Budowa

Ogród

Wnętrza

Design

Architektura

DIY

HGTV

Trendy budowlane

Jak zapewnić sobie wygodne użytkowanie garażu

Teksty: Aleksandra Cupek, janusz kaczorek; Monika Karda, Beata Zielińska. Opracowanie: Agnieszka Cal-Hubska
Fot.: Wiśniowski

O tym, że samochód jest dziś elementem wyposażenia domu wie każdy, ale nie każdy pamięta, by część wydatków związanych z budową przeznaczyć na rozwiązania, które ułatwią nam wjazd i parkowanie auta.

Fot.: Wiśniowski

Pamiętajmy o własnej wygodzie

Zakup samochodu sam w sobie jest sporą inwestycją,  a trzeba jeszcze pamiętać, że należy zastosować pewne rozwiązania w bryle budynku i wokół niego, tak by można było swobodnie wjeżdżać i wyjeżdżać. Samochód potrzebuje bowiem "powierzchniożernego" garażu i równie dużego podjazdu, często biorąc we władanie większą część naszej działki, i co gorsza - domu (bo najczęściej bryła garażu znajduje się w budynku mieszkalnym). O ile łatwiej pogodzić się nam z faktem, że stojące na naszej posesji auto ma ciepło i wygodnie, o tyle trudniej nam pamiętać o własnym komforcie przy korzystaniu z pojazdu. Warto zatem dobrze przemyśleć tę kwestię i postarać się zapewnić kierowcy i jego pasażerom maksymalną wygodę, bo z auta korzystamy każdego dnia.

Fot.: Krispol

Ulokowanie garażu w bryle domu i na działce

Miejsce na samochód warto starannie zaplanować, najlepiej wspólnie z architektem. Już w fazie projektowania powinny zapaść kluczowe decyzje, dotyczące jego powiązania z domem i z ulicą. Niestety, obserwując współcześnie budowane garaże, można odnieść wrażenie, że sprawa wygodnego wjazdu dla samochodu bywa na tym etapie bagatelizowana. Dopiero gdy zamieszkamy w swoim nowo wybudowanym domu, nierzadko okazuje się, że wielokrotne wjazdy i wyjazdy z niedobrze zaplanowanego garażu stają się sporym utrudnieniem.

Na sposób połączenia garażu z bryłą budynku istotny wpływ mają między innymi kubatura i wymiary domu, a także położenie obiektu wobec stron świata. Jedno pozostaje oczywiste: wygodnie jest mieć garaż tuż przy domowych wnętrzach. A najwygodniej - gdy podczas przechodzenia pomiędzy miejscem postoju auta a pomieszczeniami mieszkalnymi nie musimy  wychodzić na zewnątrz. Dlatego, jeśli garaż jest zlokalizowany bezpośrednio w sąsiedztwie domu lub w jego bryle, to warto pomyśleć o połączeniu obu przestrzeni w taki sposób, by z samochodu dało się bezpośrednio przejść do wnętrza domu.

Fot.: Wiśniowski

Bezpieczny i wygodny wjazd na posesję

Aby uniknąć konieczności dwukrotnego wysiadania z auta po to, by otworzyć i zamknąć bramę warto zainwestować w zdalne sterowanie bramą i dobry napęd.

Bramy rozwierane - najczęściej mają dwa skrzydła otwierane do środka posesji, skrzydła poruszają się na zawiasach przymocowanych do słupków. Wjazd na działkę powinien być dłuższy od skrzydła przynajmniej o długość auta.

Bramy przesuwne - zazwyczaj mają jedno skrzydło, które "jeździ" wzdłuż ogrodzenia. Do otwierania takiej bramy potrzebne jest wolne miejsce po stronie, na którą będzie przesuwać się skrzydło; dlatego też bezpośrednio przy wjeździe nie należy umieszczać furtki, ale za to wystarczy krótki podjazd. Decydując się na bramę przesuwną, mamy do wyboru skrzydła:

a) samonośne - poruszające się po szynie umieszczonej przy dolnym profilu;

b) szynowe - poruszające się na rolkach po szynie wzdłuż bramy.

Do bram stosuje się jeden z napędów:

- nadziemny - z siłownikiem i centralą sterującą mocowanymi do skrzydła słupka ogrodzenia oddzielnie lub w jednej obudowie,

- podziemny - z siłownikiem i centralą sterującą, schowanymi w obudowie umieszczonej w podjeździe.

Pamiętajmy, że w naszym klimacie napędy do bram muszą sprostać nie tylko obciążeniom mechanicznym, ale też trudnym warunkom, szczególnie zimą. Dlatego warto wybierać te od renomowanych producentów.

