Garaż dostawiony do domu
Garaż zwykle zajmuje tyle miejsca, ile duży pokój. Dlatego dawniej często z niego rezygnowano na rzecz większej przestrzeni mieszkalnej. Dziś jest odwrotnie.
1 z 10
2 z 10
3 z 10
4 z 10
5 z 10
6 z 10
7 z 10
8 z 10
9 z 10
10 z 10
Trudno jest mieszkać za miastem nie posiadając samochodu. Dlatego garaż - najlepiej na dwa auta - może nie jest koniecznością, ale wygodą. Niestety, ze względu na swoją wielkość i kubaturę, jest mało wdzięcznym elementem architektury budynku. Jego usytuowanie zależy nie tylko od decyzji inwestora i projektanta, ale też od kształtu działki i wymagań miejscowego planu zagospodarowania.
Najwygodniej korzystać z garażu, gdy dom jest z nim połączony. Takie rozwiązanie gwarantuje użytkownikom bezpośredni dostęp do samochodów, a tym samym: łatwe przenoszenie zakupów, powrót do auta po zapomniany drobiazg, czy "instalację" dzieci w przepisowych fotelikach, zwłaszcza w niepogodę. Taki garaż sprzyja też wykorzystaniu jego przestrzeni jako zaplecza gospodarczego domu.
Usytuowanie garażu
Garaż można dobudować do domu, nawet wiele lat po zakończeniu budowy. Największy kłopot mają z tym właściciele małych parceli. Starają się oni znaleźć takie rozwiązanie, dzięki któremu nie stracą dużej powierzchni ogrodu. O wiele mniej miejsca zajmie garaż przy domu, niż wolno stojący. Ma on także tę zaletę, że zwykle można go połączyć z domem.
W bryle domu. Na bardzo wąskiej działce to najlepsze miejsce na garaż dwustanowiskowy. Taka sytuacja jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy garaż był przewidziany w projekcie domu, a z pewnych względów - na przykład finansowych - jego budowa została odłożona na później. Jest to więc rozwiązanie bardzo rzadko spotykane.
Z boku domu. Duży garaż na dwa samochody warto dobudować do jednej ze ścian bocznych budynku i bezpośrednio połączyć go z domem. Najlepiej, gdy będzie to ściana szczytowa, bo nie ma w niej zbyt dużo okien. Zaletą tego rozwiązania może być urządzenie tarasu na dachu garażu. Działka musi być jednak dość szeroka.
Wolno stojący z łącznikiem. Na wąskiej działce garaż można też postawić jako wolno stojący - bliżej domu lub tuż przy ulicy (w linii ogrodzenia), jeśli tylko pozwalają na to miejscowe przepisy. Mankamentem takiego rozwiązania jest brak bezpośredniego połączenia garażu z domem. Można temu zaradzić, łącząc oba budynki zadaszeniem.
Wymiary garażu
Garaż nie może być ciasny. Nie chodzi przy tym o specjalne przywileje dla pojazdu, ale o zapewnienie minimum komfortu jego użytkownikom. Oprócz stanowiska dla samochodu, liczy się więc w miarę swobodne "obejście" i obsługa auta oraz miejsce do przechowywania tego, na co nie ma miejsca w domu. Wygodne zaplecze stanowi zwłaszcza odpowiednich rozmiarów garaż połączony z domem.
Minimalny. W przepisach określa się tylko minimalne wymiary stanowiska dla samochodu. Wynoszą one 2,3×5 m. Zatem w miarę uniwersalny garaż musi liczyć co najmniej 2,7 m szerokości i 5,5 m długości (3×6 m w osiach konstrukcyjnych ścian). Te minimalne wymiary podyktowane są parametrami "technicznymi"- na samochód miejsca wystarczy, gorzej z użytkownikami: wjazd i otwarcie drzwi na takiej powierzchni, to spora sztuka. Trzeba się będzie mocno gimnastykować przy wsiadaniu i wysiadaniu, nie mówiąc już o przeniesieniu "bokiem" przywiezionych właśnie zakupów.
Wygodny. Jeśli stać nas na budowę obszerniejszego garażu, warto poszerzyć przejście między autem a ścianami do 1,2 m - przynajmniej z jednej strony. Rodzinom z małymi dziećmi zapewni to wygodne manewrowanie wózkiem z niemowlęciem oraz dość miejsca na szerokie otwarcie drzwi, potrzebne do zapięcia pociech w fotelikach. Szerokość tak pomyślanego garażu powinna wynosić od 3,5 m do 4,2 m. Wygodzie sprzyjać będzie większa elastyczność pomieszczenia - zależnie od potrzeb da się przecież przestawiać auto, po to, by wygospodarować miejsce na regał, rowery lub stół do majsterkowania.
