Jak budować wiatę garażową przy domu - konstrukcja i materiały
Gdy nie ma garażu, dobrym rozwiązaniem jest wiata garażowa. Co prawda nie zapewni takiego komfortu jak garaż, ale osłoni samochód przed deszczem, śniegiem, słońcem i spadającymi liśćmi.
Wiata garażowa
Wiata garażowa - wymiary
Wiata garażowa na jeden samochód
Wiata garażowa a przepisy prawa budowlanego
Konstrukcja wiaty
Konstrukcja - wiaty drewniane - materiały
Jak samodzielnie wykonać wiatę garażową?
na konstrukcję:
- żwiru, piasku, cementu - na słupki fundamentowe;
- krawędziaków o przekroju 10×10 cm lub 12×12 cm, które posłużą na słupy i płatwie; z resztek krawędziaków można wyciąć miecze, czyli elementy usztywniające konstrukcję;
- belek o przekroju 5×12 cm lub 7×15 cm - na krokwie i poprzeczki; ich przekrój zależy od gęstości rozstawienia krokwi;
- desek o grubości 2,5 cm - na wiatrownice i poszycie dachu;
- łat o przekroju 4×5 cm - do montażu pokrycia dachu;
- kotew fundamentowych, gotowych łączników ze stali, gwoździ.
na dach:
- materiału pokryciowego;
- elementów orynnowania do małych połaci.
Wykonanie wiaty garażowej - krok po kroku
Przygotowanie fundamentu. Drewniane słupy konstrukcji wiaty stawia się na betonowych słupkach fundamentowych i przymocowuje do nich kotwami ze stali ocynkowanej. Jak zrobić takie słupki? Wylewa się je bezpośrednio w gruncie, w miejscach, gdzie będą rozmieszczone słupy konstrukcji. Wykop pod słupek powinien mieć przynajmniej 70 cm głębokości i około 30×30 cm szerokości. Nad wykopem umieszcza się ramkę zbitą z desek o wysokości 12-15 cm - posłuży jako deskowanie nadziemnej części słupka fundamentu. Następnie wykop wypełnia się mieszanką betonową przygotowaną ze żwiru i piasku lub piasku i pospółki, dokładnie wymieszanych z cementem w proporcji 4:1 (4 łopaty kruszywa i 1 łopata cementu). Mieszankę zarabia się wodą, uważając, aby beton nie był zbyt rzadki, co zmniejszyłoby jego wytrzymałość i utrudniło ustawienie kotew. Wszystkie słupki każdego boku wiaty należy betonować jednocześnie, sprawdzając za pomocą rozciągniętego sznura, czy znajdują się w jednej linii.
Osadzenie kotew mocujących słupki. Gdy mieszanka betonowa zacznie wiązać, ale jeszcze nie utraci elastyczności, wciska się w nią kotwy (po jednej na każdy słupek) aż do poziomu uchwytu mocującego, a następnie wyrównuje powierzchnię betonu. Kotwy muszą być ustawione w jednej linii - ich położenie łatwo sprawdzić przy użyciu rozciągniętego sznura. Po upływie 3-6 dni w zależności od pogody, gdy beton zwiąże, można przystąpić do montażu słupów konstrukcji.
Zamocowanie słupów konstrukcji. Przycina się je na potrzebną długość i następnie wstawia kolejno w uchwyty kotew, a następnie przewierca w słupach otwory i mocuje je Śrubami przelotowymi. Słupy trzeba dokładnie wypionować, bo potem możliwa będzie tylko niewielka korekta ich ustawienia - podczas montowania płatwi i poprzeczek.
Zamocowanie płatwi. Do przymocowania płatwi na końcach słupów najwygodniej jest użyć kątowych złączy ciesielskich, które przybija się lub przykręca do obu łączonych elementów. Aby usztywnić połączenie, złącza mocuje się z obu stron słupów. Nie jest to konieczne, gdy konstrukcja będzie wzmocniona przy zastosowaniu mieczy. Płatwie można również przymocować ukośnie wbijanymi gwoździami, ale wtedy zastosowanie mieczy jest niezbędne.
Po zamocowaniu płatwi dłuższe boki wiaty łączy się ze sobą poprzeczkami przybitymi do słupów, pilnując, aby utrzymać jednakową odległość między belkami płatwi.