Fot.: Hormann

Komfortowy podjazd

Uzyskamy go pod warunkiem dobrego wykonania jego nawierzchni: ważny jest dobór materiałów, dobre odwodnienie i oświetlenie podjazdu (a także bramy wjazdowej i wejścia). Aby uchronić się przed koniecznością odśnieżania i odladzania wjazdu, można postarać się o montaż ogrzewania. Choć przepisy nie zmuszają właścicieli do montowania lamp na posesji, warto przemyśleć oświetlenie przynajmniej wejść oraz podjazdu i wjazdu do garażu. Dzięki rozmaitym dostępnym na rynku technologiom można  nawet oświetlić posesję, unikając rozprowadzania kabli pod ziemią. Wielkość podjazdu trzeba dostosować do planu zagospodarowania, w którym lokalne władze określają, ile powierzchni działki nie można zabudowywać ani utwardzać.

Fot.: Hormann

Łatwy wjazd do garażu

Minimalne wymiary światła wjazdu do garażu po zamontowaniu bramy zostały określone w przepisach. Wynoszą one 2,30 m  szerokości i 2,00 m wysokości. Parametry garaży dwustanowiskowych nie są określone przepisami; przyjmuje się, że brama powinna mieć od 5,0 do 5,5 m szerokości.

Warto się jednak zastanowić, czy nie poszerzyć otworu pozostawionego na bramę (oczywiście, jeśli warunki zabudowy na to pozwalają). Jeśli będziemy mieli w garażu bramę pojedynczą, najlepiej zaplanować taką o wymiarach 2,50 x 2,25 metra (czyli nieco większą niż w przepisach). Zyskamy dzięki temu możliwość swobodnego wjazdu do garażu, bez obawy o uszkodzenia samochodu. Sugerowany wymiar jest też najczęściej stosowanym w budownictwie jednorodzinnym.

Najbardziej optymalny i powszechnie wybierany przez inwestorów wymiar dla bramy podwójnej do garażu dwustanowiskowego to 5,00 x 2,25 m. Jeśli szerokość 5 m jest niewystarczająca, możemy zamontować bramę o 0,50 m szerszą, ale należy pamiętać, że 5,50 m to już maksymalna typowa szerokość bram dostępnych na rynku; szersze trzeba specjalnie zamawiać.

Fot.: Hormann

Dobrze dobrana brama garażowa

Przy wyborze trzeba kierować się długością podjazdu i miejscem dostępnym w garażu i wokół niego. Na rynku dostępne są następujące bramy garażowe:

Rozwierane (dwuskrzydłowe) - to tradycyjne konstrukcje, zwykle drewniane, wypełnione płycinami lub listwami. Skrzydła zamocowane są na zawiasach i otwierają się jak drzwi. Takie bramy wymagają przestrzeni na podjeździe.

Uchylne (płytowe) - osadzone w ościeżnicy z profili stalowych, którą mocuje się do ścian garażu. Profile są jednocześnie prowadnicami, po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę. Bramy uchylne są wygodne w obsłudze dzięki sprężynom wspomagającym podnoszenie i opuszczanie skrzydła. Podczas otwierania wysuwają się przed lico budynku, nie można więc do nich zbyt blisko podjeżdżać.

Segmentowe (sekcyjne) - dzielą się na: górne - z poziomymi segmentami, które podczas otwierania są wciągane pod sufit; boczne - składające się z segmentów pionowych, które przesuwają się wewnątrz garażu na jedną ścianę lub dwie ściany; nadają się szczególnie do małych garaży i można je stosować w otworach o różnym kształcie, także łukowych; wymagają pozostawienia pewnej wolnej przestrzeni wokół tej ściany, na którą się przesuwają. Bramy segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego polecane są do tych wychodzących bezpośrednio na ulicę oraz wszędzie tam, gdzie jest mało miejsca na podjeździe.

Rolowane (żaluzjowe) - złożone są z wąskich profili połączonych ze sobą na całej długości. Brama jest zwijana na wał zamocowany pod sufitem garażu lub w kasecie na zewnątrz. Bramy rolowane nie wymagają pozostawiania wolnej przestrzeni przed garażem. Są wygodne w obsłudze, ale są też i najdroższe.