Podwójny. W większości podmiejskich gospodarstw drugie auto to po prostu kwestia czasu - pojawi się, gdy tylko właściciele, po ukończeniu budowy, uzupełnią niedobory w portfelach. Pomieszczenie o szerokości 5 m wystarczyłoby, żeby do garażu wstawić dwa samochody Tylko że wtedy na nowo pojawi się problem wygodnej obsługi pojazdów i miejsca do przechowywania wszystkiego, co nie mieści się w domu. Dlatego najlepiej byłoby, gdyby garaż na dwa samochody miał szerokość co najmniej 7,6 m. Wtedy bez trudu da się zmieścić w garażu szafę z narzędziami, regały, a nawet umywalkę.
Ile bram do garażu
Gdy wybierzemy garaż na dwa samochody, powinniśmy rozważyć czy lepszym rozwiązaniem będzie zamontowanie jednej dużej bramy, czy też dwóch mniejszych.
Jedna brama. Dzięki jednej podwójnej bramie manewrowanie samochodami jest bardzo łatwe, a wjazd do garażu - szeroki. Taka brama jest jednak szeroka i ciężka, więc ręczne jej otwieranie wymaga sporo wysiłku (a czasem bywa to konieczne, gdy zabraknie prądu).
Napęd do jednej bramy podwójnej jest też droższy niż do bramy pojedynczej, ponieważ musi być odpowiednio mocniejszy. Jednak będzie to tańsze, niż zakup dwóch napędów.
Ponadto, gdy skrzydło jest otwarte, osoby postronne mogą łatwo dostrzec, ile i jakie samochody stoją w garażu. Może to być dobra informacja dla przypadkowego włamywacza.
Dwie bramy. Wprawdzie wjazd do garażu z dwiema bramami pojedynczymi jest węższy, to takie rozwiązanie ma też swoje zalety. Aby wjechać lub wyjechać samochodem, wystarczy otworzyć tylko jedną z nich. Jest to znacznie szybsze, niż otwieranie bramy podwójnej. Gdy brama nie jest otwierana automatycznie, a także podczas awarii prądu lub napędu, jej ręczne otwarcie jest znacznie łatwiejsze.
Za dwie oddzielne bramy pojedyncze trzeba jednak zapłacić więcej, niż za jedną bramę podwójną. Potrzebne są też do nich dwa osobne napędy automatyczne.
Bardzo ważne jest również to, że po otwarciu jednej bramy trudno jest ocenić, co przechowujemy w garażu.
Wygodnie z garażu
Bramy trzeba wybierać nie tylko pod względem liczby i rodzaju. Tak samo ważne są ich wymiary i wyposażenie.
Wymiary. Pojedyncze bramy garażowe dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 m (w świetle otworu). Jeśli jednak ktoś chce w jednej z części garażu parkować małe auto lub motocykl, może zamontować w niej bramę nieco węższą - o szerokości 1,8-2 m. Szerokość bramy do podwójnego garażu powinna wynosić co najmniej 5 m. Znacznie wygodniej będzie korzystać z bramy o szerokości 6 m.
Wyposażenie. Zdalne otwieranie i zamykanie bramy bez potrzeby wysiadania z samochodu stało się standardem. Umożliwiają to napędy elektryczne, które dobiera się do wielkości bramy, jej ciężaru oraz sposobu otwierania. Nowoczesne napędy działają cicho i sprawnie. Dzięki nim brama zostaje otwarta zaledwie w 30 sekund. Co więcej, bramy można wyposażyć w wiele dodatkowych funkcji, które usprawnią ich działanie, na przykład fotokomórki, zatrzymujące napęd, gdy ktoś lub coś znajdzie się na trasie ruchu bramy.
Rodzaje bram garażowych
Po podjęciu decyzji o lokalizacji garażu, liczby stanowisk na auta, pozostaje nam wybór bramy. Różnią się one między sobą budową oraz sposobem otwierania. Od niego zależy, ile miejsca będziemy potrzebować. Większość bram jest dostępna w dwóch opcjach - z ociepleniem (pianką poliuretanową albo styropianem) lub bez. Te drugie są oczywiście tańsze, ale warto zapłacić więcej. Ograniczy to straty ciepła w garażu ocieplonym i sprawi, że na ścianach garażu nieocieplonego nie będzie osadzał się szron.
