Serwis kotła - po czym poznać dobrego fachowca
Konserwację kotła grzewczego czy podgrzewacza wody powinno się zlecać wyłącznie autoryzowanym firmom serwisowym.
1 z 3
2 z 3
3 z 3
Godny zaufania fachowiec
O jego profesjonalizmie świadczy nie tylko wiedza na temat urządzeń czy najnowszych technologii. Użytkownik powinien też zwrócić uwagę na:
- czas naprawy urządzenia - od chwili zgłoszenia awarii do jej usunięcia w sezonie grzewczym nie powinno upłynąć więcej niż 24 godziny;
- wyposażenie serwisanta w odpowiedni sprzęt i narzędzia - umożliwiają one sprawne przeprowadzenie wszystkich prac związanych z diagnostyką, czyszczeniem i regulacją urządzenia. W związku z tym fachowiec powinien mieć na przykład: miernik do pomiarów elektrycznych, przyrząd do kontroli ciśnienia gazu, detektor gazu do sprawdzenia szczelności gazowej urządzenia, pompkę do uzupełniania ciśnienia w naczyniu wzbiorczym, analizator spalin i odkurzacz do wyczyszczenia urządzenia;
- dostępność części zamiennych - serwisant musi dysponować niezbędnymi częściami zamiennymi, aby wykonać usługę za pierwszym razem;
- gwarancję na usługę - każda wizyta serwisanta powinna być zakończona wypisaniem protokołu potwierdzającego wykonanie usługi z zaznaczeniem wszystkich czynności i udzieleniem gwarancji.
Dobry fachowiec powinien nie tylko przyjechać na umówioną wizytę na czas (w razie spóźnienia poinformuje nas o tym telefonicznie), ale też pozostawić po sobie porządek. Jeśli tak będzie, warto podpisać z nim stałą umowę serwisową, co - jak już wspomniano wcześniej - jest korzystne dla obu stron.
Czas trwania konserwacji. Innym ważnym sprawdzianem tego, czy przegląd został wykonany właściwie i rzetelnie, jest czas jego trwania. Doświadczony i kompetentny serwisant wykonuje kompleksową konserwację przepływowego podgrzewacza wody w 1-1,5 godziny, kotła wiszącego w 1,5-2 godzin, a kotła stojącego w 2-2,5 godziny. Oczywiście czas ten może się wydłużyć, gdy wystąpią nieprzewidziane trudności podczas rozkręcania urządzenia.
Gdzie zgłosić awarię
Klient ma do wyboru różne sposoby zgłoszenia. Zależy to od organizacji serwisu danego producenta urządzenia oraz rodzaju awarii.
Sposoby postępowania. Użytkownik może:
- zgłosić się do autoryzowanych serwisantów, ich adresy dołączane są do karty gwarancyjnej;
- skontaktować się bezpośrednio z instalatorem, który montował urządzenie (choć w wielu firmach osoba montująca nie zawsze zajmuje się również serwisem);
- znaleźć adresy firm serwisowych na stronie internetowej producenta. Niektórzy producenci umieszczają dodatkowo na stronie formularz zgłoszeniowy awarii;
- zadzwonić na infolinię - po wybraniu tego numeru łączony jest z najbliższym centrum serwisowym albo otrzymuje do niego kontakt;
- przesłać mailem lub faksem informację o problemie do firmy serwisowej.
Wielu producentów dba o to, aby zgłoszenia przyjmowane były całodobowo - w godzinach wieczornych i nocnych najczęściej działa automat zgłoszeniowy.
Czas naprawy urządzenia w sezonie zimowym nie przekracza zwykle 24 godzin od chwili zgłoszenia awarii. Części zamienne, których serwisant nie ma ze sobą, dosyłane są w ciągu doby, a maksymalny czas oczekiwania to 72 godziny. Niektórzy producenci oferują nawet urządzenia zastępcze, jeśli naprawa okaże się zbyt skomplikowana, aby wykonać ją na miejscu.
Zanim wezwiemy serwis. Warto pamiętać o tym, że nie każda usterka czy przerwa w pracy urządzenia wymaga wizyty serwisu. Użytkownik może sprawdzić, czy sam sobie poradzi z problemem, korzystając z informacji zawartych w instrukcji obsługi. Producenci opisują w niej najczęściej zdarzające się usterki. Na przykład, jeśli wystąpi brak ciśnienia w układzie centralnego ogrzewania, należy dopuścić tyle wody, aby uzyskać odpowiednią wartość ciśnienia (wielkość ta jest dokładnie podana).
Ponadto na panelach automatyki kotłów wyświetlają się kody usterek - migające diody lub kody cyfrowo-literowe, jeśli kocioł ma wyświetlacz ciekłokrystaliczny. W instrukcji znajdziemy ich opis, z zaznaczeniem, w jakich sytuacjach konieczne jest wezwanie serwisu.