Fot.: Hormann - Fot.: Hormann

Izolacja cieplna garażu, a tym samym domu

Jest konieczna, gdy garaż graniczy z ogrzewanymi pomieszczeniami lub sam jest ogrzewany. Brama garażowa powinna chronić jego wnętrze przed ucieczką ciepła. W domach energooszczędnych najpopularniejsze są bramy segmentowe. Energooszczędne segmenty muszą być szczelnie wypełnione np. pianką poliuretanową o bardzo dobrych właściwościach termoizolacyjnych. Izolacyjność bramy jest najgorsza w miejscach połączeń segmentów. Pojedynczy segment bramy ocieplonej 40-milimetrową warstwą pianki poliuretanowej ma współczynnik przenikania ciepła U na poziomie 0,5 W/(m2K), cały płaszcz - 0,9 W/(m2K), a zamontowana brama o powierzchni 10 m2 może mieć nawet 1,3 W/(m2K). Z kolei panele o grubości 60 mm mają współczynnik U = 0,39 W/(m2K). To wynik o 30% lepszy w porównaniu z panelami o grubości 40 mm. Cała brama (taka o wymiarach 5 x 2,5 m i grubości 60 mm) ma U = 0,9 W/(m2K). Przed utratą ciepła chronią gumowe oraz szczotkowe uszczelki, które zatrzymują wilgoć i podmuchy zimnego powietrza.

Energooszczędność bramy zależy także od montażu. W ścianach jednowarstwowych brama powinna być umieszczona w połowie szerokości muru, w dwu- i trójwarstwowych - jak najbliżej warstwy ocieplenia. Można też skorzystać z nowoczesnych rozwiązań, które ograniczą straty ciepła, np. montażu ościeżnicy z zastosowaniem specjalnej przegrody termicznej, która sprawia, że elementy konstrukcyjne bramy nie stykają się bezpośrednio ze ścianą. To pozwala zmniejszyć straty ciepła nawet o 15%.

Fot.: Wiśniowski

Odpowiednia powierzchnia miejsca parkingowego

Garaż nie może być ciasny. Ważna jest możliwość w miarę swobodnego "obejścia" auta, a tym samym - wygoda jego obsługi. Przyda się też w miarę spore miejsce do przechowywania rozmaitych rzeczy.

W przepisach określa się tylko minimalne wymiary stanowiska dla samochodu. Wynoszą one 2,3 x 5 m. Zatem w miarę uniwersalny garaż musi liczyć co najmniej 2,7 m szerokości i 5,5 m długości (3 x 6 m w osiach konstrukcyjnych ścian). Uwaga: wjazd i otwarcie drzwi na takiej powierzchni, to spora sztuka. Trzeba się będzie mocno gimnastykować przy wsiadaniu i wysiadaniu, nie mówiąc już o przeniesieniu bokiem przywiezionych właśnie zakupów.

Jeśli stać nas na budowę obszerniejszego garażu, warto poszerzyć przejście między autem a ścianami do 1,2 m - przynajmniej z jednej strony. Zapewni to szerokie otwarcie drzwi, potrzebne np. do zapięcia dzieci w fotelikach. Szerokość tak pomyślanego garażu powinna więc wynosić od 3,5 m do 4,2 m.

Pomieszczenie o szerokości 5 m wystarczy, żeby do garażu wstawić dwa samochody? Tylko że wtedy na nowo pojawi się problem wygodnej obsługi pojazdów i miejsca do przechowywania wszystkiego, co nie mieści się w domu. Dlatego najlepiej byłoby, gdyby garaż na dwa samochody miał szerokość co najmniej 7,6 m.

Wysokość garażu na samochód osobowy w świetle konstrukcji musi wynosić przynajmniej 2,2 m, a przewody i urządzenia instalacyjne powinny być montowane pod sufitem nie niżej niż 2 m od podłogi. Człowiek czuje się komfortowo, jeśli ma nad głową co najmniej 40 cm wolnej przestrzeni.

Fot.: Hormann

Maksymalna automatyzacja i bezpieczeństwo

Gdy brama wjazdowa i garażowa są otwierane i zamykane na pilota, nie musimy wysiadać z auta. To daje duże poczucie bezpieczeństwa i gwarancję, że żaden złodziej nie odjedzie naszym samochodem sprzed wjazdu.

Możliwość automatyzacji dobrze jest przewidzieć już na etapie projektu domu. Właściwa budowa - z zachowaniem miejsca na siłowniki elektryczne, doprowadzenie zasilania elektrycznego, wyprowadzenie przewodów do przełączników - pozwoli na oszczędności na etapie montażu.

Do sterowania bramą należy przewidzieć przynajmniej jeden przełącznik mocowany na ścianie garażu. Drugi warto umieścić tak, aby móc skorzystać z niego przy wychodzeniu z garażu przez bramę, np. przy wyjmowaniu kosiarki.

Wszystkie napędy do bram garażowych mają możliwość zdalnej obsługi - za pomocą pilotów radiowych, doczepianych zwykle do kluczyków samochodowych w formie breloczków. Instalując napęd do bramy garażowej i wjazdowej, należy też zadbać o to, aby można było je otwierać tym samym pilotem. Zawsze jest to możliwe, jeżeli decydujemy się na napędy tego samego producenta. Jeżeli zastosujemy jednak rozwiązania różnych firm, wówczas do jednej z bram należy dołączyć specjalny odbiornik, umożliwiający sterowanie innymi napędami pilotem danego producenta automatyki.

