Budowa

Ogród

Wnętrza

Design

Architektura

DIY

HGTV

Trendy budowlane

Jak odróżnić oryginalne meble od podróbek?

Anna Grużewska

Nie kupujemy podrabianych okularów, torebek ani perfum. Jednak gdy widzimy mebel ikonę designu w bardzo atrakcyjnej cenie, często chcemy ulec pokusie. Dlaczego tego nie robić? Wyjaśniamy.

1. Produkcja krzesła Ant. 2. Krzesło Swan z edycji jubileuszowej można rozpoznać po specjalnej opasce na nodze. 3. Wytłaczana numeracja fotela Egg. 4. Fotel Egg projektu Arnego Jacobsena często jest nieudolnie podrabiany. - Fot. producent

mp

W największym sklepie świata, czyli internecie, kupić można wszystko. Także meble i lampy. Drogie i tanie. Oryginały i podróbki. Tych drugich jest zdecydowanie więcej. Dlaczego nas pociągają? Bill Clinton powiedział kiedyś "Economy, stupid!", czyli "Ekonomia, głupcze!". Nam też się wydaje, że działamy ekonomicznie. Wystarczy popatrzeć na ceny. Kilkukrotnie niższe. To może kusić i kusi. Tym bardziej że sklepy posługują się w opisach nazwiskami projektantów i nazwami mebli znanymi z historii wzornictwa, dodając zwrot "mebel inspirowany". Takie słowa klucze, które nie wszyscy rozumieją. Tymczasem mają one zasadnicze znaczenie.

Anna Kempa, przedstawicielka szwajcarskiej firmy Vitra, producenta mebli autorstwa tak znanych projektantów, jak Verner Panton czy Ray i Charles Eames, podkreśla, że w przypadku podróbek produktów Vitry o żadnej inspiracji nie może być mowy. To raczej nieudolnie wykonane kopie. W czym są gorsze od oryginałów, do których nazw się odwołują? Przede wszystkim różnią się jakością. "Kopiści" zazwyczaj nie przywiązują do niej wagi. I nieważne, czy mamy do czynienia z meblami plastikowymi czy skórzanymi. Są na ogół produkowane jak najmniejszym kosztem. Bywa więc, że plastikowe krzesło łamie się wpół pod ciężarem mężczyzny średniej budowy, a pikowana leżanka niemiłosiernie się pruje.

Na zdjęciach:

1. Produkcja krzesła Ant.

2. Krzesło Swan z edycji jubileuszowej można rozpoznać po specjalnej opasce na nodze.

3. Wytłaczana numeracja fotela Egg.

4. Fotel Egg projektu Arnego Jacobsena często jest nieudolnie podrabiany.

Nazwa firmy: Fritz  Hansen

Kraj: Dania

Najsłynniejsi projektanci: Arne Jacobsen, Hans J. Wegner, Poul Kjćrholm

Spektakularna lampa Mercury projektu Rossa Lovegrove'a. - Fot. producent

Jak odróżnić podrabiany mebel od oryginalnego?

Często się zdarza, że klient, który kupił tani, podrabiany mebel, zwraca się z reklamacją do autoryzowanego dystrybutora. I nie może się nadziwić, że reklamacja nie zostanie uwzględniona. Z podobnymi sytuacjami spotyka się Monika Stecyk, dyrektor handlowy firmy Artemide Dystrybucja Polska. Pamięta również klienta, któremu nieuczciwy sprzedawca wmówił, że oferuje oryginalne lampy, tylko tańsze. Gdy zaczęły się psuć na potęgę, okazało się, że był to wątpliwy interes.

Ktoś zapyta, czy ceny oryginalnych mebli muszą być aż tak wysokie? Ceny te kształtują się na podobnym poziomie w całej Europie, jednak jak na polskie warunki i możliwości są bardzo wygórowane. Na cenę mebla składa się kilka czynników. Po pierwsze: prawa autorskie. Po drugie: koszty, które musiał ponieść producent, by móc wytwarzać dany mebel. Wiele tzw. ikon to projekty sprzed 30, 50 czy nawet 80 lat. Nie trzeba dodawać, że od tam- tych czasów technologia uległa zmianie. Meble były wówczas najczęściej wykonywane ręcznie, trzeba więc na nowo opracować procedurę produkcji. To długotrwałe i kosztowne przedsięwzięcie, które zwraca się przez wiele lat. Po trzecie: liczą się materiały użyte do produkcji mebli licencyjnych. Są zawsze najwyższej jakości i nie ma tu miejsca na żadne kompromisy. Chrom, skóra, miedź, a nie stal czy skaj. Co więcej, niektóre meble wciąż produkowane są ręcznie. Na przykład legendarny fotel Barcelona szyty jest z kwadratów skóry, a jego podróbki są po prostu pikowane. Mała zmiana, która psuje duży efekt.

fot. producent

Marka Kartell jako pierwsza doceniła rolę plastiku. Dba o to, by był w najwyższym gatunku, dlatego meble i lampy są nie tylko ładne, ale i bardzo trwałe. Oryginały najczęściej mają wytłoczony logotyp marki.