O jego profesjonalizmie świadczy nie tylko wiedza na temat urządzeń czy najnowszych technologii. Użytkownik powinien też zwrócić uwagę na:
- czas naprawy urządzenia - od chwili zgłoszenia awarii do jej usunięcia w sezonie grzewczym nie powinno upłynąć więcej niż 24 godziny;
- wyposażenie serwisanta w odpowiedni sprzęt i narzędzia - umożliwiają one sprawne przeprowadzenie wszystkich prac związanych z diagnostyką, czyszczeniem i regulacją urządzenia. W związku z tym fachowiec powinien mieć na przykład: miernik do pomiarów elektrycznych, przyrząd do kontroli ciśnienia gazu, detektor gazu do sprawdzenia szczelności gazowej urządzenia, pompkę do uzupełniania ciśnienia w naczyniu wzbiorczym, analizator spalin i odkurzacz do wyczyszczenia urządzenia;
- dostępność części zamiennych - serwisant musi dysponować niezbędnymi częściami zamiennymi, aby wykonać usługę za pierwszym razem;
- gwarancję na usługę - każda wizyta serwisanta powinna być zakończona wypisaniem protokołu potwierdzającego wykonanie usługi z zaznaczeniem wszystkich czynności i udzieleniem gwarancji.
Dobry fachowiec powinien nie tylko przyjechać na umówioną wizytę na czas (w razie spóźnienia poinformuje nas o tym telefonicznie), ale też pozostawić po sobie porządek. Jeśli tak będzie, warto podpisać z nim stałą umowę serwisową, co - jak już wspomniano wcześniej - jest korzystne dla obu stron.
Czas trwania konserwacji. Innym ważnym sprawdzianem tego, czy przegląd został wykonany właściwie i rzetelnie, jest czas jego trwania. Doświadczony i kompetentny serwisant wykonuje kompleksową konserwację przepływowego podgrzewacza wody w 1-1,5 godziny, kotła wiszącego w 1,5-2 godzin, a kotła stojącego w 2-2,5 godziny. Oczywiście czas ten może się wydłużyć, gdy wystąpią nieprzewidziane trudności podczas rozkręcania urządzenia.
Gdzie zgłosić awarię
Klient ma do wyboru różne sposoby zgłoszenia. Zależy to od organizacji serwisu danego producenta urządzenia oraz rodzaju awarii.
Sposoby postępowania. Użytkownik może:
- zgłosić się do autoryzowanych serwisantów, ich adresy dołączane są do karty gwarancyjnej;
- skontaktować się bezpośrednio z instalatorem, który montował urządzenie (choć w wielu firmach osoba montująca nie zawsze zajmuje się również serwisem);
- znaleźć adresy firm serwisowych na stronie internetowej producenta. Niektórzy producenci umieszczają dodatkowo na stronie formularz zgłoszeniowy awarii;
- zadzwonić na infolinię - po wybraniu tego numeru łączony jest z najbliższym centrum serwisowym albo otrzymuje do niego kontakt;
- przesłać mailem lub faksem informację o problemie do firmy serwisowej.
Wielu producentów dba o to, aby zgłoszenia przyjmowane były całodobowo - w godzinach wieczornych i nocnych najczęściej działa automat zgłoszeniowy.
Czas naprawy urządzenia w sezonie zimowym nie przekracza zwykle 24 godzin od chwili zgłoszenia awarii. Części zamienne, których serwisant nie ma ze sobą, dosyłane są w ciągu doby, a maksymalny czas oczekiwania to 72 godziny. Niektórzy producenci oferują nawet urządzenia zastępcze, jeśli naprawa okaże się zbyt skomplikowana, aby wykonać ją na miejscu.
Zanim wezwiemy serwis. Warto pamiętać o tym, że nie każda usterka czy przerwa w pracy urządzenia wymaga wizyty serwisu. Użytkownik może sprawdzić, czy sam sobie poradzi z problemem, korzystając z informacji zawartych w instrukcji obsługi. Producenci opisują w niej najczęściej zdarzające się usterki. Na przykład, jeśli wystąpi brak ciśnienia w układzie centralnego ogrzewania, należy dopuścić tyle wody, aby uzyskać odpowiednią wartość ciśnienia (wielkość ta jest dokładnie podana).
Ponadto na panelach automatyki kotłów wyświetlają się kody usterek - migające diody lub kody cyfrowo-literowe, jeśli kocioł ma wyświetlacz ciekłokrystaliczny. W instrukcji znajdziemy ich opis, z zaznaczeniem, w jakich sytuacjach konieczne jest wezwanie serwisu.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>
Skomentuj:
Serwis kotła - po czym poznać dobrego fachowca