Uchylna. Zwana jest też "kolanówką" od uderzenia w kolana przy otwieraniu. To najtańszy rodzaj bramy ze względu na prostą konstrukcję i łatwy montaż. Otwiera się do góry, a jej dolna część wysuwa się nieznacznie na zewnątrz garażu. Tego typu brama nie nadaje się do garaży wychodzących na ulicę lub z krótkimi podjazdami. Do jej otwarcia potrzeba około 1,5 m wolnego miejsca przed garażem.
Segmentowa. Inaczej sekcyjna - górna lub boczna. Jej skrzydło stanowią połączone zawiasami segmenty, czyli ramy stalowe lub aluminiowe z poszyciem ze stali, aluminium lub drewna. Brama ta nie zajmuje miejsca przed garażem. Otwiera się, przesuwając do góry lub na bok na rolkach po prowadnicach zamocowanych do ścian. Poszczególne segmenty chowają się pod sufitem albo na ścianie garażu.
Rolowana. Nazywana też przez niektórych producentów żaluzjową, ponieważ działa jak rolety okienne. Zbudowana jest z wąskich profili, które przy otwieraniu nawijają się na wał w skrzynce umieszczonej nad wjazdem (na zewnątrz lub od wewnątrz). Zajmują najmniej miejsca spośród wszystkich typów bram; nie przesuwają się ani na ścianę, ani na sufit.
Wygodnie z garażu
Bramy trzeba wybierać nie tylko pod względem liczby i rodzaju. Tak samo ważne są ich wymiary i wyposażenie.
Wymiary. Pojedyncze bramy garażowe dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 m (w świetle otworu). Jeśli jednak ktoś chce w jednej z części garażu parkować małe auto lub motocykl, może zamontować w niej bramę nieco węższą - o szerokości 1,8-2 m. Szerokość bramy do podwójnego garażu powinna wynosić co najmniej 5 m. Znacznie wygodniej będzie korzystać z bramy o szerokości 6 m.
Wyposażenie. Zdalne otwieranie i zamykanie bramy bez potrzeby wysiadania z samochodu stało się standardem. Umożliwiają to napędy elektryczne, które dobiera się do wielkości bramy, jej ciężaru oraz sposobu otwierania. Nowoczesne napędy działają cicho i sprawnie. Dzięki nim brama zostaje otwarta zaledwie w 30 sekund. Co więcej, bramy można wyposażyć w wiele dodatkowych funkcji, które usprawnią ich działanie, na przykład fotokomórki, zatrzymujące napęd, gdy ktoś lub coś znajdzie się na trasie ruchu bramy.
Rodzaje bram garażowych
Po podjęciu decyzji o lokalizacji garażu, liczby stanowisk na auta, pozostaje nam wybór bramy. Różnią się one między sobą budową oraz sposobem otwierania. Od niego zależy, ile miejsca będziemy potrzebować. Większość bram jest dostępna w dwóch opcjach - z ociepleniem (pianką poliuretanową albo styropianem) lub bez. Te drugie są oczywiście tańsze, ale warto zapłacić więcej. Ograniczy to straty ciepła w garażu ocieplonym i sprawi, że na ścianach garażu nieocieplonego nie będzie osadzał się szron.
Uchylna. Zwana jest też "kolanówką" od uderzenia w kolana przy otwieraniu. To najtańszy rodzaj bramy ze względu na prostą konstrukcję i łatwy montaż. Otwiera się do góry, a jej dolna część wysuwa się nieznacznie na zewnątrz garażu. Tego typu brama nie nadaje się do garaży wychodzących na ulicę lub z krótkimi podjazdami. Do jej otwarcia potrzeba około 1,5 m wolnego miejsca przed garażem.
Segmentowa. Inaczej sekcyjna - górna lub boczna. Jej skrzydło stanowią połączone zawiasami segmenty, czyli ramy stalowe lub aluminiowe z poszyciem ze stali, aluminium lub drewna. Brama ta nie zajmuje miejsca przed garażem. Otwiera się, przesuwając do góry lub na bok na rolkach po prowadnicach zamocowanych do ścian. Poszczególne segmenty chowają się pod sufitem albo na ścianie garażu.
Rolowana. Nazywana też przez niektórych producentów żaluzjową, ponieważ działa jak rolety okienne. Zbudowana jest z wąskich profili, które przy otwieraniu nawijają się na wał w skrzynce umieszczonej nad wjazdem (na zewnątrz lub od wewnątrz). Zajmują najmniej miejsca spośród wszystkich typów bram; nie przesuwają się ani na ścianę, ani na sufit.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>
Skomentuj:
Garaż dostawiony do domu