Jaką bramę garażową wybrać?
Bramę należy dopasować nie tylko pod względem naszych preferencji, lecz także do miejsca usytuowania wjazdu na posesję, do wielkości działki oraz wyglądu budynku. Brama powinna też pasować do architektury i kolorystyki budynku.
Brama wygodna w otwieraniu
Bramy garażowe różnią się konstrukcją i sposobem otwierania. Do nowoczesnych rodzajów zalicza się segmentowe i rolowane, do tradycyjnych i starszych – rozwierane i uchylne.
Brama rozwierana może być jedno- lub dwuskrzydłowa. Jej mniejsza popularność wynika z tego, że skrzydła otwierają się na boki, przez co wymagają wiele miejsca, utrudniając parkowanie. Jeśli dodatkowo na posesję wjeżdża się przez bramę rozwieraną, może się okazać, że ich skrzydła będą ze sobą kolidować. Wadą jest także konieczność odgarniania śniegu przed otwarciem garażu zimą. Plusem jest niewygórowana cena oraz prosta konstrukcja ułatwiająca montaż.
Tanie i łatwe w montażu są także bramy uchylne, których skrzydło otwiera się do góry, chowając się pod sufitem garażu. Do otwarcia potrzebne jest miejsce nie tylko w środku, ale i na podjeździe, umożliwiające swobodne operowanie bramą. Bramy uchylne są łatwe w obsłudze. Ich ciężar jest równoważony sprężynami, dlatego otwarcie bramy nie wymaga użycia dużej siły. Boczne profile pełnią funkcję prowadnic, po których porusza się mechanizm otwierający bramę.
Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się modele segmentowe (sekcyjne). Mają one wiele zalet – wiatroszczelność, łatwość uruchomienia, bezpieczeństwo użytkowników i ochronę przed włamaniem, oszczędność miejsca w garażu i na podjeździe, bogate wzornictwo. Ponadto można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, m.in. z nadprożem w kształcie łuku.
Uszczelnione segmenty najlepiej trzymają ciepło i chronią od wiatru, więc nadają się do garaży ogrzewanych. Wysoka ciepłochronność bram segmentowych wynika z ich budowy. Płaszcz składa się z 3-6 segmentów, połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem, chłodem, gorącem. Segmenty, zwykle wykonane ze stali ocynkowanej, wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno), farbą proszkową albo okładziną z drewna lub sklejki. Wnętrze segmentów wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, najczęściej pianką poliuretanową, która ma grubość co najmniej 20 mm, w niektórych modelach nawet 60 mm. Szczelność wrót zapewniają odpowiednie uszczelki. Newralgiczne miejsca to styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki (tu stosuje się specjalną uszczelkę progową).
Ten rodzaj skrzydeł występuje w dwóch wariantach – jako otwierane do góry (płaszcz zachodzi pod sufit) lub na bok (płaszcz chowa się na ścianie garażu). Bramy rolowane, zwane też żaluzjowymi, zajmują najmniej miejsca. Mechanizm działania jest podobny do rolet okiennych. Wąskie profile nawijają się przy otwieraniu bramy na rolkę znajdującą się w skrzynce nad wjazdem. Brama rolowana zawiera od razu napęd elektryczny, jednak w przypadku braku prądu można ją także otwierać ręcznie. Często są one wybierane do garaży, w których nie ma miejsca pod sufitem wymaganego do otwarcia bramy segmentowej czy uchylnej.
Wymiary bramy garażowej
Wybierając bramę garażową, należy przede wszystkim zadbać o komfort użytkowania. Zgodnie z przepisami otwór wjazdowy do garażu z jednym miejscem parkingowym powinien mieć w świetle minimum 2,3 m szerokości oraz 2 m wysokości. Należy jednak pamiętać, że wygodna brama garażowa powinna mieć co najmniej 2,5 m szerokości i 2,2 m wysokości. Wymiary bramy powinny być jednak dobrane do wielkości samochodu. Jeśli garaż ma pomieścić samochód dostawczy, wymiary wjazdu powinny być znacznie większe.