Ponadto, bramę można wyposażyć w moduły do otwierania za pomocą sygnału GSM (odbiorniki ze standardowymi kartami SIM) lub poprzez internet. Zwłaszcza to ostatnie rozwiązanie jest godne polecenia, gdyż umożliwia w razie potrzeby otwarcie bądź zamknięcie bramy przez osobę będącą z dala od domu.

Bezpieczeństwo, a także wygodę użytkowania bramy poprawiają napędy z dwukierunkowym systemem sterowania radiowego. Gwarantuje on maksymalne zabezpieczenie wysyłanego sygnału przed skopiowaniem przez niepowołane osoby. Umożliwia też kontrolę położenia i obsługę bramy, nawet gdy znajduje się ona poza zasięgiem naszego wzroku. Specjalna aplikacja na smartfona i tablet pozwala nam na to z dowolnego miejsca na ziemi, np. podczas wakacji.

Poczucie bezpieczeństwa domowników z pewnością wzrasta dzięki dobremu oświetleniu posesji, a zwłaszcza wjazdu i wejścia do domu. Oświetlenie to może być też zintegrowane z domową automatyką, dzięki której możemy również - jeśli jest taka potrzeba - np. opuszczać lub zasłaniać rolety. Dodatkowo jeśli mamy zamontowany system alarmowy wyposażony w aktywne bariery podczerwieni czy czujki pasywne, możemy wykorzystać sygnały wysyłane przez te urządzenia do włączania oświetlenia w razie wykrycia ruchu na terenie posesji.

Fot.: Krispol

Elegancki wygląd posesji

Mieszkanie dla ludzi i "mieszkanie" dla samochodu estetycznie źle ze sobą współgrają. Paradoks polega na tym, że nawet ci, którzy mają dużą działkę, nie chcą daleko wędrować od swojego pojazdu do budynku mieszkalnego. Te dwie sprzeczności trzeba jakoś pogodzić. Istotnym zadaniem jest takie ich powiązanie, aby garaż nie zdominował bryły budynku. Można go więc użyć jako buforu osłaniającego nieco dom, lub odwrotnie - postarać się tak wpasować go w elewację, żeby uzyskać wrażenie, że go tam nie ma.

Brama prowadząca na posesję jest na tyle duża, że stanowi dominujący element ogrodzenia. Dlatego dobrze, by za bardzo się nie wyróżniała. Trzeba też pamiętać, że gdy garaż jest wbudowany w bryłę domu, wjazd do niego staje się głównym elementem elewacji frontowej. Brama garażowa powinna być więc dopasowana do innych elementów domu.

Obecnie można bez trudu dobrać bramę do każdego rodzaju architektury. Producenci oferują bowiem kolekcje zawierające wrota prowadzące do garażu, drzwi i okna, a nawet rolety. Wszystkie łączy taki sam materiał, kolor i wzór, co pozwala stworzyć spójną kompozycję frontu.

Jednym ze sposobów nadania bramie garażowej lekkości, są przeszklenia. Dzięki nim zyskuje się nie tylko estetyczny wygląd elewacji, ale też światło dzienne we wnętrzu garażu.

***
Z samochodu korzystamy codziennie, dlatego wszystkie działania mające na celu usprawnienie korzystania z niego  ułatwią nam życie. I odwrotnie - wszystkie zaniedbania szybko odczujemy - już po kilku dniach szarpania się ze źle dobraną bramą - przeciskania przez ciasny wjazd, walki ze śniegiem i zbyt śliskim podjazdem czy potykania o nierówności w ciemnościach - możemy mieć dosyć życia pod własnym dachem i z najlepszym nawet modelem auta w garażu. Dlatego właśnie warto zadbać nie tylko o bezpieczeństwo samochodu, ale także o własny, codzienny komfort.
Bo poczucie takiego komfortu da nam prawdziwą satysfakcję z posiadania własnego domu za miastem.

Udostępnij

Przeczytaj także

Innowacyjny sposób ogrzewania wreszcie w ofercie marki Blaupunkt
Stal na dachu i elewacji stanowi idealną kompozycję
Dział Sprzedaży i kontakt z klientem w FORMEE w Miedzyrzeczu.

Polecane

Garaż w domu czy obok?
Jak odwodnić zjazd do garażu
Garaż na dwa samochody: ile bram?

Skomentuj:

Jak zapewnić sobie wygodne użytkowanie garażu

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej