od tego, co chcemy w nim ulokować. Gdy chodzi tylko o kilka półek, regał czy szafkę wystarczającą na podstawowe wyposażenie warsztatowe, można ulokować je na tyłach garażu, wykorzystując głębokość pomieszczenia (nie mniejszą wtedy niż 6,5 m). Jeśli jednak zamierzamy urządzić tu także przechowalnię sprzętu ogrodniczego i sportowego, warto przemyśleć zagospodarowanie miejsca pod wszystkimi trzema ścianami. Część garażu można też przeznaczyć na warsztat czy kącik hobbystyczny.
Jeśli chcemy mieć wszystko w zasięgu wzroku i ręki, możemy zdecydować się na otwarte półki i wstawić regały piwniczne. Inne rozwiązanie to zabudowa szynowa (elementy mocuje się na przykręconych do ściany szynach) lub panelowa (na ścianach mocuje się poziome panele, a na nich wiesza półki, kosze i haki). Jeśli drażni nas nieład, garażowe półki można zabudować.
Meble do garażu
Często jako wyposażenie garażu lądują te meble, których nikt nie chce już oglądać w domu, ale wciąż szkoda je wyrzucić. Kuchenne szafki, regały czy pokojowe komody nie są przystosowane do garażowych warunków, a także gabarytów i ciężaru rzeczy, jakie będą w nich przechowywane. Szybko się więc niszczą (zwłaszcza te wykonane z płyty meblowej ulokowane w nieogrzewanych garażach), a na dodatek zwykle są dość niewygodne i trudno w nich utrzymać porządek.
Eksmisja z domu do garażu może więc okazać się pozorną oszczędnością. Co prawda nie wydamy na garażowe wyposażenie pieniędzy, ale warto mieć wzgląd na koszty mniej wymierne, lecz może istotniejsze - ilość czasu i nerwów straconych podczas poszukiwania potrzebnych narzędzi czy sprzętów.
Meble magazynowe - to najczęściej regały, których elementy konstrukcyjne wykonane są drewna sosnowego lub z ocynkowanej stali, a półki - z drewna albo grubej płyty MDF. Sprzedawane są w rozmaitych szerokościach i wysokościach, mają jednak standardową głębokość 30 lub 40 cm.
Regały drewniane są tańsze (kosztują od 50 zł/szt.), ale mniej wytrzymałe niż metalowe - szkodzi im wysoka wilgotność i zmiany temperatury w nieogrzewanych wnętrzach. Są też zdecydowanie mniej "pakowne" niż metalowe, których podstawową zaletą jest duża nośność. Producenci podają zazwyczaj, jak dużo może udźwignąć każda półka takiego regału - zwykle jest to powyżej 100 kg. Nie ma więc obaw, że ugnie się ona pod ciężarem zestawu opon na felgach czy kilku wiader farby.
O porządek w garażu będzie łatwiej, gdy zamontujemy w nim system zabudowy, przeznaczony do wyposażania schowków. W ich skład wchodzą rozmaite elementy - różnego typu szafki stojące i wiszące, otwarte półki, kosze i pojemniki na drobiazgi, a także wszelkiego typu tablice na narzędzia (także magnetyczne), wieszaki i haki.
Systemowa zabudowa ma tę zaletę, że może być łatwo modyfikowana i uzupełniana o kolejne elementy. Jej "szkielet" tworzą bowiem mocowane do ścian listwy lub panele (które dodatkowo są wykończeniem ścian), do których mocuje się elementy wyposażenia. Niewątpliwym plusem jest też to, że poszczególne wieszaki i uchwyty przystosowane są do przechowywania konkretnych rzeczy. I o tyle, o ile wieszak na wąż ogrodniczy można uznać za miłe udogodnienie, o tyle uchwyt na rower albo haki na opony, narty czy kajak dają gwarancję że rzeczy są na nich zamocowane stabilnie. Nie ma więc obaw, że spadną komuś na głowę lub uszkodzą zaparkowany samochód. Do plusów zaliczyć trzeba możliwość samodzielnego projektowania, a często też montażu takiej zabudowy. Minusem jednak bywa koszt - każdy element wyceniany jest oddzielnie, a ich ceny wahają się od kilkunastu do kilkuset złotych.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>
Skomentuj:
Jak urządzić garaż