Jak wybrać bramę garażową? Na co zwracać uwagę? Jakich błędów unikać?
Oferta producentów bram garażowych jest obecnie bardzo duża, co jednak nie znaczy, że wybór jest prosty. Pomijając względy estetyczne - brama musi nam się przecież podobać - oto, na co powinniśmy zwrócić uwagę, by znaleźć najlepiej dopasowaną do domu i naszych oczekiwań.
Sposób otwierania a miejsce na ruch bramy
Bramy mogą otwierać się na kilka sposobów: są uchylne, segmentowe i rolowane, rzadziej spotyka się tradycyjne rozwierane, których skrzydła zamocowane są na zawiasach i otwierają się jak drzwi. Takie bramy wymagają przestrzeni na podjeździe. Podobnie bramy uchylne - podczas otwierania wysuwają się przed lico budynku, nie można więc do nich zbyt blisko podjeżdżać.
Jeśli mamy mało miejsca na podjeździe, albo brama garażowa znajduje się w linii ogrodzenia (bezpośrednio wychodzi na ulicę), powinniśmy wybrać taką, która do otwierania i zamykania nie potrzebuje miejsca przed garażem. Doskonale sprawdzą się tu segmentowe (sekcyjne), które podczas otwierania są wciągane pod sufit oraz rolowane (żaluzjowe), zwijane na wał zamocowany pod sufitem garażu lub w kasecie na zewnątrz. Bramy segmentowe są zdecydowanie najpopularniejsze; rolowane są wygodne w obsłudze, ale też i najdroższe.
Są też bramy segmentowe boczne, składające się z segmentów pionowych, które przesuwają się wewnątrz garażu na jedną ścianę lub dwie ściany; wymagają one pozostawienia pewnej wolnej przestrzeni wokół tej ściany, na którą się przesuwają. Są one polecane do garaży, w którym nie ma wystarczająco dużo miejsca na ruch bramy pod stropem (gdyż np. prowadzone są pod nim instalacje albo właściciele przechowują tam narty, deski surfingowe itp).
Współczynnik przenikania ciepła U bramy
Im niższy współczynnik U ma brama, tym jest cieplejsza. Przez bramę o niedostatecznej izolacyjności mogłoby uciekać ciepło, co oznacza sporą stratę energii i wyższy koszt ogrzewania. Tylko czy zawsze potrzebna nam brama o dobrej izolacyjności termicznej? Niekoniecznie. Jeśli garaż nie jest ocieplony i ogrzewany, nie ma sensu kupować do niego bardzo ciepłej bramy. Jest ona natomiast potrzebna wtedy, gdy garaż umieszczony jest w bryle domu i ściśle przylega do części mieszkalnej, a więc nie chcemy "wpuszczać" do niego zimna. Powinniśmy wybrać wtedy model segmentowy - najlepszy pod względem izolacyjności termicznej. Bramy takie zbudowane są ze stalowych paneli wypełnionych pianką poliuretanową oraz zaopatrzone w uszczelki między segmentami i na obwodzie bramy (największe straty ciepła powstają właśnie m.in. na łączeniach segmentów i na styku bramy z ościeżnicą). Brama do ocieplonego i ogrzewanego garażu powinna mieć grubość co najmniej 42 mm; jej współczynnik U wynosi około 1,3 W/(m²K); jeśli chcemy bardziej ograniczyć straty ciepła, wybierzmy taką ze skrzydłem grubości 67 mm, o współczynniku U w granicach 1,0 W/(m²K) .
Kolejny słaby termicznie punkt mamy na styku ościeżnicy ze ścianą garażu, gdzie tworzy się mostek termiczny. Żeby je ograniczyć, można zastosować specjalny zestaw do ościeżnicy - ramę z tworzywa sztucznego, eliminującą mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą oraz dodatkowe uszczelki na obwodzie bramy Taki sposób osadzenia bramy pozwala w znacznym stopniu wpłynąć na poprawę jej termoizolacyjności – nawet do 15%.
Bezpieczeństwo użytkowania i ochrona przed włamaniem
Brama garażowa z jednej strony musi być łatwa w obsłudze i przyjazna dla użytkownika, z drugiej - trudna do sforsowania dla intruza. Przed kupnem zapytajmy więc sprzedawcę, czy brama wyposażona jest w napęd, który zatrzyma ją, gdy poruszające się skrzydło natrafi na przeszkodę (np. bawiące się dziecko. Dobrze też, by brama miała podwójne sprężyny; nie opadnie w razie pęknięcia jednej z nich, gdyż podtrzyma ją druga. Zwróćmy też uwagę, jak ukształtowane są krawędzie paneli bramy (czy ochronią użytkownika przez przytrzaśnięciem palców?) oraz czy prowadnice pionowe uformowane są w sposób, który uniemożliwi włożenie dłoni między nie a rolki prowadzące (a w konsekwencji - jej zranienie).
Jeśli natomiast chodzi o ochronę przed włamaniem, sprawdźmy, czy brama jest odporna na podważenie (powinna posiadać automatyczne, mechaniczne ryglowanie w szynie napędu). Zwróćmy też uwagę na sam napęd. Najnowocześniejsze działają w dwukierunkowym systemie sterowania radiowego i wykorzystują bardzo bezpieczny system kodowania, działający w technologii 128-bitowej. Chroni on przed skopiowaniem kodu przekazywanego między pilotem a napędem przez złodzieja, co nie jest możliwe przy napędach z 40-bitowym i 70-bitowym kodowaniem.
Szybkość otwierania i zużycie prądu
Najczęściej wybierane napędy otwierają bramę z szybkością 17 cm na sekundę. Możemy wybrać szybszy - o prędkości otwierania 22 cm/s. W skali roku i przy założeniu, że bramę otwieramy i zamykamy 2 razy dziennie, da nam to około 2 godzin oszczędności. Zwróćmy też uwagę na zużycie prądu - lepsze napędy w stanie stand by pobierają tylko 1 W mocy, czyli 5 razy mniej niż napędy ze standardowym transformatorem.
Skomentuj:
Jak wybrać bramę garażową? Na co zwracać uwagę? Jakich błędów unikać?