Przygotowanie i zamocowanie krokwi. Pary krokwi, które będą montowane na dachu, najwygodniej jest przygotować na ziemi - według zbitego z desek szablonu w kształcie trójkąta odwzorowującego kształt dachu. Poprzeczka na dole szablonu, zamocowana w miejscu oparcia krokwi na płatwiach, wskaże, gdzie wykonać zaciosy na krokwiach. Na szczycie krokwie można połączyć ze sobą na styk przy użyciu gotowego, stalowego łącznika, ale trwalsze (choć trudniejsze) będzie tradycyjne połączenie ciesielskie na zakład. Gdy pary krokwi będą gotowe, ustawia się je na oczepie w odstępach zgodnych z projektem i mocuje do niego wbijanymi ukośnie gwoździami lub przy użyciu metalowych łączników. Aby utrzymać wymagane odległości między krokwiami i zabezpieczyć je przed przewróceniem się, kolejne pary krokwi po ustawieniu łączy się ze sobą prowizorycznie deskami przybijanymi w pobliży kalenicy. Po zamocowaniu krokwie można odpowiednio przyciąć przy okapie - robi się to "pod sznurek".
Wykonanie deskowania. Ponieważ dach otwartej wiaty narażony jest zarówno na napór wiatru od strony zewnętrznej, jak i na podmuchy od wewnątrz, zawsze zaleca się wykonywać na nim pełne deskowanie. Zabezpieczy ono dachówki przed podrywaniem przez wiatr. Oczywiście konieczne jest zamocowanie na nim łat montażowych. Trzeba też pamiętać o zamocowaniu na szczytach dachu wiatrownic, które zapobiegną podrywaniu przez wiatr skrajnych elementów pokrycia.
Montaż orynnowania. Jeśli wokół wiaty nie planujemy utwardzać terenu, orynnowanie będzie potrzebne. W przeciwnym razie woda spływająca z daszku utworzy z czasem wgłębienia w gruncie, a rozbryzgi z kałuż będą stale brudzić samochód. Rynny można mocować bezpośrednio do krokwi lub lepiej - do deski okapowej biegnącej wzdłuż brzegu dachu. Rury spustowe mocuje się do słupów konstrukcji. Przy ich wylotach można wykonać studzienki chłonne wypełnione żwirem.
Przygotowanie podłoża. Podłoże w wiacie powinno być utwardzone i nieco wyniesione ponad otaczający teren, aby nie gromadziła się tam woda. Najprostszym rozwiązaniem będzie ułożenie płyt ażurowych na podsypce piaskowej. Płyty te można ułożyć na całej powierzchni wiaty lub jedynie w dwóch liniach - pod koła samochodu.
Można też podłoże wykonać z drobnego żwiru wymieszanego z piaskiem - jego warstwa powinna mieć grubość około 20 cm. Jeśli podłoże jest gliniaste, pod warstwą żwiru powinno się ułożyć geowłókninę, która zapobiegnie mieszaniu się warstw. Po obrysie wiaty trzeba oczywiście osadzić krawężniki, aby żwir się nie "rozjeżdżał".
Dobrym pomysłem jest również wykonanie podłoża z kostki betonowej. Przepuszcza ona wodę i łatwo ją zamieść. Kostkę kładzie się na posypce piaskowej grubości około 10 cm stabilizowanej cementem i po ułożeniu zagęszcza wibratorem.
Z czego wykonać zadaszenie wiaty garażowej?
Zadaszenie najczęściej wykonuje się z elementów drewnianych, opartych na oczepie, który łączy słupki konstrukcyjne. W przypadku wiat stalowych można użyć profili metalowych, jednak dużo trudniejsze jest przymocowanie do nich pokrycia dachowego. Wykonując zadaszenie warto pamiętać, by jego nachylenie nie było mniejsze niż 15 stopni, dzięki czemu woda będzie mogła bezproblemowo spływać i tym samym oczyszczać dach. Jeśli chodzi o pokrycie dachowe to do wyboru mamy blachodachówkę, faliste płyty bitumiczne jak i gonty czy też przezroczyste płyty poliwęglanowe. Nie zaleca się wykonania pokrycia z dachówki ceramicznej bądź cementowej z uwagi na jej znaczny ciężar.
Skomentuj:
Jak budować wiatę garażową przy domu - konstrukcja i materiały