Bramy garażowe robione na wymiar są kilkukrotnie droższe od typowych. Lepiej więc na etapie projektowania tak dopasować wielkość bramy, aby można było kupić model o standardowych wymiarach. Otwór wjazdowy w garażu dwustanowiskowym według przepisów musi mieć co najmniej 5 m szerokości. Warto wybrać szerszą bramę niż zalecana, zwłaszcza w przypadku, gdy garaż jest przesunięty względem wjazdu na posesję, a długość podjazdu nie pozwala na wykonywanie skomplikowanych manewrów.
W garażach na dwa samochody wygodniejsza będzie jedna szeroka brama niż dwie pojedyncze, ponieważ zapewni więcej swobody podczas wjazdu. Ze względu na to, że większość bram można montować zarówno w otworze garażowym, jak i za otworem, należy wykonać jego pomiary i zależnie od sposobu wstawiania wybrać odpowiednią wielkość bramy. Brama montowana w otworze powinna być od niego nieco mniejsza, zaś brama za otworem przeciwnie – o kilka centymetrów większa. Bramę należy montować w już wykończonym garażu. Ściany i sufit garażu powinny być otynkowane i pomalowane.
Ochrona przed ucieczką ciepła
Jeśli garaż znajduje się w bryle budynku i graniczy z ogrzewanymi pomieszczeniami lub sam jest ogrzewany, brama garażowa powinna chronić przed ucieczką ciepła. W domach energooszczędnych najpopularniejsze są bramy segmentowe. Energooszczędne segmenty muszą być szczelnie wypełnione np. pianką poliuretanową o bardzo dobrych właściwościach termoizolacyjnych. Izolacyjność bramy jest najgorsza w miejscach połączeń poszczególnych segmentów. Pojedynczy segment bramy ocieplonej 40-milimetrową warstwą pianki poliuretanowej ma współczynnik przenikania ciepła U na poziomie 0,5 W/(m²K), cały płaszcz - 0,9 W/(m²K), a zamontowana brama o powierzchni 10 m² może mieć nawet 1,3 W/(m²K). Z kolei panele o grubości 60 mm mają współczynnik U 0,39 W/(m²K). To wynik o 30 proc. lepszy w porównaniu z panelami o grubości 40 mm. Cała brama (o wymiarach 5 x 2,5 m i grubości 60 mm) ma współczynnik U=0,9 W/(m²K).
Energooszczędność bramy zależy także od jej montażu. W ścianach jednowarstwowych brama powinna być umieszczona w połowie szerokości muru, w dwu- i trójwarstwowych – jak najbliżej warstwy ocieplenia. Można też skorzystać z nowoczesnych rozwiązań, które ograniczą straty ciepła, np. montażu ościeżnicy z zastosowaniem specjalnej przegrody termicznej, która sprawia, że elementy konstrukcyjne bramy nie stykają się bezpośrednio ze ścianą. Taki sposób osadzenia bramy garażowej ogranicza powstanie mostków termicznych i pozwala zmniejszyć straty ciepła nawet o 15 procent.
Napęd do bram
Automatyka do bram staje się standardem. Ceny napędów spadają, a korzystanie z nich zdecydowanie poprawia komfort użytkowania bramy. Aby otworzyć lub zamknąć skrzydło z napędem, nie trzeba wysiadać z auta – wystarczy użyć pilota. Pogoda bywa kapryśna, dlatego automatykę docenimy przez większą część roku. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że bramę z napędem trudniej jest podważyć.
Przy wyborze automatyki najlepiej zdać się na fachowca. W zależności od wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, częstotliwości otwierania i zamykania, przestrzeni pod sufitem, dobierze on napęd o optymalnej mocy, szybkości otwierania i zamykania, a także zapotrzebowaniu na energię. Bramę obsługuje się przy użyciu: pilota, przycisku na ścianie, klucza, zamka kodowego.
Skomentuj:
Jaką bramę garażową wybrać?