Nazwa firmy: Kartell

Kraj: Włochy

Najsłynniejsi projektanci: Philippe Starck, Ferruccio Laviani, Pierro Lissoni

Model Tolomeo to bestseller marki Artemide. Najbardziej popularny jest w wersji biurkowej. Oryginał można rozpoznać po wytłaczanym logotypie firmy - Fot. producent

Jak zatem odróżnić podrabiany mebel od oryginalnego?

Podobnie jak okulary czy torebkę. Sprawdzamy markę. Oryginały mają zazwyczaj trwale wydrukowany, wyszyty lub wygrawerowany logotyp producenta. Czasem (jak np. w przypadku fotela Barcelona czy krzesła Panton) jest to faksymile podpisu projektanta.

Szukajmy też wytłoczonych numerów fabrycznych. Część producentów, np. włoska Cassina, producent m.in. leżanki LC4, dołącza certyfikat autentyczności. Zanim dokonamy zakupu, warto też trochę poczytać o historii danego modelu. Pomocny może być choćby nasz dział Akademia Designu i rubryka Ikona Designu. Opisujemy zawsze oryginalne projekty! Mebel autorstwa znanego designera to inwestycja, a przecież takiej decyzji nie podejmujemy pochopnie. Monika Stecyk radzi, by sprawdzić, czy mamy do czynienia z autoryzowanym dystrybutorem. Taka informacja zawsze umieszczona jest na stronie internetowej.

Na zdjęciu:

Nazwa firmy: Artemide

Kraj: Włochy

Najsłynniejsi projektanci: Vico Magistretti, Michele De Lucchi, Ross Lovegrove

Model lampy Tolomeo to bestseller marki Artemide. Najbardziej popularny jest w wersji biurkowej. Oryginał można rozpoznać po wytłaczanym logotypie firmy.

Fotele Cassina - Fot. producent

Jak odróżnić podrabiany mebel od oryginalnego?

Warto się również zorientować, czy marka ma salon firmowy. Firmy krzaki sprzedające podróbki to najczęściej internetowe przedsięwzięcia osób, które na prowadzenie sklepu z prawdziwego zdarzenia rzadko mogą sobie pozwolić. A to właśnie w salonie firmowym jest gwarancją autentyczności.

Monika Stecyk i inni dystrybutorzy światowych marek zdają sobie sprawę z tego, że wiele ikon nie jest na kieszeń przeciętnego Polaka. Namawia jednak do tego, by jeśli nie stać nas na wyśnione meble lub oświetlenie, poszukać innych tańszych, a nie podróbek. To uwrażliwi nasz gust, pomoże rozpoznać potrzeby estetyczne. A gdy już będzie nas stać na prawdziwą ikonę designu (bo przecież zakładamy, że będzie nam się wiodło!), wybierzemy właśnie tę, z którą będziemy czuli się najlepiej. Z kolei Anna Kempa dodaje, że marzy o tym, aby słowu ?inspiracja? przywrócić pozytywny wymiar. W tej chwili używane jest ono do opisywania podrabianych mebli, a przecież inspiracja to nie kopia. To wyraz pewnego zachwytu, zauroczenia, który możemy twórczo wykorzystać.

Na zdjęciu:

Do najczęściej podrabianych mebli z portfolio marki Cassina należą projekty autorstwa Charlotte Perriand, Le Corbusiera i Pierre'a Jeannereta. Wśród nich są fotel LC 2 i leżanka LC 4.

Nazwa firmy: Cassina

Kraj: Włochy

Najsłynniejsi projektanci: Charlotte Perriand, Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Gerrit Thomas Rietveld

Fotele Vitra - Fot. producent

Jak odróżnić podrabiany mebel od oryginalnego?

Na koniec warto wrócić do Clintona. Slogan "Ekonomia, głupcze!" nie ma w przypadku podróbek żadnego zastosowania. Płacimy bowiem wcale niemałe pieniądze za tandetnie wykonane meble, których wzory są po prostu kradzione. Taka "ekonomia" zupełnie się nie opłaca. Bo o tym, że mało w niej nie tylko kasy, ale również klasy chyba nie trzeba wspominać.

Na zdjęciu:

Ray i Charles Eames zrewolucjonizowali zarówno meble biurowe, jak i wypoczynkowe. Ich Aluminium Chair można łatwo rozpoznać po wszywce z podpisem. Natomiast oryginalny Lounge Chair ma fornirowaną skorupę.

Nazwa firmy: Vitra

Kraj: Szwajcaria

Najsłynniejsi projektanci: Ray i Charles Eames, Verner Panton, George Nelson

Udostępnij

Przeczytaj także

Mieszkanie z widokiem na zieleń
Akcesoria, które warto mieć w łazience – 10 propozycji
Odkurzacz dla alergika. Co warto wiedzieć przy wyborze odpowiedniego modelu?

Polecane

Akademia designu: Forever Bed i Love Me More
Akademia designu: porcelana Animal Bowls
Akademia designu: J.B. Schmetterling

Skomentuj:

Jak odróżnić oryginalne meble od podróbek?

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej